Gå til innhold

Generell diskusjon rundt bilister og syklister


Anbefalte innlegg

Godtar du aviser som uavhengige kilder.

Det er ihvertfall der mye av diskusjonen om sentrum i Bodø diskuteres.

 

 

angående hvor mye plass det er i en knøttliten del av Bodø er lite dokumentert

man får ikke tak i noe med mindre man har tilgang til planleggingskontoret til de som planlegger det.

tilgang dit har jeg ikke.

 

 

jeg har kun sagt at det ikke er plass til flere bygninger der .

hvor stor de må være har jeg ikke definert.

 

konklusjonen min om at det ikke er plass baser jeg kun på at man ikke bygger flere bygninger uten at andre blir revet samt at man ikke bygger høyre.

men det er verd å nevne at det er for det meste forretningsbygg i området og lite boliger.

 

De få boenheten som er der er leiligheter på ca 3 millioner. det er ikke noen enhver flyter inn i.

Så poenget for å få fler til å bo der blir tvilsomt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godtar du aviser som uavhengige kilder.

 

Kommer an på avisen og dens kredibilitet. Men hvis du faktisk greier å produsere en slik referanse, vil det være banebrytende (altså en relevant referanse ift tesen din, ikke noe politikervås om boligprisene eller om at det bygges for lite).h

 

angående hvor mye plass det er i en knøttliten del av Bodø er lite dokumentert

 

Nei, arealet er meget godt dokumentert, hvilket var det eneste relevante kriteriet (sover du i timen?).

 

Det er plass til det 5-dobbelte og vel så det. De økonomiske og politiske aspektene er lite interessante for en hypotetisk diskusjon om mulige befolkningstall. Bodø er _latterlig_ tynt befolket (hvilket du fikk en bøtte av eksempler på). Og det tilbakeviser tøyset ditt om "Det er det ikke plass til" (med "det" == 2-3 ganger så mange innbyggere som det er i dag).

 

konklusjonen min om at det ikke er plass baser jeg kun på at man ikke bygger flere bygninger uten at andre blir revet samt at man ikke bygger høyre.

 

Thanks for playing. Les igjen det som du selv har skrevet og reflekter over hvorfor det er uriktig og hvordan det ble tilbakebevist. Kom tilbake når du har forstått det.

 

Så poenget for å få fler til å bo der blir tvilsomt

 

Det er plass til 2-3 ganger så mange beboere. Og vel så det. Q.E.D.

Endret av zotbar1234
Lenke til kommentar

Godtar du aviser som uavhengige kilder.

 

Kommer an på avisen og dens kredibilitet. Men hvis du faktisk greier å produsere en slik referanse, vil det være banebrytende (altså en relevant referanse ift tesen din, ikke noe politikervås om boligprisene eller om at det bygges for lite).h

 

angående hvor mye plass det er i en knøttliten del av Bodø er lite dokumentert

 

Nei, arealet er meget godt dokumentert, hvilket var det eneste relevante kriteriet (sover du i timen?).

 

Det er plass til det 5-dobbelte og vel så det. De økonomiske og politiske aspektene er lite interessante for en hypotetisk diskusjon om mulige befolkningstall. Bodø er _latterlig_ tynt befolket (hvilket du fikk en bøtte av eksempler på). Og det tilbakeviser tøyset ditt om "Det er det ikke plass til" (med "det" == 2-3 ganger så mange innbyggere som det er i dag).

 

konklusjonen min om at det ikke er plass baser jeg kun på at man ikke bygger flere bygninger uten at andre blir revet samt at man ikke bygger høyre.

 

Thanks for playing. Les igjen det som du selv har skrevet og reflekter over hvorfor det er uriktig og hvordan det ble tilbakebevist. Kom tilbake når du har forstått det.

 

Så poenget for å få fler til å bo der blir tvilsomt

 

Det er plass til 2-3 ganger så mange beboere. Og vel så det. Q.E.D.

 

nå er du ufin , og vrenger på saken .

samtidig snakker du om et langt større geografisk område en det jeg gjør .

Det område jeg snakker om er ganske god unytte med hensyn av areal.

selvsagt kunne man bygge høyere men det var ikke poenget her.

 

oversikten tar for seg et langt større område , innenfor det område er det mange mindre som ikke er så god utnytte .

Bodø har et stort område kalt rønvikjordene som er landbruks areal og brukes i dag av bøndene .dette området er i mange år diskuter om man skal bygge det ut.

hvis det taes med så vil det gjøre at statistikken lyver lit med hensyn av tettheten til den totale bebyggelsen

 

 

slik så det ut før bygningen av kultur kvartelet .

 

 

Det er det åpne område der bussene er plaser og vider mot Radisson ( i bakgrunnen ) det nå bygges 2 ny bygninger kalt kulturkvartalet

 

hvis du tar turen rund i gatene med gogle map så ser du at det er relativt tett bebygg ( mest av fortetninger og offentlige bygg ).

Lenke til kommentar

 

slik så det ut før bygningen av kultur kvartelet .

 

[...]

 

hvis du tar turen rund i gatene med gogle map så ser du at det er relativt tett bebygg ( mest av fortetninger og offentlige bygg ).

 

Øh... ett kvartal unna er det villabebyggelse, og på oversiktskartet ser det ut til å være normen:

http://g.co/maps/a753r

 

Sammenlign med f.eks følgende fra Bergen

http://g.co/maps/ckep7

Lenke til kommentar

nå er du ufin , og vrenger på saken .

 

Feil.

 

Saken er meget enkel -- du kom med en feilaktig påstand ("det er det ikke plass til"). Påstanden ble tilbakebevist (av flere). Det eneste du hadde å stille med var uopplyste meninger; mens f.eks. sverreb og jeg henviste til etterprøvbare uavhengige kilder. Gjett 3 ganger hvorfor dine meninger ikke er noe verdt i denne sammenhengen.

 

samtidig snakker du om et langt større geografisk område en det jeg gjør .

 

Nei. Du gnålte om Bodø sentrum vs. Bodø-by i sin helhet i et desperat forsøk til å ro unna en faktisk feil.

 

Men greit, jeg blir med, om ikke annet så bare for å illustrere hvor tåpelig påstanden din egentlig er:

 

* Таганский район (en del av ЦАО) i Moskva -- 100'500 mennesker på 8.37km^2 => 12'007 innbyggere/km^2

* Арбат (igjen, en del av ЦАО) i Moskva -- 26'900 mennesker på 2.11km^2 => 12'748 innbyggere/km^2

* Тверской район (en del av ЦАО) i Moskva -- 73'800 mennesker på 7.27 km^2 => 10'151 innbyggere/km^2

* Центральный район i Sankt Petersburg -- 218'538 mennesker på 17.12km^2 => 12'765 innbyggere/km^2

 

(kildelinkene kan følges fra ru.wikipedia.org). Jeg plukket bare noen sentrale områder på måfå i ymse størrelser rundt samme skala.

 

Før du serverer mer ubegrunnet og uopplyst søppel om byggemåte, bør det nevnes at sentrum av Sankt-Petersburg inneholder svært få høye bygninger nettopp av historiske årsaker (Vinterpalasset og dets eh... beboere la føringer på hvor høye bygningene i sentrum kunne være).

 

Bodø er latterlig tynt befolket og du har ikke belegg for å hevde at det ikke er plass til 2-3 ganger dagens befolkning. Jeg var meget snill til påstanden din da jeg tok arealet til hele Moskva, eksempelvis, heller enn å fokusere på byens sentrum.

 

hvis det taes med så vil det gjøre at statistikken lyver lit med hensyn av tettheten til den totale bebyggelsen

 

Statistikken lyver ikke. Du, derimot...

 

hvis du tar turen rund i gatene med gogle map så ser du at det er relativt tett bebygg ( mest av fortetninger og offentlige bygg ).

 

Bodø er latterlig tynt befolket, slik flere har demonstrert alt.

Lenke til kommentar

 

Bodø er latterlig tynt befolket, slik flere har demonstrert alt.

 

Med det argumentet setter du antall boenhet opp mot antall forretninger.

 

Argumentet mit har hele tiden vær at hvis man skulle plassere flere boliger der ( uten å øke høyden ) så måtte det gå ut over de de foreningene som bruker bygningene

forøvrig så har jeg forsøkt å ha fokus på bebyggelsen og ikke alle som bor der .

Dere oppfattet det som om det var en ensidig fokus på befolkningen

 

Da blir debatten en helt annen

Lenke til kommentar

Argumentet mit har hele tiden vær at hvis man skulle plassere flere boliger der ( uten å øke høyden ) (...)

 

Argumentet ditt var "det er det ikke plass til", hvilket er beviselig feil (og siden argumentet ditt ikke er begrunnet på andre måter enn at *du* synes det er hold i det, er jo det ikke akkurat vanskelig å eksponere feilen).

Endret av zotbar1234
Lenke til kommentar

Argumentet mit har hele tiden vær at hvis man skulle plassere flere boliger der ( uten å øke høyden ) (...)

 

Argumentet ditt var "det er det ikke plass til", hvilket er beviselig feil (og siden argumentet ditt ikke er begrunnet på andre måter enn at *du* synes det er hold i det, er jo det ikke akkurat vanskelig å eksponere feilen).

 

Du fikke ihvertfall ikke med deg alle argumentene jeg brukte, der fler gikk ut på at område bestod av mange bygninger allerede

Det burde være nokk til å forstå hva jeg ville frem til

 

for dere som ikke forstår problemet

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke så sikker på at man kan sammenligne det med Bodø.

 

Jeg ser i motsetning til her i Bodø så er trafikken planlagt på en skikkelig måte.

 

Det ser ut som man også bruker nedsenkende fortau til sykling.

 

Gatene er i hvertfall langt bredre slik at det er palass til egne felt for hver trafikk gruppe

Lenke til kommentar

Du fikke ihvertfall ikke med deg alle argumentene jeg brukte, der fler gikk ut på at område bestod av mange bygninger allerede

 

Du har ikke belegg for å hevde "det er det ikke plass til". Q.E.D.

 

det kommer an på hva man legger i begrepet "plass" .

Du har helt tydelig en helt anne oppfatning en det jeg har

Lenke til kommentar

det kommer an på hva man legger i begrepet "plass" .

 

Igjen, du har ikke belegg for å hevde "det er det ikke plass til". Q.E.D.

 

og du er ikke belg for å hevde det er bare å rive de gamle bygningene uten videre , så er det plass.

Men det du har gjort de siste innlegge , er å vrenge diskusjonen inn på andre forutsetninger en det jeg la til grunn.

Lenke til kommentar

og du er ikke belg for å hevde det er bare å rive de gamle bygningene uten videre ,

 

Din jævla løgner.

 

Jeg har aldri kommet med en slik påstand.

 

Men det du har gjort de siste innlegge , er å vrenge diskusjonen inn på andre forutsetninger en det jeg la til grunn.

 

Jeg har utelukkende tilbakebevist løgnen din om at det ikke er plass for en 2-3 dobling av Bodø sentrum. Du har ikke presentert noe som skulle støtte det våset.

Lenke til kommentar

neivel . men så har du bruk andre forutsetninger en det jeg la til grunn.

Om det var deg eller en av de andre som deltar så ble det frontet at man bare kunne rive de gamle bygningen så ble det plass.

 

Det er i hvertfall ikke plass til flere bygninger i disse gatene.

 

At du ikke godtar bilder fra Bodø sentrum som bevis er ikke min feil

Noe klarere bevis er det vanskelig å oppdrive

Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke så sikker på at man kan sammenligne det med Bodø.

 

Alt handler ikke om Bodø.

 

Gatene er i hvertfall langt bredre slik at det er palass til egne felt for hver trafikk gruppe

 

Du gikk glipp av den delen av filmen der de smalnet av veiene igjen siden det ikke var behov for all plassen så snart de sperret byen for biltrafikk?

Jeg foreslår du ser videoen en gang til og denne gangen følger med på hva de faktisk sier.

Lenke til kommentar

Du gikk glipp av den delen av filmen der de smalnet av veiene igjen siden det ikke var behov for all plassen så snart de sperret byen for biltrafikk?

nå har jeg sett gjennom hel filmen , alle 6 minuttene , men jeg likevel ikke det delen der de gjorde gata smalere.

 

 

Derimot så så jeg at de la alt om , der bilen fikk lov til å være og der syklisten fikk være.

Ikke minst så gikk det an å fjerne bygninger for å endre strukturen helt.

 

så det går an å bygge byen slik at den tar hensyn til al slags trafikk.

I Norge er det mer vanlig at skal presse al salgs type trafikk inn på de samme smale gatene.

 

Et viktig moment er at også de som kjøre bil ikke havner for langt unna butikkene.

feks at en gate 1 eller 2 kvartaler borte for er beregnet for biltrafikk , mens den nemmeste er beregnet for syklister og gående .

da fungerer det

Folk som handle vil neppe gå mere en 200 meter ( uttalelse fra lokalavisen i papir utgave )

 

 

Men så lenge butikkene som er avhengig av at folk handler der ikke får varen sine uten at det skaper trøbbel så blir det bare kaos

jeg kan bare bruke Bodø som min referanse siden jeg er herfra og kjernen til hvordan gatene er.

 

Å tvinge bilister til bruke bussen deler av veien , eller gjøre det vanskelig å komme seg til butikken føre sjelden med seg noe godt

ofte har heller ikke de som kjøre bil så god tid at de kan vente til bussen tar dem til butikken , og ihvertfall ikke når man handler et lass mad varer ( minst 3 fulle handle poser ) . Når det også finnes et større senter med flere butikker ( og de samme varene ) som er mer tilgjengelig for bilen så sier det seg selv hva utfallet blir .

 

 

Det holder ikke med : kom å handle her , men ta ikke med deg bilen.

 

her i Bodø har vi en gågate som egentlig er en gate som sperret i begge ender for normal biltrafikk.

I den en enden er det et lite kjøpe senter som sperrer av gaten .

Denne delen av gaten er også sperret for sykling siden det er et kjøpesenter.

 

 

Selv om jeg bruker bussen for å komme meg fra og til jobben så er det temmelig tungvindt hvis jeg skulle ta bussen til butikken for å handle .

Spesielt siden den går for sjeldent .

 

Skal jeg gjøre et ærende må jeg låne bilen på jobben for å spare tid.

Hvis jeg bruker bussen går det for mye tid bort til venting

Lenke til kommentar

Du gikk glipp av den delen av filmen der de smalnet av veiene igjen siden det ikke var behov for all plassen så snart de sperret byen for biltrafikk?

nå har jeg sett gjennom hel filmen , alle 6 minuttene , men jeg likevel ikke det delen der de gjorde gata smalere.

 

Se 3:38.

 

så det går an å bygge byen slik at den tar hensyn til al slags trafikk.

I Norge er det mer vanlig at skal presse al salgs type trafikk inn på de samme smale gatene.

 

Gatene i historiske bysentra i nederland er mye trangere enn en normal norsk gate. Løsningen var å forby biler.

 

Se: http://g.co/maps/vbzgj

 

Godt som alle gatene i det historiske sentrum er her stengt for biler. (grå bakgrunn i google maps)

 

Og ja Nederlenderne er mye hardere på å skille trafikken, legg imidlertid merke til at det er vesensforskjell på hvordan det gjøres. I norge bygges gang/og sykkelve, i nederland sykkelvei. I norge har adskilte sykkelanlegg absolutt vikeplikt, mens det er likestilt med andre veier i nederland, de legger ikke inn kantsteiner i utrengsmål, og de har sammenhengende nett, slik at man faktisk kommer noe steds ved å følge de.

 

Når du hører en del av oss klage over norske adskilte sykkelanlegg så er det ikke fordi de er adskilte pr. se men fordi de ikke er bygd slik at de egner seg for transport.

 

Se: http://youtu.be/mIdQ8RMDtGM

 

Mer bakgrunn:

http://youtu.be/XuBdf9jYj7o

Lenke til kommentar

Det eneste jeg så var alt for mange biler i hvertfall 8 kjørefelt .

 

 

jeg likte måten det er gjort på ( bilde ner i anlegget over ) .

 

Den eneste endringen jeg kunne tenke meg var at sykkelfelten går bak busstoppene slik at bussen slipper å krysse sykkelfeltet , samt at man slipper at passasjerene står og sperrer for syklisten når bussen kommer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...