Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] 12v-linja på under 10v grunn til stop error x101?

Anbefalte innlegg

Har nylig blitt plaget av at maskinen BSOD'er og gir meg en stop error 0x101 med meldingen "A clock interrupt was not received on a secondary processor within the allocated time interval". Etter litt googling ser det ut til at det er en av prosessorkjernene (Phenom 9950) som har tatt kvelden. Men når jeg prøver OCCT på måfå så kommer den og forteller meg at 12v ligger på 9,86v. Er det da noe galt med PSU'en, og kan jeg i så fall søke om reklamasjon når den ble kjøpt rett før jul 08?

Endret av S-r-ex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BIOS melder om 12,3, så problemet er nok ikke der nei. Frykter at det kan være en kjerne som begynner å streike.

Det betyr det ikke nødvendigvis.

Du har målt under to helt forskjellige omstendigheter:

- En gang når OCCT kjørte (og 12volt ble tungt belastet for å levere nok strøm til CPU)

- Og en gang i BIOS når CPU idlet

Det er helt typisk at spenningen vil falle litt når PSU blir belastet - dog selvfølgelig skal den aldri falle så langt ned som 10volt. +/- 5% er vel det de sier regnes som trygge verdier vel innenfor spesifikasjonene og bør være det du skal sikte mot. Går du over +/- 10% kan det begynne å oppstå problemer. 10volt er naturligvis langt over disse grenseverdiene.

Kort sagt - bare fordi PSUen måler ok når den ikke belastes så betyr det ikke at den er ok ved tung belastning. Er du sikker på at den er dimensjonert riktig? Kan den gi nok ampere på 12volt railen i forhold til hva komponentene dine bruker?

-Stigma

Lenke til kommentar

Kan jeg i så fall bli linket til et status-program som faktisk viser riktig på 12v? SIW som jeg har brukt en stund for å vise temp sier også 9,86v, på max måling også. Vel å merke så har maskinen kjørt i hele dag uten BSOD.

Men om PSU'en (Corsair TX750W) gir nok amp er jeg ikke sikker på. Watt skal den klare fint etter forbruket på komponentene.

Lenke til kommentar

Kan jeg i så fall bli linket til et status-program som faktisk viser riktig på 12v? SIW som jeg har brukt en stund for å vise temp sier også 9,86v, på max måling også. Vel å merke så har maskinen kjørt i hele dag uten BSOD.

Men om PSU'en (Corsair TX750W) gir nok amp er jeg ikke sikker på. Watt skal den klare fint etter forbruket på komponentene.

Det finnes massevis av slike programmer, og om du bare googler så finnes du sikkert et dusin av dem.

Det sagt - så måler de sansynligvis fra samme kilde uansett.

Jeg vil si at det er mye mer nøyaktig og fjerner al tvil om du bare måler med et multimeter. Bare stikk målendene inn i en molex-kontakt (gul og svart for å måle 12volt) - og så måler du spenningen både mens maskinen idler OG igjen mens maskinen stresses med et passende program, som OCCT eller prime95. Hvis spenningen da faller under grenseverdiene som nevnt tidligere så har du et problem med PSUen (den er defekt, eller underdimensjonert)

-Stigma

Lenke til kommentar

Det stigma sier stemmer ganske bra, dog "ikke" alle programmer trenger nødvendigvis å være unøyaktige.

Occt Perestroika har dog blitt noe gammelt og støtter ikke som jeg vet flere enn 2x kjerner , det er dog nyttig til et par av testene men tviler på at sensoren er bra nok til å lese riktig volt.

Prøv gjerne flere programmer (sannsynligvis så er det riktige det som gir 12v minst avvik fra det som du kan se i bios).

Speedfan

Everest

Coretemp

Amd sine egne verktøy

Hovedkortleverandøren sine verktøy.

Lenke til kommentar

Det stigma sier stemmer ganske bra, dog "ikke" alle programmer trenger nødvendigvis å være unøyaktige.

Occt Perestroika har dog blitt noe gammelt og støtter ikke som jeg vet flere enn 2x kjerner , det er dog nyttig til et par av testene men tviler på at sensoren er bra nok til å lese riktig volt.

Prøv gjerne flere programmer (sannsynligvis så er det riktige det som gir 12v minst avvik fra det som du kan se i bios).

Speedfan

Everest

Coretemp

Amd sine egne verktøy

Hovedkortleverandøren sine verktøy.

Neida, det er rett at vanligvis er måling fra hovedkortelektronikken meget nøyaktig.

Jeg bare annbefalt multimeter her siden vi allerede mistenker en feilmåling. Da er det bedre å ha en multimeter-måling (som ikke kan lyge) fremfor å ha flere elektroniske måledata via software som man ikke helt vet om man kan stole på. Jeg ville sjeldent annbefalt multimetermling ved mindre man får slike helt-på-trynet resultater som enten må være feilmålinger eller store faktiske feil. Gitt at man har et multimeter (hvem har vel ikke det) så er dette bare den kjappeste måten å få et resultat man kan være helt sikker på i dette tilfellet.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Neida, det er rett at vanligvis er måling fra hovedkortelektronikken meget nøyaktig.

Jeg bare annbefalt multimeter her siden vi allerede mistenker en feilmåling. Da er det bedre å ha en multimeter-måling (som ikke kan lyge) fremfor å ha flere elektroniske måledata via software som man ikke helt vet om man kan stole på. Jeg ville sjeldent annbefalt multimetermling ved mindre man får slike helt-på-trynet resultater som enten må være feilmålinger eller store faktiske feil. Gitt at man har et multimeter (hvem har vel ikke det) så er dette bare den kjappeste måten å få et resultat man kan være helt sikker på i dette tilfellet.

-Stigma

Som sagt, er ikke uenig med deg, dog finnes det programvare som måler nøyaktig der ute så lenge produsenten har gitt riktig data / informasjon om det konkrete hovedkortet og at dette støttes av programvaren.

Når det gjelder multimeter hadde det vært gøy å vite hvor mange her som egeneltig har det, antar at det er sannsynlig at vi som er aktive innen denne delen av forumet og har vært her en stund har tilgang til et slikt et ja, men vanlige brukere sannsynligvis ikke.

Skal jeg dog foretrekke noe så stoler jeg som deg på et Multimeter uten tvil ja ^_^

-Malvado

Lenke til kommentar

Fattern har en stor gul Fluke med masse morsomme knapper et eller annet sted. Sjekker i morra.

EDIT: Ingenting i veien med 12v. Fluken går sakte mellom 12,17 og 12,19.

EDIT: Det var overoppheting. Temperaturene kunne peake godt over 70 under load. Byttet kjøleren til en CoolerMaster V8 for noen dager siden, og 44 er det høyeste jeg har sett til nå, og ingen fler BSOD.

Endret av S-r-ex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...