Gå til innhold

Objektiv, brennvidde og crop

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer (igjen, etter å ha lagt investeringen på hylla en stund) å utvide fotobaggen. Jeg er, i likhet med de mange ulike trådene her inne, usikker på hvilket objektiv jeg bør gå for. Jeg sitter på et Canon 450D og 18-55 original (IS I, ikke IS II).

Jeg hadde egentlig bestemt meg for Tokina AT-X PRO 50-135mm f/2.8 da jeg for det meste tar bilde av min 2 år gamle datter, og trenger et noe mer lyssterkt objektiv. Utgangspunktet var at området burde dekke dette bruksområdet bra, men etter å ha tenkt på crop så kom jeg på at dette objektivet vil for meg ha en faktisk brennvidde på 80-216mm. Jeg har lånt et Canon 50mm f1,8 objektiv en liten stund (som da har en faktisk brennvidde på 80mm) og fikk ikke helt den rette følelsen her. Jeg følte at jeg hadde behov for noe lavere (ned mot 30mm, tilsvarende ca faktisk 50mm).

Noen tips? Jeg er nok opptatt av bildekvalitet til å styre unna noe som 18-200 til 2-lapper, men på et slik budsjett at rundt 5-5,5 er toppen (og egentlig litt over). Jeg kommer til å investere i en ekstern blits i runde 2, og et vidvinkelobjektiv i runde 3. Når huset en gang skal skiftes ut kommer det til å bli et med full bildebrikke, så det er viktig at objektivet passer til en slik utskiftning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blander du sammen omregningene dine nå? Det spiller ingen rolle om objektivet er beregnet for fullformat eller crop-kamera. 50mm på ditt 18-55 er som 50mm/1.8 og som 50mm på 50-135/2.8 - du får samme utsnitt på samme brennvidde så lenge du bruker samme kamera.

Lenke til kommentar

Blander du sammen omregningene dine nå? Det spiller ingen rolle om objektivet er beregnet for fullformat eller crop-kamera. 50mm på ditt 18-55 er som 50mm/1.8 og som 50mm på 50-135/2.8 - du får samme utsnitt på samme brennvidde så lenge du bruker samme kamera.

Jeg er inneforstått med at det vil være det samme om man sammenligner med samme kamera. Jeg sammenligner mellom fullformat og crop. Hva som for meg er 50mm vil for en med fullformat være ca 31mm. Og hva som er 50mm for en fullformat vil for meg være ca 80mm. (Når jeg lånte hans 50mm 1.8 så syntes det ble så stor forskjell på hva han fikk med i bildet ifht meg.

God telezoom til Canon - EF 70-200/4L. Veldig god bildekvalitet, og billig!

Jeg har vurdert noe der, men frykter det blir for lite i den vide enden. Jeg skal låne meg et rimelig Canon 70-300 for å teste ut hvordan det vil virke. Jeg tar mye bilde innendørs i lunken belysning hvor jeg ofte ikke har anledning til å gå så langt vekk fra motivet, så litt redd for at jeg får for lite med i bildet.

Lenke til kommentar

Drit i hva det vil være på fullformat. Finn ut hvilken brennvidde ønsker du deg nå, til ditt cropkamera.

Det var akkurat det...

God telezoom til Canon - EF 70-200/4L. Veldig god bildekvalitet, og billig!

Hva tilsier erfaringene med dette objektivet innendørs? Lar det seg gjøre? Klarer man å skyte bilder av mennesker innendørs samtidig som man gjør bakgrunn uskarp?

Lenke til kommentar

Nei. 70-200mm f/4L er ikke objektivet for innendørs portrettfoto. Det fungerer godt til portrettfoto utendørs, der du har kontroll på bakgrunnen, eller rettere sagt avstanden mellom objekt og bakgrunnen.

Til innendørs portrettfoto anbefales til stadighet Canon EF 50mm f/1.4 USM (f/1.8 hvis du virkelig er på budsjett) og Canon EF 85mm f/1.8 USM. Sigma 50mm f/1.4 er også et fantastisk objektiv til portretter.

Sigma har også 85mm f/1.4 og 30mm f/1.4 som er knallbra i hver sin ende av skalaen. Canon har også 35mm f/2.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Nei. 70-200mm f/4L er ikke objektivet for innendørs portrettfoto. Det fungerer godt til portrettfoto utendørs, der du har kontroll på bakgrunnen, eller rettere sagt avstanden mellom objekt og bakgrunnen.

Til innendørs portrettfoto anbefales til stadighet Canon EF 50mm f/1.4 USM (f/1.8 hvis du virkelig er på budsjett) og Canon EF 85mm f/1.8 USM. Sigma 50mm f/1.4 er også et fantastisk objektiv til portretter.

Sigma har også 85mm f/1.4 og 30mm f/1.4 som er knallbra i hver sin ende av skalaen. Canon har også 35mm f/2.

Takk for mange goder objektivanbefalinger. Finnes det noen anbefalte, lyssterke, zoom-objektiver for innendørsbruk til fornuftig pris, som klarer å skape god bokeh? Med mye fart og bevegelse hos de små føler jeg meg mer komfortabel med muligheten for zoom. Jeg er inneforstått med at jeg ikke kan få det samme som med fast hva som angår lysstyrke, men det kommer en ekstern blits på kameraet omtrent samtidig med objektivet (har virkelig innsett behovet for blits).

Endret av eCo
Lenke til kommentar

Det må jo nesten bli en 17-50mm f2.8 eller tilsvarende. Canon 17-55mm 2.8 IS må være et greit alternativ.

Jeg vil ikke anbefale tredjeparts (Sigma/Tamron) grunnet jevnt over laber autofokushastighet sammenlignet med USM. Jeg prøvde å ta noen bilder av to-tre-åringer i familien med Tamron 17-50mm f2.8, det var en forholdsvis håpløs affære. Selv med blits og fokuslys var det jakting og bomming på fokus.

Lenke til kommentar

Det første jeg tenker da er at denne brennvidden blir fryktelig lik mitt kit-objektiv :hmm:

Jeg innser at jeg må først bli enig om meg selv hvilken brennvidde jeg skal få for før jeg kan komme noen som helst vei. Jeg står (i rangert rekkefølge) mellom:

1. Tokina AT-X PRO 50-135mm f/2.8
    Pros: Lyssterkt, kan brukes innendørs på 50mm, noe tele
    Cons: Ingen IS
  2. Canon EF 70-200mm F4.0 L USM
    Pros: Fantastisk skarpt, egner seg veldig bra utendørs, rød ring!
    Cons: Ingen IS, egner seg dårlig innendørs
  3. Canon EF 50mm F1.4 USM
    Pros: Lyssterkt, perfekt innendørs, bra bokeh
    Cons: Fast

Magefølelsen sier Tokina, kombinert med kit-objektivet og en blits.

Takker alle for svar, dette forumet og dets aktive medlemmer er virkelig bra!

Endret av eCo
Lenke til kommentar

Tokina er nok merkbart dårligere i bildekvalitet enn de to andre alternativene. Har ikke lest tester, men de andre er geniale angående bildekvalitet.

(Som en parentes kan det ikke brukes på et senere fullframehus - men kjøper du brukt er det ikke så dyrt, og du kan nok selge det uten særlig tap.)

Om mulig - dra og prøv i butikk - så ser du utsnitt, byggekvalitet og om du liker å bruke det. :)

Lenke til kommentar

Tokina er nok merkbart dårligere i bildekvalitet enn de to andre alternativene. Har ikke lest tester, men de andre er geniale angående bildekvalitet.

(Som en parentes kan det ikke brukes på et senere fullframehus - men kjøper du brukt er det ikke så dyrt, og du kan nok selge det uten særlig tap.)

Det har fått relativt greie tilbakemeldinger og tror ikke bildekvaliteten vil være noe problem for meg som kun har tatt bilder med kit og 50/1.8. Men ting som ingen IS og AF mikro-motor i stedet for USM trekker selvsagt ned.

Jeg innser at jeg ikke kjøper objektiv ut i fra at jeg på ett eller annet tidspunkt kan komme til å skaffe meg fullframehus. ;)

Lenke til kommentar

Vel, jeg tenker at om du er inne, så kan du i de fleste tilfellene bevege deg nærmere motivet, men ikke alltid lengre fra. Da har du vegger og møbler som kommer i veien og setter begrensninger for hva du kan gjøre. Med barnebilder er det ofte en fordel å gå ned på deres høyde, og er du låst til 50mm minimum kan omgivelsene være i veien. Du kommer også veldig tett på, så det blir mer portrettbilder og mindre helfigur/omgivelser. Derfor 17-55mm (eller, for all del, Canon 28mm f1.8 eller Sigma 30mm f1.4).

Men, for all del, jeg tar meg ofte i å ta bilder av ungene i familien med både 50mm 1.4 og 70-200mm 2.8.

Lenke til kommentar

Det har fått relativt greie tilbakemeldinger og tror ikke bildekvaliteten vil være noe problem for meg som kun har tatt bilder med kit og 50/1.8. Men ting som ingen IS og AF mikro-motor i stedet for USM trekker selvsagt ned.

Et alternativ som bør nevnes i denne sammenhengen, er Sigma's 50-150mm f/2.8. Jeg hadde den da jeg var Canonist, og det var et av de bedre objektivene jeg hadde.

Lenke til kommentar

Enig med deg om at man kan alltids gå nærmere, er derfor jeg vingler så fryktelig på hvilken brennvidde jeg skal gå for å første omgang. Jeg har i det siste diskutert med meg selv om jeg kanskje kan bruke 18-55mm kitobjektiv + blits dersom 50mm-135mm ikke skulle fange opp ønskede omgivelser.

Og når jeg først er inne på den tankebanen så har jeg også diskutert med meg selv om jeg bare skal benytte 18-55mm kit + blits innendørs og heller gå for 70-200/2.8, for å få større variasjon i brennvidde.

Takk for tipset tomsi42, skal lese meg opp på det!

Lenke til kommentar
Takk for mange goder objektivanbefalinger. Finnes det noen anbefalte, lyssterke, zoom-objektiver for innendørsbruk til fornuftig pris, som klarer å skape god bokeh? Med mye fart og bevegelse hos de små føler jeg meg mer komfortabel med muligheten for zoom. Jeg er inneforstått med at jeg ikke kan få det samme som med fast hva som angår lysstyrke, men det kommer en ekstern blits på kameraet omtrent samtidig med objektivet (har virkelig innsett behovet for blits).

Til barn innendørs synes jeg faktisk fast brennvidde er helt ok. Avstandene er så korte at det ikke er noe problem å flytte seg selv i takt med bevegelsen til ungene, såkalt fotzoom.

Ps. f/1,4 blir for liten dybdeskarphet for praktisk bruk. I de fleste tilfeller vil du nok velge f/2-2,8 så kjøp et objektiv som yter godt på de blenderåpningene og ikke se så nøye på hva de yter på f/1,4. De gangene du ønsker liten dybdeskarphet er hjørneskarpheten som regel av svært liten betydning.

Jeg vil si 50 mm er en passe brennvidde for innendørs barnefoto. Bruk fotzoomen og blender f/2-2,8. Avhengig av innslipp av dagslys og hvor lyse vegger, tak og gulv man har så kan du regne med å bruke ca ISO 400-1600 med f/2,8 og få ca 1/50-1/100s lukkertid. Vil du ned på ISO 100 og 1/50s innendørs så er det ingen vei utenom blits.

Rask autofokus er en fordel men ikke et must. Man klarte faktisk å ta mange gode bilder av barn som leker i tiden før autofokus ble oppfunnet også. Rask autofokus er forsåvidt også det som skiller de rimelige og de dyre objektivene i denne klassen.

Og når jeg først er inne på den tankebanen så har jeg også diskutert med meg selv om jeg bare skal benytte 18-55mm kit + blits innendørs og heller gå for 70-200/2.8, for å få større variasjon i brennvidde.

Disse er generelt store, tunge og dyre. Det er ganske upraktiske brennvidder innendørs (unntatt konserthaller og sånt). Jeg regner med det vil bli mest brukt utendørs og da kanskje også i dagslys? I så fall kan du komme mye rimeligere unna det ved å velge Canon 70-200/4, Sigma 50-150 f/2,8 eller gå helt ned til Canon 55-250/4-5,6 IS.

I denne omgangen anbefaler jeg deg en lyssterk fast 50-millimeter, gjerne supplert av en blits med mulighet for vinkling mot taket. Budsjettet ditt avgjør om det blir en 50-millimeter med rask eller normal autofokus.

Så kan du tenke på telezoom og dets bruksområder ved en annen anledning.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...