Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Delta i diabetes forskningsprogrammer?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en type1-diabetiker som lenge har hatt stor intersse for teknologi. Jeg jobber også i dag som it-konsulent. Jeg kunne derfor også tenke meg en mer teknologisk styrt diabeteshverdag og lurer derfor på om det er noen som veit av om det finnes noen forskningsprosjekter som jeg som diabetiker kan delta i rundt osloområdet? Jeg vet ærlig talt ikke om noe sånt engang finnes, så derfor legger jeg ut en generell forespørsel her:)

Postet av anonym: bed2d192be74774313bd9e3c8aff95f3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg er en type1-diabetiker som lenge har hatt stor intersse for teknologi. Jeg jobber også i dag som it-konsulent. Jeg kunne derfor også tenke meg en mer teknologisk styrt diabeteshverdag og lurer derfor på om det er noen som veit av om det finnes noen forskningsprosjekter som jeg som diabetiker kan delta i rundt osloområdet? Jeg vet ærlig talt ikke om noe sånt engang finnes, så derfor legger jeg ut en generell forespørsel her:)

Insulinpumpe + kontinuerlig blodsukkermåler.

Insulinpumpa leverer insulin via en slange og en nål du "skyter" inn i magen. Nålen skiftes hver tredje dag. Insulinpumpa fungerer nesten som en mekanisk bukspyttkjertel og leverer hurtigvirkene insulin hele tiden for å holde blodsukkeret nede. Du setter ekstra insulin manuelt når du spiser mat.

Du kan lese mer om insulinpumpa her: http://www.medtronic-diabetes.no/produktinformasjon/paradigm-veo/index.html

Jeg har selv en og er kjempe fornøyd. Denne er til Type 1 Diabetes.

Så har du kontinuerlig blodsukkermåleren som er en liten sender du skyter inn i magen. Og som måler og sender blodsukkeret til insulinpumpa. Dette gjør den hvert femte minutt. Pumpa sier i fra om blodukkeret ditt er eller kommer til å bli for lavt eller høyt.

Du kan også selfølgelig se hva blodsukkeret er akkurat nå. Den kan også stoppe pumpa automatisk hvis blodsukkeret skulle bli for lavt.

Du kan lese mer her: http://www.medtronic-diabetes.no/produktinformasjon/guardian-real-time/minilink-real-time-sender.html

Denne er også tilgjengelig i norge men er litt vankeligere å få av sykehuset. Den må brukes med en insulinpumpe og er derfor til type 1.

Med alt dette følger også med en motaker du setter i PCen og kan trådløst laste opp alle insulindoser og blodsukkerresultater fra pumpa. Programmet som følger med gir deg god oversikt over alt som skjer med din diabetes.

Lykke til :)

Endret av bruker1149
Lenke til kommentar

Takk for svar. Har fått svar om at jeg skal komme inn på sykehuset en gang før feb 2012, så må nok vente en god stund. Hva skal til for at jeg får den kontinuerlige blodsukkermåleren da? Skal sies at jeg har rimelig godt langtidsblodsukker på 5.5, men det har vel også noe med at jeg måler meg med min accu check compact plus mange ganger om dagen.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke nøyaktig hva kriteriene er. Men jeg skal få den på grunn av jeg ikke merker lavt blodsukker.

Jeg har også hørt at dei som sliter med å holde blodsukkeret stabilt kan prøve/ få. Men som sakt vet jeg ikke nøyaktig hva som må til.

Endret av bruker1149
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...