Randomizer Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 God dag. Jeg hadde en diskusjon med ei veninne for en liten stund siden, angående om musikk-programmer som fl studio eller Ableton Live kan lage så naturtro intrument-lyder at det ikke er mulig å høre forskjell på det og vanlige, akustiske intrumenter. Er det noen som vet om det er mulig, og evt. har linker til nettsider som kan bekrefte det? På forhånd takk. Lenke til kommentar
fiberkanin Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 (endret) Err... jeg vil absolutt mene det, ja. Hør på denne sangen: http://www.newgrounds.com/audio/listen/414852 Hvordan den ble laget: (Ikke trykk her før du har hørt ferdig sangen) Et annet eksempel: http://www.nrk.no/urort/Laat/350555/default.aspx Hvordan den ble laget: (Ikke trykk her før du har hørt ferdig sangen) Les spoileren når du har hørt begge sangene og lest hvordan de ble laget: imponert? én person + FL Studio 7 = orkester. Endret 22. mai 2011 av fiberkanin Lenke til kommentar
Aqualong Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Nei. En datamaskin kan aldri gjenskape personligheten til en som spiller instrumentet selv. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Nei. En datamaskin kan aldri gjenskape personligheten til en som spiller instrumentet selv. Men kan ikke en datamaskin være et instrument? Man kan da legge vel så mye sjel i arbeidet om man "spiller" en datamaskin. Lenke til kommentar
Aqualong Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Man "spiller" ikke en datamaskin, men man spiller et instrument. Taster eller mus på en PC kan aldri erstatte et ekte musikkinstrument. Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 (endret) Jeg er ikke engang sikker på om jeg forstår spørsmålet. Mener du at software skal skape lydene helt fra grunnen av, eller holder det at tas utgangspunkt i innspillinger gjort på forhånd? Hvis sistnevnte, som er det vanlige, er det absolutt ingen tvil om at jo, det kan de. Nei. En datamaskin kan aldri gjenskape personligheten til en som spiller instrumentet selv. Spørsmålet er om det er mulig å høre forskjell, ikke "hvordan føler du om elektronisk musikk?". Endret 25. mai 2011 av Lord Britishface Lenke til kommentar
Aqualong Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Det er klart at det er fullt mulig å høre om det er en musiker som spiller et instrument, eller om det er en datamaskin som er programmert til å gjenskape samme instrument (hvis jeg forsto spørsmålet riktig da). Datamaskinen har ikke den menneskelige "feelingen", og en musiker, uansett hvor god han er, spiller ikke nøyaktig likt hver gang. Han spiller selvfølgelig de samme tonene eller de samme rytmiske figurene, men det vil alltid være en viss nyanseforskjell. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Funksjonen heter swing. Dvs at man bruker randoms på datamusikken. @fiberkanin han har brukt samplepakker, så det ikke skikkelig elektronisk, selv om det er fullt mulig å få det til. Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Det er klart at det er fullt mulig å høre om det er en musiker som spiller et instrument, eller om det er en datamaskin som er programmert til å gjenskape samme instrument (hvis jeg forsto spørsmålet riktig da). Datamaskinen har ikke den menneskelige "feelingen", og en musiker, uansett hvor god han er, spiller ikke nøyaktig likt hver gang. Han spiller selvfølgelig de samme tonene eller de samme rytmiske figurene, men det vil alltid være en viss nyanseforskjell. Trommemaskiner har brukt "humanizer"-effekter i tiår nå, så det er pølsevev. Lenke til kommentar
Aqualong Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 "Trommemaskiner har brukt "humanizer"-effekter i tiår nå, så det er pølsevev." Da må jeg bare beklage for din del at du virkelig er i stand til å sammenligne humanizer med menneskelig fremførelse. Hvis f.eks. en trommeslager i et band plutselig får en ide under en konsert om at han skal spille en spesiell overgang, eller at en keyboardist finner ut at han skal improvisere eller spille en akkord på en annen måte, da er det for meg ikke mulig å begripe at man kan sammenligne programmert musikk med virkelige musikere. Det kreative tar ikke slutt etter at man har øvd inn en låt, hvis du trodde det. Men du er vel ikke musiker selv, så man kan vel ikke forlange bedre kunnskap om emnet. Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 (endret) Gi deg med stråmennene dine (gjerne også den nedlatende holdningen). Det er ingen som har argumentert for at en datamaskin kan erstatte en musiker, bare at du utfra en studioinnspilling vil være ute av stand til å oppdage forskjellen. Endret 26. mai 2011 av Lord Britishface Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Jeg har sett live-opptredener der folk bruker datamaskin også. Det er like mulig for en artist å legge inn kreative innslag on the spot for dem som for artister som spiller på mer tradisjonelle instrumenter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå