Gå til innhold

[Løst] Hvordan blir et bilde til?

Anbefalte innlegg

Hei, mange kan delvis hvordan et bilde blir til. Men mange tror at det bare er å trykke på en knapp så blir bildet magisk til. Det jeg vet er at det kommer lys inn på en CCD brikke så dannes et bilde. Men det jeg lurer på er om det er noen som kan si meg akkurat hvordan et bilde blir til bedre forklart en det jeg skrev?

Takker for hjelpa :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er jo veldig vanskelig å forklare hvordan et bilde blir til, jeg er selv ivrig bruker av photoshop og har laget en del greit gode bilder, klarer å vise hvordan man skal lage et greit bilde, men forklare det bra nei...

Jeg laget dette for et par dager siden og la det ut på facebook, derfor linken til bildet har så mange tall. 226577_211990622155121_100000325551200_742772_7781521_n.jpg

(alt er laget fra bunnen med en svart bakgrunn, fikk ''microsoft flagget'' ved hjelp av en skriftype/font, og resten er for det meste effekter, forskjellige farger og brushes.

Endret av jaricho
Lenke til kommentar

Du har en blenderåpning av en viss størrelse og en lukker som åpner seg en viss lukkertid, og dette slipper lys inn til sensoren. Sensoren er stilt til en viss lysfølsomhet målt i ISO.

Hvert piksel på sensoren har (i de aller, aller fleste tilfellene) kun én farge hver - rød, blå eller grønn. Disse er som regel i et mønster med to grønne, en rød og en blå - et Bayer-mønster.

Hvert piksel har høy dynamikk, og lagrer lyset som kom inn til pikselet som et tall. Dette tallet lagres som regel i 10, 12 eller 14 bit.

Dette er rådataene fra sensoren.

Rådataene fra sensoren skal da konverteres til et bilde. Denne konverteringen kan skje i kameraet (du skyter "ferdige" jpeg), eller du skyter i Raw og konverterer selv etterpå.

Hvert piksel har bare en av de tre fargene, så data til de andre to fargekanalene hentes fra de omkringliggende pikslene. (Dette er en av grunnene til at bildet ikke blir så bra i 100% som det kunne ha vært med en annen sensorteknologi.)

En del data kastes, og det kjøres tunge algoritmer for å få sensordataene til å gjengi ønsket lys, kontrast, fargemetning, skarphet og ikke minst riktige farger (hvitbalanse).

Og så ender du opp med et bilde. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Korte og unødvendige innlegg som ikke hører hjemme i tråden er flyttet inn i det sorte hullet til forumet. Vennligst ikke skriv i tråden med mindre det er relevant til trådens tema. Les gjerne retningslinjene §1. i retningslinjene.

dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...