Gå til innhold

Generell diskusjon rundt bilister og syklister


Anbefalte innlegg

Klarer ikke et kjøretøy ( inkludert sykkel) å holde akseptabel hastighet så her det ingen ting der å gjøre

Så du mener altså at alle som ikke makter å kjøre like fort som fartsgrensa på stedet bør ferdes på fortauet?

 

Traktorer? Mopeder? Hester med vogn? På fortauet? Logikken din henger ikke på greip.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Klarer ikke et kjøretøy ( inkludert sykkel) å holde akseptabel hastighet så her det ingen ting der å gjøre

Så du mener altså at alle som ikke makter å kjøre like fort som fartsgrensa på stedet bør ferdes på fortauet?

 

Traktorer? Mopeder? Hester med vogn? På fortauet? Logikken din henger ikke på greip.

 

du trenger ikke være sær og tverr her.

Dette gjelder først og fremst sykler siden det er letter å finne alternative veier.

 

Utgangspunktet er likevel at et kjøretøy som ikke klare akseptabel hastighet ikke skal kjøre det og lage hindringer i trafikke når det er mulig å ungå det .

 

legg merke til at jeg bruker akseptabel hastighet .

en traktor som kjører i 30 KM/t når fartsgrensen er 60 er under tvil akseptabelt. det er likevel et irritasjonsmoment.

 

en syklist som sykler i 40 Km/t på samme strekningen uten å slippe bilen frem ( ofte når det er mye trafikk så gidder ikke syklisten å stoppe hel tiden for slippe bilen frem) er et lengt større irritasjonsmoment.spesielt når det er en gang og sykkelvei like i nærheten.

 

en sykkel er et kjøretøy men en syklist er en myk trafikant og de må man ta hensyn til .Man kan ikke forvente at bilistene unngår ulykker bare fordi de er syklister der

 

Loven bestemmer ikke over ulykker

 

Man må også se det sikre og mest praktiske her som innbefatter at man ikke alltid kan/bør sykle samme med bilene.

Lenke til kommentar

legg merke til at jeg bruker akseptabel hastighet .

en traktor som kjører i 30 KM/t når fartsgrensen er 60 er under tvil akseptabelt. det er likevel et irritasjonsmoment.

 

en syklist som sykler i 40 Km/t på samme strekningen uten å slippe bilen frem ( ofte når det er mye trafikk så gidder ikke syklisten å stoppe hel tiden for slippe bilen frem) er et lengt større irritasjonsmoment.spesielt når det er en gang og sykkelvei like i nærheten.

 

Jeg ser ingen logikk i argumentasjonen din. En sykkel som er langt lettere å komme forbi enn en traktor er altså mindre akseptabelt for deg?

 

Jeg foreslår forøvrig at bilister skrur av tanker om at sykler skulle bruke gang & sykkelvei/fortau o.l. Dere bør heller konsentrere dere om egen kjøring. Akkurat som at bilisten sannsynligvis har et bevist forhold til sitt veivalg kan du trygt regne med at syklisten også har det.

 

Gang og sykkelveier er oftest farlige for syklister og unngås dermed av de fleste som har litt erfaring. Sikkerhet trumfer glatt enhver tanke på å 'ikke irritere' (Sistnevte tror jeg de fleste syklister etter hvert blir immune mot ettersom en del bilister ser ut til å bli irriterte bare fordi de må vri rattet 2 grader til venstre for å kjøre forbi en sykkel)

 

en sykkel er et kjøretøy men en syklist er en myk trafikant og de må man ta hensyn til .Man kan ikke forvente at bilistene unngår ulykker bare fordi de er syklister der

Jeg kan forvente at alle, inklusive bilister søker å unngå ulykker til enhver tid uansett hvilke andre trafikkanter som er til stede.

 

 

Man må også se det sikre og mest praktiske her som innbefatter at man ikke alltid kan/bør sykle samme med bilene.

 

Men oftere er det sikreste at man gjør nettopp det.

Lenke til kommentar

 

dotten: du argumenter med at bare fordi at enkelte velger å sykle på fortauet elle på gangveien på grun av bilene så skal alle kjøpe en landeveis sykkel og sykle på veien.

skal man sykle der så forutsetter det at man er i stand til å holde riktig hastighet.

 

Er du helt sprengt eller?

Jeg sa at du kanskje ville valgt å sykle i veien dersom du hadde hatt en landeveissykkel. Kanskje du også ville forstått hvorfor noen velger å sykle i veien. Du missforstår totalt, og argumenterer mot en mening jeg aldri har ytret.

 

Når jeg sykler på min landeveissykkel, så bruker jeg ofte veien. Når jeg sykler min "allround" hverdagssykkel så bruker jeg nesten bare gangvei og ikke trafikkvei.

Lenke til kommentar

dotten: du argumenter med at bare fordi at enkelte velger å sykle på fortauet elle på gangveien på grun av bilene så skal alle kjøpe en landeveis sykkel og sykle på veien.

skal man sykle der så forutsetter det at man er i stand til å holde riktig hastighet.

 

Er du helt sprengt eller?

Jeg sa at du kanskje ville valgt å sykle i veien dersom du hadde hatt en landeveissykkel. Kanskje du også ville forstått hvorfor noen velger å sykle i veien. Du missforstår totalt, og argumenterer mot en mening jeg aldri har ytret.

 

Når jeg sykler på min landeveissykkel, så bruker jeg ofte veien. Når jeg sykler min "allround" hverdagssykkel så bruker jeg nesten bare gangvei og ikke trafikkvei.

 

Du var veldig uklar på det i forrige innlegg.

 

Til deg Sverreb så gir du veldig sterke indikasjoner at du vil tvinge alle til bruke bilveien fremfor gang sykkelveien eller fortauet uansett hvilke hastighet den har.

Det er noe man må vurder selv og ikke noe du skal bestemme.

Det er derfor jeg reagere så sterk jeg gjør.

 

Hvis det er et fortau uten gående og hastiheten er 50 KM så vil jeg bruke fortauet når jeg ikke ønsker ,kan eller klare å sykle i 50 km/t.

 

Nå er disse veien ikke laget for at syklisten skal ha noen trimløype men for de skal komme seg frem.

De er også der for å unngå risikoene fra bilene.

En koalisjon mellom bil og sykkel er noe som er lang mer alvorlig en en sykkel som tryner.

Det er gjort slik for man må ta hensyn at det finnes idioter i alle leire

Lenke til kommentar

Til deg Sverreb så gir du veldig sterke indikasjoner

 

Så stopper vi der.

 

Jeg har fortalt deg før at det er uholdbart at du konstruerer opp meninger på mine vegne for så å argumentere mot disse. Dette er en argumentasjonsteknikk som kalles å brenne stråmenn og får deg kastet ut av siviliserte debattfora.

 

Hvis du skal argumentere mot meg får du forholde deg til DET SOM BLIR SKREVET. Ikke det du mener å forestille deg at du har tolket frem.

Lenke til kommentar

jeg konstruer ingen her .

Hvis jeg tar deg på orde så er du temmelig tydelig på at det må bli forbudt å sykle på fortauet.

Dette er det samme som å tvinge alle som sykler ut blant bilene.

 

Du skriver også at siden de fleste gang og sykkelveiene er i dårlig forfatning så er de risikofylt å sykle der.

Da argumenter du videre med at man ikke kan bruke dem og man må igjen ut blant bilene.

 

jeg vurderer en dårlig sykkelvei som langt tryggere en de å ha mange biler rundt seg når man er ute og sykler

( hva er noen skrubbsår og brud mot det å bli overkjørt av biler )

til sammenlign så er mange av gatene i de fleste byen også i dårlig farfatning , så da går det opp i opp

 

 

Dette noe hver enkelt skal vudere ,ikke noe du skal bestemme

Lenke til kommentar

Når man reiser med bus og ser og hører en del situasjoner ( ikke minst med syklister ) samt følger med hva folk sier så for man jo med seg lit av hvert.

 

man tenger da ikke å drive med risikosport for å ha meninger om det

 

Jeg gjentar nok en gang en anmodning om å faktisk komme deg på sykkelen, før du kommer med ytringer som utelukkende demonstrerer hvor lite gjennomtenkt dine sykkelrelaterte kommentarer egentlig er.

 

Man må ikke sykle selv for å ha meninger om sykling, men all den tid meningene om sykling er så opplagt lite relatert til syklistenes virkelighet (noe du ville ha visst hadde du giddet å tilbringe litt tid på sykkel), er de svært lite verdt. Reflekter litt over det, er du snill.

Endret av zotbar1234
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du oppfordrer meg altså til å leke baias med sykkel blant bilistene bare for å oppleve risikoen ?

 

 

Nå er det lit for koglete å få det til her i området.

Her i Bodø er ikke sykkelveien i en slik dårlig forfatning slik du skal ha det til .

 

siden jeg bor lit ute på landet ( nesten 3 mil fra byen) og det ikke er lov å ta med seg sykkkel på bussen så blir dette eksperimentet temmelig vanskelig å gjennomføre.

jeg brukekr helelr ikke penger på nye sykkel kun for dette forsøket

Lenke til kommentar

Så må jeg komme med spørsmålet om hva det egentlig det er du prøver på? Diskutere en sak du ikke har innsikt i selv?

 

Du konstruerer andres meninger som om dem vil hive syklister ut i døden.

 

jeg diskuterer en sak der noen mener at det er livsfarlig å sykle på fortau og gang og sykkelveier fordi de er i en slik dårlig forfatning.

Da skal det være bedre å sykle midt på en sterkt trafikkert vei selv om det er med livet som innsats.

 

Argumentene for går ut på alle byer har dårlige vedlikeholde sykkelveier og fortau og at bilfeltene er helt ok å sykle på i alle byene.

 

Dette stemmer ikke.

 

her kan bilfeltet være like humpete som sykkelveien.

Det kan være så stor trafikk og høy hastighet at det kan være vakelign for mange å sykle der .

Da er det bedre med fortau og sykkelveier selv om det er lit humpede der

 

Nonen veier kan brukes av syklister selv om det er litt trafikk der men andre ikke egner seg.

Da blir det feil å påstå at alle bør sykle samme med bilen i 50 kM/t

 

fordi noen liker å sykle fort og kan grei å holde hastigheten så betyr det ikke at all skal gjøre det.

 

 

man kan ikke ofre bilister og gående bare fordi at de som liker å sykle skal få en perfekt fremkommelighet .

 

fordi jeg også ferdes i trafikken så har jeg også like mye rett til å uttale meg om alt som har med trafikken å gjøre som endre

Lenke til kommentar

Du beskriver en lek med døden å sykle på vei, det sier vel litt om din forståelse for sykling og trafikk.

 

Igjen driver du konstruerer meninger. Det er ikke snakk om å hive alle syklister inkludert små barn på sykkel ut sammen med bilene som kjører i 50km/t. Inntil du tar å skjerper deg, gidder jeg ikke å prøve å diskutere dette med deg.

Lenke til kommentar

Du beskriver en lek med døden å sykle på vei, det sier vel litt om din forståelse for sykling og trafikk.

 

Igjen driver du konstruerer meninger. Det er ikke snakk om å hive alle syklister inkludert små barn på sykkel ut sammen med bilene som kjører i 50km/t. Inntil du tar å skjerper deg, gidder jeg ikke å prøve å diskutere dette med deg.

 

jeg gjør ikke det.

hvis du mener det så tilegner du meg meninger jeg ikke står for.

 

når jeg sier at valget mellom å sykle blant bilen eller på fortauet man hver av oss vurdere selv så vil du heller at alle skal elle bør sykle samme med bilene.

her virker det som du ignorerer alle argumenter der det er tryggere å unngå bilene og driver med hersketeknikker som sier at det er faktum at det er tryggere for syklister blant bilen .

Dette henger ikke sammen når du så tydelig mener at det er jeg som setter syklisten liv i fare ved å la han sykle på fortau elle sykkelvei.

 

Dette blir en merkelig diskusjon her for deg som jeg kaller for person A virker å være enig med Både C og B ( jeg husker ikke avatar navnet ) men ikke samtidig .

hvis jeg er enig med B så er du uenig men enig med C og motsatt.

 

Da blir det vanskelig å vit hva du egentlig mener.

 

Det virker i hverfall uforståelig at det skal være trygere å sykle blant bilene når gang og sykkelveien eller fortauet er ledig

Nå er det heller ikke alle slike veier som er i så dårlig forfatning at det er noe stor fare for syklisten.

 

Man kan ikke forlange nylagt asfalt over alt til enhver tid.

( jeg forstod det slik at det var det som var ankepunktet her )

Lenke til kommentar

Du oppfordrer meg altså til å leke baias med sykkel blant bilistene bare for å oppleve risikoen ?

 

Det faktumet at du betegner sykling som "å leke baias" (jeg antar du mente "bajas", men man vet jo aldri) bekrefter utelukkende nødvendigheten av den tidligere anmodningen min. Så slutt å "leke bajas" her, og kom deg på sykkel for å faktisk få en dråpe av innsikt i det å sykle på veier her i riket.

 

Nå er det lit for koglete å få det til her i området.

 

Jeg aner ikke hva du forsøker å formidle her.

 

Her i Bodø er ikke sykkelveien i en slik dårlig forfatning slik du skal ha det til .

 

Slik jeg skal ha det til? Slutt å tilegne meg dine egne meninger for deretter å argumentere mot dem.

 

siden jeg bor lit ute på landet ( nesten 3 mil fra byen) og det ikke er lov å ta med seg sykkkel på bussen så blir dette eksperimentet temmelig vanskelig å gjennomføre.

 

Nei, det blir det ikke. Men takk for at du lar alle fordommene dine mot sykling komme ut. Det blir enda lettere å avfeie din ignorante synsing da.

