Gå til innhold

Generell diskusjon rundt bilister og syklister


Anbefalte innlegg

Problemet er at det er behov for plass for både bil og sykkel.

Når jeg ser på bildet så ser det ut som der er noen forretninger i bakgrunnen med få parkeringsmuligheter.

her virker det som om sykkel og bil er satt opp mot hverandre , i dette tilfellet så vinner sykelen men det er det ikke alle som aksepterer

 

Hvilken funksjon bygningen i forgrunnen ved sykkelparkeringen har ser jeg ikke

Derfor var det vanskelig å se hvorfor bilen står der

Nå er det ikke slik at sykkelfelt blir anlagt helt på måfå. Mulghetene for parkering for varelevering er skissert i følgende dokument fra samferdselsetaten:

http://www.samferdselsetaten.oslo.kommune.no/getfile.php/samferdselsetaten%20%28SAM%29/Internett%20%28SAM%29/Dokumenter/Kirkegata%20%28Prinsens%20gate%20%E2%80%93%20Stortorvet%29.pdf

 

Det er bare snakk om å ta ut tralla og flytte varene 50m. Kun en av bilene var der for varelevering. (Et band som skulle installere seg i et konsertlokale) de øvrige bilene var personbiler.

Flytte varer 50m er ganske mye i lengden skjønner du. Igjen er sverre her med generelle svar på alt, som aldri passer for noen. Flott.

 

Skal det flyttes varer er det brostein på fortau, det er masse folk, du skal navigere flere kilo, flere hundre til tider, i tett trafikk på dårlig asfalt eller brostein. 50 meter?

 

Du har lov til å mislike det, men du har også plikt til å overholde trafikkreglene. Her er de soleklare. Gata er til og med merket all stopp forbudt.

 

Hvis det er for mye å frakte varene på lovlig vis fra lovlig lastesone til dit du skal får man heller si nei til fraktoppdragene, eller søke om tillatelse fra politiet til å sperre gata. Hvis alle tar seg til rette og sperrer gatene på måfå blir det kaos.

 

Husk det er ikke snakk om at det er store varehus som ligger i kvadraturen, det er barer og små butikker, ikke noe som krever spesiell tillemping for frakt utover det som er der.

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem er det som er den ansvarlig her egentlig ?

 

Man må huske på at de fleste firmaer som frakter vare ikke akkurat her små biler

her er det mye som skal ut på forskjellige steder.

Da spiller tidsaspektet inn ( hvor lang tid det tar å lever varene )

Her er det tydelig forskjell mellom det å frakte varene noen få meter og halve kvartalet ( la oss si 50 M) over humpede underlag (som brostein )

 

Samtidig så virker det som det siste slike butikker tenker på er varemottak.

 

Man kan jo ikke nekte slike butikker vare levering selv om de mangel et skikkelig varemottak med plass til bilene.

Da blir det lite levelig der

Lenke til kommentar

Man må huske på at de fleste firmaer som frakter vare ikke akkurat her små biler

her er det mye som skal ut på forskjellige steder.

Da spiller tidsaspektet inn ( hvor lang tid det tar å lever varene )

Her er det tydelig forskjell mellom det å frakte varene noen få meter og halve kvartalet ( la oss si 50 M) over humpede underlag (som brostein )

 

Om du er uenig i et planvedtak bør du reagere når det sendes på høring, dette har vært kommunisert til de som holder til i omerådet. Når man er ute i trafikken får man overholde trafikkreglene. Gata det ble vist til har sykkelfelt og all stopp forbudt, begge gjør det forbudt for biler å stå der de var.

 

Forøvrig er ikke dette noe anneledes enn i karl johan. Den gata er gågate og har lastesoner kun i kryssene med andre gater (En slik lastesone var 5-10 meter bak meg da jeg tok bildet). Såvidt meg bekjent greier næringslivet i karl johans gate seg helt greit uten lasteramper eller mulighet for å ta varebilen helt inn døra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må være klar over at jeg kjenner kun til forholde som komme frem i diskusjonen.

Å bruke argumenter som at jeg kunne ha reagert når det var på høring er irrelevant og evner kun til å være tekstfyll uten betydning da jeg ikke har noen tilknytning til stedet.

jeg er heller ikke fra området.

 

Nå er det slik at jo kortere tid og avstand man må bruke på å frakte varene jo bedre er det for alle.

 

slik paller kan være tunge

Det kan være glatt og problematisk om vinteren ( med mindre det er gjort all for å gjøre gata isfri).

Det er også et tidspress på å få levert varene og bør man unngå lange avstander mellom bil og butikklager

 

her mener jeg at 15-20 mere er helt i grenseland.

hvis det er helninger i gaten så gjør det også fraktearbeide vanskelige.

Dette har like stor betydning for arbeidsmiljøet som for sikkerheten for alle som er berørte

Lenke til kommentar

her mener jeg at 15-20 mere er helt i grenseland.

hvis det er helninger i gaten så gjør det også fraktearbeide vanskelige.

Dette har like stor betydning for arbeidsmiljøet som for sikkerheten for alle som er berørte

Nå er det slik at man er nødt til å ha en viss styring av trafikken. Det er for trangt og for mye trafikk av alle slag i Oslo sentrum til at man kan tillate at varebiler skal kunne stoppe hvor de enn måtte ønske, da blir det kaos.

 

De som leverer varer er klar over forholdene og kan tilpasse seg situasjonen ved å pakke i mindre kolli eller ta med seg elektriske traller. Det er som sagt ingen store varehus som trenger voldsomme volum i leveransene i omerådet.

 

Mitt poeng i den oprinnelige posten, i tilfelle du har misset det, var at her var det masse biler (kun en varetransport-ish), som syntes det måtte være greit å sperre hele kjørefeltet i sørgående retning, på tross av at trafikkreglene sier helt klart at dette er forbudt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg har ikke glemt det .

Derfor skrev jeg også at 15-20 meter å frakte tunge parre på var helt i grenseland

De som lever det vil komme så nært som mulig.

 

nå vet jeg ikke hvordan det er i Oslo , men her i Bodø er det på langt nær alle biler som har elektrisk traller .

Det var for noen dager siden vi fikk noen vare på jobb.

sjåføren dro frem en elektrisk ( jeg er ikke sikker på om det også var elektrisk fremdriv) .

uansett denne trallen kunne ikke brukes fordi det var en forhøyning ( hump) i inngangen til porten.

vanlig jekketralle går klar av denne humpen ,

 

poenger mit er om det er slett nok til at man kan bruk de elektriske pelle jekkene ?

alternativet er å bruke gaffel trykk.

Det er neppe så bra for sikkerheten ?

Lenke til kommentar

jeg har ikke glemt det .

Derfor skrev jeg også at 15-20 meter å frakte tunge parre på var helt i grenseland

De som lever det vil komme så nært som mulig.

 

Som sagt, man må tilpasse seg. Pakk mindre paller så blir det lettere.

 

nå vet jeg ikke hvordan det er i Oslo , men her i Bodø er det på langt nær alle biler som har elektrisk traller .

 

Igjen er dette bare et spørsmål om tilpassing. Kanskje det er mindre behov for å flytte varer langs fortau i Bodø?

 

Det var for noen dager siden vi fikk noen vare på jobb.

sjåføren dro frem en elektrisk ( jeg er ikke sikker på om det også var elektrisk fremdriv) .

uansett denne trallen kunne ikke brukes fordi det var en forhøyning ( hump) i inngangen til porten.

vanlig jekketralle går klar av denne humpen ,

 

Det er riktig at de ikke fungerer over alt.

 

poenger mit er om det er slett nok til at man kan bruk de elektriske pelle jekkene ?

alternativet er å bruke gaffel trykk.

Det er neppe så bra for sikkerheten ?

Gaffeltruck er nok ikke lov å bruke på fortau, så hvis det var alternativet så må man nok pakke lettere.

