Gå til innhold

Generell diskusjon rundt bilister og syklister


Anbefalte innlegg

§ 9. Særlige plikter overfor gående 2. Kjørende som krysser gangveg eller fortau, har vikeplikt for gående. Det samme gjelder kjøring på gågate eller gatetun. Ved gangfelt hvor trafikken ikke reguleres av politi eller ved trafikklyssignal, har kjørende vikeplikt for gående som befinner seg i gangfeltet eller er på veg ut i det.
Står ikke noe om at billister har vikeplikt for syklister her. Jeg har ingen tall på hvor mange som havner i slike ulykker pr år, men når jeg leser om slike ulykker i avisene regelmessig, så får jeg intrykk av det er mange unødvendige uhell. Det jeg mener er problemet, er at syklister tror de har samme rettigheter som fotgjengere når de sykler over gangfeltene. Og det er ikke heldig. Jeg vet ikke om alle ulykkene ikke hadde hendt om syklisten trillet sykkelen over. Men jeg har god erfaring med å se syklister passere over gangfeltene i stor hastighet. Og når de og i tillegg kommer fra fortau, og bare sykler over uten å se seg for, det er ikke noe heldig. De tror jo at det hele og fulle ansvar kun ligger på billistene.

 

Jeg er helt enig med deg. Ulykkesrisikoen øker når syklistene velger å krysse fotgjengerfeltet på sykkel. De kan i mange tilfeller komme overraskende på bilistene og i tillegg kan en hurtig overgang fra fortau til veibane medføre at sylistene ikke har oversikt over trafikkbildet.

I tilegg kommer også problemstillingen som er diskutert tidligere i tråden om muligheten for misforståelser i kommunikasjonen mellom syklist og bilfører...om bilfører har til hensikt å slippe syklisten over eller ikke.

Det tryggeste for alle parter er at syklisten stopper opp og krysser som gående.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er helt enig med deg. Ulykkesrisikoen øker når syklistene velger å krysse fotgjengerfeltet på sykkel.

 

Hadde du sagt 'å krysse fotgjengerfeltet i stor fart' hadde jeg vært med deg, men en sykkel som ruller over i gangfart kan jeg ikke se medfører noen større ulykkesrisiko enn en fotgjenger.

 

Hverken gående eller syklende kan anta at en bil vil stoppe foran et gangfelt før dette er tydeliggjort av bilføreren så selve trafikkbevegelsene som skjer for normalt forsiktige trafikanter er helt like uansett vikepliktsregler. Det eneste som kan endre seg er et eventuelt skyldspørsmål.

 

Å rase ut i fotgjengerfeltet i stor fart enten du er på sykkel, rulleski, rollerblades eller til fots er uansett farlig (Hint de tre siste er alle regnet som gående og utløser vikeplikt)

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

De fleste vet nok det, men velger ofte likevel å sykle over for å ikke oppholde trafikken unødig. Det tar 2-4 ganger så lang tid å stige av sykkelen, vente på at biler har kommet til en stopp, eller tydelig indikere at de vil gjøre dette, og så gå over. Ofte kan man ha krysset veien alt før det blir noen konflikt. Intelligente bilførere vet også dette og lar vær å tvinge syklister til å avstige slik at de selv kan komme fortere frem.

 

Dett er en temmelig stor sjanse å ta hvis man ikke er sikker på at bilisten vil stoppe.

Det kan heller ikke brukes som forsvar hvis ulykken er ute

 

Har man ikke enkelte ganger hør fra en av bilistene "jeg trodde du kjørte sakte" når begge har kollidert

Det er enda farligere hvis en mykere trafikant tar denne sjansen

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har akkurat mistet lommeboka mi, og lurte på hva som vil skje hvis jeg kjører hjem og blir tatt i kontroll uten legitimasjon whatsoever?

 

Kan hende jeg finner den før jeg stikker hjem, men..

 

EDIT: Mulig jeg misforstod tråden. Viste ikke at det var en debatt mellom syklister og bilister. Trodde det var generell diskusjon rundt trafikkregler.

 

EDIT2: Jeg fant lommeboken min!

Endret av Zonked223
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Å rase ut i fotgjengerfeltet i stor fart enten du er på sykkel, rulleski, rollerblades eller til fots er uansett farlig (Hint de tre siste er alle regnet som gående og utløser vikeplikt)

 

For å bruke litt samme retorikk som snillekim her så kjenner ingen bilister til trafikkreglene når det gjelder at personer på rulleskøyter, i rullestol, rulleski osv. er fotgjengere.

 

Jeg går enkelte ganger på rulleskøyter til jobb. En gang fikk jeg rødt lys ved fotgjengerfelt. Jeg stopper og venter på «grønn mann». Det blir «grønn mann» og krysset var klart og jeg begynte å skøyte over. Plutselig kommer en bil i stor fart rett forbi meg i fotgjengerfeltet. Jeg mister balansen og smeller hendene inn i bilen for å ikke falle. Sjåføren stopper litt og skriker ut av vinduet «se'rei forá» før han kjører videre, dvs til en fotgjenger med grønt lys. Han har enten gitt faen i rødt lys eller ikke overholdt vikepliken for fotgjengere i fotgjengerfelt.

 

snillekim har kanskje bare empati for syklister siden han/hun engasjerer ser for syklister som blir påkjørt i gangfelt. Jeg vil tro at antallet fotgjengere som blir skadet/drept i fotgjengnerfelt i året er langt høyere enn tilsvarende antall for syklister. Hvorfor vil ikke snillekim gjøre noe for å redusere dette antallet? Hva med full stopp foran alle fotgjengerfelt med inndragelse av førekort ved overtredelse? Kunne dette hjelpe?

Lenke til kommentar

Nå er da regelen slik at man skal stoppe ved overgangen hvis det gående som skal krysse veien der.

Så her det praktiseringen det kommer an på.

 

Det er lit rart at du mener at folk med hjul på beina ikke blir oppfattet som gående samt de som sitter rullestol får det bure man virkelig kjenne til.

 

Men det er kanskje noen som ikke ser forskjell på en sykkel og en rullestol .

 

Nå er det slik at bil fra venstre ( for deg ) kan få grønt lys inn krysset samtidig som du har grønn mann.

Da vil det oppstå en slik konflikt

 

 

Nå er min personlige mening at man burde ha egne regler særskilte for enkelte handicap kjøretøy siden de i utgangspunktet havner i ytterkanten av det man kan kalle for gående.

Lenke til kommentar

http://www.rogalandsavis.no/motormagasinet/article6062582.ece

Det kan bli forbudt å sykle på fortau.

Anbefalt av SINTEF

Allerede i 2006 foreslo SINTEF at sykling på fortau burde forbys. Det kom fram i en rapport de hadde utarbeidet på oppdrag fra Vegdirektoratet.

I rapporten ble det lagt vekt på en ulykkesundersøkelse som slo fast at en stor andel sykkelulykker er knyttet til avkjørsler og T-kryss der syklister kommer syklende på gang- og sykkelveier eller fortau.

Blir det virkelig tryggere om alle syklister må sykle på veiene istedenfor?

Det morsomme da er jo at i Danmark så kjører mopedistene på fortauene...

Lenke til kommentar

Bilisten har plikt til å stoppe.

 

Stemmer. Fra trafikkreglene:

§ 7. Vikeplikt

1. Trafikant som det skal vikes for, må ikke hindres eller forstyrres. Den som har vikeplikt, skal tydelig vise dette ved i god tid å sette ned farten eller stanse.

2. Kjørende har vikeplikt for kjøretøy som kommer fra høyre. Det samme gjelder når kjørende som vil svinge til venstre, vil få kjøretøy på sin høyre side.

3. Kjørende som vil svinge, har vikeplikt for gående eller syklende der det skal kjøres inn.

 

Min utheving.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Blir det virkelig tryggere om alle syklister må sykle på veiene istedenfor?

Det morsomme da er jo at i Danmark så kjører mopedistene på fortauene...

I Danmark er det både forbudt å sykle og å kjøre moped på fortau...

 

Ja, det vil bli tryggere, fordi fotgjengere slipper å dele fortau med sykkel, og fordi man slipper påkjørsler av typen "syklisten kom fort fra siden og jeg så ikke henne tidsnok da jeg kjørte over gang- og sykkelveien".

 

Men for at et slikt lovpåbud skal ha full effekt må man også bli langt flinkere til å tenke tilrettelegging for syklist. Med egne sykkelveier i byer og tettbygd strøk. Dette har man kommet mye lengre med i Danmark enn i Norge.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Det eneste som vil hjelpe er å bygge engene sykkelfelt og pålegge syklisten å bruke dem.

Disse sykkelfelten kan god være i kombinasjon med fortau eller gangveier så lenge det er kare skiller mellom feltene

 

Å tvinge syklister ut ti trafikken skaper bara andre problemer , ikke mist for små barn som nettopp har lært å sykle.

 

 

Dagens problem er at det er en liten konflikt mellom gående og syklende men samtidig en enda større konflikt mellom syklende og bil kjørende. Begge mener at det i mere eller mindre grad er i veien for hverandre

Konflikten blir ikke mindre ved å tvinge syklister ut blant bilene

 

De eneste plassene jeg kan tenke meg at det vil fungere noenlunde er det bilister og syklister holder samme hastighet . d.v.s der hastigheten er 30 km/t

 

Mange plasser der det er fortau er hastigheten langt over 30 km/t

Lenke til kommentar

I Norge kan syklister ferdes på gang/sykkelsti, men bare dersom gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for de gående. Sykling på gangsti og lignende skal foregå i tilnærmet gangfart, og syklisten har vikeplikt for de gående. Dette betyr at transportsykling over gangfart (5-8 km/t) bare unntaksvis kan skje på områder hvor det også ferdes gående.

 

I Dammark så tilhører sykkelstiene syklistene. Her fra de danske trafikkreglene:

 

«Færdselsregler for gående

 

§ 10. Gående skal benytte fortov, gangsti eller rabat, dog ikke midterrabat. Cykelsti eller kørebane må kun benyttes, såfremt der ikke findes fortov, gangsti eller egnet rabat.»

 

«Børn i gruppe med højst to ved siden af hinanden skal om muligt benytte fortov, gangsti, rabat, dog ikke midterrabat, eller cykelsti.»

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har jeg støtt på et sykkelritt enda en gang, denne gangen mellom Tønsberg og Horten i dag. Et par observasjoner rundt dette som jeg lurer litt på:

 

1: Det står folk med refleksvester og dirigerer trafikken i rundkjøringene. Såvidt jeg vet er det kun politi som faktisk har lov til dette, evt. Folk som har gått på kurs og dirigerer trafikk pga veiarbeid.

 

2: De sykler som noen gærninger, foretar skumle forbikjøringer, og følgebilene tuter og kjefter på at folk skal komme seg unna. Ikke helt i samsvar med trafikkregler?

 

3: De sykler på veier der det er forbud mot gående og syklende. Er dette noe de har fått dispensasjon for? Trodde da ikke dette var lov uansett?

Lenke til kommentar

Angående 1. så virker det jo nærmest utenkelig at de ikke har søkt om ett slik arrangment, og fått lov til det.

 

AtW

 

Dette er vel snakk om vestfold rundt. De har garantert godkjenning fra politiet. Nedenfor er et utdrag fra Forskrift om sykkelritt på veg.

 

§ 3. Regler for sykkelritt

Sykkelritt er forbudt uten tillatelse etter § 4.

Trafikkreglene og skiltreglene gjelder for deltagerne i sykkelritt. Vakter, funksjonærer og andre som yter service til deltagerne, skal alltid overholde trafikkreglene og skiltreglene.

Politiet kan etter vegtrafikkloven § 9 regulere trafikken slik forholdene i hvert enkelt tilfelle krever det, og kan herunder fravike det som er fastsatt i annet ledd. Fellesstart eller andre måter å sykle på med flere enn to i bredden, kan bare foregå når politiet foretar regulering av trafikken som nevnt. Under slik regulering av trafikken tillates likevel ikke sykling i motgående kjørefelt med mindre dette kan skje i tråd med trafikkreglenes bestemmelser om forbikjøring. Deltagerne skal plassere seg i vegbanen på en slik måte som er minst mulig til hinder for den øvrige trafikk.

I de tilfelle politiet regulerer trafikken, stiller arrangøren ledsagerbiler med varsellykt som gir blinkende gult lys til alle sider, i det antall som politiet måtte finne nødvendig. Ledsagerbilene skal være utstyrt med skilt på taket som tydelig tilkjennegir at sykkelritt pågår. Skiltet tildekkes eller demonteres når det ikke er i bruk. Annen form for varsling er forbudt, herunder bruk av nødsignallys under kjøring.

 

Her fremgår det at følgebiler med varsselskilt tilkjennegir for øvrige trafikanter at sykkelritt pågår og trafikken er regulert av politiet.

 

Veitrafikklovens paragraf 9 gir politiet rett til å regulere trafikken slik at det avviker med trafikkreglene.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

2 har du nok rett i vis du på en eller annne underlig måte får dratt de for retten. Problemet er at det er sosial aksept til en vis grad, så du må mest sannsynlig skaffe en dommer som har sett hva de værste elitesyklistene gjør på veien når de tror de hra lov......

 

3 tror jeg er irrelevant, da de mest sannsynlig har søkt. Samt at å dra dem til retten vil bare lede til en lovendring vis det når høyt nok, med unntak du får fatt i biaserte dommere.

Lenke til kommentar

Ja, det står jo at politiet kan regulere trafikken, mens i rundkjøringene jeg har sett er det bare frivillige med refleksvest og røde flagg. Altså ikke akkurat politi.

 

Så lenge det er varslet at sykkelritt pågår så er det klart at politiet har regulert trafikken, at de ikke selv nødvendigvis står ute i løypa, men overlater denne jobben til frivillige er jo bare fornuftig resursbruk (Og sannsynligvis et krav for å få tillatelse)

 

Alminnelig aktsomhet tilsier uansett at andre kjørende retter seg etter anvisninger (Siden det er åpenbart at farlige situasjoner kan oppstå hvis man ikke gjør dette), så jeg tviler på at det har noen juridisk betydning at det ikke er politi som gir anvisningene.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

"Her om dagen holdt jeg på å bli kjørt ned da jeg syklet over fotgjengerovergangen på Strømsbrua – enda jeg viste tydelig tegn med armen. Har syklister ikke rett til å kjøre over fotgjengeroverganger?

Syklister i gangfelt

- Uff ja, Strømsbrua kan være en trafikkfelle. Jo, Syklister har rett til å sykle over et gangfelt. Men samtidig må de utvise forsiktighet. Det heter jo "fotgjengerovergang", men nå er det altså tillatt å sykle over dem. Men ofte er det slik at bilistene ikke "ser" bilisten. De er opptatt av å kikke etter biler, og dermed overser de de syklende."

 

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/sandnes/Na-skal-kjoreskolelarerne-lare-a-vare-syklist-2994924.html

 

 

Når jeg leser denne artikkelen i Stavanger Aftenblad får jeg inntrykk av at syklister nå kan krysse fotgjengerfelt og at bilister må vike hvis syklistene gir tydelig tegn. Har det kommet noen nye regler i det siste som jeg har gått glipp av?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...