Gå til innhold

Generell diskusjon rundt bilister og syklister


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva mener du er alternativet i slike stuasjoner? Kjøre ned syklisten? Det er ikke lov ihvertfall.

 

AtW

 

Unødvendig å komme med slike flåsete kommentarer.

 

Spørsmålet er om bilister nå plikter å stoppe for syklister som gir tegn at de ønsker å krysse fotgjengerfeltet (på sykkelen)?

Lenke til kommentar

Spørsmålet er om bilister nå plikter å stoppe for syklister som gir tegn at de ønsker å krysse fotgjengerfeltet (på sykkelen)?

 

Nei, det finnes ingen slik regel. Alminnelig anstendighet og rasjonell tenking tilsier imidlertid at dette er lurt om du kan stoppe trygt. Så senge den syklende sitter på sykkelen har han vikeplikt, men han kan om han vil snu situasjonen på under ett sekund ved å stige av. Da går situasjonen fra at du kan være grei og stopper til at du MÅ stoppe siden syklisten er nå er blitt gående. Den eneste praktiske forskjellen er at nå må du vente mye lengre. (Spesiellt om vedkomne har sykkelsko for gatebruk på seg, man kan ikke gå fort i slike)

 

Alminnelig aktsomhet tilsier at du skal være klar til å stoppe om det står noen ved fotgjengerovergang uansett om du har vikeplikt eller ei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

§9 andre avsnitt:

Ved gangfelt hvor trafikken ikke reguleres av politi eller ved trafikklyssignal, har kjørende vikeplikt for gående som befinner seg i gangfeltet eller er på veg ut i det.

Kilde: http://lovdata.no/for/sf/sd/td-19860321-0747-0.html#7

Altså gående.

Så sykler man over veien slik at billistene må stoppe, så bryter man trafikkreglene og kan bøtelegges.

Syklister har ikke de samme rettighetene, og det bør de respektere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Spørsmålet er om bilister nå plikter å stoppe for syklister som gir tegn at de ønsker å krysse fotgjengerfeltet (på sykkelen)?
nå må du vente mye lengre. (Spesiellt om vedkomne har sykkelsko for gatebruk på seg, man kan ikke gå fort i slike)
Sykkelsko eller ei, vi snakker om få sekunder ekstra( < 5). Veier man dette opp mot hvor mye tryggere passeringen blir så burde valget enkelt være enkelt. Forøvrig, da kan vi slå fast at kjørelæreren i artikkelen har formuliert seg dårlig, eventuelt misforstått trafikkreglene. Endret av ClintE
Lenke til kommentar

Vanskelig å forstå at passeringen blir så mye tryggere av at en går av sykkelen.

 

Apropos få sekunder er tydeligvis dette veldig viktig når en møter syklister ellers i veibanen. I denne tråden finner en side opp og side ned om hvor ille det er å bli noen få sekunder forsinket av å treffe på syklister i veibanen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Vanskelig å forstå at passeringen blir så mye tryggere av at en går av sykkelen..

 

Avhenger litt av hvordan situasjonen er. Om syklisten har stoppet ved fotgjengerfeltet og sitter på sykkel inntil bil stopper og da triller over...så er det relativt trygt. Men hvis biler skal slippe over syklister som kommer syklende, da skjer alt i mye høyere tempo og dermed høyere risiko. Ser også at det fort kan bli misforståelser i kommunikasjon mellom bil og syklist om hvorvidt bilen har til hensikt å slippe over syklisten.

I tillegg så kompliserer det situasjonen at de fleste veier har 2 felt. Om du i et felt har til hensikt å slippe over en syklist...vil bil i motgående kjøreretning gjøre det samme? Mao masse rom for misforståellser og dermed MYE tryggere at syklistene forserer fotgjengerfeltet til fots.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Spørsmålet er om bilister nå plikter å stoppe for syklister som gir tegn at de ønsker å krysse fotgjengerfeltet (på sykkelen)?
nå må du vente mye lengre. (Spesiellt om vedkomne har sykkelsko for gatebruk på seg, man kan ikke gå fort i slike)
Sykkelsko eller ei, vi snakker om få sekunder ekstra( < 5). Veier man dette opp mot hvor mye tryggere passeringen blir så burde valget enkelt være enkelt. Forøvrig, da kan vi slå fast at kjørelæreren i artikkelen har formuliert seg dårlig, eventuelt misforstått trafikkreglene.

 

Eller bare klager på firkantet regelfortolkning. Uansett bra at kjørelærerne skaffer seg innsikt i hvordan trafikken fungerer også fra sykkelsetet.

 

Å gå over en vei med sykkelsko tar nok fort mer tid enn du tror.

Lenke til kommentar
Vanskelig å forstå at passeringen blir så mye tryggere av at en går av sykkelen..

 

Avhenger litt av hvordan situasjonen er. Om syklisten har stoppet ved fotgjengerfeltet og sitter på sykkel inntil bil stopper og da triller over...så er det relativt trygt. Men hvis biler skal slippe over syklister som kommer syklende, da skjer alt i mye høyere tempo og dermed høyere risiko. Ser også at det fort kan bli misforståelser i kommunikasjon mellom bil og syklist om hvorvidt bilen har til hensikt å slippe over syklisten.

I tillegg så kompliserer det situasjonen at de fleste veier har 2 felt. Om du i et felt har til hensikt å slippe over en syklist...vil bil i motgående kjøreretning gjøre det samme? Mao masse rom for misforståellser og dermed MYE tryggere at syklistene forserer fotgjengerfeltet til fots.

 

Det er masse misforståelser omkring fotgjengeroverganger i dag. Ca. halvparten av alle kjørende stopper når man venter på sykkel ved fotgjengerovergang når man egentlig har til hensikt å vente til det er klart, da er det svært uhøflig å gå av sykkelen og hefte de som var høflige og stoppet unødig.

 

En bedre regel hadde vært at kryssing av vei ved fotgjengerovergang skal skje i tilnærmet gangfart og kjørende har vikeplikt for kryssende uansett. (Formuleringen om 'tilnærmet gangfart' er alt brukt i andre deler av regelverket, så man kan ikke si at den er for vag i forhold til reglene forøvrig)

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ja, hva mener dere om denne passeringen?

Bilen passerer vel 1-1,5 meter fra syklisten, som igjen ligger godt ute i veien. Ser ok ut for meg.

 

Det som ikke kommer fram av videoen men står i beskrivelsen er at føreren først prøvde å presse seg fram i samme felt. Når det ikke gikk endte ham med å bruke det andre kjørefeltet.

 

Selvsagt en helt idiotisk måte å forbikjøre på. Det sier seg selv at det ikke er plass til både en sykkel og en bil i samme kjørefelt, om alle skal kjøre trygt. Det at det er firefelters vei og han dermed kunne forbikjørt trygt med litt mere tålmodighet, gjør egentlig saken enda verre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Da setter jeg strek for syklist-diskusjonen. De som ønsker å fortsette kan poste i tråden Generell diskusjon rundt bilister og syklister.

Yes, denne problemstillingen ble grundig diskutert i tråden som Runar linker til og konklusjonen var at det var sikrest og best for alle parter at syklistene stiger av sykkelen og forserer gangfeltet til fots.

 

Hvorfor fremstiller du diskusjonen som om dette var noe konsensus? Det er ikke gitt noen 'konklusjon' av denne debatten.

Lenke til kommentar

Alternativt kan hele problemstillingen unngås ved å sykle i veien fremfor gang- og sykkelveien.

Helst ikke, takk.

Hilsen alle bilister, noen gang.

 

Jeg er både syklist og bilist. Jeg kan ikke minnes å ha gitt deg lov til å tale på mine vegne. Jeg mistenker at ikke særlig mange andre heller har gjort det.

 

Det er et generellt problem med gang og sykkelveier slik de er konstruert i norge at de ofte er utrygge å bruke. Risikoen for å bli overkjørt av en bil (På vei ut en utkjørsel eller kryssende vei med utilstrekkelig sikt) på disse er ofte mye høyere enn på den alinnelige veien ved siden av. Hver enkelt syklist har en rett og plikt til å velge om han vil bruke gang og sykkelveien eller den alminnelige veien slik at fare kan unngås. D.v.s. er g/s veien feilkonstruert eller har mye gangtrafikk skal veien benyttes.

 

En annen karakteristikk med norske gang og sykkelveier er at de ender gjerne i et veikryss med fotgjengerovergang. Å tro at de som sykler langs en slik konstruksjon kommer til å stige av sykkelen hvert kvartal er tåpelig. Prøver du å tvinge den oppførselen frem er det eneste du oppnår at da kommer de som sykler der til å velge veien neste gang, selv om kanskje akkurat den g/s veien var ellers trygg.

Lenke til kommentar

Ang sykkelister, bilister og fotgjenggerovergang.

Jeg er selv både bilist og sykkelist. Har ikke så ofte noe møte med fotoverganger, da jeg skjelden sykler utenom trening, og alle mine treningsturer foregår på veien sammen med bilene (og dermed var jeg hatobjekt, uansett hva jeg mener :) ).

 

Når jeg som syklende kommer til en overgang stopper jeg alltid helt eller nesten helt opp, enten balanserende på sykkelen eller med en fot ut av pedalen. Venter så til jeg ser at evt biler i begge retninger stopper, eller gir tydelig tegn til å ha sett meg, for så å SYKLE over overgangen. JA, både jeg og bilisten har tid til å bruke den ekstra tiden det tar om jeg skal gå av sykkelen og rusle over. Men hvorfor ikke bare gjøre det raskest mulig, når man på forhånd har lagt til rette for en trygg situasjon.

Trafikk handler om samspill mellom alle som ferdes, og på denne måten flyter det best for alle parter.

Må derimot påpeke at det selvfølgelig er helt helt helt idiotisk og bare dundre rett ut i en overgang uten å ha forsikret seg om at biler har sett deg og tenkt og stoppe. Da ber man om å bli påkjørt.

 

Som bilist har jeg ingen problemer hverken med folk som går eller sykler over overgangen. Sålenge de ikke kommer syklende i full fart ut i en uoversiktelig overgang. Som bilist har jeg plikt til å kunne stoppe for enhver påregnelig hindring, og i en forgjengerovergang kan du banne på at det er mange av nettopp disse.

 

Poenget er, sålenge man gjør seg sett og kommuniserer med de kjørende: Kom deg over fotgjengerovergangen på nøyaktig den måten du vil! Det handler ikke om hvordan du karer deg over, men om du har forsikret deg om at det er trygt og passere først! :)

 

Og foresten sverreb: Hvordan snodige sko er det du har som du ikke klarer og gå i normalt tempo i?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...