Gå til innhold

Generell diskusjon rundt bilister og syklister


Anbefalte innlegg

jeg regner det som farlig fordi syklisten dukker så brått opp.

Det hele dreier seg om man klarerer å redusere farten fort nok ( 40 km mindre på noen få meter)

Da har det gått nesten 30 meter (1,6 sekunder) før man klarer å reagere

 

 

En syklist beveger seg i samme retning som deg. En fotgjenger derimot vil komme mot deg, en elg kan stå midt i veien og det kan ha gått et steinras.

Hvis fartsgrensen er 60 og du kjører gjennom en uoversiktelig sving så skal du ikke kjøre 60.

 

Tar du igjen en syklist som kjører 20 så bremser du ned og snirkler deg forbi. Ikke hør på paragrafrytterne som hevder du må helt over i andre kjørefelt, det er ikke slik det fungerer i praksis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tar du igjen en syklist som kjører 20 så bremser du ned og snirkler deg forbi. Ikke hør på paragrafrytterne som hevder du må helt over i andre kjørefelt, det er ikke slik det fungerer i praksis.

Hva gjør du da om det plutselig kommer en bil i mot når du ligger side om side med syklisten?

Lenke til kommentar

I så tilfelle så kjører du for fort og det er faktisk DU som lager en farlig situasjon.

 

Man holder fartsgrensen på stedet som også er natur der og da.

Her er det ingen som reduserer farten til 2o km/t i fall det er noen hindringer på veien.

Det er heller ikke naturlig

 

Det eneste som kan hjelpe her er skite svingen som en farlig sving .

eller skilte med lavere hastighet

Dette stedet er skiltet med 80 km fartsgrense . hvis det dukker en syklist opp rundt svingen så kan det være farlig.

 

heldigvis så vil denne veien bli stengt om ca 5 år

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Tar du igjen en syklist som kjører 20 så bremser du ned og snirkler deg forbi. Ikke hør på paragrafrytterne som hevder du må helt over i andre kjørefelt, det er ikke slik det fungerer i praksis.

Hva gjør du da om det plutselig kommer en bil i mot når du ligger side om side med syklisten?

 

Hvis du kjører i 20 så kan du fint lirke deg forbi syklisten i samme kjørefelt, dog selvsagt må man gjøre en vurdering av hvordan syklisten oppfører seg i veibanen. F.eks vil forbikjøring av et barn kreve større avstand og varsomhet.

Lenke til kommentar
Tar du igjen en syklist som kjører 20 så bremser du ned og snirkler deg forbi. Ikke hør på paragrafrytterne som hevder du må helt over i andre kjørefelt, det er ikke slik det fungerer i praksis.

Hva gjør du da om det plutselig kommer en bil i mot når du ligger side om side med syklisten?

 

Hvis du kjører i 20 så kan du fint lirke deg forbi syklisten i samme kjørefelt, dog selvsagt må man gjøre en vurdering av hvordan syklisten oppfører seg i veibanen. F.eks vil forbikjøring av et barn kreve større avstand og varsomhet.

 

nå kjører man i 60 der ( det stedet jeg liker til ovenfor er fartsgrensen 80 ) så man kommer mest sannsynlig å ha minimum 50 km/t når man tar igjen syklisten

Lenke til kommentar

I så tilfelle så kjører du for fort og det er faktisk DU som lager en farlig situasjon.

 

Man holder fartsgrensen på stedet som også er natur der og da.

Her er det ingen som reduserer farten til 2o km/t i fall det er noen hindringer på veien.

Det er heller ikke naturlig

 

Det eneste som kan hjelpe her er skite svingen som en farlig sving .

eller skilte med lavere hastighet

Dette stedet er skiltet med 80 km fartsgrense . hvis det dukker en syklist opp rundt svingen så kan det være farlig.

 

heldigvis så vil denne veien bli stengt om ca 5 år

Du overrasker meg til stadigheter med kjørekunnskapene dine.

 

Man trenger ikke ALLTID skilt for hver eneste risiko som finnes langs norske veier(fikk dejavu av å skrive det der). Som sjåfør skal man holde en forsvarlig fart og kunne stoppe for enhver påregnelig hindring. Om en syklist på veiskulderen i 60-sone ikke er en påregnelig hindring så bør du bestille kjøretimer(dejavu igjen).

 

Om eg kjører inn i en sving som er såpass uoversiktelig at eg ikke vil klare å stoppe på den strekningen eg har kontroll på så skal eg selvfølgelig redusere hastigheten. Det er en selvfølge!

Lenke til kommentar

I så tilfelle så kjører du for fort og det er faktisk DU som lager en farlig situasjon.

 

Man holder fartsgrensen på stedet som også er natur der og da.

Her er det ingen som reduserer farten til 2o km/t i fall det er noen hindringer på veien.

Det er heller ikke naturlig

 

Det eneste som kan hjelpe her er skite svingen som en farlig sving .

eller skilte med lavere hastighet

Dette stedet er skiltet med 80 km fartsgrense . hvis det dukker en syklist opp rundt svingen så kan det være farlig.

 

heldigvis så vil denne veien bli stengt om ca 5 år

Du overrasker meg til stadigheter med kjørekunnskapene dine.

 

Man trenger ikke ALLTID skilt for hver eneste risiko som finnes langs norske veier(fikk dejavu av å skrive det der). Som sjåfør skal man holde en forsvarlig fart og kunne stoppe for enhver påregnelig hindring. Om en syklist på veiskulderen i 60-sone ikke er en påregnelig hindring så bør du bestille kjøretimer(dejavu igjen).

 

Om eg kjører inn i en sving som er såpass uoversiktelig at eg ikke vil klare å stoppe på den strekningen eg har kontroll på så skal eg selvfølgelig redusere hastigheten. Det er en selvfølge!

 

Hvis man tar igjen en syklist som sykler i 20 - 30 KM/t så er ikke 80 km/t forsvarlig hastighet .

selv 60 KM/t kan holde hard . nå er virkeligheten den at det stedet jeg liker til at det er så sjelden at det er syklister på det stedet at det fleste holder 70-80 KM/t der . Da må de fleste som kjører der kjøre for fort , hvis man skal ta deg på ordet .

 

La du merke til at det også var skilte for fotoboks der

fotoboksen er plaser et god stykke fra skiltet.

 

Årsaken er nemlig at bilistene kjører for fort.

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Eg er usikker på hvor du vil hen nå. Eg er klar over at mange bilister kjører for fort.

 

jeg vil dit hen at situasjonen er eller blir farligere en den burde være når man ikke klarer å vurdere riktig hastighet fordi det ikke er en naturlig.

 

Det er et ordtak som sier at "ikke alle kan ta feil ".

Nå har jeg begynt å lure på om det stemmer

 

Dere gir mang det inntrykket at syklisten slipper lit billig unna her.

Han må også passe på at han ikke blir påkjørt

Lenke til kommentar

Det du må innse er at verden, og trafikken ikke minst, aldri kommer til å bli perfekt(med det første i det minste).

 

Både du og eg, og syklisten, må gjøre det vi alle kan for å gjøre det tryggest mulig. 100% trygt er ikke oppnåelig(slik det er i dag).

 

Syklisten, myke trafikanter, sinke-bobiler, saktegående traktorer, mopeder og andre hindringer vil være en del av trafikkbilde i lang tid fremover. Og dette er vi bare nødt til å innfinne oss med. Du og eg er nødt til å kjøre på en slik måte at vi klarer å stoppe for evnt påregnelige hindringer i veien mens syklisten må sørge for å stoppe for å slippe forbi ampre bilister som vil forbi.

 

På et eller annet tidspunkt vil det smelle. Enten er det du som kjører i en fjellvegg selv om du holdt fartsgrensen, eller så er det en syklist som blir påkjørt selv om den andre hadde vikeplikt. Når det skjer så får vi håpe at vi har tilegnet oss så gode vaner, kunnskap og respekt for hverandre at farten er lav nok til at det ikke blir dødsfall ut av det.

Lenke til kommentar

Det du må innse er at verden, og trafikken ikke minst, aldri kommer til å bli perfekt(med det første i det minste).

 

Både du og eg, og syklisten, må gjøre det vi alle kan for å gjøre det tryggest mulig. 100% trygt er ikke oppnåelig(slik det er i dag).

 

Syklisten, myke trafikanter, sinke-bobiler, saktegående traktorer, mopeder og andre hindringer vil være en del av trafikkbilde i lang tid fremover. Og dette er vi bare nødt til å innfinne oss med. Du og eg er nødt til å kjøre på en slik måte at vi klarer å stoppe for evnt påregnelige hindringer i veien mens syklisten må sørge for å stoppe for å slippe forbi ampre bilister som vil forbi.

 

På et eller annet tidspunkt vil det smelle. Enten er det du som kjører i en fjellvegg selv om du holdt fartsgrensen, eller så er det en syklist som blir påkjørt selv om den andre hadde vikeplikt. Når det skjer så får vi håpe at vi har tilegnet oss så gode vaner, kunnskap og respekt for hverandre at farten er lav nok til at det ikke blir dødsfall ut av det.

 

Det har du rett i .

Derimot når det snakkes om 0-visjon ( hvis det i det hele tatt er mulig ) så må man tenke på alt .

 

Med tanke på at man farer av sted med nesten 17 meter pr sekund i 60 km/t og 22 meter ved 80 så trenger man ganske god oversikt i svingene.

først går det minimum 0.2 sekunder før man reagerer så har man kommet 3.5 meter av gårde før man reagerer .

i tillegg så trenger bilen lit tid/lende på å greie å stoppe.

Hvis jeg holder 60 der som jeg anser som maks grensen ( har ikke regnet på det ) så føler man perset fra dem som vil holde fartsgrensen på 80 .

 

Det kan gå bra hvis syklisten holder seg til høyre.

derimot så er jeg ikke sikker på om alle gjør det.

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Eg ser ingen problem i å strekke seg mot en nullvisjon angående drepte i trafikken.

 

Men å tro at dette er oppnåelig i nær fremtid er umulig. All den tid det er mennesker som faktisk fører kjøretøy på flere tonn, overvurderer egne evner, feiltolker situasjoner, glemmer å ta med kjøreforhold med i beregningen og attpåtil kjører på veier som er skammelig undervedlikeholdt så vil det være ulykker.

 

Og sykler har lov til å kjøre på veien sammen med både deg og meg, derfor er dette noe vi er nødt til å ta med i risikovurderingene når vi kjører. Du kan gjerne prøve å forby syklister i veien for min del, men du vil ikke komme noen vei med det.

Lenke til kommentar
Tar du igjen en syklist som kjører 20 så bremser du ned og snirkler deg forbi. Ikke hør på paragrafrytterne som hevder du må helt over i andre kjørefelt, det er ikke slik det fungerer i praksis.

Hva gjør du da om det plutselig kommer en bil i mot når du ligger side om side med syklisten?

I så tilfelle burde ikke en forbikjøring funnet sted i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Å direkte forby syklister på samme vei som bilen vil være lite hensiktsmessig.

Det som må til er å påtvinge syklisten å bruke sykkelveiene der de finnes.

 

Det må også komme klare regler for syklistene

Samt skikkelig opplæring.( noen har det andre ikke )

og muligens med et slags førerbevis

 

Mange begynner jo å sykle mens de er barn .

Et barn er ikke likke gode til takle trafikken som de voksne

Lenke til kommentar

jeg tenker meg en situasjon som kan fore komme som en føre var sak .

hvordan skal man da takle det.

 

man kjører på en tofelts vei ( et felt i hver kjørebane ) .

for å være snill sier vi at det er 60 km/t der .

veien i området har en lang sving noe som medfører at man ikke har full oversikt gjennom hele svingen.

samt at det er en liten stigning

bilisten holder fartsgrensen som er naturlig der

Det er også sommerføre der

Samtidig så er det en del trafikk i motsatt retning

 

Midt i svingen tar bilisten igjen en syklist som holder 2o Km/t

Det er etter mine øyene en farlig situasjon .

 

Hvis dette blir en farlig situasjon har bilisten kjørt for fort etter forholdene og dermed brutt trafikkreglene.

 

Det er desverre en utbredt misforståelse at bare fordi det finnes en fartsgrense så er det alltid forsvarlig og lovlig å kjøre så fort. Fartsgrenser er bare en klassifisering av veien. Hvor fort det er lov å kjøre bestemmes først og fremst av kravet til aktsomhet og at du skal kunne stoppe på oversiktlig strekning, ikke de fartsgrensene, disse er bare absolutte maksima.

Lenke til kommentar

Å direkte forby syklister på samme vei som bilen vil være lite hensiktsmessig.

Åpenbart

 

Det som må til er å påtvinge syklisten å bruke sykkelveiene der de finnes.

Nei. Dette har alt vært utredet og utover det rent urimelige å tvinge syklistene til å bruke veier som i all hovedsak er uegnet for formålet er konklusjonen at å gjennomføre noe slikt vil medføre flere ulykker ikke færre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å direkte forby syklister på samme vei som bilen vil være lite hensiktsmessig.

Åpenbart

 

Det som må til er å påtvinge syklisten å bruke sykkelveiene der de finnes.

Nei. Dette har alt vært utredet og utover det rent urimelige å tvinge syklistene til å bruke veier som i all hovedsak er uegnet for formålet er konklusjonen at å gjennomføre noe slikt vil medføre flere ulykker ikke færre.

 

det siste må du begrunne lit bedre .

Den typen vei er laget for syklister så hvorfor er det så uegnet til det formålet , spesielt når du påstår at det medfører fare.

 

Hvis du tenker på disse trimmerne som må sykle 70-80 for å ta seg helt ut så har de ingen ting på en vanlig vei å gjøre.

Det blir det samme som at man må teste hvor fort bilen går på en vanlig vei

 

 

Det virker også som om mange tror at fartsgrensen som står på skiltet barre er anbefalt fartsgrense.

Og så velder de selv å kjøre fortere en det som står på skiltet med begrunnelse at nåde bilen og de takler det

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...