Gå til innhold

RAW-format, kontra ikke / kun vanlig .jpg

Anbefalte innlegg

Heisann!

Skal på en ferietur i sommer og skal selvfølgelig ha med kameraet mitt.. Jeg har et Nikon D90 -kamera, men noen profesjonell er jeg ikke..

Uansett.. for meg, så har det holdt lenge med vanlige .jpg bilder, men dette kameraet kan ta i RAW-format også, og jeg kan også få i "pose og sekk" (altså at et bilde vil bli lagret i begge formatene, men det vet sikkert dere veldig godt).

Spørsmålet blir jo plassen.. kommer ikke til å ta med en PC for å laste over, og blir borte en stund, og jeg kommer garantert til å ta MANGE bilder, så jo færre minnekort jeg slipper å kjøpe, jo selvfølgelig bedre..

Så, hvis .jpg holder lenge for meg, hvorfor skal jeg da tenke på å benytte RAW (i tillegg)?

Vel.. ett eller annet sted her på forumet leste jeg en kommentar av en som var som meg, alltid tok i .jpg, så begynte han å lære seg å redigere bilder bedre (for det er vel det som er poenget?), og nå bruker han visstnok bare RAW og angrer på at han ikke sparte på tidligere slettede RAW-bilder, samt at han ikke har brukt mer av det før, på tidligere turer..

Nå skal jeg altså på tur, igjen, men tenkte å finne ut om jeg også burde gå for RAW, så her kommer spørsmålet / oppgaven..

Hvorfor skal jeg gå for RAW? Hvilken redigering er det snakk om? Hva får man gjort med RAW som man ikke får gjort med vanlige .jpg bilder?

OG, om noen hadde vært så snill, som hadde vært kjempefint, hadde kunnet legge ut tre bilder av samme motiv (altså samme bilde).. ett "originalt", ett bilde som er redigert i RAW og det samme bilde som er redigert i .jpg (prøve å gjøre samme redigeringen som i RAW-bildet, men altså se hvor redigering i .jpg kommer til kort), slik at det hadde vært mulig å få sett hva jeg faktisk/eventuelt går glipp av ved å ikke ta bilder i RAW!?

På forhånd tusen takk for all hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

haha.. ja, tusen takk!! :)

Har faktisk vært innom denne tråden (tror det var i tiden jeg fant de argumentene jeg snakket om også), men helt glemt at det var noen der (du) som viste det jeg nå lurer på! :blush: hehe..

Takk igjen! Skal se igjennom tråden en tur til!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...