Gå til innhold

Fugleobjektiv - hva anbefales ? Opptil 200 eller 300 mm ?

Anbefalte innlegg

Jeg er interessert i å fotografere fugler. Jeg er ikke naturfotograf, men det kommer ofte forskjellige typer fugler ved hytten og på sjøen i båt.

Jeg har brukt 100 mm macro 2,5. Dette fungerer godt når fuglene er forholdsvis nær. Men savner større brennvidde, når de er lengre borte. Jeg må nesten alltid forstørre bildene, og da går det litt utover skarpheten.

Jeg vurderer 70-300 mm, 70-200 mm, 18-200 mm, 100-300 mm. Bør ikke koste mer enn 5000 kr.

Hvordan er 18-200 mm i forhold til 70 til 200 (300) mm?

Jeg bruker Canon 40D.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får ikke "lang nok" tele til fugler. Det er alltid en avveining av pris, zoom, bildekvalitet, størrelse/tyngde og lysstyrke.

Canons 70-200 og 70-300 er mye bedre enn 18-200 optisk sett. Skal du ha zoom er Canons 100-400 fin, men den er stor, tung og dyr og har skyvezoom.

En EF 70-300 IS er fin, men selv 300 mm kan bli litt "kort".

Hva har du av optikk i dag?

Lenke til kommentar

Innenfor den prisklassen ville jeg anbefalt 70-200mm f4 + x1.4-converteren (slik at du har 280mm om det blir behov). Eventuelt kan du se om du finner 200mm f2.8. Alt brukt, såklart. 70-300mm og 18-200mm ville jeg droppet. Optisk sett er de ikke fantastiske, og f5.6 gjør at du må opp i ISO for å få skarpe bilder (eller ha svært godt lys).

Fuglefotografering koster en del, dessverre. Siden det foregår på såpass lange avstander (stort sett 200+) trenger du kjapp lukkertid, og da er det opp med ISO eller ned med blender. Blender koster, og 40D er ikke så bra mtp høye ISO-tall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...