Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fukt i kjeller, løsninger og pris?

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi skal nå kjøpe et hus, kjøper det fra familien!

Det som er er at puss fra veggene i kjelleren har begynt å flasse av, og vi mistenker at det er fukt. Noe som jeg har forstått at det er i de fleste gamle hus. Er et hus fra 40-tallet ca.

Det er ikke drenering i det hele tatt rundt huset. Huset er 70 kvm i grunnflate.

Det jeg lurer på er om drenering er den eneste løsningen? Jeg har hørt om noe sånne EPS-systemer, men er ganske skeptisk til det pga det virker litt tv-shop aktig, pluss at det var et innslag omdet i "bygg og bedrag" en gang... Også lurer jeg på er drenering noe man enkelt kan gjøre selv? Uten at det blir katastrofe ut av det hele? Sambo er tømrer... Jeg har mest lyst til å få et firma til å gjøre det, med garanti o.l. Men er helt håpløst å finne ut på nett hva dette vil koste! Vet dere hva det vil koste å drenere rundt hele dette huset? Det virker jo ikke så altfor vanskelig og tidkrevende, så kan jo ikke være superdyrt, eller kan det?

Håper noen kan hjelpe oss :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første spørsmål: Hva brukes kjelleren til? Hva skal dere bruke den til?

Spørsmål to: Hvor fuktig er det egentlig? Bare litt kjølig/fuktig kjelleratmosfære, eller er det tegn på mugg, sopp eller råte?

Dersom det er en kaldkjeller og dere skal bruke den til å lagre ved og poteter, ski og sykler, kan det godt være noe fukt uten at det gjør noe. Eventuelt kan sørge for bedre lufting, og bedre isolasjonen mellom kjeller og første etasje.

Skal dere ha oppholdsrom der, ja da kan det være en ide å grave opp rundt muren, legge utvendig isolasjon ("blåisopor" eller tilsvarende), drensrør i bunnen av grøfta, og fylle med drenerende masser.

Det er en ganske uoverkommelig jobb med spade og trillebår, og det koster flesk å leie gravemaskin, både med og uten fører. Og det er muligheter for å skade muren hvis man gjør det feil.

Så i vårt hus fra 1948, har vi kommet til at kjelleren er tørr nok at vi ikke gjør noe med drenering på de første åras budsjett. Vi har satt inn noen fuktslukere i boder der det lagres papir og tekstiler.

Lenke til kommentar

Spørsmål to: Hvor fuktig er det egentlig? Bare litt kjølig/fuktig kjelleratmosfære, eller er det tegn på mugg, sopp eller råte?

Dersom det er en kaldkjeller og dere skal bruke den til å lagre ved og poteter, ski og sykler, kan det godt være noe fukt uten at det gjør noe. Eventuelt kan sørge for bedre lufting, og bedre isolasjonen mellom kjeller og første etasje.

Skal dere ha oppholdsrom der, ja da kan det være en ide å grave opp rundt muren, legge utvendig isolasjon ("blåisopor" eller tilsvarende), drensrør i bunnen av grøfta, og fylle med drenerende masser.

Det er en ganske uoverkommelig jobb med spade og trillebår, og det koster flesk å leie gravemaskin, både med og uten fører. Og det er muligheter for å skade muren hvis man gjør det feil.

Så i vårt hus fra 1948, har vi kommet til at kjelleren er tørr nok at vi ikke gjør noe med drenering på de første åras budsjett. Vi har satt inn noen fuktslukere i boder der det lagres papir og tekstiler.

For tiden brukes kjelleren til veldig lite, men vi har planer om å lage et oppholdsrom i ett av rommene, men ikke i første omgang...

Det er ikke mugg eller sopp eller lignende, bare noe maling som har flasset av. Jeg syns heller ikke det lukter noe spesielt "kjeller" der nede.

Jeg syns det virker noe uforsvarlig å gjøre greia selv, da sambo ikke har noe erfaring med dette. Sjekket hva det koster for å leie en minigraver, og det er ca 1000 kr døgnet...

Men har du eller noen andre noen ide om hva det koster å få et firma til å gjøre dette?

For tiden brukes kjelleren til veldig lite, men vi har planer om å lage et oppholdsrom i ett av rommene, men ikke i første omgang...

Det er ikke mugg eller sopp eller lignende, bare noe maling som har flasset av. Jeg syns heller ikke det lukter noe spesielt "kjeller" der nede.

Jeg syns det virker noe uforsvarlig å gjøre greia selv, da sambo ikke har noe erfaring med dette. Sjekket hva det koster for å leie en minigraver, og det er ca 1000 kr døgnet...

Men har du eller noen andre noen ide om hva det koster å få et firma til å gjøre dette?

Lenke til kommentar

Det beste er nok drenering. Søk på "finn.no" etter noen som leier ut eller tar private oppdrag med en minigravemaskin. Disse er ikke så vaskelige å bruke selv. Mange store og kjente firma tar veldig mye penger for slike oppdrag.

Hvis du ikke får til en bra nok avtale, kan du behandle veggene fra innsiden. Helst med en meislemaskin, som du sikkert kan kjøpe på Clas Ohlson. Siden det er et såpass lite hus kan du også bruke vanlig hammer og meisel. Bruk arbeidshansker.

Fjern absolutt alt som er løst. Behandle deretter veggene med et fuktbestandig middel som du får kjøpt i en fargehandel. Deretter kan du sparkle med sparkel som egner seg for mur. Så overflatebehandler du med for eksempel murmaling. Utenpå kan du legge en flytende membran som du får kjøpt på boks. Deretter kan du legge panel hvis du vil, eller male i den fargen du vil ha. Hvis du vil ha panel, kan du isolere først. Det er forbudt å isolere med isopor, pga. giftige gasser ved brann. Hvis glassvatt blir for tykt, kan du legge panelet først, og deretter blåse inn isolasjon gjennom hull du borer. Snakk med fargehandelen om dette.

Mvh Tore Berg

Lenke til kommentar

Hmm.... Føler at vi bør drenere, men at vi også kan gjøre sånn innendørs som ble beskrevet. For selv om vi behandler inne vil vel ikke fukten forsvinne fra muren? Og selv om det ikke ødelegger inneklima er det vel ikke bra for huset at muren er fuktig?

Lenke til kommentar

Du skal ikke sperre fuktighet inne i muren. Det skal ikke smøres membran på innsiden av en kjellermur, det skal heller ikke legges diffusjonssperre av plast på innsiden av en kjellermur de mesteparten av muren er under bakken. Man skal heller ikke smøre asfalt på utsiden av muren slik man gjorde på 60-tallet.

Fuktighet fra lufta inne bør kunne vandre ut gjennom muren, og på utsiden, dersom du graver og drenerer, vil de fleste anbefale grunnmursplate av plast med knotter. Knotteplasten vil dels danne et vanntett skikt utover mot massene i dreneringsgrøfta, og dels skaper det et luftskikt der fuktighet fra muren kan luftes ut.

Ved isolering med isopor utenpå muren (ja, på utsiden er isopor, EPS eller aller helst XPS, riktig ting å bruke) diskuteres det hvorvidt knotteplasten skal droppes, eller legges innenfor eller utenfor isoporen, men det antas at knotteplast mellom isopor og mur ikke ødelegger isolasjonsevnen, samtidig som det gir luftemulighet for fukt fra muren og innelufta.

Lenke til kommentar

Da er rådet mitt helt klart: Bruk pengene over bakkenivå i første omgang. Det er alltid nok å bruke penger på i gamle hus. Kjeller, med eller uten drenering og utvendig isolering, eller med elektrisk fuktutdriving kan komme seinere.

Ja, ukyndig graving langs muren kan gi setningsskader, men hva det koster å få gjort profesjonellt er det sannsynligvis best å be om anbud på. Samboeren bør ha en anelse om hvem kan spørre?

Selv vurderte jeg å kun få proffer til å grave, og selv legge isolasjon utenpå muren og drenering, og fikk noen tall fra en som gjorde det på denne måten. 10000 kr/dagen for noen år siden for gravemaskin med fører + XPS, knotteplast, netting og murpuss, beslag på toppen + rør, geoteksiler, løsleca - jeg har fortrengt det, men jeg tror jeg sluttet å regne ved 100.000 kr for et hus med 90 kvm grunnflate. Men ta det tallet med en klype salt.

Jeg har ikke tall på sette bort hele jobben, men det går sannsynligvis

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Tusen takk for gode tips Svinks! Er ganske enig med deg når det gjelder å vente til vi faktisk skal bruke kjelleren. Og så sier faren til sambo idag at mye antageligvis kan fikses med lufting/ventilasjon... Så blir nok det i første omgang, når vi skal bruke kjelleren til litt oppbevaring av diverse drit...

Også får vi se hva vi gjør med dreneringen, kanskje om to år. Er masse å pusse opp over bakkenivå, så skal nok kunne gjøre en del av det først. Oppholdsrom i kjelleren er absolutt ikke førstepri, kanskje hvis vi får kids engang, så sambo har et sted å rømme ;)

Lenke til kommentar

Hei.

Ble nysgjerrig på EPS-systemet. Så også programmet på TV3, men hørte programlederen flere ganger sa at systemet fungere, men ikke der. Der var det mere omfattende, kloakk opp fra gulvet osv...

Googlet litt og fant flere omtaler (dette er vel den nyeste)

Leste litt her http://www.badogbolig.no/xp/pub/hovedmeny/vedlikehold/542495

Var også innom firmaet, og de har gratis befaring + garanti om at du ikke betaler hvis det ikke fungerer.

Har selv fukt i kjelleren, og kommer til å kontakte dem om befaring/tilbud.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...