Gå til innhold

Portforwarding senker internett-signalet og hastigheten?

Anbefalte innlegg

Hei

Vi har fått Altibox/Lyse som internettleverandør og vi har betalt for 25/25 Mbit/s. Når jeg har koblet ps3en direkte til modemet med kabel, så har jeg hatt problemer med å spille BF: BC2 online. Dette fikset jeg ved å åpne ps3 sine porter på Altibox'en/Hjemmesentralen og ved å gi ps3en en static ip osv. Men da funker plutselig ikke det trådløse nettet lengre. Eller noen ganger klarer vi å komme innpå nettet, men da ligger hastigheten på ca 1/1 Mbit/s. Mens hvis jeg kobler kabel til pcen/macen så får jeg hastighet på ca 24/40 Mbit/s igjen.

Dette er veldig irriterende for da må jeg velge mellom trådløst nett, eller å kunne spille online på ps3en. Er det noen som har opplevd noe lignende med Altibox eller vet om en løsning? Det er veldig rart for alt jeg gjør er å åpne noen porter på Hjemmesentralen/Altiboxen.

Slik ser "instillingene" ut når de er på standard (altså ingen portforwarding):

bilde1r.png

Slik ser instillingene ut når de er på avansert og jeg har muligheten til å portforwarde (her har jeg ikke lagt inn portene da):

bilde2g.png

Merk "DHCP", kan det ha noe med saken å gjøre? Hva vil DHCP si og hva gjør det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, er ingen ekspert på nettverk. Men siden du bruker static IP - pass på at den IP du har valgt ikke ligger i området mellom 'Første' og 'Siste' som DHCP bruker.

Det er forresten ingen grunn til å sladde IP tallene dine. 192.168.x.x er et privat nettverk som ikke kan routes - spiller derfor ingen rolle om andre vet hva du har.

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

Nei, er ingen ekspert på nettverk. Men siden du bruker static IP - pass på at den IP du har valgt ikke ligger i området mellom 'Første' og 'Siste' som DHCP bruker.

Det er forresten ingen grunn til å sladde IP tallene dine. 192.168.x.x er et privat nettverk som ikke kan routes - spiller derfor ingen rolle om andre vet hva du har.

Ok, var ikke sikker så bare gjorde det for sikkerhets skyld :p Men du sa at static IP ikke måtte ligge mellom første og siste på DHCP. Tror det er akkurat det den gjør. Hva kan dette forårsake?

Static IP på ps3en er 192.168.10.123 og "Første" og "Siste" på DHCP kan du se her:

avansert.png

Endret av Ferd!s
Lenke til kommentar

Din DHCP server vil dele ut IP adresser i området .100 til .199.

Skal du bruke statisk IP bør du da velge en utenfor området, som f.eks .10.

192.168.10.1 er adressen til routeren, så den er opptatt.

Tviler på at dette er problemet ditt. Hvis du velger en IP som DHCP allerede har delt ut, så skal du få feilmelding om dette.

Hvis IP var ledig skal det ikke skje noe, men det kan bli en kollisjon en eller annen gang.

Trådløs bruker jeg nesten ikke, så har liten erfaring med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...