 

Uansett så er det ikke akseptabelt å betrakte trafikkreglene som 'valgfrie', så må alle tilpasse seg den virkeligheten som er der. Noe som var hele poenget mitt oprinnelig.

Lenke til kommentar

Da er det også viktig at regelen tar hensyn til behovet for alle parter , eventuelt at det er tilrettelagt et eget lasteområde som ikke gir for ulemper.

 

Nå vil det nok i enkelte tilfeller ikke være mulig å del opp kolliene ( en stkk maskin kan vær tungt )

 

Nå skal de sies at jeg naturligvis ikke vet hvilket behov for utstyr butikkene der har

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Fortsatt fra klagemuren:

 

For byene er det heller ikke enkelt å finne gode nok alternativer til byene.

Selv om det går busser hver halvtime så risikere man likevel å være borte i flere timer hvis man skal ta bussen for å gjøre et nødvendig ærend midt i arbeidstiden .

Dette er ting som tar høyst en halv time hvis man bruker bilen .

 

Skulle man bruke sykkel så forutsetter det at man har en sykkel tilgjengelig.

Dette vil da mest sannsynlig ta 1 time med sykkelen. kanskje enda leger sa det ikke er så mange plasser som er tilrettelagt for sykling.

 

Hvis vi her sammenligner sykkel vs. bil vs. kollektiv i Oslo, så må man jo bemerke at med mindre man snakker om svært lange avstander (Relativt sett, I.e. noe mer enn en snartur til sentrum fra den nære periferien innenfor ring 3), så vil nok sykkelen komme først frem. For lengre avstander der bilen kan benytte arterieveier (Og forutsatt at det ikke er kø) kan den komme frem tidligere, men husk å regne inn parkering.

 

T-banen vil være raskere enn bil i trafikkerte perioder hvis man treffer nogenlunde på t-banenettet.

 

Hva tilgjengelighet av sykkel vs. bil angår så får du en helt grei sykkel til å trille rundt byen med for 3-4000. Bilen blir gjerne 10-100x prisen. I oslo har man også bysyklene.

 

Hva fremkommelighet angår så er det hovedsaklig oslo sentrum* som er et problem, men biler kommer heller ikke så lett frem der.

 

*) Rundt oslo-s har en del problematiske trafikale løsninger for sykler. Om man ikke skal til grønland/gamle oslo/mosseveien er det stort sett greit å unngå dette omerådet.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Jeg tar det med fordi det også gjelder andre byer i Norge en Oslo om en ikke i likestor grad.

 

En sykkel kommer raskt fram hvis det er tilrettelagt for det eller så må syklisten kjempe om sin plass i trafikken.

ved kombinasjonen av gangfelt og veikryss gjør det ikke så attraktivt å bruke sykkelen.

 

jeg tok utgangspunkt byen Bodø der man skulle komme seg fra Rønnvikleira til handle sentret ved stormyra.

Det tar ca 10 minutter hver vei med bil hvis det ikke er kø

Man kan muligens greie det på en halv time med sykkel

 

Skal man bruke bussen tar det betraktelig lengre tid da man må via bussterminalen og bytte bus under veis

 

Når man så er ferdig med ærendet sitt må man ta samme turen i retur, men aller først vente til det kommer en buss samt å vent til man kan ta neste buss.

 

Jeg tror ikke det er så forskjellig fra forholdene i Oslo

 

veibeskrivelse

 

vei beskrivelse med bus

Lenke til kommentar

Jeg tar det med fordi det også gjelder andre byer i Norge en Oslo om en ikke i likestor grad.

 

En sykkel kommer raskt fram hvis det er tilrettelagt for det eller så må syklisten kjempe om sin plass i trafikken.

ved kombinasjonen av gangfelt og veikryss gjør det ikke så attraktivt å bruke sykkelen.

 

jeg tok utgangspunkt byen Bodø der man skulle komme seg fra Rønnvikleira til handle sentret ved stormyra.

Det tar ca 10 minutter hver vei med bil hvis det ikke er kø

Man kan muligens greie det på en halv time med sykkel

 

Skal man bruke bussen tar det betraktelig lengre tid da man må via bussterminalen og bytte bus under veis

 

Når man så er ferdig med ærendet sitt må man ta samme turen i retur, men aller først vente til det kommer en buss samt å vent til man kan ta neste buss.

 

Jeg tror ikke det er så forskjellig fra forholdene i Oslo

 

veibeskrivelse

 

vei beskrivelse med bus

 

Muligens greie det på en halvtime med 3,8 kilometer? Det tar nesten ikke mer enn enn halvtime å gå 3,8 kilometer. Tar kanskje ett kvarter i byen med sykkel.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tar det med fordi det også gjelder andre byer i Norge en Oslo om en ikke i likestor grad.

 

En sykkel kommer raskt fram hvis det er tilrettelagt for det eller så må syklisten kjempe om sin plass i trafikken.

ved kombinasjonen av gangfelt og veikryss gjør det ikke så attraktivt å bruke sykkelen.

 

jeg tok utgangspunkt byen Bodø der man skulle komme seg fra Rønnvikleira til handle sentret ved stormyra.

Det tar ca 10 minutter hver vei med bil hvis det ikke er kø

Man kan muligens greie det på en halv time med sykkel

 

Skal man bruke bussen tar det betraktelig lengre tid da man må via bussterminalen og bytte bus under veis

 

Når man så er ferdig med ærendet sitt må man ta samme turen i retur, men aller først vente til det kommer en buss samt å vent til man kan ta neste buss.

 

Jeg tror ikke det er så forskjellig fra forholdene i Oslo

 

veibeskrivelse

 

vei beskrivelse med bus

 

Muligens greie det på en halvtime med 3,8 kilometer? Det tar nesten ikke mer enn enn halvtime å gå 3,8 kilometer. Tar kanskje ett kvarter i byen med sykkel.

 

AtW

 

Man må hensyn til alle veikryssene.

Derfor er jeg usikker på om det er mulig å komme seg helt fra på 30 minutter med sykkel.

hadde det vær en veisrekebing uten alle kryssene så hadde det nok gått på 10 minutter.

 

Med bussen blir turen dobbelt så lang

Lenke til kommentar

 

 

 

Man må hensyn til alle veikryssene.

Derfor er jeg usikker på om det er mulig å komme seg helt fra på 30 minutter med sykkel.

hadde det vær en veisrekebing uten alle kryssene så hadde det nok gått på 10 minutter.

 

Med bussen blir turen dobbelt så lang

 

Har du syklet i bodø i det hele tatt? Jeg syler endel i byen, 16 km i timen er ikke akkurat uoppnåelig fart med en sykkel i byen. Om dette ikke er en veldig sær strektning har jeg vanskelig for å tro på disse tidsestimatene dine. Ikke henger de sammen heller, du påstår det tar 10 minutt uten kryss på sykkel, og at det tar 10 minutt med bil. Selv om 100% av tiden det tar med bil er å vente i kryss, så tilsier dette at maksimal tid med sykkel er 20 minutt (i realiteten kortere) (jo flere kryss det er, jo raskere er en sykkel i forhold til en bil)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

En sykkel kommer raskt fram hvis det er tilrettelagt for det eller så må syklisten kjempe om sin plass i trafikken.

ved kombinasjonen av gangfelt og veikryss gjør det ikke så attraktivt å bruke sykkelen.

 

Tilrettelegging for sykkel kan hjelpe fremkommelighet på veier med mye kø siden man da kan reservere et sykkelfelt slik at syklene kan lett kjøre forbi køen. Man kommer ikke ellers tregere frem uten tilrettelegging. Gang/sykkelstier er der hovedsaklig for barn som ikke kan trafikkreglene eller de som ellers er ukomfortable med å bevege seg i trafikken. Hvis man føler seg skikket til å kjøre bil er det imidlertid ingen grunn til at man ikke skal kunne være skikket til å bruke veien fremfor arealer hovedsaklig ment for fotgjengere.

 

jeg tok utgangspunkt byen Bodø der man skulle komme seg fra Rønnvikleira til handle sentret ved stormyra.

Det tar ca 10 minutter hver vei med bil hvis det ikke er kø

Man kan muligens greie det på en halv time med sykkel

 

Med forbehold om at jeg baserer min vurdering kun ut i fra kart, så ville jeg vurdert denne ruten som 5-15 minutter på sykkel*. (Noe mer om det er mye lyskryss, og med forbehold om trafikk). Veiene ser greie ut, det er ingen bakker å se og om det blir kø så burde sykkelen kunne komme rimelig greit forbi. (Dog veiene er litt smale så det går ikke nødvendigvis overalt, du kommer uansett ikke saktere frem enn biler ved kø)

 

Merk, jeg tror du kan korte ned ruten ved å kjøre via tjeldberget. Jeg kunne ihvertfall ikke finne noen grunn til at det ikke skulle gå.

 

Om man surrer opp og ned av fortau så tar det naturligvis mer tid, men det er neppe noen grunn til å gjøre det. Hvis du sier at 10 minutter er gjengs for en bil så vil sykkelen holde greit følge med trafikken.

 

*) 5 minutter, med åpen vei, racersykkel og litt trening. 10 minutter er grei avslappet kjøring. 15 minutter er turisme.

Lenke til kommentar

Vei beskrivelsen ble forslått automatisk av Google så den er ikke nødvendigvis den aller raskeste veien.

 

Poenget var likevel å fremheve at det tar betydelig lengre tid å bruke sykkel en det tar å bruke bil .

Man nå gjennom noen lyskryss og rundkjøringer

 

Med mindre man er ekte idrettsutøver på sykkel så klarer man neppe følge tritt med bilen hele veien.

det er 50 KM fartsgrense på store dele av strekningen

 

hvis dere er usikre så se hva google foreslår.

 

Det tar 7 minutt med bil

 

41 minutter hvis man går .

Å sykle tar ca halvparten av den tiden det tar å gå alså 15 -20 minutter.

en halv time hvis man tar det rolig

Lenke til kommentar

Vei beskrivelsen ble forslått automatisk av Google så den er ikke nødvendigvis den aller raskeste veien.

 

Poenget var likevel å fremheve at det tar betydelig lengre tid å bruke sykkel en det tar å bruke bil .

Man nå gjennom noen lyskryss og rundkjøringer

 

Med mindre man er ekte idrettsutøver på sykkel så klarer man neppe følge tritt med bilen hele veien.

det er 50 KM fartsgrense på store dele av strekningen

 

hvis dere er usikre så se hva google foreslår.

 

Det tar 7 minutt med bil

 

41 minutter hvis man går .

Å sykle tar ca halvparten av den tiden det tar å gå alså 15 -20 minutter.

en halv time hvis man tar det rolig

Google gir ikke pålitelige anslag for gange eller sykkel. Jeg baserer mine anslag på hvor mye tid jeg faktisk bruker å sykle en distanse i en by.

 

Som det alt er påpekt: Kryss og rundkjøringer gjør bare at sykkelen kommer bedre ut. Både bilister og syklister må stoppe for andre ved rødt lys eller vikeplikt, men sykkelen kan benytte mye mindre luker i trafikken enn hva bilen kan.

 

Ruten nedenfor er en jeg jevnlig trenger å ta:

http://maps.google.no/maps/ms?msid=217213111107514450639.0004ad3eb42106a0d02d4&msa=0

 

Denne går gjennom oslo sentrum, så halvparten av tiden går med til å vente i lyskryss, og over rådhusplassen må man ta det med eh hel del ro siden det er fotgjengeromeråde. Likevel bruker jeg under 15 minutter på en singlespeed (Greit å bruke en billig sykkel når den skal parkeres på tøyen/løkka)

Lenke til kommentar

Vell. hva er det vi enige om her.

 

jeg er ikke ening i at man kommer likefort fram med sykkel som med bil på korte streninger.

Begge har forskjellige faktorer som man man må ta hensyn til

 

Så hvis syklisten å billen kjører nøyaktig samme veistrekning så vil bilen vinne men tape litt på grunn av parkering .

Hvis man sykler så kan man vinne avstander og tid ved å ta noen snarveier.

Da kan man komme fortere frem på sykkel hvis det ikke er for mange hindringer.

På samme måte som bilen så må også en syklist vente til det er klart i veikryss , da vil en ikke ha noen spesielle fordeler av det.

 

på veistrekninger der det er 50 KM eller mer så kan de være lit krevende å opprettholde så høy fart med sykkel.

her vil en bil vinne terreng.

 

 

Basert på dette vil jeg forsatt men at det går kjappere med bil en med sykkel.

Lenke til kommentar

Er det lite til ingen trafikk og 50 sone eller mer kommer nok bilen først frem hvis man måler tid i bevegelse. Parkering og opphenting kan ha mye å si på korte turer.

 

Er det en del trafikk må gjerne bilene vente på hverandre hvor syklene kommer videre, da kommer gjerne sykkelen frem først.

 

I 30-40 sone holder bil og sykkel i praksis samme fart (Hvis vi ser bort i fra råkjøring)

 

Basert på dette vil jeg forsatt men at det går kjappere med bil en med sykkel.

 

Basert på den oppgitte ruten kan jeg ikke tenke meg at det er mer enn marginalt. Er det mye trafikk vil bilen tape.

 

På ruten du fikk av meg er forskjellen noe i retning av 10 minutter i sykkelens favør siden biler må ta en langt mindre direkte rute med fler lyskryss og mer trafikk.

Lenke til kommentar

I de eksemplet jeg kom med så er det 50 km/t meste parten av veien.

En del av veien er det 30 med eget sykkelfelt på siden

 

Om det er nye trafikk og billen taper kommer lit an på om syklisten kan ta en annen vei eller parallell vei .

 

Her bør man egentlig sammenligne på like premisser s.f.eks at syklisten krysser veier på samme måte som bilene og ikke bruker gangfeltene.

 

nå er det en på jobb som påstår at han kunne klare det på 10 minutter med sykkel men det tror jeg ikke går med mindre man tar noen store sjanser

Lenke til kommentar

En passe trent jobbsyklist klarer fint 20-25 km/t i snitt, inkludert diverse stopp på rødt lys underveis og uten å bryte noen trafikkregler.

 

Tiller-Trondheim sentrum, ca 8 km, ca 20-25 minutter (via Sluppenbrua). En god nedoverbakke underveis, Tiller ligger ca 150 moh, jeg regner ca 10 minutt ekstra oppover (retur). Med bil tar det kanskje 15 minutter hvis det ikke er røsjtrafikk.

 

Tiller-Lade, ca 11 km, ca 25-30 minutter (via Sluppenbrua og Bakklandet). En god nedoverbakke underveis, som over. Med bil må man kjøre noen omveier, så det tar faktisk omtrent 20 minutter å kjøre omtrent samme strekning.

 

Tiller-Storsand (Malvik), ca 25 km, ca 65-70 minutter (via Øvre Leirfoss, Dragvoll, Ranheim og gammelveien i Malvik). God snittfart på grunn av få rødlys underveis. En god nedoverbakke underveis, som over. 10-15 minutter ekstra på retur (motbakken kommer mest på slutten når jeg er mest sliten). Med buss tok det ca 90 minutter inkludert bussbytte i Trondheim sentrum. Busser stopper jo på mange busstopp underveis, så de er relativt enkelt å følge parallelt på flate strekninger hvor det ikke er så veldig langt mellom holdeplassene.

 

Sykkel: En smule oppgradert GT Avalance 3.0 med 26*2-tommers offroaddekk. Altså slett ikke en supersykkel for jobbsykling, men en solid sykkel som tåler litt dårlig vedlikeholdt og sprukket asfalt og partier med brostein.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...