Gå til innhold

Generell diskusjon rundt bilister og syklister


Anbefalte innlegg

Her bør man egentlig sammenligne på like premisser s.f.eks at syklisten krysser veier på samme måte som bilene og ikke bruker gangfeltene.

 

Selvfølgelig bruker man ikke gangfeltene langs veien, da tar det jo dobbelt så lang tid siden man må kjøre sakte. Snarveier som er tillatte for sykkel må imidlertid være OK selv om biler ikke har lov til å bruke de. Spørsmålet var jo hvor fort man kommer frem, ikke makshastighet.

 

nå er det en på jobb som påstår at han kunne klare det på 10 minutter med sykkel men det tror jeg ikke går med mindre man tar noen store sjanser

 

Tror du skal høre på kompisen din jeg. Fra hva jeg kan se på street view på google burde det ikke være særlig risikabelt å holde over 20 km/t i snitt på de veiene.

 

 

Apropos å ta store sjangser (Vel ikke egentlig):

http://youtu.be/NTYa9_6XDfo

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For lengre avstander der bilen kan benytte arterieveier (Og forutsatt at det ikke er kø) kan den komme frem tidligere, men husk å regne inn parkering.

 

I rettferdighetens navn må man nevne den nødvendige tiden til personlig hygiene. Jeg vil ikke sitte på jobb ved siden av en som har syklet i en halvtime og ikke har dusjet etterpå.

 

T-banen vil være raskere enn bil i trafikkerte perioder hvis man treffer nogenlunde på t-banenettet.

 

Kommer an på strekningen. Nasjonalteateret - Majorstuen -- definitivt. Steinerud - Blindern -- neppe.

 

Hva tilgjengelighet av sykkel vs. bil angår så får du en helt grei sykkel til å trille rundt byen med for 3-4000. Bilen blir gjerne 10-100x prisen. I oslo har man også bysyklene.

 

Jeg tror bildet blir langt mer nyansert enn et rent prisargument.

 

Jeg forstår godt at folk velger bil. Offentlig transport er ofte upålitelig (tok meg 50 minutter i dag, når det skulle ha tatt 33 og jeg skal ikke rante ukontrollert om trikker), været er ikke alltid medgjørlig, og jeg bøyer meg i støv for dem som orker å sykle til toppen av Holmenkollen/Grefsenkollen/velg-din-favorittkollen på vei tilbake fra jobb med mat til 3 personer til 4 dager. Hver har nok sin egen grense for hvor langt det blir "for langt" for å sykle (en kollega av meg sykler 40km t/r, og i USA møtte jeg folk som syklet ~2x32km til/fra jobb); jeg gadd å sykle rundt 3km til jobb når det ikke regnet, men jeg gadd aldri 2x9km til/fra trening om kvelden, og er derfor veldig takknemlig for at noen gidder å kjøre meg. En jeg kjenner trener på Tveita men bor i Asker selv. Jeg skulle likt å se _den_ buss/bane/tog/sykkelruten fra klokken 21:15. Dette er bare noen få tilfeller, slik at unntak som sykdom, redusert mobilitet, flere barn som skal hentes flere steder, osv. ikke er medregnet.

 

Bysyklene er heller ikke et alternativ når det er mørkt og/eller glatt, noe som er jo ganske ofte her på berget (bysyklene suger som sykler også, men det er en annen diskusjon).

 

Jeg ser en rekke situasjoner der å sykle er den raskeste veien; men det er mange scenarioer der bil er helt klart å foretrekke.

Lenke til kommentar

For lengre avstander der bilen kan benytte arterieveier (Og forutsatt at det ikke er kø) kan den komme frem tidligere, men husk å regne inn parkering.

 

I rettferdighetens navn må man nevne den nødvendige tiden til personlig hygiene. Jeg vil ikke sitte på jobb ved siden av en som har syklet i en halvtime og ikke har dusjet etterpå.

 

Hvis man presser på en masse, så jo da. Personlig behøver jeg ikke bli sliten for å komme frem raskere enn biler på min daglige reisevei, men det har jo noe med at biler må opp på gaustad, mens jeg kan sykle over broa på blindern T-banestasjon.

 

Vil du dusje på jobben dropper du bare dusjen hjemme, så for de fleste går dette ut på ett (Forutsatt at du har dusjmuligheter på jobb)

 

Hva tilgjengelighet av sykkel vs. bil angår så får du en helt grei sykkel til å trille rundt byen med for 3-4000. Bilen blir gjerne 10-100x prisen. I oslo har man også bysyklene.

 

Jeg tror bildet blir langt mer nyansert enn et rent prisargument.

 

Jeg forstår godt at folk velger bil. Offentlig transport er ofte upålitelig (tok meg 50 minutter i dag, når det skulle ha tatt 33 og jeg skal ikke rante ukontrollert om trikker), været er ikke alltid medgjørlig, og jeg bøyer meg i støv for dem som orker å sykle til toppen av Holmenkollen/Grefsenkollen/velg-din-favorittkollen på vei tilbake fra jobb med mat til 3 personer til 4 dager.

 

Forslag: Handle for to dager istedet.

Handle nærere der du bor. Litt vanskelig i holmenkollen, jeg vet. Men det er jo en del av valget man tar når man velger å bo der. Jeg bor mot sentrum og går 5 minutter til en av 4 større dagligvarehandler.

 

Når det er sagt, så kan man ha mye bagasje i et par pannier bagger, og det er lettere enn man skulle tro å sykle med litt last.

 

Forøvrig er jo e-sykler verdt å nevne både for å begrense eventuell svettefaktor på vei til jobb og for å ta med nyttelasten tilbake.

 

Bysyklene er heller ikke et alternativ når det er mørkt og/eller glatt, noe som er jo ganske ofte her på berget (bysyklene suger som sykler også, men det er en annen diskusjon).

 

Enig i at de er kjipe sykler. De har først og fremst alt for lav giring, så man kommer jo så sakte frem med mindre man har bein som denne karen:

http://youtu.be/sVbwngNoHm0

 

De har imidlertid lys, så mørke er ingen hindring (der de skal brukes, lykta på de er ikke god nok til uopplyste veier, men den er god nok til å bli sett med)

 

Om vinteren blir de fjernet desverre, men med piggdekk ville de ha vært et fint alternativ til å ha isbrodder på skoene i byen.

 

Jeg ser en rekke situasjoner der å sykle er den raskeste veien; men det er mange scenarioer der bil er helt klart å foretrekke.

 

Nå har jeg vel ikke jeg påstått at sykkel alltid er enklest heller.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

 

Selvfølgelig bruker man ikke gangfeltene langs veien, da tar det jo dobbelt så lang tid siden man må kjøre sakte. Snarveier som er tillatte for sykkel må imidlertid være OK selv om biler ikke har lov til å bruke de. Spørsmålet var jo hvor fort man kommer frem, ikke makshastighet.

 

I dette tilfelle ville det være bedre å bruke gangfeltet siden et er lite gående der.

Det er også 50 km fartsgrense på veien og relativ stor biltrafikk

Et lite stykke er det sykkelvei med 30KM fartsgrense

sykkelveiene er også en del slit.

 

 

Tror du skal høre på kompisen din jeg. Fra hva jeg kan se på street view på google burde det ikke være særlig risikabelt å holde over 20 km/t i snitt på de veiene.

 

Jeg spurte en annen som sykler en lengre strekning i nesten samme område.som der butikken er

Han mente at man måte regne med å bruke rund 15 minutter på samme strekning.

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

"– Disse syklistene tar store sjanser. Kommer syklisten i dødvinkelen til bussen, kan han bli truffet. Det er livsfarlig, det de holder på med. De risikerer livet, sier Nikodijevic, som har vært yrkessjåfør i Oslo siden 1980-tallet."

 

Jeg tar vel omtrent samme plass som en syklist på veien når jeg kjører MC, er det livsfarlig for meg også? Selvfølgelig er det ett faremoment me då ligge i blindsonen, men både de som gjør det, og store kjøretøy må jo ta hensyn til dette, det er jo no stress å ligge i blindsonen med bil heller.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tar vel omtrent samme plass som en syklist på veien når jeg kjører MC, er det livsfarlig for meg også? Selvfølgelig er det ett faremoment me då ligge i blindsonen, men både de som gjør det, og store kjøretøy må jo ta hensyn til dette, det er jo no stress å ligge i blindsonen med bil heller.

 

AtW

 

Hvorfor skal de sykle på denne veien når det tydeligvis er sykkelvei i nærheten? Regner med du kan kjøre litt fortere på MCen din og har opplæring i hvordan du skal opptre i trafikken.

 

Syns du ikke de bryter §3 når motorvognene "må" krysse en dobbel sperrelinje for å komme forbi? Er de ikke da til hinder for andre?

Lenke til kommentar

Hvorfor skal de sykle på denne veien når det tydeligvis er sykkelvei i nærheten?

