sinnaelgen Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Heldigvis kan ikke biler kjøre gjennom hverandre. Har jeg en bil som ser meg mellom meg og en bil som ikke ser meg er vi tilstrekkelig fysisk adskilt. Og jo jeg er langt mer synlig når jeg er midt i synsfeltet gjennom frontruta til bilen bak, fremfor å være gjemt ute til høyre bak A stolpen. For de bilene som trenger å se meg er jeg da midt i det området de faktisk ser, foran seg. også når bil nr 1 er høyre en bil nr 2. Hva om den første er en buss . bil nr.r 2 blinker seg forbi bussen når den kjøre inn på bussholdeplassen. og så holder den på å kjøre på deg fordi han tro at det er bussen som er sinken her hvis du sykler bak en bil så ligger du mer eller mindre blind sonen. hvis du så sykler forbi samtidig som bilen skal til høyre så er de definitivt i blind-sonen . det kan skje mens en bilist kjøre forbi deg NAF mer at man skal kunne tyde et veiskilt fra 30 meter Det betyr også at man også skal kunne få øye på syklister selv om de er på den andre siden av krysset ( til og med før krysset ) De burde vært, men realiteten er at de ER ikke forsiktige. Biler tror dette er et fortau, og forventer ikke sykler i langt høyere hastighet. Bilene kjører i kjørebanen som ikke er lagt helt opp i husene. Skisser på pair og tegn siktelinjene så ser du hvor mye mer oversikt man får ved å ligge lengre ut. Og deri ligger problemet. De fleste bilister tror heller ikke dette er et problematisk sted og kjører glatt ut i g/s veien uten å sjekke for syklister. De burde vært, men realiteten er at de ER ikke forsiktige. Biler tror dette er et fortau, og forventer ikke sykler i langt høyere hastighet. Bilene kjører i kjørebanen som ikke er lagt helt opp i husene. Skisser på pair og tegn siktelinjene så ser du hvor mye mer oversikt man får ved å ligge lengre ut. jeg ser ikke det som unikt for bilen . her kan likegodt 2 syklister også koldere med hverandre kommunen eller vegvesenet ( de som har ansvaret for trafikken ) burde være bevist på ansvaret sitt og gjøre noen med risikoen. Om ikke annet sette opp varselskilt Siden det er syklisten som vil bli den mest skadeildene ved uhell uansett releger så må de også vær ekstremt forsiktig her . Det er ikke noe annet å gjøre for sikre liv og legeme . Her kan vi ihvertfall være enige. Men igjen er realiteten at det er mange bilister som etter din karakteristikk ikke er egnet til å kjøre bil. Det virker ikke om du er helt ening . i de angitte eksemplen så mer du at du må mye nemmere for å bli sett. Hva du ikke har sett bryr meg svært lite. Siden du selv hevder du ikke sykler er det da heller ingen grunn til å tro at du skal ha sett farene ved g/s veier og sykling i fortau. jeg ser farene som bilfører og vil aller helst likke kjøre ned en syklist som tror at han er selvlysende fra flere hunder meters hold når han er ute blant bilene. hvis det er mye som skjer så går det en stund før han blir oppdaget . hvis han holder seg unna bilene på egen g/s veier fortau elle lignede så vil jeg rasker se han når han nærmer seg bilen Hvorfor mener du det har noe å si på sikkerheten? Tror du bilister bare holder gassen inne når de ser en syklist foran seg? Noen påstår kanskje det på nett, men i praksis greier godt som alle bilister å unngå det som er rett foran de i synsfeltet. Det har veldig mye å si , spesielt det syklister holder farten kunstig lav og noen bilister forsøker å komme seg forbi før motgående trafikk kommer for nært . under denne forbikjøringen komme syklisten inn i blind sonen o.s.v Er lyskrysset defekt må du si fra, uansett er ikke dette farlig, bare irriterende. Lyskryss innebærer ingen særskilt risiko for en syklist. man vet ikke sikkert om lyskrysset er defekt selv om syklister ikke blir registrer når de står og venter på grønt lys samme med bilen. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 26. september 2011 Forfatter Del Skrevet 26. september 2011 Veivalget må foretas her:http://maps.google.no/maps?q=Bybrua,+Stavanger&hl=no&ll=58.97914,5.74552&spn=0.000864,0.002814&sll=61.143235,9.09668&sspn=10.082403,39.375&vpsrc=0&t=m&layer=c&cbll=58.979073,5.745382&panoid=M_OzvutbOIDNNt2UKDRpqQ&cbp=12,183.01,,0,16.22&z=19 etter dette punktet ser det ikke ut til å være flere adkomster. Jeg kan bare dømme fra bildet, men veien som leder til g/s veien på siden av broen ser IKKE ut som en g/s vei fra på det bildet. Det ser ut som et fortau med bussholdeplass. Veivalget kan også gjøres rett før rundkjøringen. http://maps.google.no/maps?q=Bybrua,+Stavanger&hl=no&ll=58.97948,5.745584&spn=0.000001,0.001934&sll=61.143235,9.09668&sspn=10.082403,39.375&vpsrc=0&t=m&layer=c&cbll=58.979354,5.745587&panoid=QjvAGpRnDkw4M_AIXI67cA&cbp=12,209.89,,0,-0.89&z=19 Se det røde skiltet som indikerer skilting av hovedsykkelrutene. Pil rett frem over gangfeltet sier at gang/sykkelveg fortsetter på andre siden. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Se det røde skiltet som indikerer skilting av hovedsykkelrutene. Pil rett frem over gangfeltet sier at gang/sykkelveg fortsetter på andre siden. Står det noe om at det er sykkelvei på det skiltet (For dårlig oppløsning til å lese det). Skilt med rød bakgrunn sier bare at det er en sykkelrute, de sier normalt ikke om ruten går på g/s vei, sykkelvei eller alminnelig vei. I oslo (Så langt bare på fornebu) har man startet med blå veivisningsskilt med sykkelikon for å vise hvor det går rute langs sykkelanlegg. Jeg har skrollet litt rundt dette anlegget i maps nå, og p.g.a tunellen i enden hadde jeg nok valgt g/s veien om jeg var kjent. Jeg tar det ikke for gitt at jeg ville ha sett den i tide om jeg ikke var kjent. Jeg har en høy terskel før jeg sykler på fortau og over bussholdeplasser. Et generellt problem ser ut til at det mangler skilting som viser til sykkelanlegget. Det virker som om planleggerne har antatt at man sykler på sykkelanlegg hele tiden, men det fungerer jo ikke slik i praksis, spesielt når det er så få ankomster mellom vei og sykkelanlegg som det er her. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 også når bil nr 1 er høyre en bil nr 2. Beklager, den setningen er uforståelig. Hva om den første er en buss . bil nr.r 2 blinker seg forbi bussen når den kjøre inn på bussholdeplassen. og så holder den på å kjøre på deg fordi han tro at det er bussen som er sinken her Mener du om jeg kjører foran bussen? Da er det et par busslengder bak meg til bilen som innhenter, og han vil se meg i det bussen svinger av. Ikke et problem. hvis du sykler bak en bil så ligger du mer eller mindre blind sonen. Jeg holder avstand til bilen foran, og jeg har mine tvil om at en bil skulle greie å slå over i revers og snu retning så brått at det skulle blitt et problem. Bakover er ikke en blindsone for alminnelige biler, kun større kjøretøy. hvis du så sykler forbi samtidig som bilen skal til høyre så er de definitivt i blind-sonen . det kan skje mens en bilist kjøre forbi deg Hva mener du her? En bilist som svinger til høyre i det han er i ferd med å kjøre forbi meg? For det første er dette en svært grov feil av bilføreren, men siden dette faktisk skjer så er det verdt å merke seg hva man skal gjøre som syklist for å unngå dette: Ved å legge seg lengre ut i veien før kryss slik at bilførere bak ikke lengre kan kjøre forbi i samme felt blir det ikke lengre naturlig for bilføreren å foreta en høyresving under forbikjøringen. Så ved å ha et bevisst forhold til plassering i veien unngår vi dette. Hvis du mener at jeg sykler forbi bilen til høyre, så er svaret enkelt. Slikt gjør jeg ikke annet enn ved stillestående trafikk der jeg vet jeg kommer foran bilene før det igjen blir bevegelse, og jeg skal svinge til høyre. De burde vært, men realiteten er at de ER ikke forsiktige. Biler tror dette er et fortau, og forventer ikke sykler i langt høyere hastighet. Bilene kjører i kjørebanen som ikke er lagt helt opp i husene. Skisser på pair og tegn siktelinjene så ser du hvor mye mer oversikt man får ved å ligge lengre ut. jeg ser ikke det som unikt for bilen . her kan likegodt 2 syklister også koldere med hverandre Da har du i det minste forstått at dette er en farlig konstruksjon som var poenget mitt. i de angitte eksemplen så mer du at du må mye nemmere for å bli sett. Den setningen kan jeg ikke tolke. Omformuler. jeg ser farene som bilfører og vil aller helst likke kjøre ned en syklist som tror at han er selvlysende fra flere hunder meters hold når han er ute blant bilene. Jeg bruker 700-1400 lumen belysning i front og ca 400 bak, svært sammenlignbart med en typisk motorsykkel. hvis han holder seg unna bilene på egen g/s veier fortau elle lignede så vil jeg rasker se han når han nærmer seg bilen Du har enda ikke oppfattet at man kommer IKKE unna bilene på G/S veier. Man er bare fjernet fra bilene når man kjører rett frem hvor man uansett blir sett, man kommer fortsatt i kontakt med bilene i kryssene hvor bilistene er opptatt av å se etter biler de kan kollidere med. Hvorfor mener du det har noe å si på sikkerheten? Tror du bilister bare holder gassen inne når de ser en syklist foran seg? Noen påstår kanskje det på nett, men i praksis greier godt som alle bilister å unngå det som er rett foran de i synsfeltet. Det har veldig mye å si , spesielt det syklister holder farten kunstig lav og noen bilister forsøker å komme seg forbi før motgående trafikk kommer for nært . under denne forbikjøringen komme syklisten inn i blind sonen o.s.v Igjen så unngår man hasardiøse forbikjøringer med riktig plassering. Man legger seg lengre ut når det er biler i mot, og inn igjen når det er klart. Bilister greier stort sett å unngå å kollidere med biler de har forbikjørt, så sålenge vi får bilene til å foreta reelle forbikjøringer er det ingen problem med å bli avskjært. Husk det man kjører forbi er ikke ukjent bare fordi man er i blindsonen. Vi var rett foran bilen ett sekund før. Da er det verre med G/S veien som munner ut i en annen vei rett etter et kryss, der kommer faktisk sykkelen potensielt ut i noens blindsone uten at vedkomne ser det. man vet ikke sikkert om lyskrysset er defekt selv om syklister ikke blir registrer når de står og venter på grønt lys samme med bilen. Et sensorlyskryss som ikke reagerer på en syklist er pr. def. defekt. Jeg har fått oslo kommune til å reparere lyskrysset ved ring2/marienlyst fordi det ikke reagerte på syklister en periode. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 26. september 2011 Forfatter Del Skrevet 26. september 2011 Se det røde skiltet som indikerer skilting av hovedsykkelrutene. Pil rett frem over gangfeltet sier at gang/sykkelveg fortsetter på andre siden. Står det noe om at det er sykkelvei på det skiltet (For dårlig oppløsning til å lese det). Skilt med rød bakgrunn sier bare at det er en sykkelrute, de sier normalt ikke om ruten går på g/s vei, sykkelvei eller alminnelig vei. I oslo (Så langt bare på fornebu) har man startet med blå veivisningsskilt med sykkelikon for å vise hvor det går rute langs sykkelanlegg. Dette gidder jeg ikke mere. Maken til kverulant!! Skiltinga sier klart og tydelig at sykkelvegen går over gangvegen og fortsetter. Så får du bare spekulere så mye du vil om pilen peker på gang/sykkelvegen på høyre side av veien eller om den peker mot kollektivfeltet!! Herregud!! Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 den andre elgen skrev 26. september 2011 - 20:01: også når bil nr 1 er høyre en bil nr 2. Beklager, den setningen er uforståelig. jeg spør om du mener om du er like synlig foran 2 like høye biler som om når den bakerste er mindre . den første billen kan god være en kasse bil. Mener du om jeg kjører foran bussen? Da er det et par busslengder bak meg til bilen som innhenter, og han vil se meg i det bussen svinger av. Ikke et problem. så lengt bak tviler jeg at noen kjører når bussen slakker av . det blir 20-30 meter Jeg holder avstand til bilen foran, og jeg har mine tvil om at en bil skulle greie å slå over i revers og snu retning så brått at det skulle blitt et problem. Bakover er ikke en blindsone for alminnelige biler, kun større kjøretøy. hvis du er midt ute i trafikken så er du foran noen biler og bak andre. hvilke blind soner de forskjellige bilene har bak varier ganske mye ,- opptil flere meter Hva mener du her? En bilist som svinger til høyre i det han er i ferd med å kjøre forbi meg? For det første er dette en svært grov feil av bilføreren, men siden dette faktisk skjer så er det verdt å merke seg hva man skal gjøre som syklist for å unngå dette: Ved å legge seg lengre ut i veien før kryss slik at bilførere bak ikke lengre kan kjøre forbi i samme felt blir det ikke lengre naturlig for bilføreren å foreta en høyresving under forbikjøringen. Så ved å ha et bevisst forhold til plassering i veien unngår vi dette. Hvis du mener at jeg sykler forbi bilen til høyre, så er svaret enkelt. Slikt gjør jeg ikke annet enn ved stillestående trafikk der jeg vet jeg kommer foran bilene før det igjen blir bevegelse, og jeg skal svinge til høyre. her er det nok å si hva skjer hvis du tar i gjen en bil på hans høyre side. mest sannsynlig ser ikke sjåføren deg og han krysser like foran deg. alt dette på grunn av blind sonen i de angitte eksemplen så mer du at du må mye nemmere for å bli sett. Den setningen kan jeg ikke tolke. Omformuler. jeg fikk litt krøll på den automatiske korrekturen . i de angitte eksemplene mener du at du må mye nærmere for å bli sett. Jeg bruker 700-1400 lumen belysning i front og ca 400 bak, svært sammenlignbart med en typisk motorsykkel. nå var det ikke lyset jeg tenkte på men at syklistene trro de er så veldig synlig i sterk trafikk at man ser dem med en gang selv om dere er gjemt blant alle bilene. Du har enda ikke oppfattet at man kommer IKKE unna bilene på G/S veier. Man er bare fjernet fra bilene når man kjører rett frem hvor man uansett blir sett, man kommer fortsatt i kontakt med bilene i kryssene hvor bilistene er opptatt av å se etter biler de kan kollidere med. et hvert kjøretøy som kommer 90 grader på et annet er alltid mest synlig i veikryss . Da vil du også være veldig godt synlig hvis du kommer på siden i et eget felt en det å plutselig dukke opp blant andre biler som har skjult deg Igjen så unngår man hasardiøse forbikjøringer med riktig plassering. Man legger seg lengre ut når det er biler i mot, og inn igjen når det er klart. Bilister greier stort sett å unngå å kollidere med biler de har forbikjørt, så sålenge vi får bilene til å foreta reelle forbikjøringer er det ingen problem med å bli avskjært. Husk det man kjører forbi er ikke ukjent bare fordi man er i blindsonen. Vi var rett foran bilen ett sekund før. Da er det verre med G/S veien som munner ut i en annen vei rett etter et kryss, der kommer faktisk sykkelen potensielt