hanziman Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Har en 85' rocky 2.0 bensin som ladelampa lyser på. Den lader, men ekstralysene vil ikke slå seg på når motoren er igang, kun når den er av I tillegg er den den vanskelig å starte, skal vel være autochoke på disse? Håper noen har peiling Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Hei, du skriver at den lader og da har du vell benyttet et av de mange multimeterne der ute og målt på batteripolene at ladespenning er tilfredsstillende (over 13.5 volt, helst nærmere 14.4v) Siden du har mange mystiske problemer, så er den første tanken som slo meg, at bilen din har pådratt seg jordingsproblemer. Sjekk jordkabler mellom batteri - motor og karosseri. Jeg tipper det er dårlig jording mellom motor og batteri. Til dette kan du benytte voltmeteret ditt. Du kan også teste med en startkabel mellom motor og minuspol på batteri og se om dette fjerner symptomene. Lykke til med din bil! Lenke til kommentar
hanziman Skrevet 21. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2011 Hei, og takk for svar! Prøvde det du fåreslo, uten hell. Merkelige greier.. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Men problemet kan komme og gå og bare når du bruker mye strøm som når du starter bilen. Jeg hadde en Ford Mustang der gassen hang seg opp på full gass fordi strømmen tok veien gjennom gass-wire i stedet for jord mellom batteri og motor. Lager og andre mekaniske komponenter kan også bli skadet med jordstrøm. Håper at du har nok kunnskaper til å sjekke skikkelig. Lenke til kommentar
hanziman Skrevet 22. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2011 Kjøpte den for ei uke siden, så har ikke satt meg skikkelig inn i den enda. Kom en ny feil inatt foresten, gikk plutselig ikke ann å sette den i parklys, eller skru av lys i det hele tatt. Men idag funka det igjen.. Når det kommer til kunnskap kunne vel den vært litt bedre på dette området Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Jeg kjøpte meg en A3 i dag! Der virket alle lysene. Lenke til kommentar
hanziman Skrevet 22. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2011 Ikke verst! En bekjent mente det kunne være ladereleet? Hvor får man tak i et sånt? Ikke biltema værtfall.. Lenke til kommentar
hanziman Skrevet 23. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2011 Rettelse, den 'lader' vist ikke likevell.. målte 12,50 volt over batteriet nå.. Anyone? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Hei, igjen, da innsnevres problemet! Problemet er enten: 1. Ledninger mellom dynamo og batteri Jeg er ikke en racer på dynamo-sjekking, og mest sannsynlig er det børster / regulator som er gåen. Mål direkte på dynamoen for å eleminere ledningproblemer. Det går 2 + ledninger fra dynamo til batteri. Den ene leverer strøm (tykk) og så er det en tynn som føler på batterispenningen og forteller regulator hvor høy spenning den skal gi ut. - går via jordkablene. Sjekk også at det er god kontakt på batteripolene. 2. Selve dynamoen (85 % sjanse for at feilen ligger her) Dersom du er heldig, så kan børster / regulator byttes som en unit. Dersom du er sinnsyk uheldig, så koster en ny super special- dynamo flere laken. Det finnes også verksteder som reparerer dynamoer. Slike verksteder er alltid verdt et besøk, bare for å oppleve kulturen. Har sett linker til disse verkstedene før her på forumet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå