Gå til innhold

Støv eller riper på sensor

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har i det siste merket at det har blitt en del prikker på bildene jeg har tatt, så jeg bestilte ett rensesett. Jeg brukte blåsebelgen til å blåse bort på sensoren, og dro børsta svakt over. Nå frykter jeg at sensoren har blitt ripete. Er det noe jeg kan gjøre? Går dette på garantien?

Mvh Sander S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet det, ser værtfall ikke bedre ut nå... Det er strømledninger ja! :)

Da foreslår jeg at du drar til nærmeste fotoforhandler og sjekker om de kan utføre en våtrens av sensor. Koster nok rundt 500,- men er helt klart verdt det.

Lenke til kommentar

Tviler på en børste klarer å lage ripe i glasset som ligger over sensoren. Man får kjøpt en type rensesett med en stang og noen "puter" man presser på sensoren. Disse er lett klebrige slik at støv & dritt fester seg til "puta". Tror de heter Sensor Swabs. Dog synes jeg "swabs" er et litt dårlig navn. :p

Lenke til kommentar

Tviler på en børste klarer å lage ripe i glasset som ligger over sensoren. Man får kjøpt en type rensesett med en stang og noen "puter" man presser på sensoren. Disse er lett klebrige slik at støv & dritt fester seg til "puta". Tror de heter Sensor Swabs. Dog synes jeg "swabs" er et litt dårlig navn. :p

Vil tro det er bedre å la fotobutikken Birkeland i Molde gjøre det, tror det er billigere enn den Sensor Swabs og. Men takk for svar alle sammen!:)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Noen som vet om jeg kan reklamere på dette?

Dette er ikke en produksjonsfeil, og dekkes da ikke av reklamasjonsretten. Det eneste du kan gjøre er å forsøke å rense på nytt, eller å levere det inn for rens.

Mitt kamera så omtrent like ille ut som ditt første bilde. Leverte det inn til rens hos en fotoforretning, og etter at daglig leder selv hadde renset det lignet det omtrent som på ditt bilde nummer to. Skal nedover igjen på tirsdag og levere til rens nok en gang. Støv og lort er no dritt! :-)

Lenke til kommentar

Fikk det ikke på forsikringen nei. Men siden jeg har forsikring så kan jeg egentlig bare "miste det", og få et nytt?

Regner med at du ikke mener spørsmålet seriøst? I så fall håper jeg du blir oppdaget, anmeldt og dømt for forsikringssvindel.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men altså, det er garantert ikke blitt riper i sensoren av å dra børsten over.

Bruk blåsebelgen igjen. Hold kameraet sånn at objektivåpningen peker ned og blås som en gal med blåsebelgen. Den er av myk gummi, ikke sant? Du trenger ikke være redd for å la den støte mot sensoren, nesten helt inntil er best. Gjenta til alt er borte.

Kjøp et rimelig sett med sensorswabs, og lær å bruke det. Det er ikke så vanskelig som du kan få inntrykk av, og det er ingen reel fare for å ødelegge noe så sant du bruker hodet og ikke stikker skrutrekker eller andre spisse gjenstander inn på sensoren. Støvete greier som linsepensler gjør det i verste fall mer støvete, men ødelegger ingenting.

Lenke til kommentar

Forsikringssvindel er ikke en god ide. Om du hadde gjort det, og kjøpt et nytt kamera måtte du nesten ha "mistet" det også etter 2 mnd når du hadde fått like mye støv på bildebrikken på det nye kameraet. Tror du forsikringsselskapet hadde blitt mistenkelige da?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...