Onkel Kompost Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Du har nok rett i at volumet har mye å si. Jeg liker litt trøkk for å virkelig leve meg inn i musikken. Med dt770 ble det da for meg lignende problem til det man ofte opplever på konserter, som du sa, litt skjærende diskant. Det skjer jo fortere med dt770'ene siden diskanten er så framtredende. Har ikke vært så mye på konserter nettopp på grunn av dette. Foretrekker å høre musikk på øreklokker eller anlegget() . God lyd betyr alt i mine ører. Forresten, du må spille temmelig lavt hvis du klarer å høre omgivelsene mens du bruker dt770, de er jo brukbart isolert. Bra for hørselen da Er godt mulig jeg kjøper hd650 eller tilsvarende innen noen år, men må nesten ha egen forsterker til de så må feite opp lommeboken litt først. Btw, hvis jeg ser på riktig eller i det minste lignende marshall-øreklokker så ligger de vel på øret? Synes selv det er lite behagelig. Komfort er viktig med øreklokker...hvis man ikke orker å bruke de hva er da poenget? Jeg har funnet ut at om man spiller musikken lavt på øreklokker så føles det etterhvert som lyden blir kraftigere. Jeg antar at dette er på grunn av ørets egenskaper til å forsterke lyder. Jeg hører nok ikke alt i omgivelsene med Beyerdynamicene, for å si det mildt. Men jeg hører da noe. Jeg hadde noen Siberia Ice-noe-noe som jeg brukte. De lå også om ørene, og gav en grei lyd. Men som du sikkert vet er det ikke alltid at man ser seg om, så jeg presterte å sette meg på disse en gang. Dermed ble noe ødelagt der og de var ubrukelige. Disse var i alle fall superbe til å høre omgivelser samtidig som man hørte på musikk. En annen fordel (slik jeg ser det) var at de siden de var såpass lav på volum var at omgivelsene ikke hørte noe av det. De Marshall-klokkene jeg har (Major) ligger oppå øret ja. Det er lite behagelig. Selv om de skriver at The Major embodies vast amounts of the massive marshall legacy. Beside being straight up dazzling, the major is a solid workhorse with a great stamina, designed with non-stop, all-day listening in mind. No matter how heavy the music, the super soft cushions will rest lightly upon your ears and if you by chance would like to take the major off of uour head, they are foldable for easy storage and transporation Jeg føler ikke at det er verken super soft eller hviler lett på hodet mitt, men så har jeg nok en lei kombinasjon av sarte ører og et hode som ikke er av minste slaget. Det er litt trist, ettersom lyden i Marshallene er ganske god. Lenke til kommentar
DeepW Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 (endret) Jeg har funnet ut at om man spiller musikken lavt på øreklokker så føles det etterhvert som lyden blir kraftigere. Jeg antar at dette er på grunn av ørets egenskaper til å forsterke lyder. Jeg hører nok ikke alt i omgivelsene med Beyerdynamicene, for å si det mildt. Men jeg hører da noe. ... De Marshall-klokkene jeg har (Major) ligger oppå øret ja. Det er lite behagelig. ... Jeg føler ikke at det er verken super soft eller hviler lett på hodet mitt, men så har jeg nok en lei kombinasjon av sarte ører og et hode som ikke er av minste slaget. Det er litt trist, ettersom lyden i Marshallene er ganske god. Ja øret blir "lydblind", akkurat som man blir fartsblind. Kan fint høre på ganske lavt volum til vanlig, men hvis man først skrur opp lyden så funker det dårlig å skru ned til vanlig volum igjen uten en liten pause. Når det gjelder å høre omgivelsene er det en klar fordel å ha åpne øreklokker. Disse er jo generelt litt mer luftig (ligner mer på høyttalere lydmessig) enn lukkede også, noe som er en pluss i min bok. I tillegg blir man ikke svett på ørene. Du kan jo modifisere de marshall-øreklokkene. Jeg gjorde det med noen billige øreklokker som lå på øret. Fjernet putene, limte/skrudde/dobbelsideteipet (prøvde alle tre måtene) på plastplate m/puter fra noen andre billige øreklokker som ikke lå på øret. Stor forbedring i komfort. Du kan jo gjøre det samme og bruke puter beregner for dt770. De er jo digg, og er jo enkelt og ganske rimelig siden beyerdynamic selger reservedeler til øreklokkene sine Og så kjøpe noe plexi på f.eks på clas ohlson, lett å sage i med stikksag, og hvis man pusser kantene med fint sandpapir ser det ganske bra ut. Også hvis du lakkerer undersiden av plexiplaten (den siden som ikke er direkte synlig, som ligger mot øret) vil det bli pianolakk-finish på yttersiden av platen. Ville pusset kantene etter lakkeringen hvis du tenker på å gi det et forsøk. Skammelig å la gromme øreklokker ligge ubrukt edit: marshall-øreklokkene ligner forresten veldig på de øreklokkene jeg modifiserte. Hvis du ikke har lyst å lage varig merke på marshall-øreklokkene kan du sikkert feste platen m/puter uten å lime eller skru de fast, f.eks. benytte seg av kanten hvor de orginale putene klamrer seg fast Bare å sette seg litt i tenkeboksen Forresten, marshall major var da ikke så dyre? HD598 som jeg har koster ca 1600kr på nett (tilsvarende til dt770), og hd650 som jeg har lyst på koster ca 2800kr. DT770'ene må da være merkbart bedre enn marshall major, eller er det feil modell jeg linket til? (Kan jo forsåvidt ikke sammenlignes direkte siden marshall major er mer portabel.) Endret 4. juni 2011 av Deep87 Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Ja øret blir "lydblind", akkurat som man blir fartsblind. Kan fint høre på ganske lavt volum til vanlig, men hvis man først skrur opp lyden så funker det dårlig å skru ned til vanlig volum igjen uten en liten pause. Når det gjelder å høre omgivelsene er det en klar fordel å ha åpne øreklokker. Disse er jo generelt litt mer luftig (ligner mer på høyttalere lydmessig) enn lukkede også, noe som er en pluss i min bok. I tillegg blir man ikke svett på ørene. edit: marshall-øreklokkene ligner forresten veldig på de øreklokkene jeg modifiserte. Hvis du ikke har lyst å lage varig merke på marshall-øreklokkene kan du sikkert feste platen m/puter uten å lime eller skru de fast, f.eks. benytte seg av kanten hvor de orginale putene klamrer seg fast Bare å sette seg litt i tenkeboksen Forresten, marshall major var da ikke så dyre? HD598 som jeg har koster ca 1600kr på nett (tilsvarende til dt770), og hd650 som jeg har lyst på koster ca 2800kr. DT770'ene må da være merkbart bedre enn marshall major, eller er det feil modell jeg linket til? (Kan jo forsåvidt ikke sammenlignes direkte siden marshall major er mer portabel.) Absolutt. Om man først tråkker på med høyt volum så vil man jo slite litt om man setter ned volumet etterpå. Når det gjelder modisiering av øreklokker så er det noe jeg skulle kunne vurdere, men siden jeg mildt sagt ikke er så veldig hendig hadde jeg nok blitt nødt til å øve litt først. Men det er ikke helt umulig. Det med å bli svett på ørene er en annen fordel med åpne klokker ja. Men jeg har liksom ikke funnet noen anbfalte slike. Marshallene er nok bare halvparten av prisen på DT770ene, men det er fremdeles dobbelt så mye som koss portapro koster, så alt handler om perspektiv. 