Gå til innhold

Generell diskusjon rundt bilister og syklister


Anbefalte innlegg

Man høre jo om biler som har front kollidert fordi begge kom i samme felt.

eller at noen har blir påkjør bakfra ( der gjerne flere er involvert)

Dette har ikke noe med forholdet mellom bilister og syklister å gjøre, så da det i en annen tråd er du snill.

 

ikke en gang når man svarer på eller kommenterer innlegg ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis veiene er konstruert slik at om en gjør feil så skal man likevel ha såpass god oversikt at man kan unngår uhel, hvorfor skjer det da uhell hel tiden ( i hvertfall relativt ofte ) ?

 

Les hva jeg skriver. Reglene er utformet slik at det i hovedsak skal to som gjør feil til for en ulykke. (Selvfølgelig er ikke dette inkludert grove feil som avkjøringer).

 

Veiene er så ymse, det er trafikantenes plikt å tilpasse kjøringen etter forholdene.

 

Skjer det hvirkelig uhell hele tiden for deg? Hvordan tør du da ferdes i trafikken. Realiteten er jo at dette i all hovedsak fungerer. De fleste av oss har interaksjoner med hundreder til tusner av medtrafikanter daglig uten problemer.

Lenke til kommentar

hvis veiene er konstruert slik at om en gjør feil så skal man likevel ha såpass god oversikt at man kan unngår uhel, hvorfor skjer det da uhell hel tiden ( i hvertfall relativt ofte ) ?

 

Les hva jeg skriver. Reglene er utformet slik at det i hovedsak skal to som gjør feil til for en ulykke. (Selvfølgelig er ikke dette inkludert grove feil som avkjøringer).

 

Veiene er så ymse, det er trafikantenes plikt å tilpasse kjøringen etter forholdene.

 

Skjer det hvirkelig uhell hele tiden for deg? Hvordan tør du da ferdes i trafikken. Realiteten er jo at dette i all hovedsak fungerer. De fleste av oss har interaksjoner med hundreder til tusner av medtrafikanter daglig uten problemer.

 

Jeg opplever ikke uhell hver dag , men hvis man følger med i media så ser man ofte at det er uhell anen hver dag.

Noen av dem av alvorlig art .

 

Da får jeg ikke det til å stemme helt at veiene er utformet slik at det må minst 2 regelbrudd til for at det skjer et uhel.

Det er alt for mange steder som ikke har denne standarden.

reglen dekker helelr ikke alle risikoer (med hensyn på den menneskelige faktoren)

Lenke til kommentar

Da får jeg ikke det til å stemme helt at veiene er utformet slik at det må minst 2 regelbrudd til for at det skjer et uhel.

Det er alt for mange steder som ikke har denne standarden.

reglen dekker helelr ikke alle risikoer (med hensyn på den menneskelige faktoren)

Du må seriøst gjøre noe med lesingen din: Jeg sier Reglene er utformet slik, ikke veiene. Dette er andre gangen jeg må rette deg på dette samme punktet.

 

Det er forøvrig ikke særlig merkelig i hele tatt at uhell skjer til tross for reglene. Det er hundre-tusenvis av mennesker på veiene hver dag, de fleste gjør feil av og til. Statistisk sett så får du da rett som det er ett sett uheldige omstendigheter som medfører uhell.

 

Lær litt om store talls statistikk.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Da får jeg ikke det til å stemme helt at veiene er utformet slik at det må minst 2 regelbrudd til for at det skjer et uhel.

Det er alt for mange steder som ikke har denne standarden.

reglen dekker helelr ikke alle risikoer (med hensyn på den menneskelige faktoren)

Du må seriøst gjøre noe med lesingen din: Jeg sier Reglene er utformet slik, ikke veiene. Dette er andre gangen jeg må rette deg på dette samme punktet.

 

Det er forøvrig ikke særlig merkelig i hele tatt at uhell skjer til tross for reglene. Det er hundre-tusenvis av mennesker på veiene hver dag, de fleste gjør feil av og til. Statistisk sett så får du da rett som det er ett sett uheldige omstendigheter som medfører uhell.

 

Lær litt om store talls statistikk.

 

om det er reglene som er utformet etter veiene eller motsatt har ikke så mye å si.

Poenget var at reglene som skal kom pansere for uhel på veiene slett ikke gjør det i en slik grad du mer at de skal eller bør slik jeg ser det.

Det er nokk at man bryter en engeste regel så er man ille ute:

 

kjører man over fartsgrensen så er det ikke alle biler som takler det selv om de er i god stand.

kjører man i feil fil så er det veldig lett å kollidere

overser man en syklist så kan de lett gå ille

 

 

Statistisk er statistikk. det kan brukes til fremheve hva som helst bare man bruker tallene på riktig måte.

med andre ord så tror jeg svær lite på det statistikken sier

Lenke til kommentar

Kanskje det er på tide å endre lit på overskriften. ( og ta med fotgjengerne ) .

 

Det er i hvertfall slik at også fortau kan være befestet med hindre for de som er skal gå der .

Verst går det ut over de som er blinde og svaksynte.

 

nåer det vel ikke så mange sykkelfalt her i Norge at det er et stort problem enda.

( ikke her i Bodø ihvertfall)

Derimot så er det et stort problem på fortauene .

 

 

hvorfor drar jeg fortauene inn i debatten ? jo jeg ser likheten med sykkelfeltene.

 

hvorfor må det være slike hindre over alt egentlig ?

 

noe av årsaken er nok disse fortausrestaurantene.

Andre årsake er alle reklame skiltene som står der. butikk eieren har ikke klart å henge opp skiltet.

 

Så er det alle disse butikkene som ikke har egen bakgård eller lasterampe.

 

likevel hvorfor er det slik ?

 

 

og er det egentlig plass til et eget sykkel felt alle stedene det er et slik et ?

en del steder har de nokk bare okkupert den plassen som var der fra før slik at det ikke er mye plass igjen til butikken

 

 

jeg kaller det for elendig planlegging da man skulle lage slike felt

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

En viktig ting å bemerke seg der, før debatten sporer helt av, er at gående er ikke kjørende slik syklister er. Og dermed er det andre regler som gjelder.

 

 

Regler eller ikke det er i hvertfall ikke mye hensyn som blir tatt

hvis man går tilbake til sykkelfeltene, hvorfor blir de brukt til parkering og lagringsplass slik videoen gir inntrykk av ?

 

jeg fik inntrykk at det ikke er tilrettelagt for parkering eller korte stopp langs bil feltene eller at foreningene langs sykkelvei ikke har lagringsplass.

hvorfor er det slik ?

Lenke til kommentar

De som skriver lovene kan ikke sette krav og regler for alle tenkelige situasjoner. Det er en umulighet, som du sikkert forstår.

 

På den andre side av bordet sitter entrepenørene, som skal bygge en vei i henhold til et anbud. Selv om det er en selvfølge for alle andre at de bruker sunn fornuft når de bygger, kan legge opp til bedre trafikkflyt osv så er det ikke like enkelt når de har korte tidsfrister, stramme budsjett og lite folk til å gjøre jobben på.

 

Men imellom disse to sitter nok en del personer som burde vurdere alternative yrker.

Lenke til kommentar

De som skriver lovene kan ikke sette krav og regler for alle tenkelige situasjoner. Det er en umulighet, som du sikkert forstår.

 

På den andre side av bordet sitter entrepenørene, som skal bygge en vei i henhold til et anbud. Selv om det er en selvfølge for alle andre at de bruker sunn fornuft når de bygger, kan legge opp til bedre trafikkflyt osv så er det ikke like enkelt når de har korte tidsfrister, stramme budsjett og lite folk til å gjøre jobben på.

 

Men imellom disse to sitter nok en del personer som burde vurdere alternative yrker.

 

Da er vi på samme plan.

Med tanke på hvor mange millioner som blir bruk så burde mange av løsningen kunne gjøres bedre.

for den menige mann ( og kvinne) så virker det ofte lit merkelig hvor fort millionene flyr når det bygges

Lenke til kommentar

Da er vi vel enige da? Det er kun ved svært spesielle situasjoner (slik som den vi omtaler her) jeg mener at hindringen verken er påregnelig, eller at man kan kreve at bilfører må kunne stoppe kjøretøyet innenfor et oversiktelig strekk.

 

Jeg må si jeg forstår ikke hvordan du leser paragraf 13. Denne er helt klar på at du skal kunne stoppe innenfor oversiktlig veistrekning. Hvordan kan du da påstå at man ikke skal kunne kreve at bilfører skal kunne stoppe på oversiktlig strekning?

Jeg leser den som alle andre paragrafer, og er i utgangspunktet ikke uenig i din tolkning. Spørsmål oppstår likevel når ikke påregnelige hindringer oppstår på en slik måte at bilfører ikke på noen måte kan forventes å handle korrekt etter paragrafen - skulle en bilfører få skylden fordi h*n ikke klarte å stoppe for en bil som raser ut på en forkjørsvei? Selvsagt ikke, i dette tilfellet vil vikeplikten avgjøre den relativt ukompliserte ansvarsfordelingen. Din bokstavlige tolkning tilser dog at bilisten på forkjørsveien har ansvar, fordi han ikke har handlet korrekt etter § 13. Du forstår på grunnlag av dette selvsagt at man ikke kan fordele skyld etter bare en bestemmelse - i så fall ville loven være objekt for fri tolkning fra alle parter. Dette går for øvrig helt parallelt til syklisten som raser ut i vegen fra et blindt område, som på samme måte er en ikke påregnelig hindring som en bilfører ikke i utgangspunktet kan forventes å kunne stoppe for. Jeg klarte å stoppe, men hadde aldri sittet igjen med noe form for ansvar dersom vi hadde kommet til et sammenstøt.

 

For øvrig må man selvsagt roe ned farten i bygater - hadde det ikke vært for at jeg gjorde nettopp det, hadde nevnte syklist fått smake panser og grill. Det går likevel grenser for hvordan man kan bevege seg i trafikken, også i retning av lav fart. Andre (mykere) trafikanter MÅ også ta sin del av ansvaret.

 

Alle må ta ansvar, men reglene er utformet slik at selv om en trafikant gjør feil så skal det likevel i hovedsak ikke skje en ulykke, det er først når begge gjør feil (normalt) den muligheten kan oppstå.

Hvordan får du det til å stemme ved f.eks. vikepliktsbrudd? Dette forutsetter jo ikke at to eller flere førere gjør feil? Og videre, hva med et sammenstøt ved feltbytte? Skal bilføreren kunne forutse denne langt fra påregnelige hindringen og stoppe på en oversiktelig strekning? I følge din tolkning vil denne oversiktelige strekningen høyst være noen få meter all den tid bilene vil måtte ligge ved siden av hverandre. Beklager, dette henger ikke på greip.

 

Siden feil vil bli gjort vil denne tilnærmingen til sikkerhet i trafikken betydelig redusere mengden ulykker siden de da først skjer ved de omstendigheter hvor begge trafikantene samtidig gjør en feil.

Til en viss grad enig, men dette skyldes i hovedsak aktsomhetsparagrafen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Godt at syklistene får en påminnelse om at de også må følge trafikkreglene.

 

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3176898.ece

 

Denne kommentaren fra en av synderne var litt artig

 

"- Det kom jo ingen biler og dermed kjørte jeg på rødt. Jeg synes 900 kroner er for mye for dette. Å ødelegge dagen for så mange gir ikke akkurat motivasjon til å sykle, sier han til Nettavisen."

 

Furter over at han ikke får lov til å sykle på rødt og truer med å slutte med å sykle....kanskje like greit?

Lenke til kommentar

Den dagen de eliminerer alle trafikklys av typen som har sensor i bakken og ikke "merker" en syklist som kommer syklende, skal jeg si meg enig i det.

 

Innen den dagen kommer forbeholder jeg meg retten til å sykle på rødt lys om jeg skulle komme ovenfor et slik trafikklys på et tidspunkt av døgnet med lite trafikk, og får "evig" rødt lys, og det er null og niks biltrafikk i alle retninger.

 

Utenom dette strekker jeg meg langt for å alltid stoppe på rødt lys.

Lenke til kommentar

Jeg kan ha forståelse for at syklister noen ganger får problemer i øde kryss uten trafikk, men det er vel neppe her Politiet står for å bøtelegge noen heller. Ser til stadighet syklister som sykler mot rødt lys midt på lyse dagen i Bergen sentrum. Her er for øvrig mer enn nok trafikk til at sensorene slår ut. Denne type oppførsel er jeg glad for at Politiet slår ned på, for det kan være farligere enn man aner.

Lenke til kommentar

Innen den dagen kommer forbeholder jeg meg retten til å sykle på rødt lys om jeg skulle komme ovenfor et slik trafikklys på et tidspunkt av døgnet med lite trafikk, og får "evig" rødt lys, og det er null og niks biltrafikk i alle retninger.

 

Finnes det slike lyskryss med vektsensorer som kun skifter til grønt når disse sensorene trigges? Eller vil alle lyskryss skifte automatisk basert på tidsintervaller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...