Gå til innhold

Fullformat til landskapsfotografering?

Anbefalte innlegg

Hei,

har ikkje planar om å kjøpe nytt kamera akkurat no, men lurer litt på forskjellen mellom cropformat og fullformat for landskapsfotografering.

La oss seie eg har eit 10-20mm objektiv på cropkamera, og du tar bilder med 10mm. Då blir ofte bildet litt bøyd. Blir det her berre ein endå større forskjell på fullformat?

Og fins det noken ikkje så altfor dyre fullformat på markedet? 10 000 og nedover. Må tåle dårlig veir osv. Er det en fordel å bruke fullformat til landskapsfotografering?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er mye forvrengning har mer med optikken og kvaliteten på denne enn størrelsen på sensoren.

Fullframe kan gi deg litt mindre støy, litt mer dynamikk og enda litt mer detaljer. Forvrengning? Kjøp bedre optikk og/eller korriger i etterbehandlingen.

Lenke til kommentar

Om det er mye forvrengning har mer med optikken og kvaliteten på denne enn størrelsen på sensoren.

Fullframe kan gi deg litt mindre støy, litt mer dynamikk og enda litt mer detaljer. Forvrengning? Kjøp bedre optikk og/eller korriger i etterbehandlingen.

Ok. Veit du om eit bra fullformat som ikkje er så altfor dyrt? Kor lang tid tar det før f. Eks 5D MII går ned i pris?

Lenke til kommentar

Fordeler med fullframe til landskapsfotografering er som beskrevet over - enda litt mindre støy, enda litt mer dynamikk og enda litt mer detaljer. Lager du store print som utnytter den fulle oppløsningen kan du få det siste lille rkstra med fullframe.

Til Canon, Nikon og Sony er også den beste optikken laget til fullframe.

Din gamle 10-20 kan du ikke bruke på fullframe - den har for liten bildesirkel til å dekke hele sensoren.

Lenke til kommentar

Brukt 5D er nok billigste alternativet.

5DmkII har allerede gått et stykke ned siden lanseringen, og kommer neppe til å gå så veldig mye mer ned. Kanskje i forbindelse med mkIII som forventes til vinteren, men den kommer nok til å være så utsolgt at de nok bare går noe særlig ned hvis de har overskuddslagre, noe jeg tviler på. Men - dette er bare spekulasjoner fra min side.

Lenke til kommentar

Virker ikkje så veldig dyrt med brukt 5D nei. Er ikkje det begynt å bli temmelig gammalt? Av det eg har lest er det ikkje veldig veirdyktig.

5D mark II blir dessverre ein prisklasse for høg, spesielt ettersom eg då bør ha bra optikk ved sida av. Greier meg fint som det er med Nikon D90 og cropfaktor, men om eg føler det er verdt det ein gang i framtida, så kanskje eg oppgraderer :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...