Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

explorer.exe plutselig overdrevent krevende selv i idle

Anbefalte innlegg

Hei.

Mitt problem startet for noen måneder siden, rett etter jeg fikk min splitter nye laptop.

Jeg la merke til at prosessorens "turbo-boost" teknologi plutselig slo til, og klokket prosessoren opp til 2.5 GHz osv. selv når jeg ikke gjorde noen ting, den brukte også ca 10-15% av prosessorkraften da.

Jeg tok en kjapp sjekk på oppgavebehandleren og så at explorer.exe brukte ca 99% av det totale "forbruket".

Etter noe snakk med datateknologilæreren min, og undersøkelser med programmer som process monitor og process explorer, fant han til slutt ut at det var en eller annen fil som het nvd9.. et eller annet, skal se om jeg klarer å finne den igjen, men det som stod var rett og slett at den gikk i "loop" med å sjekke om en fil fantes, opprette filen, for derretter å slette den igjen, og begynne på nytt igjen.

Tråden som gjorde dette kjørte mange millioner cycles i sekundet, noe som forklarer hvorfor det tok så mye av processorkraften min.

Det jeg har oppdaget er at denne feilen kommer når jeg går inn, og ut av noen spesielle spill, som f.eks: EVE-online og Portal 2. Andre spill som f.eks Starcraft 2 eller Crysis 2 skjer det ikke på derimot.

Det fungerer ikke å stoppe explorer.exe i oppgavebehandleren, da tråden raskt starter på nytt med en gang jeg starter explorer.exe igjen.

Jeg har selvsagt oppdatert alle drivere, og har også prøvd en komplett formatering/reinstallering av maskinen, tilbake til fabrikkinstillinger for å forsikre om at det ikke er registernøkkelfeil osv.

Er det noen som har hørt noe om dette? Evt. noe jeg kan gjøre? Burde jeg ta kontakt med NVidia for å se om det kanskje er en feil de må fikse i nye drivere?

Any help is greatly apprechiated ^^

Spesifikasjoner:

Type: Asus G73SW

Prosessor: i7-2630QM 2.00GHz

RAM: 6,00 GB

Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 460M 1.5GB GDDR5

Endret av -Zenzor-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg har oppdaget er at denne feilen kommer når jeg går inn, og ut av noen spesielle spill, som f.eks: EVE-online og Portal 2. Andre spill som f.eks Starcraft 2 eller Crysis 2 skjer det ikke på derimot.

Har det samme problemet, tror jeg. PC-en henger seg når jeg går inn og ut av enkelte spill. Et spill som vanligvis tar 5-10 sek å starte opp kan ta alt fra 30 sek til 2 min før det er "klart til bruk". Mens dette skjer så stopper også lyden fra Winamp o.l. og skjermen bytter fra desktop og svart skjerm til den kommer helt inn på spillet. Men når jeg først kommer helt inn så virker alt som det skal.

Ofte, etter jeg har avsluttet spillet, så kommer det opp at Windows Explorer ikke svarer og en boks der man kan velge å bl.a. restarte programmet. Etter det blir alt normalt igjen, helt til neste gang man vil starte opp et spill.

Noe annet som henger seg opp på samme måte er når man starter opp program som man må gi tillatelse til å kjøre. Dette tar kanskje 10 ekstra sekunder, som er ganske mye med tanke på at det vanligvis tar under ett sekund.

Det hjelper å restarte PC-en for min del, men problemet er tilbake etter ei stund.

Har også Win 7 Ultimate 64-bit, men ikke laptop.

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg det problemet at jeg ikke får startet opp spillene da, problemet mitt dukker heller ikke opp mens jeg spiller dem, men når jeg går ut av dem, DA oppstår feilen, det virker som at når grafikken skal "slås av" på en eller annen måte, så henger det 1 liten prosess igjen, som bare aldri avslutter, fordi den ikke blir ferdig med det den skulle... På en måte.. :dontgetit:

Og lyden fra winamp stopper heller ikke opp for meg, eneste som skjer er at explorer henger, og blir supertreg, lag når jeg holder over vindusikonene på menylinja nederst på skjermen, lag når jeg holder over og trykker i explorer vinduer osv. Ingen lag innenfor andre programmer.

Endret av -Zenzor-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...