Er det virkelig en sykkelvei i nærheten? Eller tenker du på fortauet? Syklister har i utgangspunktet ikke lov å bruke fortau/gangbane, bare unntaksvis, og da på fotgjengernes premisser, jfr trafikkreglenes §18. Sykkel er et kjøretøy og skal i utgangspunktet benyttes i veibanen. At andre veifarende ikke er villig til å vise hensyn til syklistene er ikke syklistenes feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva angår Mosseveien er nok den eneste blivende løsning å bygge ny E18 i tunnel. Den fungerer ikke i det hele tatt slik den er nå, og det finnes ingen plass til å tilrettelegge for syklister. Hadde E18 kommet i tunnel kunne dagens Mossevei blitt gjort om til tofelters lokalvei med sykkelfelt.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
om en sykkel defineres som kjøretøy og skal/bør følge reglen deretter så er det så mange unntak eller tilleggs regler at man må vurdere egne regler for sykler

Sykkelforbundet har foreslått dette i flere år, f.eks noe tilsvarende man har i Nederland og Danmark. Der har syklister egne regler og rettigheter, men samtidig er det der ikke tillatt å sykle på fotgjengerområder som fortau, gangbaner og gågater, slik det er i Norge (derfor har det flere ganger vært foreslått å fjerne dette særnorske unntaket). I enkelte byer i Nederland finnes det egne gater for syklister, der har ingen biler lov å ferdes. Og hvis det skulle komme et snøfall, så er det sykkeltraséene som blir brøytet først. Sykkelfeltet langs hovedveiene er bredere enn et kjørefelt for biler, slik at raske syklister lett kan passere de som sykler saktere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

siden du virker å være tilhenger av å jage syklisten vekk fra fortauene og ut blant bilene har du tenkt på at det er ikke alle som er kapabel til sykle bant bilen men det går helt greit å sykle der bilen ikke rår.

 

Nå trenger ikke Norge å følge alle europeiske regler helt slavisk for det er ikke sikekr at det passer helt her .

 

hvis jeg skulle ut å sykle så vil jeg forsteke det stedet der det er tryggest og det er i veldig mang tilfeller mye trygere for alle parter å bruke fortau eller gang og sykkel vei fremfor å måtte ligge i bleindsonene til alle bilene

Lenke til kommentar

Kanskje du vil foretrekke veien dersom du får deg en god landeveissykkel.

 

En slik sykkel er det bare de som er proffe har råd til .

 

poenget er at man ikke skal tvinge eller skrem folk ut i situasjoner de ikke behersker .

Det må være helt frivillig .

 

Det nok av dem som sykler langs landveien og blir nesten blåst ned av vogntog som passerer.

Da blir det ikke bedre når en syklist klemmes mellom bilene mens fortauet er ledig

Lenke til kommentar

Kanskje du vil foretrekke veien dersom du får deg en god landeveissykkel.

 

En slik sykkel er det bare de som er proffe har råd til .

 

poenget er at man ikke skal tvinge eller skrem folk ut i situasjoner de ikke behersker .

Det må være helt frivillig .

 

Det nok av dem som sykler langs landveien og blir nesten blåst ned av vogntog som passerer.

Da blir det ikke bedre når en syklist klemmes mellom bilene mens fortauet er ledig

 

Du får en helt fin landeviessykkel for godt under 10 000, de koster mindre enn en bil, mindre enn en moped, mindre enn en motorsykkel, mindre enn en samtlige kjøretøy på veien. Tviler på at det er noe kun proffe kan ta seg råd til.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De spørs om alle vil godtas det som ekte landeveissykkel.

Nå er det de som ikke har råd til mere en halvparten ( ca 5 tusen ) til sykkel.

 

Så kjøp en landeveissykkel til 5000 da, de er også bra nok, det er formen som er det viktigste uansett. Det er jo helt meningsløst tøvete å framstille prisen som noe som er et kjempeproblem for å være i trafikken på sykkel, når det er mye billigere enn alle andre alternativer. Kjøpt en sykkel brukt om 5k er for mye.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå var det ikke jeg som drog inn denne sykkelen.

 

 

likevel så skal dere ha det til personer som velger å sykle på fortauet for de de vil unngå alle bilene er idioter .

 

Man kan ikke bruke argumentet for at bare fordi loven tillater at man sykler samme med bilen så skal man tvinges til det når loven også tillater å bruke fortauet

 

dotten: du argumenter med at bare fordi at enkelte velger å sykle på fortauet elle på gangveien på grun av bilene så skal alle kjøpe en landeveis sykkel og sykle på veien.

skal man sykle der så forutsetter det at man er i stand til å holde riktig hastighet.

 

Det er ikke alle som sykler som liker å sykle så fort.

 

Klarer ikke et kjøretøy ( inkludert sykkel) å holde akseptabel hastighet så her det ingen ting der å gjøre

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...