ut i noens blindsone uten at vedkomne ser det. en syklist som sykler i 60 sone på en vei er et hinder for resten av trafikken. hvis det er mye motgående trafikk så vil det alltid være noen som forsøker å komme seg forbi syklisten ved første anledning. Det er her de farlige situasjonene skjer . da er det faktisk lurer å vike for bilen en å tviholde på posisjon sin midt i veibanen. jo laver hastighet jo være blir det jeg var sikker på at G/S veiene alltid ender i et veikryss ( med mindre det er veiarbeid) Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 (endret) Dette gidder jeg ikke mere. Maken til kverulant!! Skiltinga sier klart og tydelig at sykkelvegen går over gangvegen og fortsetter. Så får du bare spekulere så mye du vil om pilen peker på gang/sykkelvegen på høyre side av veien eller om den peker mot kollektivfeltet!! Herregud!! Vet du at syklisten i hele tatt så det skiltet, kom han fra veien før rundkjøringen, kom han fra oppkjørselen til høyre. Jeg vet ikke hvordan slike skilt er brukt i stavanger, men i oslo peker røde sykkelruteskilt rutinemessig på veier uten sykkelanlegg. Det var du som kom med eksemplet på syklisten som valgte veien, jeg har bare gitt deg forskjellige grunner til at oppførselen kan være fullt ut rasjonell. Hvis du trenger å ta ut noe sinne får du heller be myndighetene sette opp bedre skilt, og slutte med å føre tenkte sykkelanlegg over fortau og bussholdeplasser. Endret 26. september 2011 av sverreb Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 jeg spør om du mener om du er like synlig foran 2 like høye biler som om når den bakerste er mindre . den første billen kan god være en kasse bil. Jeg er synlig for den bilen som er umiddelbart bak meg, de som er bak han igjen trenger jeg ikke være synlig for da jeg har en bil som ser meg imellom. Akkurat som når man kjører bil eller motorsykkel. Mener du om jeg kjører foran bussen? Da er det et par busslengder bak meg til bilen som innhenter, og han vil se meg i det bussen svinger av. Ikke et problem. så lengt bak tviler jeg at noen kjører når bussen slakker av . det blir 20-30 meter Når bussen slakker av kjører jeg fra den. Innen en bil bak kan kjøre forbi er jeg langt foran bussen. Jeg holder avstand til bilen foran, og jeg har mine tvil om at en bil skulle greie å slå over i revers og snu retning så brått at det skulle blitt et problem. Bakover er ikke en blindsone for alminnelige biler, kun større kjøretøy. hvis du er midt ute i trafikken så er du foran noen biler og bak andre. hvilke blind soner de forskjellige bilene har bak varier ganske mye ,- opptil flere meter Som sagt, det spiller ingen rolle. En bil som kjører forover kan ikke plutselig begynne å kjøre bakover. Det er fysisk umulig. Om bilen foran ikke ser meg er ikke et problem, akkurat som for bilister. her er det nok å si hva skjer hvis du tar i gjen en bil på hans høyre side. mest sannsynlig ser ikke sjåføren deg og han krysser like foran deg. alt dette på grunn av blind sonen Som sagt, jeg kjører ikke forbi biler i bevegelse på høyre side før kryss. (Og ellers bare i sykkelfelt) i de angitte eksemplene mener du at du må mye nærmere for å bli sett. Nei helt feil, jeg har ikke påstått noe slikt. nå var det ikke lyset jeg tenkte på men at syklistene trro de er så veldig synlig i sterk trafikk at man ser dem med en gang selv om dere er gjemt blant alle bilene. Jeg er akkurat like synlig som en motorsykkel. Hva er poenget ditt? Du har enda ikke oppfattet at man kommer IKKE unna bilene på G/S veier. Man er bare fjernet fra bilene når man kjører rett frem hvor man uansett blir sett, man kommer fortsatt i kontakt med bilene i kryssene hvor bilistene er opptatt av å se etter biler de kan kollidere med. et hvert kjøretøy som kommer 90 grader på et annet er alltid mest synlig i veikryss . Da vil du også være veldig godt synlig hvis du kommer på siden i et eget felt en det å plutselig dukke opp blant andre biler som har skjult deg Når jeg er 90 grader på bilisten er det for sent, bilisten vi må se hverandre før vi er ute i krysset. Hvorfor tror du egentlig G/S veier og sykkelveier får absolutt vikeplikt ved kryss? Det er fordi veibyggerne har innsett at bilistene ikke greier å oppfatte syklistene, og istedet for å lage tryggere konstruksjoner bare løste problemet med å amputere fremkommeligheten for syklistene. Det er her de farlige situasjonene skjer . Nei, ikke hvis sykkelen ligger ute i veien. De reelle risikoene for syklistene er i kryss. da er det faktisk lurer å vike for bilen en å tviholde på posisjon sin midt i veibanen. Se debatten tidligere i denne tråden. Dette har du misforstått tidligere. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Her er det en del ting du likevel ikke klare å se. Du er vent med de trafikale forholdene rund de stedene du farter , men klare ikke å se at forholdene andre steder kan vær total forskjellig. Dine meninger gir meg et ganske godt inntrykk av at du mer at forholdene er likt over hel landet. s.feks hvis du mener at det er best å sykle blant bilene i Oslo trafikken så må det også være slikt her i Bodø. Det trenger ikke å vær slik . Det kan heller vær stikk motsatt. At syklister står på retten sin å sykle i kjørebane til tross for at de da senker hastigheten kan fortone seg som ren provokasjon. At man har retten på sin side så betyr det ikke at det er påbudt . Du har delvis gitt man det inntrykket at det er påbudt for syklister å sykle i kjørebanen med engang sykkelveiene er lit humpete. slike holdninger har ingen annen hensikt en å provosere. når man lager sykkelveier som krysser annen vei på denne måten så må de nødvendigvis gå 90° på den andre veien . da ligger sikkerheten i det at man må stoppe opp og se seg for før man forsetter. hvis det skal være sikkert så kan jeg ikke se noen andre muligheter. Det enste alternative blir over eller unnerganger resten av avsnittene gidder jeg ikke lenger å svare på fordi vi blir ikke enige Å sykle blant bilene er moe som ikke passer for alle. Da blir det uhørt å påtvinge den praksisen til alle og kan være farlig for dem som ikke behersker det selv om det også er voksne , så uansett hva du sier så har du gitt meg et ganske klart synspunkt på at du vil al alle voksne personer skal sykle blant bilene Dette blir som å tvinge folk ut i farlige situasjoner Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Du er vent med de trafikale forholdene rund de stedene du farter , men klare ikke å se at forholdene andre steder kan vær total forskjellig. Dine meninger gir meg et ganske godt inntrykk av at du mer at forholdene er likt over hel landet. s.feks hvis du mener at det er best å sykle blant bilene i Oslo trafikken så må det også være slikt her i Bodø. Det trenger ikke å vær slik . Det kan heller vær stikk motsatt. Jeg har bodd og syklet flere steder. Jeg mistenker imidlertid at trafikken er tyngre i Oslo enn de aller fleste steder i landet. At syklister står på retten sin å sykle i kjørebane til tross for at de da senker hastigheten kan fortone seg som ren provokasjon. Om du lar deg provosere så lett er det ditt problem. Hvis du lar deg provosere så lett og i tilegg ikke greier å overholde trafikkreglene eller kjøre trygt når du er provosert er det på tide å levere inn førerkortet og komme deg av veien for da har du ingenting i trafikken å gjøre. Jeg vil gjenta det jeg sa tidligere trafikken er ingen barnehage, og syklister er ikke bilistenes barnehagetanter som skal beskytte de fra seg selv. Når vi kjører i trafikken (uansett farkost) så må man prioritere Sikkerhet og fremkommelighet (i begge tilfeller alles, ikke bare sin egen). Å unngå å irritere andre er et umulig oppdrag da man alldri kan vite hva som irriterer, og det faller uansett langt ned på listen i forhold til sikkerhet og fremkommelighet. At man har retten på sin side så betyr det ikke at det er påbudt . Du har delvis gitt man det inntrykket at det er påbudt for syklister å sykle i kjørebanen med engang sykkelveiene er lit humpete. Nei, det har jeg ikke sagt. Jeg har fortalt deg før at dine feilaktige fremstillinger av hva jeg skulle mene er uakseptabel oppførsel i en sivilisert debatt. Slutt med dette umiddelbart. resten av avsnittene gidder jeg ikke lenger å svare på fordi vi blir ikke enige Nå bryr jeg meg ikke i hva du er enig i eller ikke, men jeg skal stille deg et veldig enkelt spørsmål. Jeg har basert min argumentasjon på forskning utført av Sintef, Anbefalinger fra departementet, og litteratur allment akseptert som beste praksis for syklister, jeg ser ikke at du har vist til noen referanser for dine egne synspunkter. Referanser: http://www.sintef.no/Presserom/Forskningsaktuelt/Anbefaler-ikke-sykling-pa-fortau/ http://www.regjeringen.no/nn/dep/sd/tema/nasjonal_transportplan/ntp-2006-2015/ntp-2006-2015-sporsmal-fra-samferdselsko/2006-2015/ntp-2006-2015-spm-nr-77-veg-gang-og-sykk.html?id=415646 Cyclecraft, John Franklin Spørsmålet til deg er: Hvem synes du det er mest fornuftig folk hører på, forskere og fagekspertise slik som oppført i mine referanser, eller noen hvis befatning med sykler later til å være observasjon fra en buss eller bil? 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Om du lar deg provosere så lett er det ditt problem. Hvis du lar deg provosere så lett og i tilegg ikke greier å overholde trafikkreglene eller kjøre trygt når du er provosert er det på tide å levere inn førerkortet og komme deg av veien for da har du ingenting i trafikken å gjøre. Jeg vil gjenta det jeg sa tidligere trafikken er ingen barnehage, og syklister er ikke bilistenes barnehagetanter som skal beskytte de fra seg selv. Når vi kjører i trafikken (uansett farkost) så må man prioritere Sikkerhet og fremkommelighet (i begge tilfeller alles, ikke bare sin egen). Å unngå å irritere andre er et umulig oppdrag da man alldri kan vite hva som irriterer, og det faller uansett langt ned på listen i forhold til sikkerhet og fremkommelighet. når jeg brukte min argumentasjon her så tok jeg utgangspunkt i steder det det er vanskelig for syklist å opprettholde lovlig hastighet , samtid som bilen som kommer der har vanskelige fobikjøringforhold. hvis det er mye trafikk så gidder heller ikke syklisten å stoppe hver 5te minutt for å slippe bilen fram Nei, det har jeg ikke sagt. Jeg har fortalt deg før at dine feilaktige fremstillinger av hva jeg skulle mene er uakseptabel oppførsel i en sivilisert debatt. Slutt med dette umiddelbart. argumentasjon din tilsier at du faktisk praktiser påbud framfor anbefaling. Å bruke statistikk er fint hvis det brukes på riktig måte . jeg kunne ikke se at de klarte å konkludere så mye her jeg tro nemlig at du har misforstått meg en smule her og tror at jeg mener at syklisten skal overta fortauet på bekostning av de gående . Det er ikke det jeg mener. Jeg ser ikke noe poeng ved å forby sykling på et tomt fortau Anbefalingene er grei nok , men det er mye som må på plass for at det skal fungere . bl.a. at syklister blir akseptert og sett i trafikken slik er det ikke i dag forholdene flere steder er også slik at det ikke er plass til begge. av det blir det konflikter Må må i dette ikke glemme at det er ikke er alle som tør å sykle side om side ved bilen selv om de er voksne personer. Hvis en eller syklister ligger foran biler i 40 km/t i 60 sone uten at det er forbikjøringsmulighet så har faktisk syklisten okkupert veien. poenger med veien er at det skal være plass til begge. og igjen det er ikke alle plasser det er plass til begge. likevel skal man presse begge til å bruke samme felt Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 når jeg brukte min argumentasjon her så tok jeg utgangspunkt i steder det det er vanskelig for syklist å opprettholde lovlig hastighet , samtid som bilen som kommer der har vanskelige fobikjøringforhold. hvis det er mye trafikk så gidder heller ikke syklisten å stoppe hver 5te minutt for å slippe bilen fram Lovlig hastighet er alt UNDER fartsgrensen, mange bilister later til å slite med den. Vi skal naturligvis slippe innhentende trafikk forbi når det er trygt, men det betyr ikke at man må stoppe. I praksis er det ingen problemer med å opprettholde flyten i trafikken. Enten er trafikken lav nok til at forbikjøringer går greit, eller så er trafikken så tett at sykkelen kjører like raskt eller raskere. Nei, det har jeg ikke sagt. Jeg har fortalt deg før at dine feilaktige fremstillinger av hva jeg skulle mene er uakseptabel oppførsel i en sivilisert debatt. Slutt med dette umiddelbart. argumentasjon din tilsier at du faktisk praktiser påbud framfor anbefaling. Spiller absolutt ingen rolle. Når du tilskriver meg en mening og den ikke er korrekt er det krenkende. Forøvrig merker jeg meg at du ikke greide å svare på spørsmålet. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 jeg svarte på spørmålene men du mener tydeligvis at det var feil svar. Lovlig hastighet er alt UNDER fartsgrensen, mange bilister later til å slite med den. Vi skal naturligvis slippe innhentende trafikk forbi når det er trygt, men det betyr ikke at man må stoppe. I praksis er det ingen problemer med å opprettholde flyten i trafikken. Enten er trafikken lav nok til at forbikjøringer går greit, eller så er trafikken så tett at sykkelen kjører like raskt eller raskere. her har du ikke fått med deg alt. Bilene kjøre i ca 60 km/t helt til det duker opp syklister . Side det er lang evigvarende kø er det mest sannsynlig at få av syklisten gidder stopp for å slippe bilen for hvert 5te minutt. For de som ønsker å kjøre forbi blir det vanskelig å gjennomføre det når det er tilsvarende kø i motsatt retning . det er bare det at her går det rasker siden det er ingen sykler som senker hastigheten Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 jeg svarte på spørmålene men du mener tydeligvis at det var feil svar. Nei, du snvarte ikke enkelt og greit. Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 hvis du sykler bak en bil så ligger du mer eller mindre blind sonen. Vær så snill, slutt med dette våset. Denne påstanden er beviselig usann for veldig mange kombinasjoner av "bil" og "sykler". hvis du så sykler forbi samtidig som bilen skal til høyre så er de definitivt i blind-sonen . det kan skje mens en bilist kjøre forbi deg Vent litt. En syklist sykler forbi en bil mens en bilist kjører forbi en? Eh? Eller snakker vi om en situasjon hvor bilisten gir faen i reglene og svinger til høyre uten å forsikre seg om at h*n kan det? (da spiller det nemlig ingen rolle om man er på sykkel eller til fots). NAF mer at man skal kunne tyde et veiskilt fra 30 meter Det betyr også at man også skal kunne få øye på syklister (...) Hvorfor betyr avstanden hvor veiskilt skal oppfattes tydelig noe som helst for når bilistene skal oppfatte syklister? (jeg ser ikke helt hvorfor dette relevant for diskusjonen). jeg ser farene som bilfører og vil aller helst likke kjøre ned en syklist som tror at han er selvlysende fra flere hunder meters hold når han er ute blant bilene. Syklisten "tror" ikke det -- h*n er faktisk det. Sogar påbudt til å være det. hvis det er mye som skjer så går det en stund før han blir oppdaget . Jeg ser ikke helt poenget ditt her. "Hvis det er mye som skjer, så kan det ta en stund før bilisten oppdager fotgjengeren som valgte å krysse veien plutselig". Duh. hvis han holder seg unna bilene på egen g/s veier fortau elle lignede så vil jeg rasker se han når han nærmer seg bilen Du vil se raskere et bevegelig mål som er *lengre* unna? Greeeeeit... Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 en syklist som sykler i 60 sone på en vei er et hinder for resten av trafikken. Pisspreik. Av flere grunner: 1) du ser ikke for deg at syklisten kan holde 60? Thanks for playing, try again (skal man forresten understreke at rett etter et 60-skilt er den maksimale tillatte hastigheten 60? Eller vet du dette allerede, siden du hevder du kjører bil? Burde jeg også poengtere at selv i en slakk nedoverbakke er det bilene som ofte "hindrer" syklister, men hei, jeg føler det blir feil å gnåle om "hindring" når vi alle holder fartsgrensen) 2) jeg har enda til gode å møte en køsituasjon der det ikke er muligheter for forbipassering og køen flyter i 60 km/t. Jeg skal vedgå at dersom situasjonen faktisk er slik så vil en syklist være et hinder. Men heller ikke det er et problem, siden trafikkreglene beskriver akkurat hvordan denne situasjonen skal håndteres. 3) Påstanden din slik den står er feil fordi den sier ingenting om mulighetene for forbikjøring. Såfremt muligheten er der, er ikke syklisten til hinder uansett fartsgrensen. Har du lyst til å revidere den tøysete påstanden din? hvis det er mye motgående trafikk så vil det alltid være noen som forsøker å komme seg forbi syklisten ved første anledning. Da gjelder det for syklisten å holde seg til 2 valg -- sørge for at det IKKE er en åpning og dersom det blir antydning til kø vike til siden, stanse og slippe den køen forbi. Det er her de farlige situasjonene skjer . Nettopp. Fordi en eller annen velmenende kødd som tror han kan alt om sykling og trygg avstand ved forbipassering skal forbi. Syklisten er hverken et problem eller hindring da. da er det faktisk lurer å vike for bilen en å tviholde på posisjon sin midt i veibanen. Nei (igjen). Here's a cluebat -- dersom det er en åpning som er bred nok til bilen alene, så vil en eller annen kødd presse seg forbi. Dersom det IKKE er en åpning som er bred nok til bilen alene, så vil ingen presse seg forbi når det kommer biler i mot. Du skal få tre forsøk på å fomle deg fram til hvilket valg er tryggest for syklistene. jo laver hastighet jo være blir det Hva betyr denne setningen? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 hvis du sykler bak en bil så ligger du mer eller mindre blind sonen. Vær så snill, slutt med dette våset. Denne påstanden er beviselig usann for veldig mange kombinasjoner av "bil" og "sykler" Nå må du ikke tro at alle biler er gjennomsiktige Det er ikke alle biller som har likke god utsyn bakover så hvis en syklist eller annen person kommer "riktig" avstand så vil sjåføren i billen foran ikke se syklisten eller denne personen .man må også ta hensyn til at f.eks vare biller med last kun har synsfeltet i speilene . da vil blind-sonen være enorm [quote hvis du så sykler forbi samtidig som bilen skal til høyre så er de definitivt i blind-sonen . det kan skje mens en bilist kjøre forbi deg Vent litt. En syklist sykler forbi en bil mens en bilist kjører forbi en? Eh? Eller snakker vi om en situasjon hvor bilisten gir faen i reglene og svinger til høyre uten å forsikre seg om at h*n kan det? (da spiller det nemlig ingen rolle om man er på sykkel eller til fots). ] her snaker jeg om den situasjonen der bilen først kjøre forbi en sluklist ( som bruker eget felt ) . bilisten må vent til bilen fra høye har passert før den fortsetter til høyre. i mellom tiden har syklisten tatt igjen bilen men på grunn av dårlig synsvinkel ( dødsone ) så blir syklisten oversett [quote NAF mer at man skal kunne tyde et veiskilt fra 30 meter Det betyr også at man også skal kunne få øye på syklister (...) Hvorfor betyr avstanden hvor veiskilt skal oppfattes tydelig noe som helst for når bilistene skal oppfatte syklister? (jeg ser ikke helt hvorfor dette relevant for diskusjonen). ] For de skal oppfattes mye raskere en skiltene og på riktig avstand . i motsetning til skilt så kan en syklist dukke opp mye raskere i vei kryss hvis man da ser syklisten fra god avstand så er det ikke noe problem. Det som er problemet er at syklister har en tendens til dykke opp lit vell raskt og lit for nær bilene nå må poenget her vere at man også er synlig for flere trafikanter og ikke bare den nærmeste bilen Syklisten "tror" ikke det -- h*n er faktisk det. Sogar påbudt til å være det. Dette funger bare når det mørkt ute kommer en syklist i full fart ut fra en side vei i mørket så er ikke dette alltid nok til at syklisten er god nok synlig . Da er man avhengig av gatelys. her er det mange dårlige forhold da ser man ikke syklisten får man nesten kjøre på han . tar man igjen en syklist så blir forholdene noe helt annet i dagslys har det liten virkning i sterk trafikk vil det uansett være vanskelig å få øye på en syklist 30 meter unna - en syklist som sykler i 60 sone på en vei er et hinder for resten av trafikken. Pisspreik. Av flere grunner: 1) du ser ikke for deg at syklisten kan holde 60? Thanks for playing, try again (skal man forresten understreke at rett etter et 60-skilt er den maksimale tillatte hastigheten 60? Eller vet du dette allerede, siden du hevder du kjører bil? Burde jeg også poengtere at selv i en slakk nedoverbakke er det bilene som ofte "hindrer" syklister, men hei, jeg føler det blir feil å gnåle om "hindring" når vi alle holder fartsgrensen) 2) jeg har enda til gode å møte en køsituasjon der det ikke er muligheter for forbipassering og køen flyter i 60 km/t. Jeg skal vedgå at dersom situasjonen faktisk er slik så vil en syklist være et hinder. Men heller ikke det er et problem, siden trafikkreglene beskriver akkurat hvordan denne situasjonen skal håndteres. 3) Påstanden din slik den står er feil fordi den sier ingenting om mulighetene for forbikjøring. Såfremt muligheten er der, er ikke syklisten til hinder uansett fartsgrensen. noen kan holde 60 men ikke alle da blir det problem når fartsgrenser er over 40/t. Hvis vei forholdene er dårlig ( sik det er mange steder ) med stor trafikk i begge kjøreretninger så er eneste forbikjøringmulighet at syklistene stopper og slipper bilen frem Men ville du stoppe hver 5te minutt for å slippe frem alle bilene ? du ville da også bruke lit lengre tid at det du har planlagt på turen din da er det faktisk lurer å vike for bilen en å tviholde på posisjon sin midt i veibanen. Nei (igjen). Here's a cluebat -- dersom det er en åpning som er bred nok til bilen alene, så vil en eller annen kødd presse seg forbi. Dersom det IKKE er en åpning som er bred nok til bilen alene, så vil ingen presse seg forbi når det kommer biler i mot. Du skal få tre forsøk på å fomle deg fram til hvilket valg er tryggest for syklistene. hvis du har vær våken og fulgt med tidligere så vet du hva jeg mener . du trenger ikke å late som om du misforstår på trass. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 (endret) Nå må du ikke tro at alle biler er gjennomsiktige Det er ikke alle biller som har likke god utsyn bakover så hvis en syklist eller annen person kommer "riktig" avstand så vil sjåføren i billen foran ikke se syklisten eller denne personen .man må også ta hensyn til at f.eks vare biller med last kun har synsfeltet i speilene . da vil blind-sonen være enorm her snaker jeg om den situasjonen der bilen først kjøre forbi en sluklist ( som bruker eget felt ) . bilisten må vent til bilen fra høye har passert før den fortsetter til høyre. i mellom tiden har syklisten tatt igjen bilen men på grunn av dårlig synsvinkel ( dødsone ) så blir syklisten oversett Det er ikke tillatt å overlate ansvaret for ens egne blindsoner til andre trafikkanter. Det er f.eks ikke lov å skifte felt før man har sjekket blindsonen(e) for eget kjøretøy. I tillegg til å bruke speil må man i de fleste tilfellene også vri på hodet og se på skrå bakover for å sikre at alt er klart for et filskifte. De fleste har lært dette før man fikk sertifikat. Noen har muligens glemt det noe år etterpå og nøyer seg med å kun sjekke speilene. Andre gjør ikke såpass engang, de bare svinger. Hvis ingen tutet eller det ikke smalt var det klart ... Men anvaret for et kjøretøys blindsoner, det liggger altså på føreren av dette kjøretøyet. De siste årene har det vært mye snakk om at andre trafikkanter ikke må befinne seg i blindsonene til lastebiler, men dette er en helt feil tilnærming. Alle transportører som kjører for Statoil pålegges faktisk å innstallere blindsonekamera, overvåkingskamera for de nære blindsonene. Setter føreren på høyre blinklys dukker det opp et bilde fra høyre blindsonekamera i lastebilens GPS-monitor. http://www.youtube.com/watch?v=eMxcd_tpgoY Endret 30. september 2011 av SeaLion 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Synd at dette ikke er standard. Et lite paradoks er at selv om det er ryggekamera på nye busser så er det så som så om det virker. Lenke til kommentar
dotten☻ Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Elgen, hvorfor mener du at det er så stort problem for syklister at enkelte biler ikke kan se ut bak? Tror du at syklister ligger 2m bak bilene og tenker at nå bør faen bilisten ta hensyn til meg? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå