Gå til innhold

Bør jeg oppgradere GPU?

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg har en Dell XPS 420 fra 2008. Har noen av dere svar på om den vil kunne brukes lengre/kjøre spill på høyere grafikk om jeg oppgraderer grafikkort?

Specs:

Intel Core 2 Quad 2,50Ghz (4 Kjerner)

6 GB DDR2 800mhz RAM (Oppgradert fra 3GB)

Grafikkortet jeg har nå er ATI Radeon HD 3870 X2. 1 GB grafikkminne. Det er et skjermkort, men jeg tror det dedikerte minnet blir delt i to selvom jeg bare bruker èn skjerm. (Altså 512 MB)

Grafikkort jeg tenker på å kjøpe er enten http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=631962#extra eller http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=633052

Takk på forhånd. Si gjerne hvem av grafikkortene du anbefaler :)

Endret av maiahi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gikk litt vekk fra 6570'en igjen. Men det jeg lurer på er om alle komponentene utdateres mer eller mindre samtidig og jeg bare bør kjøpe en ny pc om et år eller to, eller om skjermkortet er relativt mye dårligere enn resten og jeg bør oppgradere det.

Glemte å nevne at prosessoren er en Q9300. Vurderer å overklokke, men siden den ikke er selvbygd, men fra Dell er vel ikke det fult så lurt..

Lenke til kommentar

Så sant det er plass, hadde jeg kjøpt: Asus GeForce GTX 570 1280 MB

Sapphire Radeon HD 6950 1GB (Denne blir muligens for stor?)

Men hvis du først sjekker om disse passer, og de gjør det, så kan disse fint brukes i din nye pc.

Nå vet jeg ikke hva slags hovedkort XPS 420 har, men ofte er det snakk om MSI eller andre billige kina hovedkort, så da tviler jeg på overklokking neppe er noe særlig å anbefale.

Kabinettene til dell, er noe søppel med tanke på oppgraderinger, så beste rådet her er å kjøpe et skjermkort som er passe bra til din neste maskin eller kjøp/spar til en brukbar stasjonær maskin isteden.

Q9300 vil jeg ikke påstå er helt elendig, men er nok en del utdatert ja.

For meg funger Q9550 greit ennå, men er jo ikke noen stor gammer, så sant du spiller crysis eller andre skjermkort krevende spill, så er nok skjermkortet som regel flaskehalsen.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, Hovedkort chipsetet er Intel Beachwood X38.

Om en forbedring av skjermkort vil koste over 1500 kr lar jeg heller alle kompnentene utdatere og kjøpe en ny. Hva burde jeg se etter i et skjermkort? Klokkehastighet eller type? 1GB holder vel siden jeg ikke har planer om å overgå 1920x1080.

Er dette en forbedring som får pcen til å yte bedre? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=634354

Kom gjerne med forslag til rundt 1000 kr?

Takk :!:

Lenke til kommentar

HD 6770 ~= HD 4870 i ytelse. HD 4870 er vel en 30% raskere enn HD 3870X2 mener jeg å huske. Vanskelig med såpass gamle grafikkort.

HD 6790 er forresten bedre enn HD 6770 som modellnavnene skulle tilsi, omlag 10-20% tror jeg.

"Problemet" med din firekjerner er at klokkehastigheten er såpass lav at den ikke er så veldig god til spill, den vil nok ikke flaskehalse et så svakt skjermkort som HD 6790 da.

EDIT:

HD 6870 vil være en stor oppgradering for deg, langt større enn noe annet rundt 1000 kr. Eneste minuset er at i enkelte spill blir du flaskehalset av CPU, men du får nok grafikkkraft til å kjøre nesten alt av innstillinger på maks.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, kommer definitivt til å kjøpe en HD6870. Med 2 gamle skjermer jeg har liggende kan jeg kjøre litt Half life 2 og TF2 med eyefinity og :thumbup: ligger på rundt 120 FPS HL2 nå, så får se hvordan det går :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...