800 kr brukt på øreklokker som jeg ikke bruker noe særlig er fremdeles 800 kr som kunne vært spart til andre formål (og øreklokket) Det er en annen lyd ja, men den er ganske bra. Og som du selv sier, grunnet konstruksjonen av headsetet (med klokker liggende på ørene i stedet for rundt de) så blir det jo en annen opplevelse. Vi får nett sjå: neste headsetet jeg kjøper meg nok blir i alle fall et som ligger rundt ørene, så får vi se om det finnes gode slike i halvåpent eller åpent format. Du kan gjerne komme med tips. Jeg vurderer fremdeles de øreklokkene som artikkelen handlet om, men da blir de koblet til digitalpianoet (og slike ting) mens de andre blir brukt til mp3-spillere og datamaskiner og den formen. Lenke til kommentar
DeepW Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 (endret) ... Du kan gjerne komme med tips. Jeg vurderer fremdeles de øreklokkene som artikkelen handlet om, men da blir de koblet til digitalpianoet (og slike ting) mens de andre blir brukt til mp3-spillere og datamaskiner og den formen. Vel det høres ut som jeg har hakk i platen men ville absolutt vurdert de jeg har, sennheiser hd598. Uslåelig komfort og kort fortalt digg lyd. Lyd og bilde ga de spesielt anbefalt. De ble ikke kåret til årets beste kjøp i fjor, fordi når kåringen skjedde var de ca 400kr dyrere enn de er nå. De som ble kåret til årets beste var ath m50, men hd598 er nå et bedre kjøp siden prisen er den samme. Det står svart på hvitt i anmeldelsen at hd598 er bedre enn m50. Hvis du derimot vil ha litt mer robuste og mp3-spillervennlige øreklokker hadde jeg vurdert ath m50. Eneste minus er at de ligger på øret, så da er de vel egentlig ikke aktuelle... Siden du ikke har noe imot den typiske diskanten til beyerdynamic ville jeg sjekket ut de åpne modellene deres. DT880 er halvåpen mens dt990 er åpen. Anbefaler å sammenligne de med dt770 på headphone.com . Hvis jeg skulle kjøpt en av de ville jeg gått for DT880 pga de er mer nøytrale, men for litt mer trøkk er kanskje dt990 et bedre valg. Sistnevnte er jo i tillegg helt åpne med de fordelene det bringer med seg. De har ikke alle (ohm-)versjonene på headphone men det gir en pekepinne på hva du kan forvente med tanke på lydbilde. (Ville kanskje vurdert akg k701 / k702, de er åpen og har lignende frekvens-response til hd598. Desverre tror jeg ikke komforten på de er så bra...) Selvsagt dumt å tilnærmet hive penger ut vinduet, 800kr er ikke lommerusk. Er bare så vant med høye summer når det kommer til lyd. Har en onkel som er helt frelst. Han har stax øreklokker til ca 25000, forforsterker til 50000 osv, og har blant annet lånt forsterker fra hifiklubben her i bergen til 100 000kr. Så du skjønner kanskje hvorfor 800kr blekner litt Man får absolutt mye for pengene når det kommer til øreklokker. Det jeg har nevnt over er jo ekstremt, mitt budsjett er ikke i nærheten heller :!: Jeg vurderer å skaffe meg et skikkelig lydkort. ASUS Xonar Essence STX (ca 1500kr) eller kanskje nuforce udac2(ca 1300). Bruker for tiden integrert lydkort på et nokså rimelig hovedkort så tror ikke det har særlig god forsterkerdel eller lydprossesering. Endret 4. juni 2011 av Deep87 Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Vel det høres ut som jeg har hakk i platen men ville absolutt vurdert de jeg har, sennheiser hd598. Uslåelig komfort og kort fortalt digg lyd. [...] Hvis du derimot vil ha litt mer robuste og mp3-spillervennlige øreklokker hadde jeg vurdert ath m50. Eneste minus er at de ligger på øret, så da er de vel egentlig ikke aktuelle... Hmm. Jeg har sett litt på amazon.co.uk (bruker den nettsiden siden jeg for tiden bor i Belgia), tror ikke de hadde de du anbefalte. Men kanskje jeg bør prøvehøre på de når jeg er tilbake på ferie i Norge, for å se om det er noe som passer meg. Jeg tror nok at med min monsterskalle er ikke på ørene-klokker aktuelt. Siden du ikke har noe imot den typiske diskanten til beyerdynamic ville jeg sjekket ut de åpne modellene deres. DT880 er halvåpen mens dt990 er åpen. Anbefaler å sammenligne de med dt770 på headphone.com . Hvis jeg skulle kjøpt en av de ville jeg gått for DT880 pga de er mer nøytrale, men for litt mer trøkk er kanskje dt990 et bedre valg. Sistnevnte er jo i tillegg helt åpne med de fordelene det bringer med seg. De har ikke alle (ohm-)versjonene på headphone men det gir en pekepinne på hva du kan forvente med tanke på lydbilde. Trøkk er ikke så viktig, nettopp fordi at jeg foretrekker å kjøre volumet ganske lavt. Jeg skal se litt på de DT 880 og 990 du nevnte. For meg blir det liksom et "tryggere" kjøp, ettersom jeg vet at jeg trives godt med DT 770. Selvsagt dumt å tilnærmet hive penger ut vinduet, 800kr er ikke lommerusk. Er bare så vant med høye summer når det kommer til lyd. Har en onkel som er helt frelst. [...] Man får absolutt mye for pengene når det kommer til øreklokker. Det jeg har nevnt over er jo ekstremt, mitt budsjett er ikke i nærheten heller :!: Jeg kjenner folk som bruker masse penger på stereoanlegg, så om man sammenligner de med det man bruker på en hodetelefon så er det helt klart et 800 kr ikke er noe særlig. Jeg har hørt på en del anlegg spesielt siden jeg hadde en kamerat som hørte mest på klassisk musikk og på sin måte åpnet ørene mine for slike ting. Jeg har da også et kurant (billig) anlegg stående hos foreldrene mine i Norge, det er et anlegg som jeg planlegger å bruke mye når jeg en gang flytter tilbake. Jeg vurderer å skaffe meg et skikkelig lydkort. ASUS Xonar Essence STX (ca 1500kr) eller kanskje nuforce udac2(ca 1300). Bruker for tiden integrert lydkort på et nokså rimelig hovedkort så tror ikke det har særlig god forsterkerdel eller lydprossesering. Skikkelig lydkort er nok ikke til å kimse av, spesielt om du har en mp3-samlinger med noenlunde god kvalitet. Selv kjøper jeg CDer og ripper til Flac, og da er det jo gromme greier. Jeg bruker dog et Roland Cakewalk eksternt lydkort til det, noe som fungerer bra for meg. Igjen så har jeg ikke sammenlignet det med så mange andre eksterne lydkort, ettersom jeg ville ha et lydkort med mic-innganger og slikt, og Cakewalken ikke var så himla dyr... Lenke til kommentar
DeepW Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 (endret) Trøkk er ikke så viktig, nettopp fordi at jeg foretrekker å kjøre volumet ganske lavt. Jeg skal se litt på de DT 880 og 990 du nevnte. For meg blir det liksom et "tryggere" kjøp, ettersom jeg vet at jeg trives godt med DT 770. ... Skikkelig lydkort er nok ikke til å kimse av, spesielt om du har en mp3-samlinger med noenlunde god kvalitet. Selv kjøper jeg CDer og ripper til Flac, og da er det jo gromme greier. ... Jeg skrev forresten feil i forrige post, ath m50 ligger ikke på øret men rundt. Jeg kjøpte de ikke (først og fremst siden hd598 var et lydmessig litt bedre valg ifølge lyd og bilde men også) pga putene er i kunstskinn. Foretrekker mykt stoff som puster a'la det som er på dt770 og hd598. Etter denne grafen å dømme vil jeg si at det er godt mulig at dt990 er litt vel framtredende i nedre mellomtone. Alt avhenger av hva man liker men generelt tror jeg de ikke er like allsidig som dt880. Nå sier ikke frekvens-respons noe om lydkvaliteten direkte, så det er selvsagt best å høre begge før du kjøper. For min del sier dog en "riktig" frekvensrespons at forutsetningene er møtt for at det kan være et riktig kjøp for meg. Det har blant annet lært meg å søke etter flatest mulig graf med mangel på topp i diskanten Har noe flac men bruker også spotify premium en del mest pga at jeg hadde vært konstant blakk hvis jeg skulle kjøpt all musikken jeg hører på Ta gjerne øreklokkene som er i artikkelen med i vurderingen er jo beyerdynamic så et bra kjøp blir det vel nesten uansett. Eneste er vel at disse blir en god del dyrere, flere tusen faktisk, enn både dt880,dt990, hd598 og m50. (Du kan vel kjøpe tre av disse for det en av tesla'ene i artikkelen koster ) Edit: den andre grafen viser dt770, dt880 og m50. m50 er litt lignende til dt770 bare litt forskjøvet og litt dempet diskant. Tror nok lyden i de vil falle i smak. Hvis du kjøper på nettet i norge har du jo også rett til å prøve de litt (som man kan i en fysisk butikk) og returnere de hvis du ikke er begeistret (gitt at de er strøken når du sender de tilbake selvsagt). Endret 5. juni 2011 av Deep87 Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Har noe flac men bruker også spotify premium en del mest pga at jeg hadde vært konstant blakk hvis jeg skulle kjøpt all musikken jeg hører på Ta gjerne øreklokkene som er i artikkelen med i vurderingen er jo beyerdynamic så et bra kjøp blir det vel nesten uansett. Eneste er vel at disse blir en god del dyrere, flere tusen faktisk, enn både dt880,dt990, hd598 og m50. (Du kan vel kjøpe tre av disse for det en av tesla'ene i artikkelen koster ) Ja, det med penger er jo alltid et problem. Jeg skal se om de har de inne noen steder når jeg er tilbake på besøk i Norge. Jeg ser med interesse at DT 770 også er sluppet i Premium-utgave med pose for å ha de i også videre. Men jeg tror nok at det lureste er at jeg prøvehører på forskjellige slike først, slik at jeg ikke bruker opp penger på ting jeg ikke nytter meg av. Lenke til kommentar
setpos Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Tydelige kompromisser på alle hodetelefonene som er nevnt i denne tråden. Jeg har i forbindelse med min sønns innkjøp av hodetelefoner vært gjennom en lytterunde på et antall hodetelefoner primært i prisområdet 1300-3300 kroner, og må si meg litt overrasket over hvor vanskelig det er å finne noe som er noenlunde nøytralt og samtidig engasjerende. Sennheiserne synes jeg fjernet vokalen og avstumpet bassen på en dårlig måte (som en pappkasse). BeyerDynamic DT660, 770. 880 og 990 har alle sine særegenheter, for eksempel en enormt overdrevet bass på DT770 (som er veldig engasjerende og morsom på mye musikk men drepende på andre typer). Prisvinneren fra Audio-Technica syntes jeg var OK men ikke mer. Ikke presis eller særlig engasjerende. Toppmodellen i Bose sin serie med støyreduserende hodetelefoner hadde imponerende støyreduksjon men skuffende lydkvalitet. Bower & Wilkins sin nye kompakte hodetelefon var den mest nøytrale av de jeg hørte på, men engasjementet og dynamikken og frekvensgjengivelsen var også der langt i fra de beste jeg har hørt: Stax Classic, som riktignok ligger en del over i pris men som er i en helt annen liga. Her får du analytisk klarhet og presis gjengivelse i alle frekvenser, samtidig som det er morsomt å høre på og godt å ha på hodet. Ulempen er at den er for stasjonær bruk, og at en helt åpen konstruksjon ikke er for alle omgivelser. Til til bærbar bruk hadde jeg likt et par DT770 med mindre bass -- kunne kanskje vært oppnådd med (fyfy) eqalizer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg