Gå til innhold

Generell diskusjon rundt bilister og syklister


Anbefalte innlegg

Resultatet var at jeg føk over styret og fik meng en del skrubbsår fordi fremhjulet stoppe så brått opp.

Pluss at du lærte å ta det roligere neste gang du er ute med sykkelen. ;)

 

Neida, skal ikke tulle med dette. Men det blir feil å sette opp skilt ved hver minste hindring. Du må tross alt bruke hodet og tenke selv når du ferdes i trafikken, enten du kjører bil eller sykler. Du har sikkert lest om sjåfører som stoler blindt på GPSen og havner på steder man ikke skulle tro var mulig å komme til med biler? Slik går det når du ikke bruker hodet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Resultatet var at jeg føk over styret og fik meng en del skrubbsår fordi fremhjulet stoppe så brått opp.

Pluss at du lærte å ta det roligere neste gang du er ute med sykkelen. ;)

 

Neida, skal ikke tulle med dette. Men det blir feil å sette opp skilt ved hver minste hindring. Du må tross alt bruke hodet og tenke selv når du ferdes i trafikken, enten du kjører bil eller sykler. Du har sikkert lest om sjåfører som stoler blindt på GPSen og havner på steder man ikke skulle tro var mulig å komme til med biler? Slik går det når du ikke bruker hodet.

 

Det tilfellet så var det umulig å oppdage ved-kjeppen før man var bare noen meter fra den .

hvis man da sykler i 20 km/t så kan de være vanskelig å klare å stoppe helt på bare neon få meter.

selv i jogge tempo kan de være vanskelig.

Det er ikke stoppe lengden som er problemet , men den tiden det tar å reagere

 

et annet eksempel , riktignok med en mottosykkel:

Får noen år siden var den en motorsykkelulykke rett utenfor et asfaltanlegg ved Vikan ,utenfor Bodø.

 

Her var det blir mye oljefilm på veien etter at lastebilen hadde hentet asfalt.

Nå er det få som tenker på at det kan være glatt på slik steder , i hvertfall ikke om sommeren.

 

Det var heller ikke skilt som viste at det kunne være glatt.

Skiltet kom opp først etter denne ulykken som ikke gikk så bara

Lenke til kommentar

Du får det til høres ut til at de skal være så enkelt å vaske vekk oljen eller på andre måter fjerne slike hindre .

Problemet er at det bestandig tar så lang tid at det mest fornuftige ville være å gjør folk oppmerksomme på slik farer før det skjer en alvorlig ulykke , mens kommunen spekulerer på hvem som skal rydde opp

Nå vet jeg ikke hvordan det er der du bor, men der jeg ferdes blir ikke oljesøl og søppel liggende lenge verken i veien eller på gang- og sykkelsti.

 

Dessuten, som jeg sa, sykler du ikke raskere enn at du klarer å stoppe ved en hindring. Hvis du ikke ser veien foran deg sykler du ikke fort.

 

likevel så hender det at man ikke ser hindringen ( midt på lyse dagen ).

Jeg har selv opplev det da jeg var mindre.

Det lå en ved kjepp på et set der den ikke skal være.

Denne gangen oppdaget jeg den ikke før det var for sien å stoppe.

Resultatet var at jeg føk over styret og fik meng en del skrubbsår fordi fremhjulet stoppe så brått opp.

 

Så da er løsningen din å sette opp et skilt som advarer mot kjeppen, kontra å fjerne kjeppen fra veibanen?

 

AtW

Lenke til kommentar

Du får det til høres ut til at de skal være så enkelt å vaske vekk oljen eller på andre måter fjerne slike hindre .

Problemet er at det bestandig tar så lang tid at det mest fornuftige ville være å gjør folk oppmerksomme på slik farer før det skjer en alvorlig ulykke , mens kommunen spekulerer på hvem som skal rydde opp

Nå vet jeg ikke hvordan det er der du bor, men der jeg ferdes blir ikke oljesøl og søppel liggende lenge verken i veien eller på gang- og sykkelsti.

 

Dessuten, som jeg sa, sykler du ikke raskere enn at du klarer å stoppe ved en hindring. Hvis du ikke ser veien foran deg sykler du ikke fort.

 

likevel så hender det at man ikke ser hindringen ( midt på lyse dagen ).

Jeg har selv opplev det da jeg var mindre.

Det lå en ved kjepp på et set der den ikke skal være.

Denne gangen oppdaget jeg den ikke før det var for sien å stoppe.

Resultatet var at jeg føk over styret og fik meng en del skrubbsår fordi fremhjulet stoppe så brått opp.

 

Så da er løsningen din å sette opp et skilt som advarer mot kjeppen, kontra å fjerne kjeppen fra veibanen?

 

AtW

 

kjeppen kan man fjerne , det er verre med oljesøl.

 

Jeg tror ikke du helt her skjønt poenget mit og tar derfor alt over en kam.

 

Jeg vil at det settes opp skilt som advarer når man ikke klarer at fjerne hindre o.l. med en gang de oppstår.

Skiltet må da også komme med en gang.

 

for å poengtere det ytterligere hvor tregt det kan gå så kan jeg fortelle at det var et ste der lokalbefolkning selv satte opp skilt mot bilister som måtte kjøre veien som egentlig ikke var kjørbar.

Det var også som reportasje i nyheten for en stud tilbake.

Lenke til kommentar

Jeg forstår så absolutt poenget ditt, men det er litt forskjell på en kjepp og oljesøl og en vei som ikke er kjørbar.

 

Saken dreier seg jo om bilister og syklister og farene ved det .

Så har vi jo diskuter hvordan man skal unngå farene eller redusere dem.

 

Da mener jeg at mange av syklisten trenger en kraftig påminnelse om hvor farlig det er enkelte steder fordi til tross for at de burde vite det så husker de det ikke.

Et skilt vil påminne om farene.

 

Så er da spørsmålet om syklister trenge egne skilt eller ikke.

Da er det uenigheter om

 

Det siste var bare for å fortelle hvor langt tid det kan ta før et fareskilt blir satt opp eller hvor lenge farer blir varende før de blir fjernet.

 

En syklist har da like mye rett til å ferdes trygt på veien som en bilist

Lenke til kommentar

*bilder*

 

 

Det er også det som er problemet noen bruker en kraftig lykt mens andre bruker en så bare lager "måneskinn"

Det er forskjell på batteridrevet lykt og den som bare blir drevet av en sykkeldynamo.

Poenget er at lyktene finnes for de som sykler der det trengs mer enn bare markeringslys. Dermed er det fult mulig å sykle trygt i mørket. Jeg skjønner imidlertid ikke hvordan de nye stoppskiltene dine skulle hjelpe mot hindringer av denne typen.

Lenke til kommentar

Finnes det i det hele tatt noen sykler med dynamo? Kan ikke huske sist eg var i en sykkelbutikk og såg en dynamo. Eller for den del en dynamo montert på en annen sykkel. Mulig eg tar feil her, men i så tilfelle er det i det minste lite utbredt.

 

Og om syklisten har et alternativ, dvs kjøpe seg ei bedre lykt, så er det på eget ansvar, og egen skyld, dersom vedkommende kræsjer fordi lyset var for dårlig.

 

Mitt inntrykk her er at du pøser på med argumenter i en diskusjon du ikke har noen erfaring med/fra.

Joda de finnes fortsatt. De ser barre ikke ut som de gjorde i gamle dager.

Moderne dynamoer sitter i fornavet:

DH-3N70.jpg

 

Det største problemet er lys når du står stille. Noen lyssett har et oppladbart markeeringslys som vil lyse i noen minutter etter du har stoppet.

 

Forøvrig helt enig: Alle kjørende er ansvarlige for å ha tilstrekkelig lys for å se og bli sett.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

likevel så hender det at man ikke ser hindringen ( midt på lyse dagen ).

Jeg har selv opplev det da jeg var mindre.

Det lå en ved kjepp på et set der den ikke skal være.

Denne gangen oppdaget jeg den ikke før det var for sien å stoppe.

Resultatet var at jeg føk over styret og fik meng en del skrubbsår fordi fremhjulet stoppe så brått opp.

 

Og hva lærte du av det?

 

 

Du får det til høres ut til at de skal være så enkelt å vaske vekk oljen eller på andre måter fjerne slike hindre .

Problemet er at det bestandig tar så lang tid at det mest fornuftige ville være å gjør folk oppmerksomme på slik farer før det skjer en alvorlig ulykke , mens kommunen spekulerer på hvem som skal rydde opp

 

Da settes det opp midlertidige fareskilt eller trafikkoner.

 

Hva har egentlig alt dette med de sykkelspesifikke skiltene du ville ha?

Lenke til kommentar

 

Det tilfellet så var det umulig å oppdage ved-kjeppen før man var bare noen meter fra den .

hvis man da sykler i 20 km/t så kan de være vanskelig å klare å stoppe helt på bare neon få meter.

selv i jogge tempo kan de være vanskelig.

Det er ikke stoppe lengden som er problemet , men den tiden det tar å reagere

 

Hva slags terreng var det du kjørte i som både kunne gjemme en kjepp grov nok til å stoppe et sykkelhjul og som samtidig tillot deg å kjøre i 20 Km/t.

Lenke til kommentar

 

Da mener jeg at mange av syklisten trenger en kraftig påminnelse om hvor farlig det er enkelte steder fordi til tross for at de burde vite det så husker de det ikke.

 

Kilde for denne påstanden? Du er ikke selv syklist men later til å påta deg å komme med generelle betraktninger om syklister og hva de vet eller ikke vet. Da synes jeg du kan dokumentere disse påstandene.

Lenke til kommentar

likevel så hender det at man ikke ser hindringen ( midt på lyse dagen ).

Jeg har selv opplev det da jeg var mindre.

Det lå en ved kjepp på et set der den ikke skal være.

Denne gangen oppdaget jeg den ikke før det var for sien å stoppe.

Resultatet var at jeg føk over styret og fik meng en del skrubbsår fordi fremhjulet stoppe så brått opp.

 

Og hva lærte du av det?

 

Du får det til høres ut til at de skal være så enkelt å vaske vekk oljen eller på andre måter fjerne slike hindre .

Problemet er at det bestandig tar så lang tid at det mest fornuftige ville være å gjør folk oppmerksomme på slik farer før det skjer en alvorlig ulykke , mens kommunen spekulerer på hvem som skal rydde opp

 

Da settes det opp midlertidige fareskilt eller trafikkoner.

 

Hva har egentlig alt dette med de sykkelspesifikke skiltene du ville ha?

Det var jo det jeg vil frem til.

Selv om skiltene bare er midlertidig så går det alt for ofte for lang tid før de dukker opp

enkelte plasser vil det også være behov for lit mere permanente skilter , som bare gjelder for sykler

 

hva jeg lærte av det .

Jo at selv om man tar alle tenkelige forhåndsregler så dekker det ikke for alle uhell

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Da mener jeg at mange av syklisten trenger en kraftig påminnelse om hvor farlig det er enkelte steder fordi til tross for at de burde vite det så husker de det ikke.

 

Kilde for denne påstanden? Du er ikke selv syklist men later til å påta deg å komme med generelle betraktninger om syklister og hva de vet eller ikke vet. Da synes jeg du kan dokumentere disse påstandene.

 

hvorfor tror du eller at disse nesten kollisjonene mellom bil og sykkel skjer da .

Siden det vanligvis går bra så dukker de ikke opp i avisene og kan derfor ikke dokumenteres.

Lenke til kommentar

Det tilfellet så var det umulig å oppdage ved-kjeppen før man var bare noen meter fra den .

hvis man da sykler i 20 km/t så kan de være vanskelig å klare å stoppe helt på bare neon få meter.

selv i jogge tempo kan de være vanskelig.

Det er ikke stoppe lengden som er problemet , men den tiden det tar å reagere

 

Hva slags terreng var det du kjørte i som både kunne gjemme en kjepp grov nok til å stoppe et sykkelhjul og som samtidig tillot deg å kjøre i 20 Km/t.

 

når kjeppen dukker opp rundt en sving , på en gruslagt gårdvei det er lite trafikk på. trafikk som man vil få øye på i god tid, hvor lett tror du det det da er stoppe ?

Lenke til kommentar

*bilder*

 

 

Det er også det som er problemet noen bruker en kraftig lykt mens andre bruker en så bare lager "måneskinn"

Det er forskjell på batteridrevet lykt og den som bare blir drevet av en sykkeldynamo.

Poenget er at lyktene finnes for de som sykler der det trengs mer enn bare markeringslys. Dermed er det fult mulig å sykle trygt i mørket. Jeg skjønner imidlertid ikke hvordan de nye stoppskiltene dine skulle hjelpe mot hindringer av denne typen.

 

hver sitt skilt til hver sitt bruk er det noe som heter.

 

hvis man ser en syklist i mørket ( jeg pleir å se noen når jeg venter på bussen) så er det ikke alle som har så godt lys på sykkelen

Lenke til kommentar

Da mener jeg at mange av syklisten trenger en kraftig påminnelse om hvor farlig det er enkelte steder fordi til tross for at de burde vite det så husker de det ikke.

 

Kilde for denne påstanden? Du er ikke selv syklist men later til å påta deg å komme med generelle betraktninger om syklister og hva de vet eller ikke vet. Da synes jeg du kan dokumentere disse påstandene.

 

hvorfor tror du eller at disse nesten kollisjonene mellom bil og sykkel skjer da .

Siden det vanligvis går bra så dukker de ikke opp i avisene og kan derfor ikke dokumenteres.

Har det ikke slått deg at noen kanskje er mindre risikoaverse enn hva de burde være. M.a.o. er du sikker på at de i hovedsak ikke er klar over faren vs. simpelten å ikke bry seg med den.

 

Hele din argumentasjon bygger på en antagelse om at dette skjer i all hovedsak fordi syklister som kommer ut i veien ikke er klar over at det er en risiko om de ikke ser seg for. Denne påstanden er det du må begrunne. Jeg ser bare at du fortsetter å betrakte dette som selvinnlysende, noe det alldeles ikke er.

 

En annen antagelse du kommer med her er at slike hendelser skjer ofte. Det er ikke en erfaring jeg deler. Jeg synes også denne antagelsen burde begrunnes.

Lenke til kommentar

når kjeppen dukker opp rundt en sving , på en gruslagt gårdvei det er lite trafikk på. trafikk som man vil få øye på i god tid, hvor lett tror du det det da er stoppe ?

 

Gjemte kjeppen seg bak en sving? I så fall var svingen så uoversiktlig at du burde ha holdt lavere fart, det er vel ikke slik at den bare dukket opp.

Det er ikke bare på grunn av annen trafikk man skal roe farten, man skal være klar for å stoppe for hva som helst. Når vi sier du skal kunne stoppe på en tredel av oversiktlig strekning så er ikke det 'bare hvis jeg tror det finnes trafikk' Du skal også være klar for å stoppe for dyr som løper ut i veien, barn som leger i veien (Gjerne rundt en sving) og alt mulig annet.

 

Hva om denne kjeppen istedet var et barn som krabbet i veien. Hva om du hadde kjørt bil istedet for sykkel?

 

Jeg håper for all del at du ikke kjører bil med samme innstilling som du brukte på sykkel ved denne hendelsen, da risikerer du fort å bli drapsmann (det kan man også på sykkel btw. se f.eks: http://www.aftenbladet.no/lokalt/stavanger/Her-skal-mannen-286929-ha-blitt-drept-av-en-syklist-2813173.html).

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

når kjeppen dukker opp rundt en sving , på en gruslagt gårdvei det er lite trafikk på. trafikk som man vil få øye på i god tid, hvor lett tror du det det da er stoppe ?

 

Gjemte kjeppen seg bak en sving? I så fall var svingen så uoversiktlig at du burde ha holdt lavere fart, det er vel ikke slik at den bare dukket opp.

Det er ikke bare på grunn av annen trafikk man skal roe farten, man skal være klar for å stoppe for hva som helst. Når vi sier du skal kunne stoppe på en tredel av oversiktlig strekning så er ikke det 'bare hvis jeg tror det finnes trafikk' Du skal også være klar for å stoppe for dyr som løper ut i veien, barn som leger i veien (Gjerne rundt en sving) og alt mulig annet.

 

Hva om denne kjeppen istedet var et barn som krabbet i veien. Hva om du hadde kjørt bil istedet for sykkel?

 

Jeg håper for all del at du ikke kjører bil med samme innstilling som du brukte på sykkel ved denne hendelsen, da risikerer du fort å bli drapsmann (det kan man også på sykkel btw. se f.eks: http://www.aftenblad...st-2813173.html).

 

det skredde lenge før jeg hadde lov å kjøre bil.

hadde det vær barn der elle andre personer så hadde jeg vist om det .

forøvrig så var det en ved kube , ikke noen lang kjepp.

( på samme måte som om noen punkter på veien fordi hjulet treffer den enste spikeren i mils omkrets).

 

 

Tro meg det finnes tilfeller som det ikke advares mot.

Det finnes også tilfeller der folk tar det så mye med ro de kan ut fra forholdene men det nytter ikke når de ikke vet om faren som lurer for det ikke var non som indikerte farer .

et hull i veien som elles ser fin ut er en slik "tue" som kan skape problemer.

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

det skredde lenge før jeg hadde lov å kjøre bil.

 

Irrelevant

 

hadde det vær barn der elle andre personer så hadde jeg vist om det .

Famous last words...

 

Dette er en svært farlig holdning å ha i trafikken. Du må på ingen måte basere dine trafikale beslutninger på antagelser.

 

forøvrig så var det en ved kube , ikke noen lang kjepp.

Irrelevant igjen. Hva med å holde seg til diskusjonens innhold fremfor å prøve å avspore med disse meningsløse anekdotene.

 

Tro meg det finnes tilfeller som det ikke advares mot.

 

Selvfølgelig gjør det det, derfor kan du ikke basere deg på å bli advart. Istedet skal du følge med i trafikken (være aktpågivende), og ta høyde for at uventede ting kan skje (være varsom)

 

Det finnes også tilfeller der folk tar det så mye med ro de kan ut fra forholdene men det nytter ikke når de ikke vet om faren som lurer for det ikke var non som indikerte farer .

et hull i veien som elles ser fin ut er en slik "tue" som kan skape problemer.

Se ovenfor, jeg håper du nå innser at det er praktisk umulig å advare mot alle slags farer i trafikken. Den typen tiltak du ber om med nye fareskilt hist og her kan reellt sett bli kontraproduktive siden det kan lede at folk antar de vet nå det er farer og blir uaktpågivende når de ikke ser fareskilt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...