EirikYeah Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Hei! Jeg spiser for tiden veldig mye kylling til middag. Ved siden av kyllingfileten(e) (jeg spiser 1 eller 2 avhengig av hvor mye næring jeg trenger) spiser jeg som regel fullkorn spaghetti. Jeg er dog i tvil om at spaghettien er særlig bra for meg. Den inneholder mye karbohydrater (sånn ca. 70g per 100g), men jeg trodde at så lenge dette var "trege" karbs var jeg in the clear. Jeg har dog nettopp lest at det kanskje ikke er slik allikevel. Så mitt spørsmål er; dersom fullkorn spaghetti ikke er sunt (dersom det er sunt, så er jo alt i orden), hva skal jeg erstatte den med? Jeg kommer ikke på noe som helt egentlig. Det eneste jeg kommer på er ris og poteter, men det er vel ikke stort bedre enn fullkorn spaghetti. Takk for all hjelp . Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Dampede grønnsaker? Dampede grønnsaker og en dæsj med hjemmelagd potetmos? Eller potet+brokkoli+gullrøttermos? Lenke til kommentar
EirikYeah Skrevet 21. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2011 Så poteter er altså bedre enn fullkornspasta? Kan jeg spise kylling med bare brokkoli, eller blir det for lite karbohydrater? Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Bedre å erstatte litt med grønt. Ett belansert måltid består av kjøtt, pasta/ris/poteter/brød OG grønnsaker. Lenke til kommentar
storken Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Kjøtt og fisk er jo ikke dumt å spise heller. Hvit fisk er proteinrikt og klokker inn på like lavt fettinnhold som kylling, feks. Ellers foretrekker jeg poteter som karbkilde over spaghetti selv, hovedsakelig pga metthetsfølelsen fra poteter. "Fullkorn" er ikke noe tegn på at en vare er sunn. Frukt passer også til mange forskjellige middager Lenke til kommentar
EirikYeah Skrevet 21. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2011 Jeg varierer av og til med kjøtt og fisk . Dersom valget mellom spaghetti og poteter stort sett går på hva man selv foretrekker, går jeg for spaghetti, da jeg synes det smaker bedre enn poteter. Jeg elsker brokkoli og spiser ofte dette som lørdagsgodt (høres sikkert litt rart ut), så jeg tror jeg skal begynne å spise det til middag også. Dersom det ikke gjør noe forskjell, foretrekker jeg å spise brokkolien ukokt (man kan vel ikke kalle grønnsaker "rå"?). Takk til begge to for svar . Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Sjekk ut quinoa... Det er ikke ris, men minner om det og inneholder en del essensielle aminosyrer (proteiner man må ha inn via kosten) samt at det smaker godt Lenke til kommentar
Doffeo Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Lag risotto. Mange variasjoner, og veldig godt. Lenke til kommentar
EirikYeah Skrevet 21. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2011 (endret) Quinoa har jeg aldri hørt om før :o. Får jeg kjøpt det i en vanlig matvarebutikk? Skal sjekke opp risotto, vet faktisk ingenting om det heller... Endret 21. mai 2011 av EirikYeah Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Quinoa har jeg aldri hørt om før :o. Får jeg kjøpt det i en vanlig matvarebutikk? Jepp, og det er som regel økologisk i tillegg Lenke til kommentar
Doffeo Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Risotoo kan du lage enkelt som denne: http://snakk.klikk.no/Oppskrift/Enkel+risotto/12088408 til mere avansert som denne: http://www.dinmat.no/Finn-oppskrifter/Oppskrifter/Middag/Pasta-og-risotto/Risotto/Risotto-med-spinat som sagt kan de varieres veldig. Det krever litt av deg for å få den bra, men det er veldig verdt det. Når man har lagd det noen ganger blir den enda bedre Lenke til kommentar
EirikYeah Skrevet 21. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2011 Jepp, og det er som regel økologisk i tillegg Så bra! Da går jeg til innkjøp av dette på mandag . Risotoo kan du lage enkelt som denne: http://snakk.klikk.no/Oppskrift/Enkel+risotto/12088408 til mere avansert som denne: http://www.dinmat.no/Finn-oppskrifter/Oppskrifter/Middag/Pasta-og-risotto/Risotto/Risotto-med-spinat som sagt kan de varieres veldig. Det krever litt av deg for å få den bra, men det er veldig verdt det. Når man har lagd det noen ganger blir den enda bedre Den enkle oppskriften skal definitivt prøves ut . Jeg er veldig glad i bønner, men hvilke bønner er best (i den forstand at de er sunnest)? Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Spinat er godt! hadde det senest idag: Dette er så enkel middag som man kan få det.. Kan varieres med forskjellige komboer av grønnsaker, fisk, kjøtt, kylling, scampi.. you name it Lenke til kommentar
EirikYeah Skrevet 24. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2011 Det ser godt ut det . Tror at jeg skal begynne å spise mer mais selv, det er ganske godt. Ang. quinoa; fant det ikke på Remaen jeg vanligvis handler på. Skal sjekke Meny neste gang. Lenke til kommentar
Doffeo Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 ang mais så kan du lage maispure: 150g mais litt gurkemeie 1 dl hønsebuljong 1 dl melk 1 dl kremfløte 30 g smør Kok opp alt unntatt smøret. La det koke til det er helt mørt (ca. 5 min), tilsett smøret og kjør i en mikser til en jevn masse (litt grov grunnet maisskallene) Variasjon: tilsett ulike urter, revet parmesan eller bland med ristet sopp. Namme nam Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå