HK416 Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Hei. Er i boligmarkedet å på utkikk etter hus. I min prisklasse får jeg ikke en villa, så jeg ser på noe eldre (50-60 tallet, ikke modernisert). Noen av husene ser jeg har eldre elektriske anlegg, som sikringskap med sikringer (gammel type, ikke automatisk). Selv er jeg en "tekno-fob" som har mye nyere gadgets (fler pc'er, servere, plasma tv, diverse konsoller... etc) og nyere hvitevarer. Hadde da ønsker å oppgradere til nyere elektrisk anlegg, og vanskelig å finne noe sjikkelig svar. Hovedsaklig lurer jeg på om ledningene må byttes ut, evt legge inn flere i samme rom. Så, husene i min prisklasse er på 90-150m2, ~2 etasjer. Ca rom: 1 kjøkken, 1 stue, 2-3 soverom/kontor, 1-2 gang(er), 1 bad (+1 toalett?), evt. "s-rom". Har noe erfaring på kosnadder her? Ønsker å bruke fagmen i stavanger området. Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Nytt sikringsskap koster ca 10000-15000.- inkl arbeid alt etter antall kurser. Pris pr punkt er +- 500.- Punkt er stikkontakt, brytere osv. Lenke til kommentar
HK416 Skrevet 22. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2011 Det er ikke værre nei? Da er det mulig å bruke de gamle ledningene eller er dette anbefalt å bytte ut fra et ca 50 år gammelt hus? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Tror nok du skal legge på en god slump penger for å trekke nye ledninger også. En ting er at de ikke varer evig, men oppgraderer du et elektrisk anlegg til dagens standard vil du nok også trenge å bytte til større tverrsnitt og fra to til tre ledere, da alt skal jordes etter nåværende forskrifter. Lenke til kommentar
emilwe Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Vi ender nok på ca 100.000,- Enebolig over tre plan, ca 250kvm. Gamle anlegget var fra 1952 med noen tillegg på 70-tallet. Men da er alt nytt fra inntaket med nytt skap og skjult anlegg. Eneste som gjennbrukes er to takbokser i spisestuen. Lenke til kommentar
enden Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Jeg regner med at anlegget ikke var skjult fra før. En stor del av jobben må ha vært denne endringen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå