Gå til innhold

[Løst] Virus på Mac

Anbefalte innlegg

Fikk akkurat beskjed fra programvaren min at jeg har fått trojanske hester etter at jeg skulle lagre et bilde. Det er 56 av dem eller no. Trodde mac var virusbeskyttet! Noen som har opplevd det samme eller vet hva man burde gjøre anti- virus? Fikk Apple Security alert opp, burde jeg trykke Remove all, eller er dette en del av viruset, det popper stadig opp mange røde nummeret ved siden av dokumenter, ilder, nedlastninget etc.

Takker for svar.

EDIT: Gikk forresten inn på Finder nå, og den var ikke lik som den internett siden. Kan legge den ut her, men ville ikke anbefalt og gå inn på den hvis det er virus: *link fjernet av moderator*

Endret av Runar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mac er ikke virusbeskyttet, men virusmakerne har ikke giddet å bry seg så mye med macplattformen pga den lave popularitet. Men med tiden har mac fått mer og mer oppmerksomhet både blant forbrukerne og virusmakerne.

Mitt tips er å få fjernet mest mulig, fortest mulig slik at spredningen blir på ett lavest mulig nivå.

Lenke til kommentar

Fikk akkurat beskjed fra programvaren min at jeg har fått trojanske hester etter at jeg skulle lagre et bilde. Det er 56 av dem eller no. Trodde mac var virusbeskyttet! Noen som har opplevd det samme eller vet hva man burde gjøre anti- virus? Fikk Apple Security alert opp, burde jeg trykke Remove all, eller er dette en del av viruset, det popper stadig opp mange røde nummeret ved siden av dokumenter, ilder, nedlastninget etc.

Takker for svar.

EDIT: Gikk forresten inn på Finder nå, og den var ikke lik som den internett siden. Kan legge den ut her, men ville ikke anbefalt og gå inn på den hvis det er virus: http://95.168.185.67/3f22ebdcb6b56f79b69fbed284ed2001821606c10a1e5422

Hei, du har ikke 56 trojanere på maskinen din, du har lastet ned og muligens installert Mac Defender, som er en trojaner. Hvis du bare har lastet ned skiten så er det bare å slette den (ligger sikkert i ~/Downloads), hvis du har installert svineriet så sjekk her: https://discussions.apple.com/message/15107430#15107430

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk! Mistenkte at det var noe sånt, siden den ikke "oppførte" seg helt normalt, og minnet meg om en trojansk hest jeg har fått på en tidligere PC, men må takke deg igjen, fjerner siste rester av den jævelskapen nå.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en mac som hadde virus for noen år tilbake, og jeg sier bare, fjern det drittet så fort som mulig! Om ikke så kan du være like uheldig som meg, å måtte ende opp med å formatere. Våres mac ble totalt ubrukelig, ingen programmer startet. formatering var løsningen for oss, men det regner jeg med at du ikke ønsker.

Det høres ut som det "anti viruset" du har lastet ned er et virus i seg selv, da nyere mac maskiner jeg har vært borti ikke har varslet om virus i det hele tatt, bare mottat det.. Mac trenger antivirus den også ;)

Lenke til kommentar

Takker for svar.

EDIT: Gikk forresten inn på Finder nå, og den var ikke lik som den internett siden. Kan legge den ut her, men ville ikke anbefalt og gå inn på den hvis det er virus: http://95.168.185.67/3f22ebdcb6b56f79b69fbed284ed2001821606c10a1e5422

Hei, du har ikke 56 trojanere på maskinen din, du har lastet ned og muligens installert Mac Defender, som er en trojaner. Hvis du bare har lastet ned skiten så er det bare å slette den (ligger sikkert i ~/Downloads), hvis du har installert svineriet så sjekk her: https://discussions.apple.com/message/15107430#15107430

Et problem, er at det ikke fungerer å slette Mac "Protector", fordi det står at den allerede kjører, men det går ikke ann å lukke den. Vet du om noen tips?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Jeg har brukt Mac i seks år, og har aldri hatt noen problemer med virus, så jeg skjønner ikke hvordan du har fått det til.

Ser du fant en løsning, men til neste gang du vil slette noe som ikke vil slettes, av ulike grunner, så kan du gå inn i Programmer -> Verktøy -> Terminal og skrive sudo rm -r /bane/til/filen.app.

Lenke til kommentar

Det eneste jeg gjorde var å lete etter en ny avatar. Trykket på et bilde i google, og så var helvete løs, men har klart å løse det nå. Så ville sagt at saken er løst. :thumbup:

Og til moderator: Vet det, var bare for å vise at den linken det såkalte antiviruset lå på var noe tvilsomt (som om ikke at Finder og antivirusprogram som ligger på en internett er tvilsomt iseg selv).

Endret av SubHuman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...