Gå til innhold

Generell diskusjon rundt bilister og syklister


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilket hinder snakker vi om? Spikermatter?

 

Man er selv ansvarlig for å ikke holde en høyere hastighet enn at man ikke er til fare for seg selv eller andre, og slik at man klarer å stoppe for enhver påregnelig hindring.

 

jeg snakker om hindre som man ikke vil oppdage før man står oppe i det.

Et eksempel er hull i veien, oljesøl , søppel o.s.v

Lenke til kommentar

Hvilket hinder snakker vi om? Spikermatter?

 

Man er selv ansvarlig for å ikke holde en høyere hastighet enn at man ikke er til fare for seg selv eller andre, og slik at man klarer å stoppe for enhver påregnelig hindring.

 

jeg snakker om hindre som man ikke vil oppdage før man står oppe i det.

Et eksempel er hull i veien, oljesøl , søppel o.s.v

Hvor dårlig lys bruker du egentlig? Jeg sykler hele året også steder som ikke har lys. Da har jeg lys nok på sykkelen til å se veien/stien foran meg.

Lenke til kommentar

Hvilket hinder snakker vi om? Spikermatter?

 

Man er selv ansvarlig for å ikke holde en høyere hastighet enn at man ikke er til fare for seg selv eller andre, og slik at man klarer å stoppe for enhver påregnelig hindring.

 

jeg snakker om hindre som man ikke vil oppdage før man står oppe i det.

Et eksempel er hull i veien, oljesøl , søppel o.s.v

Hvor dårlig lys bruker du egentlig? Jeg sykler hele året også steder som ikke har lys. Da har jeg lys nok på sykkelen til å se veien/stien foran meg.

 

nå sykler jeg ikke selv , men det er ganske mørkt deler av året .

lyset fra sykkellykt rekker ikke så veldig langt og da kan det være vanskelig å stoppe når man oppdage et hull i veien bare noen få meter foran deg.

( en av de tingen som vises dårlig selv med en sykkel lykt ) .

 

akkurat nå er det lyst nok til at man fint greier seg uten lykten her i Nord hvis den bare skal lyse opp veien

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

nå sykler jeg ikke selv , men det er ganske mørkt deler av året .

lyset fra sykkellykt rekker ikke så veldig langt og da kan det være vanskelig å stoppe når man oppdage et hull i veien bare noen få meter foran deg.

( en av de tingen som vises dårlig selv med en sykkel lykt ) .

 

akkurat nå er det lyst nok til at man fint greier seg uten lykten her i Nord hvis den bare skal lyse opp veien

 

Det finnes mer enn en sykkellykt.

 

0912115416_DSC_6876.jpg

1002121319_DSC_8113.jpg

IMG_0888.JPG

 

(Bildene er ikke direkte sammenlignbare)

 

Det første bidet er lupine X som er en råtass. Den andre er en magicshine, billig lykt fra dealextreme. Den siste er en ay-up som jeg bruker selv (mine er dog 50% kraftigere fordi det er en nyere modell. I tilegg bruker jeg to (en på styre og en på hjelm)

 

Kilder:

http://www.terrengsykkel.no/index.php?id=3048

http://www.terrengsykkel.no/index.php?id=3100

http://reviews.mtbr.com/blog/ayup-v4-adventure-bike-lights-review

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvilket hinder snakker vi om? Spikermatter?

 

Man er selv ansvarlig for å ikke holde en høyere hastighet enn at man ikke er til fare for seg selv eller andre, og slik at man klarer å stoppe for enhver påregnelig hindring.

 

jeg snakker om hindre som man ikke vil oppdage før man står oppe i det.

Et eksempel er hull i veien, oljesøl , søppel o.s.v

 

Så om det er oljesøl i veien, så er ikke din plan å fjerne det, men å sette opp et skilt for å advare mot oljesølet?

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvilket hinder snakker vi om? Spikermatter?

 

Man er selv ansvarlig for å ikke holde en høyere hastighet enn at man ikke er til fare for seg selv eller andre, og slik at man klarer å stoppe for enhver påregnelig hindring.

 

jeg snakker om hindre som man ikke vil oppdage før man står oppe i det.

Et eksempel er hull i veien, oljesøl , søppel o.s.v

 

Så om det er oljesøl i veien, så er ikke din plan å fjerne det, men å sette opp et skilt for å advare mot oljesølet?

 

AtW

Tror du virkelig at en syklist har med seg så mye materialer at man bare lage et skilt sånn uten videre ?

nå er det da også veimyndighetene sitt ansvar å sørge for at sykkelveiene ikke er farlige.

 

Å sette opp et skilt hjelper ikke for den som allerede er rammet /skadet av et uhell

Lenke til kommentar

Finnes det i det hele tatt noen sykler med dynamo? Kan ikke huske sist eg var i en sykkelbutikk og såg en dynamo. Eller for den del en dynamo montert på en annen sykkel. Mulig eg tar feil her, men i så tilfelle er det i det minste lite utbredt.

 

Og om syklisten har et alternativ, dvs kjøpe seg ei bedre lykt, så er det på eget ansvar, og egen skyld, dersom vedkommende kræsjer fordi lyset var for dårlig.

 

Mitt inntrykk her er at du pøser på med argumenter i en diskusjon du ikke har noen erfaring med/fra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Tror du virkelig at en syklist har med seg så mye materialer at man bare lage et skilt sånn uten videre ?

nå er det da også veimyndighetene sitt ansvar å sørge for at sykkelveiene ikke er farlige.

 

Å sette opp et skilt hjelper ikke for den som allerede er rammet /skadet av et uhell

 

Det er DU som foreslår å sette opp skilt pga slike hindringer. Ikke jeg. Ja det er en elendig ide å sette opp et skilt for hindringer som oljesøl (ihvertfall permanente som var ditt forslag), men det var din ide, ikke min.

 

AtW

Lenke til kommentar

Tror du virkelig at en syklist har med seg så mye materialer at man bare lage et skilt sånn uten videre ?

nå er det da også veimyndighetene sitt ansvar å sørge for at sykkelveiene ikke er farlige.

 

Å sette opp et skilt hjelper ikke for den som allerede er rammet /skadet av et uhell

 

Det er DU som foreslår å sette opp skilt pga slike hindringer. Ikke jeg. Ja det er en elendig ide å sette opp et skilt for hindringer som oljesøl (ihvertfall permanente som var ditt forslag), men det var din ide, ikke min.

 

AtW

 

Skilte er noe veimyndigheten må sette opp, ikke syklisten.

 

Man kan få inntrykk av at de er syklisten som skal ha alt ansvaret her.

 

Samtidig mer du at man ikke trenger fler skilt for da blir folk forvirret .

Den tanken var lit vanskelig å forstå

Lenke til kommentar

Tror du virkelig at en syklist har med seg så mye materialer at man bare lage et skilt sånn uten videre ?

nå er det da også veimyndighetene sitt ansvar å sørge for at sykkelveiene ikke er farlige.

 

Å sette opp et skilt hjelper ikke for den som allerede er rammet /skadet av et uhell

 

Det er DU som foreslår å sette opp skilt pga slike hindringer. Ikke jeg. Ja det er en elendig ide å sette opp et skilt for hindringer som oljesøl (ihvertfall permanente som var ditt forslag), men det var din ide, ikke min.

 

AtW

 

Skilte er noe veimyndigheten må sette opp, ikke syklisten.

 

Man kan få inntrykk av at de er syklisten som skal ha alt ansvaret her.

 

Samtidig mer du at man ikke trenger fler skilt for da blir folk forvirret .

Den tanken var lit vanskelig å forstå

 

Selvfølgelig, og det er veimyndigheten som må fjerne oljesølet også. Jeg har aldri påstått at syklisten selv skal gjøre noen av delene. Derimot er det du aom har kommet med den merkverdige ideen å sette opp skilt for slike hindringer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Tror du virkelig at en syklist har med seg så mye materialer at man bare lage et skilt sånn uten videre ?

nå er det da også veimyndighetene sitt ansvar å sørge for at sykkelveiene ikke er farlige.

 

Å sette opp et skilt hjelper ikke for den som allerede er rammet /skadet av et uhell

 

Det er DU som foreslår å sette opp skilt pga slike hindringer. Ikke jeg. Ja det er en elendig ide å sette opp et skilt for hindringer som oljesøl (ihvertfall permanente som var ditt forslag), men det var din ide, ikke min.

 

AtW

 

Skilte er noe veimyndigheten må sette opp, ikke syklisten.

 

Man kan få inntrykk av at de er syklisten som skal ha alt ansvaret her.

 

Samtidig mer du at man ikke trenger fler skilt for da blir folk forvirret .

Den tanken var lit vanskelig å forstå

 

Selvfølgelig, og det er veimyndigheten som må fjerne oljesølet også. Jeg har aldri påstått at syklisten selv skal gjøre noen av delene. Derimot er det du aom har kommet med den merkverdige ideen å sette opp skilt for slike hindringer.

 

AtW

 

inntil de blir fjernet , ja

oljesøl var dog bare et eksempel av mange

Lenke til kommentar

jeg snakker om hindre som man ikke vil oppdage før man står oppe i det.

Et eksempel er hull i veien, oljesøl , søppel o.s.v

Du mener ikke seriøst at det skal skiltes om oljesøl, søppel og denne typen «hindringer»? Du kjører ikke fortere enn at du klarer å stoppe hvis en hindring skulle dukke opp. Det samme, enkle prinsippet gjelder syklister.

Lenke til kommentar

jeg snakker om hindre som man ikke vil oppdage før man står oppe i det.

Et eksempel er hull i veien, oljesøl , søppel o.s.v

Du mener ikke seriøst at det skal skiltes om oljesøl, søppel og denne typen «hindringer»? Du kjører ikke fortere enn at du klarer å stoppe hvis en hindring skulle dukke opp. Det samme, enkle prinsippet gjelder syklister.

 

Du får det til høres ut til at de skal være så enkelt å vaske vekk oljen eller på andre måter fjerne slike hindre .

Problemet er at det bestandig tar så lang tid at det mest fornuftige ville være å gjør folk oppmerksomme på slik farer før det skjer en alvorlig ulykke , mens kommunen spekulerer på hvem som skal rydde opp

Lenke til kommentar

Du får det til høres ut til at de skal være så enkelt å vaske vekk oljen eller på andre måter fjerne slike hindre .

Problemet er at det bestandig tar så lang tid at det mest fornuftige ville være å gjør folk oppmerksomme på slik farer før det skjer en alvorlig ulykke , mens kommunen spekulerer på hvem som skal rydde opp

Nå vet jeg ikke hvordan det er der du bor, men der jeg ferdes blir ikke oljesøl og søppel liggende lenge verken i veien eller på gang- og sykkelsti.

 

Dessuten, som jeg sa, sykler du ikke raskere enn at du klarer å stoppe ved en hindring. Hvis du ikke ser veien foran deg sykler du ikke fort.

Lenke til kommentar

Du får det til høres ut til at de skal være så enkelt å vaske vekk oljen eller på andre måter fjerne slike hindre .

Problemet er at det bestandig tar så lang tid at det mest fornuftige ville være å gjør folk oppmerksomme på slik farer før det skjer en alvorlig ulykke , mens kommunen spekulerer på hvem som skal rydde opp

Nå vet jeg ikke hvordan det er der du bor, men der jeg ferdes blir ikke oljesøl og søppel liggende lenge verken i veien eller på gang- og sykkelsti.

 

Dessuten, som jeg sa, sykler du ikke raskere enn at du klarer å stoppe ved en hindring. Hvis du ikke ser veien foran deg sykler du ikke fort.

 

likevel så hender det at man ikke ser hindringen ( midt på lyse dagen ).

Jeg har selv opplev det da jeg var mindre.

Det lå en ved kjepp på et set der den ikke skal være.

Denne gangen oppdaget jeg den ikke før det var for sien å stoppe.

Resultatet var at jeg føk over styret og fik meng en del skrubbsår fordi fremhjulet stoppe så brått opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...