oma123 Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 (endret) Hei, Jeg avsluttet et boforhold hos Studentsamskipnaden i Tromsø (SITØ), og måtte ta den sedvanlige, gørrkjedelige utvaskinga. Tikka inn en mail fra SITØ uka etter nøklene var levert, der de påstod at det ikke var godt nok vasket og 1800 kroner var blitt trekt fra dep. Etter kontakt over telefon var bakgrunnen for trekket dårlig vask av komfyr og kjøleskap. 1800 kroner for å tørke over komfyr og kjøleskap må sies å være århundrets ran. I tillegg til at beløpet er over alle støvelskaft, fikk jeg ikke tilbud om å fare på befaring i leiligheten sammen med de, hvor de kunne vise de aktuelle manglene. Ei heller ble jeg tilbud å rette de opp, noe jeg skulle gjort med glede. Det er heller ikke lagt fram noe spesifisert regning på arbeidet. Arbeidet ble forøvrig utført av SITØs egne vaskehjelper. Står i kontrakten at de kan rette opp vasking for beboers regning, men er kun en generell adgang. Ikke et spesifisert beløp. Har lest litt på Husleieloven, men finner ikke noe spesifikt som kan hjelpe meg i denne situasjonen. Det står bl.a at utleier kan rette opp mangler på leietakers regning, så langt det ikke er urimelig. Vil påstå at beløpet er urimelig. Har jeg ikke krav på å kunne rette opp feilen? Eller fare på befaring for å bli enig om manglene? Må det ikke framlegges en spesifisert regning på arbeidet? Endret 22. mai 2011 av oma123 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 (endret) Du burde kanskje sjekket om vaskingen var god nok, før overlevering og fått en skriftelig godkjenning! Og de har nok ikke, "bare" tørket over kjøleskap og komfyr! Slikt må vakses med varmt vann (ikke lunket) og sterkt såpevann, over alle flater også på baksiden. Begge må rulles (taes) ut fra vegg og vaske vegg, tilstøtende flater og gulvet, der komfyr og kjøleskap har stått. Kjøleskapet må også kobles fra (så det får rommtemp.) og vaskes "all over" invendig. (Forutsetter da, at disse ikke var innebygd). Dette bør gjøres regelmessig, minst en gang i året. Hvis ikke, blir det vanskelig å fjerne gammelt fett og smuss. Og hvis ikke komfyrtoppen er holdt regelmessig (daglig) ren for fett, brenner fettet fast rundt kokeplatene og det fjernes ikke med såpevenn! Her må det sterkere "lut" til. Det brukes et spessielt skuremiddel, beregnet for slikt. Så i værste fall, kan de ha jobbet i mange timer og så kommer reisetid inn. Det du skriver om "mangler", henviser nok ikke til utvasking, av en leilighet. Men til skader, unormal slitasje, o.l. Vil anta at når du ikke klarte å vake godt nok første gangen, så mener at de det er tull, å la deg (og andre) komme tilbake en, eller flere ganger, for å gjøre dette tilfredstillende. Er ganske sikke på, at du har krav på en faktura/spesifisert regning, men hva er poenget? Tviler på at det er mye å hente, hvis det er noe i det hele tatt. Ta det som lærdom. Og til neste gang du leier, lær deg rengjøring og få arbeidet godkjennt! Eller betal, for all rengjøring. Endret 22. mai 2011 av geco5 Lenke til kommentar
oma123 Skrevet 22. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2011 Bodde der i 7 mnd. Komfyr og kjøleskap ble vasket før jeg flyttet ut. Vaskehjelpene har kontor på huset. Ble ikke tilbudt befaring sammen med de, ei heller ble det diskutert noe pris. Her har de tatt seg til rette. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 (endret) Vasket du slik jeg har beskrevet? Eller var det steder du ikke vasket. Er du sikker på at du vasket godt nok? Hvis du har gjordt det, da ville jeg klaget! Du blir ikke tilbudt befaring. Du skal ha gjordt en tilfredstillende jobb. Endret 22. mai 2011 av geco5 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Det er i tillegg slik at når du allerede har flyttet ut og blitt presentert for manglene så er det allerede for sent, da har de vasket allerede... Hvis du ønsker befaring av vasken så må du nesten ta kontakt med dem FØR du flytter ut... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå