Gå til innhold

Generell diskusjon rundt bilister og syklister


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om det virkelig var umulig for sjåføren å se henne, så må det ha vært en vesentlig del av fotgjengerovergangen han ikke så?

Eller at hun kom så fort og fra en slik vinkel at det var umulig for sjåføren å se henne før det var for sent?

 

Om man blir påkjørt i et fotgjengerfelt, og er umulig å se, så tolker jeg det slik som at man ikke kunne se vedkommende i ei heller når hun var i fotgjengerfeltet, nå kan det godt hende vitnet mente noe annet enn de sa, feks at det var umulig å se henne før det var sent å bremse med lastebilens hastighet, eller kanskje mer sannsynlig, at vitnet tok feil. Men det var ikke det jeg kommenterte, jeg kommenterte påstanden om at det var umulig å se syklisten, og at jeg ikke skjønte at det var noe som var i lastebil-sjåførens forsvar.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

[J]eg kommenterte påstanden om at det var umulig å se syklisten, og at jeg ikke skjønte at det var noe som var i lastebil-sjåførens forsvar.

Når jeg leser hele setningen, «Hun kom på sykkelen fra fortauet, før hun kjørte rett ut i veibanen. Det var umulig for sjåføren å se henne», tolker jeg det som at hun ikke var på fotgjengerfeltet (i det hele tatt?) da hun ble påkjørt, men at hun kjørte rett ut foran lastebilen.

Lenke til kommentar

[J]eg kommenterte påstanden om at det var umulig å se syklisten, og at jeg ikke skjønte at det var noe som var i lastebil-sjåførens forsvar.

Når jeg leser hele setningen, «Hun kom på sykkelen fra fortauet, før hun kjørte rett ut i veibanen. Det var umulig for sjåføren å se henne», tolker jeg det som at hun ikke var på fotgjengerfeltet (i det hele tatt?) da hun ble påkjørt, men at hun kjørte rett ut foran lastebilen.

 

På bildet ser det ut som det er en fotgjengerovergang der, og det er det som har vært henvist til i resten av diskusjonen også, er det ikke en fotgjengerovergang, så forandrer det selvsagt på ting.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På bildet ser det ut som det er en fotgjengerovergang der, og det er det som har vært henvist til i resten av diskusjonen også, er det ikke en fotgjengerovergang, så forandrer det selvsagt på ting.

Videre diskusjon blir meningsløs da vi ikke vet akkurat hva som skjedde, eller hvor det skjedde. :)

Lenke til kommentar

På bildet ser det ut som det er en fotgjengerovergang der, og det er det som har vært henvist til i resten av diskusjonen også, er det ikke en fotgjengerovergang, så forandrer det selvsagt på ting.

Videre diskusjon blir meningsløs da vi ikke vet akkurat hva som skjedde, eller hvor det skjedde. :)

 

Jeg har diskutert en påstand helt frittstående, min diskusjon har ikke vært avhengig av hva som har skjedd eller ikke skjedd (faktisk tror jeg påstanden mest sannsynlig er feilaktig). Men jeg er forsåvidt enig at de angående denne konkrete saken er umulig å trekke noen konklusjon angående uaktsomhet og avt skyld med så lite informasjon som er tilgjengelig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har diskutert en påstand helt frittstående, min diskusjon har ikke vært avhengig av hva som har skjedd eller ikke skjedd (faktisk tror jeg påstanden mest sannsynlig er feilaktig). Men jeg er forsåvidt enig at de angående denne konkrete saken er umulig å trekke noen konklusjon angående uaktsomhet og avt skyld med så lite informasjon som er tilgjengelig.

Jeg tror vi kan ha diskutert ulike påstander. Jeg mener sjåføren ikke kan klandres hvis syklisten sykler fort, uforsvarlig og bryter vikeplikten, noe som ser ut til å være tilfelle her. Derimot, hvis sjåføren faktisk ikke kan se fotgjengerfeltet, og av den grunn kjører på en fotgjenger eller syklist, blir det noe helt annet.

Lenke til kommentar

Om det virkelig var umulig for sjåføren å se henne, så må det ha vært en vesentlig del av fotgjengerovergangen han ikke så?

Eller at hun kom så fort og fra en slik vinkel at det var umulig for sjåføren å se henne før det var for sent?

Dette har jeg selv opplevd, bortsett fra at jeg klarte å stoppe. Eneste forskjell er vel at jeg kjørte bil, og at bremselengden dermed var kortere - det reddet nok også syklisten i situasjonen jeg var innblandet i.

 

Diskuterte situasjonen jeg var innblandet i her for en stund siden, og også her mente AtWindsor at jeg burde forutsett situasjonen - noe jeg stiller meg helt uforstående til. Jeg mener at ansvaret man har som bilfører strekker seg meget langt, men man kan ikke kreve at bilister verken skal være klarsynte, eller på annen måte være i stand til å spå hva fremtiden vil bringe. En syklist kommer gjerne i svært mye høyere hastighet enn en fotgjenger, og man kan ikke forvente at det skal komme "raketter" skutt ut fra blinde områder. Enda mindre kan man forvente at de skal gi beng i vikeplikten, og dermed utsette seg selv for livsfare. Litt ansvar for egen helse får man jammenmeg ta som syklist også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om det virkelig var umulig for sjåføren å se henne, så må det ha vært en vesentlig del av fotgjengerovergangen han ikke så?

Eller at hun kom så fort og fra en slik vinkel at det var umulig for sjåføren å se henne før det var for sent?

Dette har jeg selv opplevd, bortsett fra at jeg klarte å stoppe. Eneste forskjell er vel at jeg kjørte bil, og at bremselengden dermed var kortere - det reddet nok også syklisten i situasjonen jeg var innblandet i.

 

Diskuterte situasjonen jeg var innblandet i her for en stund siden, og også her mente AtWindsor at jeg burde forutsett situasjonen - noe jeg stiller meg helt uforstående til. Jeg mener at ansvaret man har som bilfører strekker seg meget langt, men man kan ikke kreve at bilister verken skal være klarsynte, eller på annen måte være i stand til å spå hva fremtiden vil bringe. En syklist kommer gjerne i svært mye høyere hastighet enn en fotgjenger, og man kan ikke forvente at det skal komme "raketter" skutt ut fra blinde områder. Enda mindre kan man forvente at de skal gi beng i vikeplikten, og dermed utsette seg selv for livsfare. Litt ansvar for egen helse får man jammenmeg ta som syklist også.

 

Om du ønsker å fortsette en eventuell diskusjon om man bør forutse en situasjon, så foreslår jeg du gjør det i tråden det gjelder. Jeg husker ikke diskusjonen, og kan således ikke kommentere den her. Forøvrig skjønner jeg ikke helt hva du sikter til med "også her"? Har jeg sagt noe om at lastebilsjåføren burde forutse situasjonen?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Om du ønsker å fortsette en eventuell diskusjon om man bør forutse en situasjon, så foreslår jeg du gjør det i tråden det gjelder. Jeg husker ikke diskusjonen, og kan således ikke kommentere den her. Forøvrig skjønner jeg ikke helt hva du sikter til med "også her"? Har jeg sagt noe om at lastebilsjåføren burde forutse situasjonen?

 

AtW

Jeg tror ikke vi kommer så mye lengre enn sist. Drar denne fram igjen fordi det gjelder en helt identisk situasjon, hvor du i min mening også delegerte for mye ansvar til bilfører.

 

EDIT: Dersom du ønsker å finne tilbake til den kan du søke i den trafikalske klagemuren. Post #7699 er blant annet en del av denne.

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar

Artig ting som skjedde med meg når jeg kjørte lastebil.

 

Jeg sto i et lyskryss som bil nr 2 med en stor lastebil. Og som dere sikkert vet så ser man ikke så mye rett foran bilen når man kjører en lastebil. Foran bil nr 1 så var det et forgjengerfelt. Lyset ble grønt og bilen kjørte av gårde. Jeg derimot slapp bremsen og lot lastebilen trille litt før jeg kjørte i gang, dette gjorde jeg for å spare litt drivstoff (økonomiskkjøring vettu :)) og i det jeg skal dra i gang 18tonn med bil så ser jeg en hånd som popper opp foran front vinduet mitt og jeg hugger inn bremsene og tuter med horna.

 

Det som hadde skjedd var at et kjøtthue av et kvinnemenneske hadde sykla ut i veien foran lastebilen min, 8 meter fra fotgjengerfeltet. Og enda verre, det var rett foran bilen min, klin inntil snuta mi. Det er en blindsone for meg, ser ikke en dritt der!

 

Så jeg dytta hu over ende med lastebilen. Det var da jeg så hånda hennes. Og flaks var det, for jeg hadde ikke kjent eller hørt om jeg hadde kjørt over hu. Så får håpe at jeg skremte livsskitten ut av a! For da gjør a faen ikke det igjen.

 

Hold dere unna lastebiler i trafikken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om du ønsker å fortsette en eventuell diskusjon om man bør forutse en situasjon, så foreslår jeg du gjør det i tråden det gjelder. Jeg husker ikke diskusjonen, og kan således ikke kommentere den her. Forøvrig skjønner jeg ikke helt hva du sikter til med "også her"? Har jeg sagt noe om at lastebilsjåføren burde forutse situasjonen?

 

AtW

Jeg tror ikke vi kommer så mye lengre enn sist. Drar denne fram igjen fordi det gjelder en helt identisk situasjon, hvor du i min mening også delegerte for mye ansvar til bilfører.

 

EDIT: Dersom du ønsker å finne tilbake til den kan du søke i den trafikalske klagemuren. Post #7699 er blant annet en del av denne.

 

Nei, det er ikke så rart, iogmed at det er umulig å vite hva du henviser til. Den konkrete posten du peker på, og såvidt jeg kan se diskusjonen rundt, har ikke noe som engang likner på din beskrivelse av "Diskuterte situasjonen jeg var innblandet i her for en stund siden, og også her mente AtWindsor at jeg burde forutsett situasjonen "

 

AtW

Lenke til kommentar
Hold dere unna lastebiler i trafikken.

