morten_larsen Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Hei! Kjøp av gaming PC, med budsjett på 7000 kr. Er dette oppsettet kompatibelt, og er det noen av komponentene som ikke anbefales, evt andre bedre løsninger? Støysvake komponenter er ikke et kriterie hos meg. Hovedkort: GIGABYTE GA-890GPA-UD3H DDR3 AM3 AT PSU: COOLER MASTER GX ATX12V 2.3 650W HDD: WESTERN DIGITAL CAVIAR BLUE 500GB SATA/300 16MB Skjermkort: ASUS RADEON HD6950 2GB GDDR5 PCI-E DVI/HDMI/DP +GAME Kabinett: ANTEC MIDITOWER DARK FLEET DF-30 ATX RAM: CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL9 (2x4GB) Totalpris på Dustin.no 6852 Kr Kom gjerne med innspill!! Lenke til kommentar
Athey Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Hei! Kjøp av gaming PC, med budsjett på 7000 kr. Er dette oppsettet kompatibelt, og er det noen av komponentene som ikke anbefales, evt andre bedre løsninger? Støysvake komponenter er ikke et kriterie hos meg. Hovedkort: GIGABYTE GA-890GPA-UD3H DDR3 AM3 AT PSU: COOLER MASTER GX ATX12V 2.3 650W HDD: WESTERN DIGITAL CAVIAR BLUE 500GB SATA/300 16MB Skjermkort: ASUS RADEON HD6950 2GB GDDR5 PCI-E DVI/HDMI/DP +GAME Kabinett: ANTEC MIDITOWER DARK FLEET DF-30 ATX RAM: CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL9 (2x4GB) Totalpris på Dustin.no 6852 Kr Kom gjerne med innspill!! Du har glemt prosessor. I tillegg anbefaler jeg Intels nye sokkel, 1155, også kjent som Sandy Bridge. Hovedkort: Asus P8P67 Prosessor: Intel I5-2500K Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Cooler Master GX-strømforsyninger er ikke på min foretrukne liste. Antec-kabinetter har lav standard i forhold til Cooler Master eller NZXTs kabinetter i dag. Du trenger ikke 8GB med RAM når du har et budsjett på 7000 kr. Forslag fra Dustin.no: Her har jeg valgt komponenter som er av god kvalitet og gir deg mulighet for oppgradering til neste generasjons prosessor (AMD Bulldozer) etter BIOS-oppdatering. Størmforsyningen er stor nok i massevis, kabinettet er det bra kjøling på, og har plass til det meste. I det hele tatt vil du få god ytelse her. Alternativt kan du vurdere å fjerne SSDen og kjøre i5-2500k, men jeg tror du får mer glede av SSD enn en i5-2500k til bruk i maskinen din. Lenke til kommentar
kaasa92 Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Har personlig erfaring med Dark Fleet kabinettet (bygget i det for en kamerat), og det er ikke et bra kabinett å bygge i.. Er ingen plass til å skjule kabler (ingen hull).. HDD plassene sitter feil vei syntes jeg.. Kvaliteten generelt var ikke spesielt bra iforhold til andre kabinetter og pris.. Anbefaler: Dette har jeg selv, og er meget fornøyd med kvalitet, bra å bygge i,god kjøling og utseende er bra. http://www.dustinhome.no/pd_5010375743.aspx Andre du kan se på: Stille kabinett (lydempet): http://www.dustinhome.no/pd_5010465123.aspx Litt røffere utseende, god kjøling og bra kvalitet. ++ http://www.dustinhome.no/pd_5010485330.aspx Litt dyrere kabinetter, bra kvalitet, smarte løsninger, gode kabelskjulingsløsninger : http://www.dustinhome.no/pd_5010469628.aspx http://www.dustinhome.no/pd_5010586569.aspx Lenke til kommentar
LoveAmiga Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 vent til AMD BULLDOZER Eh? Nei. Kjøp en Intel i5-2500K du. 2 Lenke til kommentar
NiJoh Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Man får mye mer for penga med Bulldozer enn Sandy Bridge og Bulldozer kommer nå det er rett rundt hjørnet Lenke til kommentar
morten_larsen Skrevet 22. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2011 Tusen takk for innspill! Jeg er litt usikker på CPU og hovedkort enda, om jeg skal velge Intel I5-2500K eller vente til AMD Bulldozer kommer. Er det noen som vet ca pris på den? Er mest opptatt av pris/ytelse, og føler AMD er litt bedre enn Intel på dette, ihvertfall slik jeg husker det fra tidligere.. Har byttet ut PSU med Corsair 600W. Holder det forresten? Evt med litt oppgraderinger senere? Dette er det jeg har foreløbig: Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Man får mye mer for penga med Bulldozer enn Sandy Bridge og Bulldozer kommer nå det er rett rundt hjørnet Du er den første jeg har hørt det fra. Er ikke det litt vanskelig å si når vi vet så si ingen ting om bulldozer enda ? Jeg er litt usikker på CPU og hovedkort enda, om jeg skal velge Intel I5-2500K eller vente til AMD Bulldozer kommer. Hvis det er mulig så vent. Blir spennende å se hva AMD kan by på Lenke til kommentar
morten_larsen Skrevet 22. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2011 Leste nettopp på Hardware at Bulldozer ikke kommer før i fjerde kvartal, dvs tidligst i oktober. Det blir nok litt lenge å vente for min del! Så vurderer å bytte ut CPU og Hovedkort med Intel i5-2500K Sandy bridge og Asus P8P67. Evt Intel Core i7 2600K, men den koster litt mer.. Er det stor forskjell i ytelse i spill osv? Hva er å anbefale? Bare det ikke blir mye over 7000kr! Hilsen Morten Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Leste nettopp på Hardware at Bulldozer ikke kommer før i fjerde kvartal, dvs tidligst i oktober. Det blir nok litt lenge å vente for min del! Hvis jeg ikke har missforstått kommer de første prosessorene i juni/juli. Så vurderer å bytte ut CPU og Hovedkort med Intel i5-2500K Sandy bridge og Asus P8P67. Evt Intel Core i7 2600K, men den koster litt mer.. Er det stor forskjell i ytelse i spill osv? Mellom 2500k og 2600k er det ikke ytelsesforskjell på spill. Ville også valgt det andre du tenkte på eventuelt tatt vekk ssd-en hvis du vil spare penger. De fleste klarer seg fint uten den. Og de blir i enormt tempo bedre og billigere... Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 (endret) Skjermkort; Hva med GTX 560 TI SOC? Koster omtrent det samme, og er vel et lite hakk bedre? Prosessor: Drit i i7-2600k. Bortkasta penger for spill. AMD 965 holder også lenge og koster noen hundre kr mindre. Hvis budsettet holder på å sprekke går det fint å holde seg til AMD. Endret 22. mai 2011 av trygvan Lenke til kommentar
Virke Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Skjermkort; Hva med GTX 560 TI SOC? Koster omtrent det samme, og er vel et lite hakk bedre? Det er ikke SOC utgaven av GTX 560Ti, men SO utgaven. Forskjellen er 950mhz og 1000 mhz. Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Skjermkort; Hva med GTX 560 TI SOC? Koster omtrent det samme, og er vel et lite hakk bedre? Prosessor: Drit i i7-2600k. Bortkasta penger for spill. AMD 965 holder også lenge og koster noen hundre kr mindre. Hvis budsettet holder på å sprekke går det fint å holde seg til AMD. Da må han også kjøpe dyrere hovedkort hvis han vil ha mulighet for SLI. Det kortet han tenker på støtter kun Xfire. Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 (endret) Ah, ser den. Beklager. Men ut fra denne testen kan man i alle fall få inntrykk av at dette fortsatt er et bedre kjøp. edit; ok. good point ÜberTec. Jeg har ikke sett på xfire/Sli-muligheter. Endret 22. mai 2011 av trygvan Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Ah, ser den. Beklager. Men ut fra denne testen kan man i alle fall få inntrykk av at dette fortsatt er et bedre kjøp. edit; ok. good point ÜberTec. Jeg har ikke sett på xfire/Sli-muligheter. Men den testen viser ikke det kostet du linket til Kortet du linker til har lavere klokke frekvens. Hvis han velger et kort som har SLI mulighet ville jeg valgt nVidia da jeg er nVidia fanboy Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 AMD gjør det stort sett bedre i dx11-spill enn Nvidia. HD 6950 matcher GTX 560 Ti i dx10, og er litt bak i dx9 (men hvem bryr seg om dx9-spill? Der får du jo over 100 fps i nesten alt av spill). Ikke glem at HD 6950 2GB også kan overklokkes og opplåses til HD 6970-ytelse og bedre, GTX 560 Ti SO er presset til det ytterste ut av boksen. Og så må man ta i beregningen at Nvidia-kort bruker mer strøm, så du må ha en kraftigere strømforsyning for to GTX 560 Ti enn to HD 6950. Lenke til kommentar
morten_larsen Skrevet 22. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2011 (endret) Takker for gode innspill og tilbakemeldinger! Skjermkort: Nvidia GTX 560 Ti VS Asus HD 6950. Jeg har lyst å ha mulighet for å oppgradere på et senere tidspunkt, med å kjøre f.eks 2 stk skjermkort. Og vet ikke om PSU på 600W fra Corsair er kraftig nok for dette? Hvilket er da best mtp pris/ytelse/varmeproduksjon? Nvidia GTX 560 Ti eller Asus HD 6950? CPU: Hvis noen vet når AMD Bulldozer kommer for salg i Norge, så skrik ut! Hvis jeg skal stole på artikkelen fra hw, så kommer den i fjerde kvartal i år, noe som er litt lenge til for min del. Vurderer da å bytte ut CPU til Intel I5-2500K, og Hovedkort Asus P8P67. Passer disse delene OK med resten av oppsettet da? Hilsen Morten Endret 22. mai 2011 av morten_larsen Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Takker for gode innspill og tilbakemeldinger! Skjermkort: Nvidia GTX 560 Ti VS Asus HD 6950. Jeg har lyst å ha mulighet for å oppgradere på et senere tidspunkt, med å kjøre f.eks 2 stk skjermkort. Og vet ikke om PSU på 600W fra Corsair er kraftig nok for dette? Hvilket er da best mtp pris/ytelse/varmeproduksjon? Nvidia GTX 560 Ti eller Asus HD 6950? Du kan kjøre to av de kortene på 600W så det er nok. Hvilke av de du skal velge vil ikke jeg blande meg opp i. Det for noen andre ta ansvar for. Når det er sagt hadde jeg valg nVidia CPU: Hvis noen vet når AMD Bulldozer kommer for salg i Norge, så skrik ut! Hvis jeg skal stole på artikkelen fra hw, så kommer den i fjerde kvartal i år, noe som er litt lenge til for min del. Vurderer da å bytte ut CPU til Intel I5-2500K, og Hovedkort Asus P8P67. Passer disse delene OK med resten av oppsettet da? Hilsen Morten Veldig dårlig artikkel fra HW synes jeg. Så vidt jeg forsto det som sto var at andre "bølgen" kommer i fjerde kvartal. Alle andre kilder jeg har sett er at dem kommer i Juni/juli. Her er et sistat fra kommentarene til den artikkelen: Fusion er CPU+GPU = APU. Kun bobcat-baserte fusion er lansert. Llano (som er PhenomII/K10-baserte) kommer antagelig 4. juli. (11 modeller med 2-4 kjerner) Bulldozer står ikke på den linken der fordi den ikke inkluderer GPU og dermed ikke er en Fusion-prosessor. Bulldozer forventes lansert 20. juni i form av 8 modeller: 4 stk 8-kjerner, 2 stk 6-kjerner og 2 stk 4-kjerner. Llano (Fusion) får oppgradert CPU-del fra PhenomII-baserte kjerner til Bulldozer-baserte kjerner i 1. halvår 2012. Det kan godt hende de justerer opp GPU-delen i samme slengen. Hvis du går for P8P67 kan du ikke ha to nVidia. Kun AMD. Hvis du går for PRO versjonen av p8p67 kan du også kjøre SLI Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Du må opp i TX V2 650W for å kjøre GTX 560 Ti SO i SLI, da disse spiser 30-40W ekstra per snunte fordi de er såpass overklokket. HD 6950 skalerer også bredre i Crossfire, spiser mindre strøm og yter bedre i dx11-spill der det virkelig teller. Valget mellom en AMD Phenom II x4 965 BE eller i5-2500k kommer an på hva du har lyst til å oppgradere senere: med en AMD Phenom II X4 får du rom til en SSD, som jeg anbefaler sterkt fordi brukeropplevelsen blir langt bedre, og da kan du oppgradere prosessor til Bulldozer i juli/august et sted. Da sitter du også med en fin firekjerner du kan selge eller bruke til andre ting Med en i5-2500k kan du oppgradere til SSD over sommeren, du får dog noe bedre spillytelse. Her sitter du ikke igjen med ekstradeler, og du må opp i 300 kr i strømforsyning + 250 kr på hovedkort for SLI med GTX 560 Ti SO. Jeg vil anbefale deg AMD her, fordi du sitter igjen med best spillytelse, og HD 6950 er et bedre kjøp for Crossfire. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå