Gå til innhold

Nominell, effektiv og realrente


Anbefalte innlegg

La oss si at en bank gir deg nominell rente på 10 %, med godskriving av renter 4 ganger per år.

 

Nominell rente og perioderente: Er den nominelle renten gjeldende for hver av de fire periodene, eller for hele året? Hvis den gjelder for hele året, vil perioderente være 2.5 %?

 

Effektiv rente: Så si du ønsker å finne ut hva den effektive renten er, med godskriving 4 ganger i året, så får du:

 

(1.025)^4 ~ 10,38 % årlig effektiv rente.

 

Realrente: Si du får oppgitt at inflasjon er 1 % per år, og at nominell rente er 11 %, er realrenten cirka 10 %?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Realrente: Si du får oppgitt at inflasjon er 1 % per år, og at nominell rente er 11 %, er realrenten cirka 10 %?

 

Nei, den er nøyaktig 10%

 

Jeg har kommet over flere definisjoner av realrente. Noen som har noen idè om hvorfor det er slik? En formel for å beregne realrente gir 8,91 %. Formelen er (Rente nominell - Inflasjon) / (1 + Inflasjon).

 

EDIT: Regnet feil, brukte nominell rente på 11 % og ikke 10 % :p Som Nanarek påpeker er reell rente 9,9 %.

Endret av Dux ducis
Lenke til kommentar

Formelen din er litt feil, men hvis du skriver den slik blir det riktig: (Nominell rente – Inflasjon)/(1 + Inflasjon/100)

 

(11 - 1) / (1 + (1/100)) = 9,9% realrente.

 

Formelen er den samme, bare at jeg liker å regne med desimaltall. Har aldri likt å gange på/dividere på 100 for å gjøre ting om til prosent. 9,9 % er selvsagt rett, og grunnen til at jeg ikke fikk dette var at jeg blingset og tok 10 % som nominell rente..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...