Hold lastebiler unna bytrafikken, for de gidder ikke å sjekke dødsonene sine. Denslags overlater de til de andre.

 

Jeg har i forbindelse med en video fra Lastebileiernes landsforbund foreslått å montere dødsonekamera på lastebiler, men fikk til svar at det slett ikke var interessant. Lastebileierne vil nemlig helst beholde dødsonene sine inntakt, de vil helst ikke vite hva som skjuler seg der. Ansvarsfraskrivelse er det rette ordet.

 

Noen har dog tatt ansvar:

 

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Jeg har i forbindelse med en video fra Lastebileiernes landsforbund foreslått å montere dødsonekamera på lastebiler, men fikk til svar at det slett ikke var interessant. Lastebileierne vil nemlig helst beholde dødsonene sine inntakt, de vil helst ikke vite hva som skjuler seg der. Ansvarsfraskrivelse er det rette ordet.

Det er litt av en holdning. :nei: Mange tragiske ulykker de siste årene kunne vært hindret med blindsonekameraer (har dokumentasjon på det om noen skulle etterspørre det).

 

Dødsonekamera burde vært påbudt på alle lastebiler. Teknologien er der i dag, så jeg skjønner ikke helt hva det er som hindrer myndighetene fra å innføre et slikt påbud.

 

Slutt å sykle på veien når det er et fortau 10cm unna hvor det ikke går folk. Og om det så går folk der er det bare å vise tidlig hvilken side du vil sykle forbi på.

Møkkasyklister.

Sykler man på fortau er man pålagt å sykle i ganghastighet, og man får også en uheldig posisjon med tanke på vikeplikt i hvert eneste kryss.

 

I det hele tatt er fortau ikke et godt alternativ om man skal kjapt og effektivt fram på sykkel. Og man utgjør også et faremoment for fotgjengere der med tanke på mulige kollisjoner.

 

I mange land, inkludert Sverige, er det faktisk forbudt for voksne syklister å sykle på fortau, på grunn av faren for kollisjon mellom fotgjenger og syklist.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Jeg har i forbindelse med en video fra Lastebileiernes landsforbund foreslått å montere dødsonekamera på lastebiler, men fikk til svar at det slett ikke var interessant. Lastebileierne vil nemlig helst beholde dødsonene sine inntakt, de vil helst ikke vite hva som skjuler seg der. Ansvarsfraskrivelse er det rette ordet.

Det er litt av en holdning. :nei: Mange tragiske ulykker de siste årene kunne vært hindret med blindsonekameraer (har dokumentasjon på det om noen skulle etterspørre det).

 

Dødsonekamera burde vært påbudt på alle lastebiler. Teknologien er der i dag, så jeg skjønner ikke helt hva det er som hindrer myndighetene fra å innføre et slikt påbud.

 

Ja, det er en underlig holdning, vel er det mange som kunne ha hatt godt av å tenke litt mer på blindsoner (både gående, syklister og biler), men det er mange folk i trafikken, og man har også barn å ta hensyn til med mindre trafikkforståelse.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da jeg var liten ble jeg stadig fortalt at jeg skulle passe meg for biler, og spesielt store kjøretøy, da de hadde blindsoner hvor de ikke så meg. Jeg har også blitt opplært til å vise hensyn til [andre] trafikanter, spesielt de litt større som lastebiler og busser, da det å kjøre slike er vanskeligere enn vi tror. Ved å lese innleggene her i tråden virker det som om mange mener det er viktigere å stå på sin rett til å f.eks. sykle inn foran en lastebil som venter på rødt lys.

 

Hva skjedde med å ta hensyn?

Lenke til kommentar

Da jeg var liten ble jeg stadig fortalt at jeg skulle passe meg for biler, og spesielt store kjøretøy, da de hadde blindsoner hvor de ikke så meg. Jeg har også blitt opplært til å vise hensyn til [andre] trafikanter, spesielt de litt større som lastebiler og busser, da det å kjøre slike er vanskeligere enn vi tror. Ved å lese innleggene her i tråden virker det som om mange mener det er viktigere å stå på sin rett til å f.eks. sykle inn foran en lastebil som venter på rødt lys.

 

Hva skjedde med å ta hensyn?

 

Jeg ser ikke helt hvem disse mange er, som mener det er viktigere å "stå på sin rett", heller enn å unngå å ligge i blindsoner?

 

AtW

Lenke til kommentar

Angående kameraer . Mange store kjøretøy har rygge kamera. Nå regner jeg med at det er standar på nye store kjøretøy.

de nye bussene vi fik her i Nordland hadde alle ryggekamera.

 

Nå etter snart 2 års drift så sier sjåførene at det er ikke alle kameraene som virker slik de skal.

 

For en som bare er passasjer på bussen så virker det som å ha dise ryggekameraene i orden ikke så veldig høyt prioritert.

en buss er jo ca 20 tonn ,og mellom 12 og 15 meter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...