 

Da blir det feil å påstå at alle bør sykle samme med bilen i 50 kM/t

 

Hvem spesifikt har påstått her i tråden at "alle bør sykle med bilen i 50 km/t"? (hint: å sykle i veibanen er ikke ensbetydende med påstanden din).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

hel poenget mit har vært å formidle at det må være opp til enhver å sykle enten på sykkelfelt ,sykkelvei fortau eller samme med bilen .

hva man velger kommer alt etter hvilke forhold det er .

 

men det viker ganske tydelig at man skal ikke vurdere slikt selv . det er det loven som skal.

samtidig er det noen her som mener at det er noe galt med loven siden den tillater at man sykler på fortauet.

Det kan man ikke gjøre siden enkelte andre land ikke tillater det

 

ut fra dette har jeg fått fler argumenter for at man bør/ skal sykle der bilen kjører for det er så praktisk.

her skal det liksom gjøres uten unntak der barn er unntatt.

 

slike argumenter oppfatter jeg som det samme som å tvinge en person til å sykle samme med bilene.

 

hvis man er noenlunde våken så forstår man at ikke alle kan sykle samme med bilene.

feks så er det unødvendig for en syklist tviholde på bilveien i 30km/t når det går en god sykkelvei på siden av og fartsgrensen er 50.

man vil oppnå dette hvis alle over 16 år skal sykle samme med bilene

Lenke til kommentar

Forleden observerte jeg en syklist over bybrua i Stavanger

 

Broa er veldig trafikkert og har fine gang og sykkelveger på begge sider. Alikevel valgt vedkommende syklist å stå på sine rettigheter til å benytte veibanen over broa.

Dette var riktignok i retning Stavanger og han benyttet kollektivfeltet og hindret ikke meg. Men dette er et godt eksempel på hvor dårlig vurderingsevne enkelte syklister har i trafikken.

 

 

http://maps.google.no/maps?q=Bybrua,+Stavanger&hl=no&ll=58.974592,5.747352&spn=0.000044,0.038452&sll=61.143235,9.09668&sspn=10.082403,39.375&vpsrc=0&t=m&z=15&layer=c&cbll=58.975014,5.7471&panoid=mN_pCk1uBv0vetGoVBx76w&cbp=12,179.08,,0,0

Lenke til kommentar

Forleden observerte jeg en syklist over bybrua i Stavanger

 

Broa er veldig trafikkert og har fine gang og sykkelveger på begge sider. Alikevel valgt vedkommende syklist å stå på sine rettigheter til å benytte veibanen over broa.

Dette var riktignok i retning Stavanger og han benyttet kollektivfeltet og hindret ikke meg. Men dette er et godt eksempel på hvor dårlig vurderingsevne enkelte syklister har i trafikken.

 

 

http://maps.google.no/maps?q=Bybrua,+Stavanger&hl=no&ll=58.974592,5.747352&spn=0.000044,0.038452&sll=61.143235,9.09668&sspn=10.082403,39.375&vpsrc=0&t=m&z=15&layer=c&cbll=58.975014,5.7471&panoid=mN_pCk1uBv0vetGoVBx76w&cbp=12,179.08,,0,0

 

Hvor var det sykkelveien var hen på bildet? Jeg skjønte ikke helt det?

 

AtW

Lenke til kommentar

Forleden observerte jeg en syklist over bybrua i Stavanger

 

Broa er veldig trafikkert og har fine gang og sykkelveger på begge sider. Alikevel valgt vedkommende syklist å stå på sine rettigheter til å benytte veibanen over broa.

Dette var riktignok i retning Stavanger og han benyttet kollektivfeltet og hindret ikke meg. Men dette er et godt eksempel på hvor dårlig vurderingsevne enkelte syklister har i trafikken.

 

 

http://maps.google.no/maps?q=Bybrua,+Stavanger&hl=no&ll=58.974592,5.747352&spn=0.000044,0.038452&sll=61.143235,9.09668&sspn=10.082403,39.375&vpsrc=0&t=m&z=15&layer=c&cbll=58.975014,5.7471&panoid=mN_pCk1uBv0vetGoVBx76w&cbp=12,179.08,,0,0

Jeg ser det er forbudt for syklende i den andre retningen, men retningen med kollektivfeltet er da den separate veien ved siden av klart merket som fortau. (I.e. det er ingen skilt som sier dette er sykkelvei eller gang/sykkelvei)

Kollektivfelt er eksplisitt tillatt for syklister, så jeg må tro at intensjonen er at syklister skal bruke kollektivfeltet.

Siden fortauet ikke har noen begrensinger på kjøreretning, ville jeg som syklist vært skeptisk til å bruke det selv om det hadde vært tomt for folk da det likegodt kunne komme sykler i mot, og forttauet later til å være for trangt til å møtes. Med gjerdene rundt er det heller ingen mulighet til å ombestemme seg underveis.

Siden veien i den retningen har to felt er forbikjøring trivielt med mindre det er stinn kø.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...