Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kortslutning på bærbar PC

Anbefalte innlegg

Hei, jeg klarte nylig å kortslutte PC'en min. Ved å sette feil ende av kabelen til min flytbare hardisk inn i USB-Kabelen.

Da kortsluttet PC'en helt og klarer ikke å få den på igjen. Noen som har noe tips til hvordan jeg det går ann å få den på eller må jeg levere den inn til reperasjon?

Veldig frustrert akkurat nå for kjøpte dataen for et par uker siden.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har opplevd at det har tatt fyr i pcen på grunn av en kortslutning. Den virket likevel fint etterpå. Elektronikk er mye tøffere enn den utgir seg for å være :)

Du kan forsøke å ta ut strømforsyning og batteri, og holde inne på-knappen i rundt 30 sekunder. Sp kobler du alt på igjen. Sjekk om det virker nå. Har vanskelig for å tro at kortslutning i usbkontakten skal ødelegge hele pcen.

Kan du beskrive helt nøyaktig hva du gjorde når det skjedde. Forstår ikke hva du mener med "Ved å sette feil ende av kabelen til min flyttbare harddisk inn i USB-Kabelen"

Endret av Kajac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har opplevd at det har tatt fyr i pcen på grunn av en kortslutning. Den virket likevel fint etterpå. Elektronikk er mye tøffere enn den utgir seg for å være :)

Du kan forsøke å ta ut strømforsyning og batteri, og holde inne på-knappen i rundt 30 sekunder. Sp kobler du alt på igjen. Sjekk om det virker nå. Har vanskelig for å tro at kortslutning i usbkontakten skal ødelegge hele pcen.

Kan du beskrive helt nøyaktig hva du gjorde når det skjedde. Forstår ikke hva du mener med "Ved å sette feil ende av kabelen til min flyttbare harddisk inn i USB-Kabelen"

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, det funka!!!

Tusen hjertlig takk for hjelpa, lenge siden jeg har blitt så glad :D

Kan forklare hendelsen:

Jeg tok ledningen til min flytbare hardisk og satte "tuten" på den som skulle inn i hardisken inn i USB-porten. Og da ble det svart og kortslutning direkte.

Høres kanskje veldig rart ut, men jeg klarte det på et eller annet vis. Men uansett tusen mill. takk for hjalpa :D :D :D

Lenke til kommentar

Det var bra det fungerte :)

Høres rart ut at den skal kortslutte på grunn av det. Uansett, de fleste nyere PCer har "sikringer", eller andre mekanismer som for eksempel dioder som gjør at de ikke skal kortslutte. USB og andre kontakter er jo veldig utsatt for kortslutninger, siden det kan komme metallgjenstander (nåler, binderser, etc) inni kontakter med et uhell. Derfor er disse somregel sikret. Ved kortslutning slår maskinen seg som regel av, og kan være vrien å slå på, men med å ta ut batteri og strømforsyning, og trykke på påknappen i en lengre periode tømmer systemet for strøm i alle kretser. Dette hjelper ofte for å få på produkter igjen.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Det var bra det fungerte smile.gif

Høres rart ut at den skal kortslutte på grunn av det. Uansett, de fleste nyere PCer har "sikringer", eller andre mekanismer som for eksempel dioder som gjør at de ikke skal kortslutte. USB og andre kontakter er jo veldig utsatt for kortslutninger, siden det kan komme metallgjenstander (nåler, binderser, etc) inni kontakter med et uhell. Derfor er disse somregel sikret. Ved kortslutning slår maskinen seg som regel av, og kan være vrien å slå på, men med å ta ut batteri og strømforsyning, og trykke på påknappen i en lengre periode tømmer systemet for strøm i alle kretser. Dette hjelper ofte for å få på produkter igjen.

Det var bra det fungerte smile.gif

Hei jeg var uheldig og koblet til feil lader i dag på laptopen min. jeg har ett lite boss anlegg så har nesten helt lik lader. da jeg koblet den i skrudde pc-en seg av med en gang og det luktet svidd. jeg har ikke klart og få den til og fungere enda, har du noen tips til hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...