Soapp Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Hei! Jeg skal inn i førstegangstjeneste i panserbataljonen. Har kanskje tenkt på å verve meg. Men hva går det ut på? Hvor lenge må jeg være i militæret hvis jeg har vervet meg. Hvis jeg fullfører førstegangstjenesten er det lett å verve seg? Takker for svar Lenke til kommentar
M-G Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Fra: http://forsvaret.no/verneplikt/etter-forstegangstjenesten/Sider/pa-kontrakt.aspx På kontrakt Etter førstegongstenesta kan du søkje som grenader eller matros i Forsvaret. Som grenader eller matros er du ein verva soldat og skriv ein kontrakt på tre år. Denne kontrakten kan utvidas til opptil ni år. Som verva får du moglegheit til å søkje stillingar som er spesialiserte. Det kan vere maskinist på eit fartøy, fotsoldat i ei profesjonell avdeling eller ei stabsstilling. Når du jobbar som soldat over fleire år får du kompetanse som blir viktig for avdelinga du jobbar for. Dette kan gje deg fordelar når du søkjer andre stillingar i eller utafor Forsvaret. Du har òg moglegheit til å søkje stillingar til operasjonar i utlandet. I tillegg er det mogleg for verva soldatar, etter kvart som ein opparbeidar seg erfaring i tenesta, å søkje befalskurs. Dette er vanleg etter tre-fire år. Då tek du eit kortare kurs for å dekkje dei militærfaga som er obligatoriske for å bli befal. Lenke til kommentar
HOK Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Hvorvidt det er lett å verve seg etter fgtj kommer an på stillingen du innehar i fgtj, søkermengden til det inntaket du søker og ikke minst hvor god som soldat du er. Operative stillinger i feks 2bn og Pbn vil være mer gunstig mtp TMBN enn hva vakt og sikringstjeneste vil være. Du som da skal i Pbn vil ha en god bakgrunn for tjeneste der. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Viktig å huske på, dersom du skulle ende opp som grenader i F. eks TMBN etter året i panser, så er det en 6 måneders gjensidig prøveperiode hvor du kan si opp \ bli sagt opp og være sivil ila meget kort tid. Etter prøveperioden er det vel vanlig 3 måneders oppsigelsestid som gjelder(?). Dette er noe du blir briefet om når du er inne, skal ikke se bort ifra at dere skal på infomøte med folk fra både TMBN og FSK som er ute på rekrutteringstokt heller. Lenke til kommentar
Soapp Skrevet 23. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2011 Snakkes i panser skal ut i 2013. men skal undersøke om jeg kan bli innkalt 2012, siden tror ikke jeg får lærlingplass Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå