Thewiz Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Hei! Tenker å starte med motorcross nå til sommeren. Tenker da å kjøpe en 125ccm. Har sett på både KTM SX 125, Yamaha YZ 125 og Kawa KX 125. Noen som har noen tips til fin førstegangsykkel? Liker veldig godt alle disse syklene, er det litt hipp som happ eller er det noe jeg burde tenke spesielt på? Er vel lurt å ha timeteller på sykkelen. mvh. Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Har du ett spesielt budsjett? Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 (endret) Yamaha = Kvalitet, derfor ville jeg valgt Yz125 ganske fint. Men om du har rå, så er en 4 takter og anbefale altså. Jeg selv begynte med en 05 Yamaha Yzf250 og eier en Rmz250 08 som jeg egentlig skal selge får og ha 012 mod EDIT: Men håper du er klar over alt annet man må koste på 5000-20.000kr i utstyr avhengi av hva man vil ha av sikkerhet,kvalitet osv. Oljer, 3-5 luftfiltre etc Endret 29. mai 2011 av BMWcoupeftw Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 29. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2011 5000 - 20000 var vel å ta i litt. I første omgang tenker jeg hjelm, støvler, hansker og ryggskinne. Regner med dette kommer på et par-tre tusen tilsammen. Slitedeler tar vi etterhvert Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Tja det skal godt gjøres og kjøpe det utstyret til 2 -3 lapper nytt da. Bare sko koster over 2000 om man skal ha noe helt ok;P Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 30. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2011 Har du kjørt lenge eller? Da vet du sikkert hva som det går mest av slitedeler? Hva slags utstyr kjører du med? Pris på dette? Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 (endret) Har du kjørt lenge eller? Da vet du sikkert hva som det går mest av slitedeler? Hva slags utstyr kjører du med? Pris på dette? Har kjørt i 4 år nå, minus et halvt år etter skade . Crossere tåler vanvittig mye, så er ikke så mye slitedeler med mindre du er uheldig eller kjører veldig hardt. På 2 taktere er det jo tidligere stempel bytte enn 4 takter, men ellers så er det dekk, drev, hendler som følge av trynings (bør alltid ha noen ekstra hendler ). Jeg skifter olje vær 5 time sammen med oljefilter bytte. Vær 20 time sjekker jeg ventilene, eller vis sykklen starter vanskelig. Også luftfilter etter vær trening. Min sykkel er godt 60 timer nå, og har aldri trengt og justere ventilene enda. Har byttet stempel etter 50 timer. Noe man egentlig ikke trenger, men er bedre og være sikker Man kjører som regel 2 timer ca per trening. Ja det ble vel litt langt, men håper det gir svar på litt av det du lurer på. Endret 30. mai 2011 av BMWcoupeftw Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 30. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2011 Høres da greit ut dette. Hva slags sikkerhetsutstyr mener du jeg BØR ha i starten? Banen jeg tenker å bruke krever bare hjelm og støvler, men kanskje greit å ha mer. Og en annen ting, når jeg ser på sykkel, hvor mange timer bør sykkelen ha gått? er f.eks 200 timer for mye? Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 (endret) Høres da greit ut dette. Hva slags sikkerhetsutstyr mener du jeg BØR ha i starten? Banen jeg tenker å bruke krever bare hjelm og støvler, men kanskje greit å ha mer. Og en annen ting, når jeg ser på sykkel, hvor mange timer bør sykkelen ha gått? er f.eks 200 timer for mye? Hvor mye sikkerhetsutstyr er egentlig mest avhengi av hvor mye du tørr og ofre selv egentlig. Men en slik full overkropps vest med albue,rygg,mage og skulder beskyttelse er veldig og anbefale. Når det gjelder timer eller sykkel generelt da, så gjelder så ny så mulig, og så få timer så mulig. Ville ikke bladd ut 20 lapper får en som har gått 100 timer får og si det sånn EDIT: Er forresten mulig og prutte temmelig heftig på crossere. Endret 30. mai 2011 av BMWcoupeftw Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Kjøp brukt er vel regla her. Brukt utstyr, brukt sykkel, bestil deler utenlands. Sykkel, samma egentlig. to taktere går for det samme, er snakk om ønsker. Kjøp en mest mulig ny en. Drit om plasten er ødelagt, koster ingenting Pass på at clutch og gir er bra, å at stemplet er bytta iløpet av 20-30timer. Sjekk at bakdekket er bra. eller kjøp nytt bakdekk. Er du nybegynner å ikke kjører hele runder på 7-12 000 omdreininger, så holder stemplet lenge på 2takt. Lenke til kommentar
rg-bert Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Jeg ville gått for en 250 4 takt.. Honda CR250F er en knall førstegangs sykkel, de får du også til rundt det budsjettet ditt. Selv begynte jeg for ca 1 år siden med motocross, hadde ikke planer om og kjøre så mye på bane men mest på grustak. Tok ikke lange tiden før vi freste rundt på bane i stedefor grustak Jeg hoppet rett på Husaberg FC450. Helt kanon sykkel, sykt drag i den. Føler 125ccm blir forlite, dvs du vokser fort fra sykkelen og vil ha noe større, så da anbefaler jeg deg heller og begynne på ev. 250. Og for all del 4 takt. Min mening Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Jeg ville gått for en 250 4 takt.. Honda CR250F er en knall førstegangs sykkel, de får du også til rundt det budsjettet ditt. Selv begynte jeg for ca 1 år siden med motocross, hadde ikke planer om og kjøre så mye på bane men mest på grustak. Tok ikke lange tiden før vi freste rundt på bane i stedefor grustak Jeg hoppet rett på Husaberg FC450. Helt kanon sykkel, sykt drag i den. Føler 125ccm blir forlite, dvs du vokser fort fra sykkelen og vil ha noe større, så da anbefaler jeg deg heller og begynne på ev. 250. Og for all del 4 takt. Min mening 125cc blir ikke for lite til bane. Du må bare ha skillsa til og utnytte den. Derfor liker mange 4 takter bedre ettersom at de er mer lettkjørte og trenger ikke og bli rev limita hele tiden. Men på en annen side, så sies det at man blir bedre av og kjøre 2 takt nettopp fordi man må være mer aggresiv Lenke til kommentar
JokerN_ Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Yamaha skal være veldig lettkjørte sykler iallfall Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå