Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ny regel om legitimasjonskrav for alkoholsalg for alle?

FnoFFen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor mange mennesker er det som ikke går med en eller annen form for leg i lommeboka? Jeg tar det som et kompliment om noen spør.

Må ærlig innrømme at før så ble jeg steik forbanna når folk spør meg om legitimasjon, men det var for en ynkelig pakke Ibux....

Men nå, vel. Jeg prøver å ta det med et smil og et kompliment.

De få gangene jeg er på polet så viser jeg fram leg uoppfordret (jeg er 28 år) for jeg vet de kommer til å spørre meg uansett.

Jeg har et spørsmål om krav til å vise legitimasjon ved kjøp av alkohol. Kona har kommet opp i en diskusjon med noen venninner der noen av dem påstår hårdnakket at polet og butikker som selger øl nå skal spørre etter legitimasjon uansett hvor gamle kjøperen ser ut. En jente påstår at hennes svigerforeldre som må være over 50 er blitt spurt om legitimasjon på polet fordi det angivelig er en ny lov som påbyr dette for alle aldersgrupper. Vi finner ikke noe om dette på nettet. Selv er jeg 44 og er innom polet nå og da og har aldri blitt spurt legitimasjon.

Vi tror påstanden er bare tull. Eller kan noen opplyse oss om det kan være noe som helst i dette. Det høres jo LITT for utrolig ut at personalet skal spørre en 50-60-70-åring etter legitimasjon....?

Det siste vi har funnet er en regel fra 1989 som sier noe om at alle som er under 25 oppfordres om å vise leg. Vet noen om det er kommet noe etter dette?

Høres lite troverdig ut. Hadde vært et større mediaoppstyr om det faktis stemte.

Vinmonopolet er reine nazidiktaturet. De spør folk på 41 om legitimasjon. Det er åpenbart unødvendig og ren trakassering. Neste gang går jeg fra varene og kjøper øl i steden.

Jeg er ikke 41 selv, altså

Hva er det du synes er så trakasserende å måtte vise fram legitimasjon? I den alderen så er det jo bare positivt å bli forvekslet med noen som er langt yngre?

Endret av -Léon-
Lenke til kommentar

Vinmonopolet er reine nazidiktaturet. De spør folk på 41 om legitimasjon. Det er åpenbart unødvendig og ren trakassering. Neste gang går jeg fra varene og kjøper øl i steden.

Jeg er ikke 41 selv, altså

Det viser vel litt igjen på hva du skriver. Skal en sutre fordi en må vise legitimasjon på polet så for all del. Det er vel like galt når politiet ber deg fremvise førerkort, eller når du må vise pass i passkontroll.

Det tar deg 2 sekunder, de fleste betaler med kort uansett, så du har jo legitimasjonen fremme.

Eneste som finnes i loven er forbudet mot salg til personer under 18 år. For å handheve dette må jo butikkene sjekke, ved tvil. Så det er opp til hver enkelt i kassen å utøve et skjønn om en vil be om legitimasjon. Likevel denne oppfordringen til å vise legitimasjon når en er under 25.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...