Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

kommer ikkje inn på windows

Anbefalte innlegg

hei

for nokon dager sidan når pcen min var på, og inne på windows så kom nokon borti hovedstrømledningen til pcen sånn at den datt ut og pcen slo seg av. ved neste oppstart fekk eg to alternativ: startup repair og vanlig windows 7 startup. har prøvd begge, men når det kommer til loadingen (starting windows) eller what ever. så skjer det ikkje noko, uansett kor lenge eg venter.

gjekk ut i fra at det var piratkopien og ein dårleg crack som hadde skulden så eg skaffet meg ein ny windows 7 install cd. fikset på bios sånn at pcen skal boote fra cd før windows oppstart. det kommer opp press any key to boot from cd or dvd. eg trykk enter, og det kommer opp: windows is loading files, og det går som smurt, men så dukker det opp: starting windows. og igjen det skjer iiiingenting :(

er det nokon som har peiling? takker alle svar på forhand, gidklemkos!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Plutselig strømavkutt kan gjøre at harddisken ikke får lagret filer som ligger i cache til den fysiske disken - og dermed føre til korrupte filer. Om du er uheldig kan det dermed føre til korrupte systemfiler som i værste tilfelle kan føre til at oppstarten feiler.

Harddisken i seg selv derimot skal ikke kunne ta fysisk skade av av bare strømmen går. Sansyligheten for at det er harddisken som er død er dermed veldig liten vil jeg påstå.

Hvis du vil teste om disken er død likevel (noe jeg tror er lite sansynlig) kan du:

- Laste ned ubuntu live og boote fra CD/DVD slik at du får tilgang til disken fra Ubuntu og kan se at den fungerer og at filene dine er intakte (du kan også selvfølgleig backupe viktige filer)

http://www.memtest.org/

- Koble disken til en annen maskin - om du har den muligheten.

Skulle du fikset den nåværende installasjonen ville beste måte være å ta en in-place system reinstall:

http://www.sevenforums.com/tutorials/3413-repair-install.html

dersom ikke vanlig startup repair fikser problemet:

http://www.sevenforums.com/tutorials/681-startup-repair.html

OBS OBS OBS! en repair install har flere begresninger. Les NØYE alle begrensningene før du forsøker. Eksempelvis kan du ikke bruke en non-SP1 disc for å reparere et system som allerede har SP1 installert. SOm sagt - les instruksjonene nøye så unngår du mye hodebry.

Men - hvis du har gitt opp installasjonen og bare vil installere på ny så burde det være fint mulig. Hvorfor installasjonen stopper opp er litt værre å si på stående fot. Jeg ville testet følgende:

1 - Fysisk koble ut (ledningene) på alle andre disker enn den som du skal installere OSet til.

2 - Hvis problemet vedvarer - sjekk at minnet ditt er ok. Mange slike saker har vist seg å være relatert til defekt minne, og det er enkelt så sjekke med:

http://www.memtest.org/

(ved å lage en botbar CD/DVD eller USBpinne. Sistnevnte er hakket mer komplisert enn å bare brenne en CD/DVD)

Begynn med dette og hvis du ikke kommer noe videre likevel så kom tilbake og post resultatene dine så skal jeg se om jeg har noe mer å foreslå (eller kanskje noen andre har gode forslag å komme med).

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Eg vil eigentleg berre reformatere pcen, har ingenting på den av interesse uansett, sidan eg nylig reformaterte grunna nytt hk, cpu og ram. for 1-2 månder sidan. Eg skal ta å kjøre memtest så straks eg har klart å brenne ein boot-able cd :) tidligere har eg gjort det med windows-brenneprogram men det dukker ikkje opp som eit alternativ med laptopen min :p

trur forresten ikkje eg kommer meg innpå bios, er ganske sikker på at eg skal trykke DEL, men kommer ikkje innpå, dessutan så forsvinner hk-bildet (asus p8p67 deluxe) på 0,0002 sekunder så det er umulig å lese kva som står der. (har prøvd å spamme diverse knapper). f8 førte til at eg kunne velge mellom å boote cdrom eller hardisk først. så sånn fikk eg det til.

viss det er mulig å gjere reformateringen på eit anna vis, så hadde det vore fint. kommer forresten ikkje innpå safe-mode med cmd eller nett. og startup repair kommer til ein lignende loading ala starting windows, men kommer aldri forbi den heller.

takk for utfyllande godt svar o hjelp stigma, så langt :)

Lenke til kommentar

Memtest: pass complete, no errors. reknar ved det at minnet er okay :D

Kva er neste steg du/dykk ville ha gjort?

ville ein ny hardisk løst saken?

har nlig bytta alt på pcen og formatert pcen til nytt windows. det einaste eg ikkje har bytta er hardisken, den har eg hatt i mange år, og om det er den som er problemet er det den beste komponenten å ha problemer med. Dog, eg vil eigentle ikkje måtte investere meir i maskinen :)

Lenke til kommentar

har googlet, men kommer aldri frem til nokon som ikkje får til å entre windows installasjon'n fra bootable cd. og dei aller fleste kommer innpå safemode. eg får ikkje til noko. og er fortsett litt usikker på om eg kjem innpå biosmenyen.

trygler om hjelp, er lei av laptop-surfing :p

takk :)

Lenke til kommentar

Hvis du er usikker på om harddisken er skadet/ødelagt og du egentlig ønsker å installere Windows på nytt, så har du vel kanskje ingenting å tape på å prøve å installere noe annet på disken? Bare for å se om det funker?

I så fall kan du jo prøve siste utgave av Linux Mint.

Får du trøbbel med å installere den også, så er det vel enda et tegn på at disken er moden for utskifting.

Lenke til kommentar

takker svar. god ide, du har ikkje noko random-gratis-vare som eg kan installere i stedet. sidan eg berre har vanlige brenne cd'er med rundt 700mb lagringsplass :D viss ikkje får eg kjøpe dvd'er i morgon.

Det finnes en CD-versjon av Linux Mint - sjekk Download-siden via linken jeg postet tidligere.

Lenke til kommentar

har no prøvd å starte pcen med to forskjellige inntakte hardisker med lovlig windows 7, begge hadde samme resultat, den kom til starting windows, og etter det rebota pcen seg opp på nytt av seg sjøv. Så da tar eg det forgitt at det ikkje er hardisk, men kva er det da? hk, ram? :S det hadde vore veldig sørgelig, for eg har nettopp kjøpt nytt, og har ikkje råd til å bruk meir penger på det :(

Edit: takker svar, men med resultatet at winows ikkje vil boote med inntakte hardisker, er det vel lite vits å prøve og innstalere noko anna på min hardisk? Sidan den beklagelig nok ikkje er problemet.

Endret av xersess
Lenke til kommentar
har no prøvd å starte pcen med to forskjellige inntakte hardisker med lovlig windows 7, begge hadde samme resultat, den kom til starting windows, og etter det rebota pcen seg opp på nytt av seg sjøv.

Du kan så å si aldri starte opp med "ferdig OS" harddisk fra en "annen" Windows 7 installasjon tatt fra annen maskin (om det er det du prøver på).

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
har no prøvd å starte pcen med to forskjellige inntakte hardisker med lovlig windows 7, begge hadde samme resultat, den kom til starting windows, og etter det rebota pcen seg opp på nytt av seg sjøv.

Du kan så å si aldri starte opp med "ferdig OS" harddisk fra en "annen" Windows 7 installasjon tatt fra annen maskin (om det er det du prøver på).

det er det eg prøver på ja :p men kordan kan eg da finn ut om det er hardisen min som er problemet? får litt lyst å berre kjøpe ny, og prøve å installere os på den å håpe på at alt ordner seg da

Lenke til kommentar

Eg tenkte viss eg kunne oppdatere bios via ein cd som eg booter, sidan e ikkje komme inn i windows.

Nå får jeg ikke tak i User Guide til ditt hovedkort fra den PC'en jeg sitter ved nå, men i andre Asus-modeller har de noe som heter EZ Flash (EZ Flash 2) som gjør at du kan oppdatere BIOS - fra BIOS!

Du legger den nye BIOS-filen på en USB Flash drive (=minnepinne), starter opp maskinen, går inn i BIOS og aktiverer EZ Flash. Dette står beskrevet i den User Guide som følger med hovedkortet.

edit: Ser at wiberos allerede har nevnt EZ Flash ....

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

har prøvd å kole den til som datadisk på ein anna pc, det kom ein error når ein dobbeltklikket på hardisken i fra "min data maskin", men kom mg fint innpå o kunne bruke innholdet vis eg åpnet den ved å høgreklikk og trykke "åpne". merkelig, kunne ønske eg ikkje kunne komme meg innpå, sånn at eg kunne kjøt ny hardisk i dag og fiksa skiten!

Lenke til kommentar

har prøvd å kole den til som datadisk på ein anna pc, det kom ein error når ein dobbeltklikket på hardisken i fra "min data maskin", men kom mg fint innpå o kunne bruke innholdet vis eg åpnet den ved å høgreklikk og trykke "åpne". merkelig, kunne ønske eg ikkje kunne komme meg innpå, sånn at eg kunne kjøt ny hardisk i dag og fiksa skiten!

Det er jo ikke sikkert at det er harddisken som er problemet her.

Det kan jo hende det bare er det at det er vanskelig å installere Windows på PC'en din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...