Gå til innhold

Generell diskusjon rundt bilister og syklister


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Skrevet 3 minutter siden

 

snapback.pngsverreb skrev 28. juni 2011 - 21:06:

 

snapback.pngden andre elgen skrev 28. juni 2011 - 17:21:

 

Det kommer helt an på situasjonen.

Det som er sikkert er at så lenge sykler og biler er i samme kjørefelt så er det syklene som bestemmer farten.

 

 

Ja og hva så? Såpass må du tåle. Det er neppe lenge før du kommer forbi.

 

Sitat

 

Hadde syklistene ( som lar bilen stå) valgt sykkelveien fremfor bilveien så hadde begge parter kommet seg trygt og raskt frem dit de skulle

 

Du gjør her uholdbare antagelser om 'sykkelveienes' eksistens og beskaffenhet. Dette er simpelten feil, noe du ville ha insett fort om du hadde prøvd deg som transportsyklist. Jeg henviser deg til tidligere inlegg du selv har skrevet.

 

 

/quote]

 

 

Kan du forklare meg lit nærmere hva du mener egentlig.

og hvorfor det er feil.

 

 

problemet er at der det er sykkelveier ( ikke så alt for mange) er det få syklister som bruker dem ,

andre plasser der det er lov å sykle er farten for lav , dette medfører at bilisten må holde seg langt under fartsgrensen over store strekninger og ikke "bare 2 minutter"

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

problemet er at der det er sykkelveier ( ikke så alt for mange) er det få syklister som bruker dem ,

 

Er det det? Den eneste dedikerte sykkelveien jeg kjenner til i Oslo går fra aker brygge til lysaker. Denne er tett traffikert. Jeg ser få syklister i veien her (den delen av denne strekningen som ikke er motorvei, der det er motorvei er resultatet gitt)

 

dette medfører at bilisten må holde seg langt under fartsgrensen over store strekninger og ikke "bare 2 minutter"

 

Så hvorfor kjører du ikke forbi. Du trenger ikke stor distanse siden etter ditt utsagn så kjører sykkelen sakte? Er det kø? I så fall er du sikker på at du hadde kommet fortere frem om du hadde kjørt forbi eller hadde du bare møtt køen. Hvis du lykkes med å tvinge sykkelen over i bilen (Som er det som reellt skjer om du forsøker å tvinge de over i uegnede gang og sykkelveier) blir køen lengre.

 

Så jeg repeterer:

* Den store tidstyven på veiene er ikke sykler, det er andre biler. Det er disse som i all hovedsak lager kø.

* Fler sykler betyr færre biler og mindre kø.

* Du får tåle at også andre bruker veiene selv om det betyr at du ikke alltid får ting som du vil.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

problemet er at der det er sykkelveier ( ikke så alt for mange) er det få syklister som bruker dem ,

 

Er det det? Den eneste dedikerte sykkelveien jeg kjenner til i Oslo går fra aker brygge til lysaker. Denne er tett traffikert. Jeg ser få syklister i veien her (den delen av denne strekningen som ikke er motorvei, der det er motorvei er resultatet gitt)

 

dette medfører at bilisten må holde seg langt under fartsgrensen over store strekninger og ikke "bare 2 minutter"

 

Så hvorfor kjører du ikke forbi. Du trenger ikke stor distanse siden etter ditt utsagn så kjører sykkelen sakte? Er det kø? I så fall er du sikker på at du hadde kommet fortere frem om du hadde kjørt forbi eller hadde du bare møtt køen. Hvis du lykkes med å tvinge sykkelen over i bilen (Som er det som reellt skjer om du forsøker å tvinge de over i uegnede gang og sykkelveier) blir køen lengre.

 

Så jeg repeterer:

* Den store tidstyven på veiene er ikke sykler, det er andre biler. Det er disse som i all hovedsak lager kø.

* Fler sykler betyr færre biler og mindre kø.

* Du får tåle at også andre bruker veiene selv om det betyr at du ikke alltid får ting som du vil.

 

hvis man skal kjører forbi en syklisten så må man presse seg forbi.

Er det det du mener at man skal gjøre ?

 

køen hadde blir mindre hvis syklistene enten slapp frem bilistene eller at de hold seg til sykkelveien der det var sykkelveier.

At det er for få sykkelveier kan man ikke annet en å skylde på myndighetene for

her i Bodø er det ikke mulig å sykle mellom Saltstraumen og Bodø uten å må sykle sammen med annen biltrafikk store deler av veien.

og det vil ikke bedre seg på mange år.

For de som er interessert i detaljene kan de spørre meg om i en personlig melding

Lenke til kommentar

Er veien bred nok til at man kan forbikjøre med 1,5 meters avstand, så skal bilisten vente til det er klart i motgående kjørefelt, så forbikjøre med trygg avstand.

 

Er veien for smal, svingete eller det er for mye trafikk til at biler kan forbikjøre innen rimelig tid skal syklisten svinge ut og slippe fram.

 

Så ansvaret for en trygg forbikjøring hviler på begge parter.

 

Gang- og sykkelfelt er først og fremst til for å beskytte skolebarn, fotgjengere og andre myke trafikanter. De er ikke ment for, og brukes ikke av, voksne syklister som sykler i høy hastighet. Derfor er det bortkastede penger å bygge gang- og sykkelvei langs lett til moderat trafikkerte veier utenfor tettbygd strøk som ikke fungerer som skolevei eller brukes mye av myke trafikanter av andre grunner. På slike veier må bilister bare innstille seg på å dele veibanen med syklister. Det går som regel bra og fører ikke til noen nevneverdig ulempe for begge parter så lenge trafikkreglene følges.

Lenke til kommentar

hvis man skal kjører forbi en syklisten så må man presse seg forbi.

Er det det du mener at man skal gjøre ?

 

Feil, det må man ikke.

 

AtW

 

nei vel, men da havner man i køen av syklister som kanskje slipper deg forbi.

 

dilemmaene er :

- syklistene slipper kanskje bilen frem

- syklistene nekter å sykle på sykkelveien med mange begrunnelser og unnskyldninger

- det er ikke egen vei for syklistene

- fartsgrensen er langt over det en syklist klarer

- for å slippe bilen frem må syklisten stoppe opp . det er det ikke mange som gjør

- og så er det de syklistene som selv vil bestemme om bilen skal få lov til å kjøre forbi eller ikke ved å holde til venstre i feltet

 

i tillegg har man bilister som :

- kjører for fort der det er syklister

- har det travelt og tar sjanser

 

 

 

 

Alt dett er med på gjøre hverdagen vanskeligere får både bilisten og syklisten.

Dette er det ikke alle som takler like bra.

så hvorfor skal det være så vanskelig å gjør noe med det ?

 

det er i hvertfall en regel som burde praktiseres, som jeg har sett lite av. hvis man har en bil bak seg som syklist og du nærmer deg en bratt bakke så burde man stoppe og slippe bilen foran seg.

 

Nå er det mange syklister som også vil utnytte farten til komme seg lengst mulig opp bakken

 

Det er verd å nevne at da jeg selv syklet litt og de større trailerne ville forbi så riskerte man å bli blås over ende av lufttrykke de lagde når de passerte

Lenke til kommentar

hvis man skal kjører forbi en syklisten så må man presse seg forbi.

Er det det du mener at man skal gjøre ?

 

Feil, det må man ikke.

 

AtW

 

nei vel, men da havner man i køen av syklister som kanskje slipper deg forbi.

 

Eller man venter til man får en trygg forbikjøringsmulighet.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hvis man skal kjører forbi en syklisten så må man presse seg forbi.

Er det det du mener at man skal gjøre ?

 

Feil, det må man ikke.

 

AtW

 

nei vel, men da havner man i køen av syklister som kanskje slipper deg forbi.

 

Eller man venter til man får en trygg forbikjøringsmulighet.

 

AtW

 

det er her det er problemer. det er nemlig slik at det er ikke alle steder det er mulig å kjøre trygt forbi en syklist.

(ihvertfall hvis han skal passeres med 1,5 meter avstand ) .

 

når jeg bruker bussen så har jeg opplevd at bussen kjørte forbi en syklist ( bussen måtte ut i motsatte kjørebane ) .

veien var ikke like oversiktlig hele tiden

etter noen hundre meter så måtte busen stoppe for å ta på passasjerer ,.

i mellomtiden passerte syklisten .

når bussen kjørte igjen bli syklisten tatt igjen.

 

på dette streket er det et godt stykke som mangler egen sykkelvei .

normalt er også fartsgrense mellom 50 og 70 KM/t på det streket , men nå er det veiarbeid der

Lenke til kommentar

 

Eller man venter til man får en trygg forbikjøringsmulighet.

 

AtW

 

det er her det er problemer. det er nemlig slik at det er ikke alle steder det er mulig å kjøre trygt forbi en syklist.

(ihvertfall hvis han skal passeres med 1,5 meter avstand ) .

 

Det var derfor jeg skrev "man VENTER til man får en trygg forbikjøringsmulighet". Og ikke presse seg forbi fordi man ikke kan kjøre forbi samme sekund man når igjen syklisten.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eller man venter til man får en trygg forbikjøringsmulighet.

 

AtW

 

det er her det er problemer. det er nemlig slik at det er ikke alle steder det er mulig å kjøre trygt forbi en syklist.

(ihvertfall hvis han skal passeres med 1,5 meter avstand ) .

 

Det var derfor jeg skrev "man VENTER til man får en trygg forbikjøringsmulighet". Og ikke presse seg forbi fordi man ikke kan kjøre forbi samme sekund man når igjen syklisten.

 

AtW

hvor er det ikke bedre at syklisten slipper frem bilisten ?

nå er det ikke for min del snakk om å vente noen minutter eller sekunder får det går an å kjøre forbi men mange kilometer.

Lenke til kommentar

 

hvor er det ikke bedre at syklisten slipper frem bilisten ?

nå er det ikke for min del snakk om å vente noen minutter eller sekunder får det går an å kjøre forbi men mange kilometer.

 

Hva som er best er situasjonsavhengig, det som er sikkert er at det ikke er best å "presse seg forbi", selv om syklisten ikke slipper deg forbi.

 

AtW

Lenke til kommentar

Har aldrig problemer med vanlige syklister, derimot disse forbanna idiotene iført kondom 3 i bredden... De skulle vært bøtelagt å sendt på skogsvei.

 

Selvfølgelig har jeg avogtil problemer med andre trafikanter, inkludert syklister. Jeg prøver dog å unngå å på egenhånd lage farlige situasjoner bare fordi noen kjører irriterende. At folk kjører flere i bredden har jeg foreløpig ikke hatt som ett problem mtp syklister, jeg pleier å legge meg over i motsatt felt når jeg kjører forbi folk.

 

AtW

Lenke til kommentar

jeg tenker meg en situasjon som kan fore komme som en føre var sak .

hvordan skal man da takle det.

 

man kjører på en tofelts vei ( et felt i hver kjørebane ) .

for å være snill sier vi at det er 60 km/t der .

veien i området har en lang sving noe som medfører at man ikke har full oversikt gjennom hele svingen.

samt at det er en liten stigning

bilisten holder fartsgrensen som er naturlig der

Det er også sommerføre der

Samtidig så er det en del trafikk i motsatt retning

 

Midt i svingen tar bilisten igjen en syklist som holder 2o Km/t

Det er etter mine øyene en farlig situasjon .

Lenke til kommentar

Midt i svingen tar bilisten igjen en syklist som holder 2o Km/t

Det er etter mine øyene en farlig situasjon .

 

Det er ikke en farlig situasjon om du ikke lager det til en farlig situasjon.

 

AtW

 

jeg regner det som farlig fordi syklisten dukker så brått opp.

Det hele dreier seg om man klarerer å redusere farten fort nok ( 40 km mindre på noen få meter)

Da har det gått nesten 30 meter (1,6 sekunder) før man klarer å reagere

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Midt i svingen tar bilisten igjen en syklist som holder 2o Km/t

Det er etter mine øyene en farlig situasjon .

 

Det er ikke en farlig situasjon om du ikke lager det til en farlig situasjon.

 

AtW

 

jeg regner det som farlig fordi syklisten dukker så brått opp.

Det hele dreier seg om man klarerer å redusere farten fort nok ( 40 km mindre på noen få meter)

Da har det gått nesten 30 meter (1,6 sekunder) før man klarer å reagere

 

Man bremser ned 40 km/t på under 10 meter. Pluss la oss si 10 meter til pga reaksjonstid. Om du kjører i 60 km/t et sted med kun 20 meters sikt, så lager du en farlig situasjon. (det er forøvrig langt langt under den sikten det dimensjoneres etter i 60-soner når det bygges veier i dag også)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...