Gutt19år Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Hei, hvis det er noen her som har peiling på økonomi. Kan noen forklare til meg hvilken påvirking det har hatt på norsk økonomi at bytteforholdet med utlandet har forbedret seg de siste ti årene? Det som jeg har komt på selv er at offentlig sysselsetting har gått opp grunnet økte inntekter hos staten og at levestandarden har blitt bedre grunnet lavere priser på import varer. Dette har ført til større kjøpekraft hos nordmenn som da kan kjøpe flere varer på privat markedet og derfor kan private sektoren ansatte flere = Lav arbeidsledighet. Dette skal jeg skrive omkring 2-3 sider om og jeg vet faen ikke hvordan man skal forklare det bedre. Er det noen her som kan muligens hjelpe meg? Hilsen! En irritert student! Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Legg også til at verdien på den norske kronen har økt pga det. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Hei, hvis det er noen her som har peiling på økonomi. Kan noen forklare til meg hvilken påvirking det har hatt på norsk økonomi at bytteforholdet med utlandet har forbedret seg de siste ti årene? Det som jeg har komt på selv er at offentlig sysselsetting har gått opp grunnet økte inntekter hos staten og at levestandarden har blitt bedre grunnet lavere priser på import varer. Dette har ført til større kjøpekraft hos nordmenn som da kan kjøpe flere varer på privat markedet og derfor kan private sektoren ansatte flere = Lav arbeidsledighet. Dette skal jeg skrive omkring 2-3 sider om og jeg vet faen ikke hvordan man skal forklare det bedre. Er det noen her som kan muligens hjelpe meg? Hilsen! En irritert student! Du må vel ha en bok eller noe sånt? Hvis ikke jeg tar feil heter bytteforhold "Terms of trade" på engelsk. Dette handler jo om import/eksport, og blant hvordan Norge drar nytte av sine "komparative fortrinn" i oljeproduksjon. Du finner sikkert noe med Google. Jeg fant f.eks: http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/regpubl/stmeld/20062007/stmeld-nr-1-2006-2007-/2/3/3.html?id=136610 Norges bytteforhold (terms of trade) er prisen Norge kan selge sine eksportvarer for, relativt til hva Norge må betale for sine importvarer. Bytteforholdet beregnes ved å lage en prisindeks for eksportprisene og dele denne med en prisindeks for importprisene. Siden eksporten av råolje står for nesten 50% av Norges samlede eksportinntekter, vil oljeprisen tillegges stor vekt i eksportprisindeksen som utgjør telleren i bytteforholdet. En økning i oljeprisen gir derfor en betydelig forbedring av Norges bytteforhold. Økte eksportinntekter gir i sin tur økt nasjonalinntekt, vårt mål på norsk velferd her. Når bytteforholdet for Norges del forbedres vil dette si det samme som at verdien av norsk produksjon øker i forhold til verdien (kostnaden) av norsk konsum, og velferden i Norge som helhet går således opp som følge av den økte oljeprisen. http://www.uio.no/studier/emner/sv/oekonomi/ECON1410/v06/undervisningsmateriale/oblig.pdf Lenke til kommentar
KS Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Selv bump! Artig at du bumper etter ca 9 min uten respons Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå