ATWindsor Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 En ting jeg lurer på, er at hvert år så skjer det mange ulykker pga syklister som sykler over fotgjengerfeltet og blir truffet av andre kjøretøy. Hvorfor får de ikke til en regel som forbyr syklister å sykle over veien? For mange år siden da jeg gikk på skolen, så lærte vi faktisk at man skal gå av sykkelen og trille den over veien. Lærer man ikke det lenger? Vet syklistene at de ikke har forkjørsrett over gangfelt? Men om en syklist sykler over veien, så kan ikke andre kjøre syklisten ned selvsagt. Billister har og et ansvar for myke trafikkanter. Men om en syklist sykler langt gang/sykkelsti i full fart og plutselig sykler over fotgjengerfeltet, så er det ikke alltid billistene vil klare å stoppe for dem. Kanskje på tide med eget førerkort for syklister og? Kan man ikke noen trafikkregler, så bør man og holde seg unna veiene. Skjer det så mange ulykker på den måten hvert år? Hvor mange? I hvor mange av ulykker mellom sykkel og bil har syklisten skylda? AtW Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 En ting jeg lurer på, er at hvert år så skjer det mange ulykker pga syklister som sykler over fotgjengerfeltet og blir truffet av andre kjøretøy. Har du en troverdig kilde for "mange" i setningen over? Hvorfor får de ikke til en regel som forbyr syklister å sykle over veien? Fordi det vil være en regel som ikke lar seg håndheve i praksis og fordi det allerede finnes et lovverk som pålegger syklistene vikeplikt i den overnevnte situasjonen. Hva et slikt forbud vil tjene er for meg høyst uklart. For mange år siden da jeg gikk på skolen, så lærte vi faktisk at man skal gå av sykkelen og trille den over veien. Dette er feil -- det er ikke noe man skal. Det er noe man kan velge. Det å lære bort gale ting bevisst er rimelig tåpelig, da det undergraver tillitten til læreren og læringsprosessen. På dette punktet er det helt unødvendig og tjener intet høyere/mer prisverdig formål. Kanskje på tide med eget førerkort for syklister og? Kan man ikke noen trafikkregler, så bør man og holde seg unna veiene. Å ikke kunne reglene fritar en ikke fra ansvaret. "Førerkort" for syklister er et fryktelig lite realistisk tiltak (tenk f.eks. på barn). Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Problemet er at mange syklister vet at det er lov til å sykle over gangfeltet, men mange av de vet ikke at de da har vikeplikt for andre trafikkanter. Jeg tar med noen artikler fra i fjor og i år, siden sykkelåret i år ikke har kommet så langt ennå: http://www.adressa.n...icle1811178.ece http://www.aftenblad...ml#.T6F6q8VBjzU http://tb.no/nyheter...-vakt-1.6209062 http://nrk.no/nyhete...tfold/1.7944449 http://www.nrk.no/ny...dland/1.7877972 http://www.rb.no/lok...icle5708387.ece http://dt.no/nyheter...ksund-1.3065358 Dette var noen saker jeg fant på under et minutt. Det finnes mange flere slike saker. Jeg har ingen statistikk på hvor mange personer i året som havner i slike ulykker. Men man leser likevel gange ofte om de. Poenget mitt er at, hadde disse syklistene valgt å vike for bilene, heller gått av sykkelen og trillet den over, så ville mange færre blitt skadet. Om det f.eks blir skadet 20 syklister i året, så er det 20 unødige ofre. Jeg mener at noe burde kunne gjøres for å forhindre dette. Jeg vet at førerkort ikke ville vært det rette. Men man burde kanskje lært litt mer om trafikk fra skolen av? Har dere noen gode forslag på for å forhindre dette? Å gi syklister samme rettigheter som fotgjengere vil bare gjøre det verre. Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Problemet er at mange syklister vet at det er lov til å sykle over gangfeltet, men mange av de vet ikke at de da har vikeplikt for andre trafikkanter. Nå bruker du "mange" igjen -- hvor har du dette fra? Jeg tar med noen artikler fra i fjor og i år, siden sykkelåret i år ikke har kommet så langt ennå (...) Dette var noen saker jeg fant på under et minutt. Og? Dette er et statistikk signifikant grunnlag for å konkludere om "mange" slike ulykker hvordan? Jeg har ingen statistikk på hvor mange personer i året som havner i slike ulykker. Men man leser likevel gange ofte om de. Ah, så medieeksponeringen er ditt konklusjonsgrunnlag? Dsjissus. Poenget mitt er at, hadde disse syklistene valgt å vike for bilene, heller gått av sykkelen og trillet den over, så ville mange færre blitt skadet. Om det f.eks blir skadet 20 syklister i året, så er det 20 unødige ofre. Å innføre flere regler når det alt finnes en regel for å håndtere akkurat denne situasjonen kommer ikke til å løse problemet og/eller redusere antall ofre. De som ikke bryr seg om vikeplikt i dag kommer heller ikke til å bry seg om et forbud (hvorfor skulle de?) Jeg vet at førerkort ikke ville vært det rette. Men man burde kanskje lært litt mer om trafikk fra skolen av? Absolutt. Du har min stemme for å bytte ut KRL med trafikkopplæring og innføring i økonomi på forbrukernivå. Har dere noen gode forslag på for å forhindre dette? Å gi syklister samme rettigheter som fotgjengere vil bare gjøre det verre. De har ikke samme rettigheter. Men opplyse om vikeplikt er noe man kunne tenkes å gjøre (fra slf og klubbenes side, eksempelvis. Evt. reklametid under ymse fridager til det, framfor tiggekampanjer til sultne barn i u-land.) Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Det er i vertfall på tide at alle lære og praktiserer reglene . hvis man ikke kan lære alle reglen , hvordan skal de da forstå hva reglen er ? og ikke minst hvordan skal man få alle praktisere reglen på rett måte ? I dag virker det som om det er noen som ikke godtar disse reglene. f,eks de syklistene som bare raser ut i veien uten å se seg for Om det ikke er så mange så ødelegger de for resten. Det er nok også derfor dert det har oppstått et lite hate forhold mellom syklister og bilister. Det har nok ført til at enkelte bilister heller ikke tar så mye hensyn til syklisten jeg kan ikke påstå at det var syklistene som begynte her . jeg kan heller ikke påstå at det var bilistene Men noen måtte det være Derfor burde det bli en forsoning her der alle tar hensyn til hverandre og ingen leker arrogante sjefer på veiene Lenke til kommentar
Kjøleskap Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Når det gjelder dette med å sykle i gangfelt så er det jo slik at du har lov til å gjøre det, men da har du vikeplikt for bilene og de har ikke plikt til å stoppe for deg. Hvor mange er det egentlig som er klar over dette? Jeg har ihvertfall funnet ut at det er like mange som stopper om jeg går av sykkelen, som når jeg ikke gjør det. Og bare så det er sagt så bremser jeg ned før gangfeltet sånn at jeg har mulighet til å stoppe om ikke bilen gjør det. Jeg kaster meg ikke rett over på dårlig margin som mange tullinger gjør. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Bilistene stopper fordi de stoler ikke helt på syklistene. Lenke til kommentar
asicman Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Dette var noen saker jeg fant på under et minutt. Disse ulykkene er tragiske. Men dersom man søker etter fotgjengere som har blitt påkjørt i gangfelt så får man også mange treff. Jeg vil tro at det er flere slike ulykker enn tilsvarende med syklister siden det er langt flere fotgjengere som ferdes i gangfeltene enn syklister. Bruker man samme argumentasjon så skulle man forby bilister å kjøre over fotgjengerfelt siden de ikke klarer å overholde vikeplikten. Noe som selvsagt ville være veldig upraktisk. Enkelte av sykkelulykkene du linker til ville sannsynligvis ikke vært unngått selv om syklisten var gående og trillet sykkelen over, spesielt tilfellet der en bilist stoppet, men en annen kjørte forbi og traff syklisten. Jeg har selv stoppet for en fotgjenger i gangfelt for deretter å se en annen bil meie ned fotgjengeren jeg akkurat stoppet for. Jeg har også sett flere slike tilsvarende nestenulykker. Har dere noen gode forslag på for å forhindre dette? Å gi syklister samme rettigheter som fotgjengere vil bare gjøre det verre. Man kunne kanskje la bilistene dele veibanen på samme premisser som syklister deler gang/sykkelsti med gående: at fartsgrensen blir automatisk 20km/t dersom det er en syklist der Jeg forstår ikke helt argumentet i mot å la syklister få forkjørsrett i gangfelt og steder hvor gang/sykkelfelt krysser vei. Mange sier at da vil «syklistene ta seg til rette». Skal man fjerne alle forkjørsveier fordi de som kjører der «tar seg til rette»? Hvis bilistene hadde vikeplikt i disse tilfellene så kunne man i alle fall fokusere på dette under ved trafikkskolene og under oppkøring osv. 1 Lenke til kommentar
asicman Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Absolutt. Du har min stemme for å bytte ut KRL med trafikkopplæring og innføring i økonomi på forbrukernivå. Det er noe av det beste jeg har hørt på lenge. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Jeg forstår ikke helt argumentet i mot å la syklister få forkjørsrett i gangfelt og steder hvor gang/sykkelfelt krysser vei. Mange sier at da vil «syklistene ta seg til rette». Skal man fjerne alle forkjørsveier fordi de som kjører der «tar seg til rette»? Hvis bilistene hadde vikeplikt i disse tilfellene så kunne man i alle fall fokusere på dette under ved trafikkskolene og under oppkøring osv. jeg er ikke sikker på om det vil funger skikkelig da en syklist kan dukke opp temmelig fort der det er lite oversikt bilistene vil da ha problemer med å klare å stoppe tidsnok Da fungerer det bedre slik det er i dag Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 En ting jeg lurer på, er at hvert år så skjer det mange ulykker pga syklister som sykler over fotgjengerfeltet og blir truffet av andre kjøretøy. Kilde? Hvorfor får de ikke til en regel som forbyr syklister å sykle over veien? Unødig. Vikepliktsreglene er tilstrekkelige, og noen ekstra forbud vil bare sinke trafikken. Lærer man ikke det lenger? Vet syklistene at de ikke har forkjørsrett over gangfelt? De fleste vet nok det, men velger ofte likevel å sykle over for å ikke oppholde trafikken unødig. Det tar 2-4 ganger så lang tid å stige av sykkelen, vente på at biler har kommet til en stopp, eller tydelig indikere at de vil gjøre dette, og så gå over. Ofte kan man ha krysset veien alt før det blir noen konflikt. Intelligente bilførere vet også dette og lar vær å tvinge syklister til å avstige slik at de selv kan komme fortere frem. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 (endret) Jeg tar med noen artikler fra i fjor og i år, siden sykkelåret i år ikke har kommet så langt ennå: http://www.adressa.n...icle1811178.ece http://www.aftenblad...ml#.T6F6q8VBjzU http://tb.no/nyheter...-vakt-1.6209062 http://nrk.no/nyhete...tfold/1.7944449 http://www.nrk.no/ny...dland/1.7877972 http://www.rb.no/lok...icle5708387.ece http://dt.no/nyheter...ksund-1.3065358 Kan du begrunne at disse ulykkene ikke ville skjedd om vedkomne hadde gått istedet for å sykle? Flere av sakene viser til farlig kjøring (Forbikjøring før fotgjengerfelt). Endret 2. mai 2012 av sverreb Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 3. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2012 Ny ulykke forårsaket av syklist som krysser gangfelt på sykkel http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/stavanger/To-sykkelulykker-i-samme-omrade-pa-16-minutter-2967369.html Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 Interessant, i kommentarene til saken henvises det til følgende del av lovteksten: § 18. Særlige bestemmelser for syklende "3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart." Har dette noe å si for vikepliktspørmålet? Videre er følgende av interesse i noen av sakene det er lenket til: "6. Kjørende som nærmer seg gangfelt, må ikke kjøre forbi kjøretøy eller sporvogn som hindrer noen del av sikten til gangfeltet." http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19860321-0747.html#9 AtW Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 § 9. Særlige plikter overfor gående 2. Kjørende som krysser gangveg eller fortau, har vikeplikt for gående. Det samme gjelder kjøring på gågate eller gatetun. Ved gangfelt hvor trafikken ikke reguleres av politi eller ved trafikklyssignal, har kjørende vikeplikt for gående som befinner seg i gangfeltet eller er på veg ut i det. Står ikke noe om at billister har vikeplikt for syklister her. Jeg har ingen tall på hvor mange som havner i slike ulykker pr år, men når jeg leser om slike ulykker i avisene regelmessig, så får jeg intrykk av det er mange unødvendige uhell. Det jeg mener er problemet, er at syklister tror de har samme rettigheter som fotgjengere når de sykler over gangfeltene. Og det er ikke heldig. Jeg vet ikke om alle ulykkene ikke hadde hendt om syklisten trillet sykkelen over. Men jeg har god erfaring med å se syklister passere over gangfeltene i stor hastighet. Og når de og i tillegg kommer fra fortau, og bare sykler over uten å se seg for, det er ikke noe heldig. De tror jo at det hele og fulle ansvar kun ligger på billistene. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 Ang. dette, hva bør jeg gjøre som syklist når jeg vil krysse veien ved overgangsfelt? Som nå sykler jeg bort til feltet, stopper, ser at bilene stopper og så sykler jeg over. Om en bil kjører over meg da, er det da plutselig min feil? Selv når jeg stopper opp, men står over sykkelen min, opplever jeg ofte at bilister ikke stopper. Har de ikke da vikeplikt bare fordi jeg står over en sykkel, eller hva er greia? Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 Det jeg mener er problemet, er at syklister tror de har samme rettigheter som fotgjengere når de sykler over gangfeltene. Og det er ikke heldig. Jeg vet ikke om alle ulykkene ikke hadde hendt om syklisten trillet sykkelen over. Du får naturligvis mene hva du vil, men hvis du vil at andre skal bli enige med deg i ditt lovforslag bør du begrunne din mening med noe bedre en sysnsing og anekdoter. Du har på ingen måte begrunnet hvorfor en slik lovendring skal redusere antallet ulykker, ei heller om det er verdt reduksjonen i fremkommelighet. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 § 9. Særlige plikter overfor gående 2. Kjørende som krysser gangveg eller fortau, har vikeplikt for gående. Det samme gjelder kjøring på gågate eller gatetun. Ved gangfelt hvor trafikken ikke reguleres av politi eller ved trafikklyssignal, har kjørende vikeplikt for gående som befinner seg i gangfeltet eller er på veg ut i det. Står ikke noe om at billister har vikeplikt for syklister her. Jeg har ingen tall på hvor mange som havner i slike ulykker pr år, men når jeg leser om slike ulykker i avisene regelmessig, så får jeg intrykk av det er mange unødvendige uhell. Det jeg mener er problemet, er at syklister tror de har samme rettigheter som fotgjengere når de sykler over gangfeltene. Og det er ikke heldig. Jeg vet ikke om alle ulykkene ikke hadde hendt om syklisten trillet sykkelen over. Men jeg har god erfaring med å se syklister passere over gangfeltene i stor hastighet. Og når de og i tillegg kommer fra fortau, og bare sykler over uten å se seg for, det er ikke noe heldig. De tror jo at det hele og fulle ansvar kun ligger på billistene. Det er sant, men hvor står det eksplistt at syklistene har vikeplikt? Jeg er ikke så sikker på om det er problemet. For det første, så tror jeg mange ser seg for, selv om de tror andre har vikeplikt. jeg tror det å ikke se seg for er en uheldig vane, som kanskje ikke er så påvirket av lovverket. Ikke tror mange billister kjører på folk bare fordi den andre har vikeplikt heller. AtW Ang. dette, hva bør jeg gjøre som syklist når jeg vil krysse veien ved overgangsfelt? Som nå sykler jeg bort til feltet, stopper, ser at bilene stopper og så sykler jeg over. Om en bil kjører over meg da, er det da plutselig min feil? Selv når jeg stopper opp, men står over sykkelen min, opplever jeg ofte at bilister ikke stopper. Har de ikke da vikeplikt bare fordi jeg står over en sykkel, eller hva er greia? Neppe, slik du skisserer det hadde nok billisten fått skyld i en ulykke, jeg vet om flere konkrete tilfeller der folk har fått skylda selv om den andre parten formelt sett har brutt vikeplikten. AtW Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 3. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2012 (endret) Ang. dette, hva bør jeg gjøre som syklist når jeg vil krysse veien ved overgangsfelt? Som nå sykler jeg bort til feltet, stopper, ser at bilene stopper og så sykler jeg over. Om en bil kjører over meg da, er det da plutselig min feil? Selv når jeg stopper opp, men står over sykkelen min, opplever jeg ofte at bilister ikke stopper. Har de ikke da vikeplikt bare fordi jeg står over en sykkel, eller hva er greia? Ja, du regnes som syklende helt til du har gått av sykkelen og bilistene plikter ikke å stoppe. Bilistene vil ha forkjørsrett, dog ikke påkjørsrett. Hvis du velger å krysse et overgangsfelt på sykkel er det din plikt å forsikre deg om at alle bilistene stopper. Endret 3. mai 2012 av ClintE Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 Jeg har ingen tall på hvor mange som havner i slike ulykker pr år, ... men da kan du med hell droppe "mange". men når jeg leser om slike ulykker i avisene regelmessig, så får jeg intrykk av det er mange unødvendige uhell. For at det finnes nødvendige uhell? Virkelig? Det jeg mener er problemet, er at syklister tror de har samme rettigheter som fotgjengere når de sykler over gangfeltene. Og det er ikke heldig. Noen syklister tror det. Jeg vet ikke om alle ulykkene ikke hadde hendt om syklisten trillet sykkelen over. Men jeg har god erfaring med å se syklister passere over gangfeltene i stor hastighet. Jeg har god erfaring med det motsatte. Men hverken dine eller mine erfaringer er troverdige for andre eller statistisk sett representative/signifikante. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå