HCJ Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 (endret) Heisann! Jeg har nettopp hatt konfirmasjon og har lyst å bruke pengene på noe så fornuftig som en ny gamer pc! Akkurat nå har jeg bare en dårlig bærbar som jeg lider med. Fikk ca. ~25,000 til konfirmasjonen. Igår kjøpte jeg med en Samsung 40" LED TV, som jeg bruker som PC skjerm og som TV! Det funker kjempe bra! Kostet meg 7000kr. ( Pappa spanderte litt ) Men nå vil jeg kjøpe meg en ny PC, og har surfet lenge på bl.a komplett.no . Vurderer å kjøpe denne http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10430 . Vil også konfigurere den litt, som å bytte ut: Hovedkort ASUS M4A89GTD PRO/USB3, Socket-AM3 ATX, AMD890GX+SB850, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, VGA, DVI, HDMI, SATA 6Gb/s, USB 3.0 TIL ASUS Crosshair IV Formula, Socket-AM3 ATX, AMD890FX+SB850, DDR3, 4xPCIe(2.0)x16, SATA 6Gb/s, USB 3.0, SupremeFX X-FI Prosessor AMD Phenom II X6 1075T Six Core, 3,0Ghz/3,5GHz Turbo, AM3, 9MB, 125W, Boxed TIL AMD Phenom II X6 1090T Black Edition Six Core, 3,2Ghz/3,6GHz Turbo, AM3, 9MB, 125W, Boxed Skjermkort Crossfire XFX Radeon HD 6950 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, 2xDVI, HDMI, 2xmini-DisplayPort, 800MHz TIL XFX Radeon HD 6950 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, "XXX", 2xDVI, HDMI, 2xmini-DisplayPort, 830MHz Alt dette vil sikkert koste ~12,500 kr. Jeg spiller veldig mye, og mener at dette er fornuftig. Eller er det? Er det verd å bruke hele 12,500 kr på en PC? Eller burde jeg kjøpe meg en rimligere pc og spare resten til f.eks moped eller bil? Vil denne pcen holde lenge nok til å være verd 12,500kr? Eller UTROLIG usikker! Hvis jeg kjøper denne har jeg jo ca. 5500kr igjen. Er opp for forslag til annen pc. Holder litt fast på denne pcen fordi den har crossfire teknologi innen skjermkortene. Vil spille spill som WoW, CSS, Crysis 2, Call of Duty Mw2/Black Ops og andre spill som kommer i nærmeste framtid. Jeg vil helst bruke pengene mine så godt som mulig, fordi det er ikke hver dag jeg har så mye penger å forvalte! Vær så snill og hjelp meg!! Trenger seriøst hjelp! -Haakon. Endret 22. mai 2011 av HCJ Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 (endret) Du kan få en fin spill-PC til 8000kr. AMDs seks-kjerne og forsåvidt AMD generelt vil være et veldig dårlig valg til spill nå for tiden. Intels Sandy Bridge-prosessor i5 2500k yter veldig mye bedre enn AMD i spill, såvel som det meste annet. Av hovedkort kan du velge Asus P8P67-Pro som er et godt og forholdsvis rimelig kort. HD6950 er et godt skjermkort som nok vil tilfredsstille dine behov. Pass på å velg et kort med alternativ kjøleløsning. Og forresten, å investere i en spill-PC er et tapsprosjekt fra dag 1. Vil du i hovedsak spille og har begrenset med penger så kjøper du en PS3 eller X-box. Endret 22. mai 2011 av Komakino Lenke til kommentar
Karbutar Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Og forresten, å investere i en spill-PC er et tapsprosjekt fra dag 1. Vil du i hovedsak spille og har begrenset med penger så kjøper du en PS3 eller X-box. Åja, FPS spel er jo sinnsjukt bra på konsoll 1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Heisann! Jeg har nettopp hatt konfirmasjon og har lyst å bruke pengene på noe så fornuftig som en ny gamer pc! Akkurat nå har jeg bare en dårlig bærbar som jeg lider med. Fikk ca. ~25,000 til konfirmasjonen. Igår kjøpte jeg med en Samsung 40" LED TV, som jeg bruker som PC skjerm og som TV! Det funker kjempe bra! Kostet meg 7000kr. ( Pappa spanderte litt ) Men nå vil jeg kjøpe meg en ny PC, og har surfet lenge på bl.a komplett.no . Vurderer å kjøpe denne http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10430 . Vil også konfigurere den litt, som å bytte ut: Hovedkort ASUS M4A89GTD PRO/USB3, Socket-AM3 ATX, AMD890GX+SB850, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, VGA, DVI, HDMI, SATA 6Gb/s, USB 3.0 TIL ASUS Crosshair IV Formula, Socket-AM3 ATX, AMD890FX+SB850, DDR3, 4xPCIe(2.0)x16, SATA 6Gb/s, USB 3.0, SupremeFX X-FI Prosessor AMD Phenom II X6 1075T Six Core, 3,0Ghz/3,5GHz Turbo, AM3, 9MB, 125W, Boxed TIL AMD Phenom II X6 1090T Black Edition Six Core, 3,2Ghz/3,6GHz Turbo, AM3, 9MB, 125W, Boxed Skjermkort Crossfire XFX Radeon HD 6950 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, 2xDVI, HDMI, 2xmini-DisplayPort, 800MHz TIL XFX Radeon HD 6950 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, "XXX", 2xDVI, HDMI, 2xmini-DisplayPort, 830MHz Alt dette vil sikkert koste ~12,500 kr. Jeg spiller veldig mye, og mener at dette er fornuftig. Eller er det? Er det verd å bruke hele 12,500 kr på en PC? Eller burde jeg kjøpe meg en rimligere pc og spare resten til f.eks moped eller bil? Vil denne pcen holde lenge nok til å være verd 12,500kr? Eller UTROLIG usikker! Hvis jeg kjøper denne har jeg jo ca. 5500kr igjen. Er opp for forslag til annen pc. Holder litt fast på denne pcen fordi den har crossfire teknologi innen skjermkortene. Vil spille spill som WoW, CSS, Crysis 2, Call of Duty Mw2/Black Ops og andre spill som kommer i nærmeste framtid. Jeg vil helst bruke pengene mine så godt som mulig, fordi det er ikke hver dag jeg har så mye penger å forvalte! Vær så snill og hjelp meg!! Trenger seriøst hjelp! -Haakon. I løpet av et år kan du regne med at PCen er verdt kanskje 6000 kr om du er heldig, prisraset er såpass fort. Til spillene du har nevnt vil et HD 6950 1GB holde i massevis, Crossfire er mer for de som har lyst til å sette rekorder eller har altfor mye penger å brenne på unyttige ting. Crossfire er ikke for deg. Start med Komplett Gamer Limited Edition og velg: kabinettet du har lyst på. Corsair HX 650W PSU Samsung SpinPoint F3 1TB 7200RPM SSD bør du absolutt beholde, med en slik i maskinen vil du merke stor forskjell. Alt annet kan du bare la stå slik det er. GTX 560 Ti er omtrent like sterkt som et HD 6950. i5-2500 gruser enhver AMD-prosessor. Kabinettet som er ferdigvalgt er veldig stille og bra for din bruk. Lenke til kommentar
phlake Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Først og fremst: Komplett er dyrt. Dustinhome.no er billigere. For det andre kan du se på Black Refinery-oppsettet her på forumet. Du bør absolutt gå for Intel Socket 1155, i5-2500k og et av skjermkortene som er anbefalt der. Det vil gi deg _MYE_ bedre spillytelse enn noen av oppsettene med AMD her. Se link i signaturen min for litt sammenligning mellom Intels Sandy Bridge-cpu-er og en drøss andre ting. Knuser alle :o) Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Hvis du er redd for at investeringen din skal falle i verdi, så er nok PC det verste å bruke pengene på. Som nevnt, det skal bare 1år til før maskinen er verdt under halvparten av det den kommer til å koste deg. Sertifikat til bil som du nevner f.eks. har du til du er 100år, så sant du ikke kjører som en idiot da. Bare for å svare på den biten av spørsmålene dine. Ellers vil nok maskinen fungerer strålende den. Men du har ikke vurdert å bygge den selv? Det er temmelig enkelt og krever ikke stort andre kunnskaper enn å kunne lese manualen som følger med til hovedkortet. Sparer nok en del kroner på det, kontra å la komplett eller andre bygge den for deg. Tar du deg en tur innom prisjakt.no kan du jo kanskje også få delene billigere andre plasser også. Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Her har du en fin spill-PC til drøye 8000kr. Den kan gjøres billigere, men du mister da muligheten for oppgradering til Crossfire ved et senere tidspunkt. Kabinettet er en smakssak, men CM690 II er slettes ikke dumt. Pent er det også til Cooler Master å være. Og forresten, å investere i en spill-PC er et tapsprosjekt fra dag 1. Vil du i hovedsak spille og har begrenset med penger så kjøper du en PS3 eller X-box. Åja, FPS spel er jo sinnsjukt bra på konsoll Poenget var at det i enkelte tilfeller kan være sinnsjukt dumt å bruke haugevis av penger på en spill-PC hvis man har begrensede midler og dessuten mange andre viktige investeringer rundt hjørnet, noe som en konfirmant ofte har. Det får uansett bli opp til den enkelte å avgjøre. Lenke til kommentar
HCJ Skrevet 22. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2011 Tusen takk for alle svar! Setter utrolig pris på det. Har innsett nå at det er et utrolig dumt valg å investere hele 12,500 kr i en pc som kanskje ikke er bedre enn andre pcer til f.eks 8000 kr om noen år. Har sett litt på denne http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10180 . Den ser veldig bra ut, og koster ikke like mye. Jeg vet, den koster også mye penger, men jeg er en som sitter på pc'en i store deler av min fritid. Vil likevel gjøre om noe innenfor denne pakken. Som f.eks: DDR3 Minne Jeg vil velge enten Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9 Kit w/2x ValueRAM 4GB DDR3 ELLER Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT, CL9 Kit w/two matched DDR3 4GB, 240pin De har akkurat samme spesifikasjoner, men de har forskjellige merker (Kingston og Crucial), hvilke av de merkene skal jeg gå for? Hvilket ville dere valgt? Det samme går for hovedkortet: Gigabyte GA-890GPA-UD3H, Socket-AM3 ATX, AMD890GX+SB850, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, SATA 6Gb/s, USB 3.0, VGA, DVI, HDMI ELLER ASUS M4A89GTD PRO/USB3, Socket-AM3 ATX, AMD890GX+SB850, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, VGA, DVI, HDMI, SATA 6Gb/s, USB 3.0 Gigabyte eller ASUS for hovedkort? En ting til, hva mener dere jeg burde gå for av Intel og AMD prosessorer? AMD gir mye ytelse for pengene. Intel gir også mye ytelse men er litt mer kostbart enn AMD. Er det noe merkbar forskjell i det hele tatt mellom disse to? Hvis jeg skulle valgt en AMD prosessor hadde jeg valgt for en AMD Phenom II X6 1090T Black Edition Six Core. Hvis jeg skulle valgt en Intel prosessor, hadde jeg valgt Intel Core i7 Quad Processor i7-2600K. Vil disse prosessorene yte like bra? -Haakon Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 en i7-2600k gruser en Phenom II X6 1090T. Ingen av dem er primært rettet mot folk som spiller da, de er rettet mot folk som driver med videoredigering eller 3d-modellering på høyt nivå. Skal du spille er i5-2500k det lureste valget: i5-2500k mot Phenom II X4 965 BE i5-2500k mot Phenom II X6 1090T Begge Phenomene blir gruset rimelig bra av en i5-2500k. i7-2600k mot i5-2500k Begge prosessorene er veldig like, men du ser at i programmer som x264 (videotranskoding) og 3dsmax at det er en større forskjell. Spillmessig er de like gode, fordi ingen spill utnytter mer enn fire kjerner (i7-2600k er også firekjerner, men har mulighet til å kjøre to programmer per kjerne) Komplett Gamer Limited Edition er den maskinen du vil se på. Lenke til kommentar
dnz2k Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Velg delene selv, mye billigere. Kjøpte meg selv en pc til konf, og jeg betalte 8500,- inkl. frakt. Intel core i5 2500k HIS Radeon 6990 8gb ram 600W strømforsyning MSI hovedkort, velge p67. - til dette får en sykt bra gaming pc, å kaste bort 12k på en gaming pc er bortkasta. Hadde mine drømmer om å få meg en gaming pc til 20k, men fikk desverre ikke så mye til konfen. Glad jeg ikke brukte så mye lykketil :- ) Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Velg delene selv, mye billigere. Kjøpte meg selv en pc til konf, og jeg betalte 8500,- inkl. frakt. Intel core i5 2500k HIS Radeon 6990 8gb ram 600W strømforsyning MSI hovedkort, velge p67. - til dette får en sykt bra gaming pc, å kaste bort 12k på en gaming pc er bortkasta. Hadde mine drømmer om å få meg en gaming pc til 20k, men fikk desverre ikke så mye til konfen. Glad jeg ikke brukte så mye lykketil :- ) Da har du sikkert endt opp med en rimelig svakt strømforsyning og kabinett, til den prislappen hadde jeg heller kjøpt et HD 6950, SSD, 650-750W høy kvalitet PSU, og et skikkelig kabinett som har greit med plass og god kjøling. Lenke til kommentar
HCJ Skrevet 23. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2011 (endret) Hmm, ja, kanskje jeg går for en Intel prosessor likevel. Isåfall går jeg for denne http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10479 . Vil såklart gjøre om noen av delene i pakken. Skal se nærmere på den. Har også hørt at AMD kommer ut med sin nye prosessor i slutten av juni. "Bulldozer" trur jeg den het. Tror du Bulldozer blir ekstremt dyrt? Burde jeg vente en måneds tid å se om det har kommet noen nye gode tilbud til denne prisklassen på Komplett? Kanskje prisene vil senkes om en måneds tid? -Haakon Endret 23. mai 2011 av HCJ Lenke til kommentar
dnz2k Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Velg delene selv, mye billigere. Kjøpte meg selv en pc til konf, og jeg betalte 8500,- inkl. frakt. Intel core i5 2500k HIS Radeon 6990 8gb ram 600W strømforsyning MSI hovedkort, velge p67. - til dette får en sykt bra gaming pc, å kaste bort 12k på en gaming pc er bortkasta. Hadde mine drømmer om å få meg en gaming pc til 20k, men fikk desverre ikke så mye til konfen. Glad jeg ikke brukte så mye lykketil :- ) Da har du sikkert endt opp med en rimelig svakt strømforsyning og kabinett, til den prislappen hadde jeg heller kjøpt et HD 6950, SSD, 650-750W høy kvalitet PSU, og et skikkelig kabinett som har greit med plass og god kjøling. Glømte SSD disken min på 60 GB, beklager. vell, jeg trenger ikke å overklokke noe enda, fordi jeg kjøpte meg 2500k var fordi den dagen pcen blir treig, så slepper jeg å stresse med overklokking Strømforsyninga er helt grei, enkelt og greit.. Skal ha meg vannkjøling og ett annet kabinett. Så blir dette en flott gaming pc Lenke til kommentar
dnz2k Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Hmm, ja, kanskje jeg går for en Intel prosessor likevel. Isåfall går jeg for denne http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10479 . Vil såklart gjøre om noen av delene i pakken. Skal se nærmere på den. Har også hørt at AMD kommer ut med sin nye prosessor i slutten av juni. "Bulldozer" trur jeg den het. Tror du Bulldozer blir ekstremt dyrt? Burde jeg vente en måneds tid å se om det har kommet noen nye gode tilbud til denne prisklassen på Komplett? Kanskje prisene vil senkes om en måneds tid? -Haakon Vent heller og se :- ) Ganske kjipt å bruke penger på en CPU, også er Bulldozer bedre :- ) Det du også kan gjøre, er å vente litt. Tilbudene kommer ett par dager etter du har bestilt pcen din, det gjorde det ihvertfall med meg. Lenke til kommentar
HCJ Skrevet 23. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2011 (endret) Hmm, ja, kanskje jeg går for en Intel prosessor likevel. Isåfall går jeg for denne http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10479 . Vil såklart gjøre om noen av delene i pakken. Skal se nærmere på den. Har også hørt at AMD kommer ut med sin nye prosessor i slutten av juni. "Bulldozer" trur jeg den het. Tror du Bulldozer blir ekstremt dyrt? Burde jeg vente en måneds tid å se om det har kommet noen nye gode tilbud til denne prisklassen på Komplett? Kanskje prisene vil senkes om en måneds tid? -Haakon Vent heller og se :- ) Ganske kjipt å bruke penger på en CPU, også er Bulldozer bedre :- ) Det du også kan gjøre, er å vente litt. Tilbudene kommer ett par dager etter du har bestilt pcen din, det gjorde det ihvertfall med meg. Det kan jeg skrive under på! Er utrolig uheldig med sånne ting. Rett etter jeg kjøpte min 40" Samsung LED TV på Expert, så kom jeg over en 46" Samsung LED TV til bare 200 kr dyrere på Komplett! ( http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=589028&forside=589028 ) Den hadde alt som den jeg kjøpte hadde og var 6 tommer STØRRE for bare 200kr til Det er en utrolig bitter følelse som jeg bare ikke klarer å bearbeide! ARRRGH! Hjelp! :O Endret 23. mai 2011 av HCJ Lenke til kommentar
dnz2k Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Hmm, ja, kanskje jeg går for en Intel prosessor likevel. Isåfall går jeg for denne http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10479 . Vil såklart gjøre om noen av delene i pakken. Skal se nærmere på den. Har også hørt at AMD kommer ut med sin nye prosessor i slutten av juni. "Bulldozer" trur jeg den het. Tror du Bulldozer blir ekstremt dyrt? Burde jeg vente en måneds tid å se om det har kommet noen nye gode tilbud til denne prisklassen på Komplett? Kanskje prisene vil senkes om en måneds tid? -Haakon Vent heller og se :- ) Ganske kjipt å bruke penger på en CPU, også er Bulldozer bedre :- ) Det du også kan gjøre, er å vente litt. Tilbudene kommer ett par dager etter du har bestilt pcen din, det gjorde det ihvertfall med meg. Det kan jeg skrive under på! Er utrolig uheldig med sånne ting. Rett etter jeg kjøpte min 40" Samsung LED TV på Expert, så kom jeg over en 46" Samsung LED TV til bare 200 kr dyrere på Komplett! ( http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=589028&forside=589028 ) Den hadde alt som den jeg kjøpte hadde og var 6 tommer STØRRE for bare 200kr til Det er en utrolig bitter følelse som jeg bare ikke klarer å bearbeide! ARRRGH! Hjelp! :O Spørs hva du skal bruke Tv'en til. Dem fleste ser film, men noen bruker til gaming. Min mening er att en 40" er mer enn nok. F.eks vist du gamer, og du bruker tv'en til skjerm, så må du jo flytte hodet hele tiden. Har en kompis som har en 27, og det er mye, spesielt til gaming. Lenke til kommentar
HCJ Skrevet 26. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2011 Jeg vil avvente med å kjøpe PC til litt senere, så jeg ikke angrer meg på noe. Hørt mange av dere sier mye bra om Intel Core i5 2500k prosessoren. Burde jeg gå for den, AMD Phenom II X6 1090T eller Intel Core i7 2600k quad prossesoren? Har diskutert mye med venner, uten å ha kommet fram til noe svar enda. -Haakon Lenke til kommentar
phlake Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 i5-2500k er perfekt til gaming etc. AMD x6 yter dårligere på de fleste områder. Sjekk link i signaturen min (2500k vs 2600k) for sammenligning mellom i5, i7 og en drøss med amd-/intel-cpu-er. Lenke til kommentar
HCJ Skrevet 1. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2011 Yes, da trur jeg at jeg har bestemt meg! Går for denne http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10479 Vil gjøre om noen få ting som Prosessor ---> Intel i5 Quad 2500k. Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB ---> 8GB Skjermkort ---> Gainward GeForce GTX 560Ti 2GB PhysX Og resten vil jeg beholde som det er. Hva mener dere om denne pcen? Vil den kjøre spill som f.eks Crysis 2 på full grafikk uten tegn til lagg? Syns selv den ser svært bra ut! Dette vil koste ~ 9800kr , som jeg mener er ganske rimelig for en så bra pc. Verdt 9800kr? =) Dere har vært utrolig hjelpsomme! Tusen tusen takk !! Lenke til kommentar
Jakobk Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Kunne fått en pc som var bedre til gaming til den prisen, pga skjermkort. hvorfor ikke 6950 eller 6970? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå