Gå til innhold

Lagd server - noen spørsmål

Anbefalte innlegg

Nå har jeg fått mekka sammen litt mer, bare å ta en titt. Hvordan er hastigheten på sida?

Siden ser ganske jalla ut nå, har dere noen tips om farger som egner seg godt sammen på en nettside? :whistle:

Dersom jeg skal lage flere faner/sider (hva heter det?) med f.eks bilder, filer eller samling av tekster osv

må disse da ha en egen CSS sida tilknytta seg, eller må jeg tilknytte alle nye sider med style.css?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden er jo treig som bare det nå pga. du har lagt et gigantisk bilde på forsiden :p

Du burde skalere ned bildene du bruker :-)

Det er vanlig praksis å bruke samme .css-fil overalt på siden, men også gjerne hjelpe-CSSer om det er nødvendig. Ikke nødvendig her. Om du kun skriver HTML, så må du da altså ha med <link>-tag'en som tar med CSS-filen style.css hver eneste gang. Det kan løses enklere med PHP ved bruk av noe slik:

<?php
require("includes/head.php");
?>

Som da inkluderer alt innholdet i head.php i den filen den kjører require(). Dette er fint slik at man ikke må endre på alle eventuelle filer når du vil endre ting som er globalt. Merk at for at PHP skal fungere, må du kalle filene dine .php, ikke .html :-)

F. eks kan et godt strukturert system føre til at index.php kun inneholder require("head.php"), litt innehold, som f. eks tekst/bilder, og deretter require("footer.php"), men dette er litt frem i tid når det gjelder vanskelighetsgrad.

Endret av Occi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

hehe ser den! :p Trodde det holdt med å skalere ned i img tagen, men må nok gjøres før den lastes opp ja. :p

Tror nok jeg holder meg unna det i foreløpig, neste ting jeg må fikse nå er MySQL. Jeg har det lagt inn på serveren og har klart å logge inn, men jeg tror ikke apache og mysql snakker sammen. jeg tenker å låne boka jeg linka til tidligere for å prøve å lære mer om det, men det får bli neste uke.

Lenke til kommentar

CSS endrer ikke innhold, kun layout. Menja, fullt mulig å ha flere språk på samme side, men da snakker man serverside-scripting som f. eks PHP, og er ganske mye mer avansert om du vil ha automatikk i det. Letteste om det ikke er mye innhold er nok å lage en egen fil folk engelske, men om det er mye burde du ta deg tiden det tar å lære deg PHP.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vanlig praksis å bruke samme .css-fil overalt på siden, men også gjerne hjelpe-CSSer om det er nødvendig. Ikke nødvendig her. Om du kun skriver HTML, så må du da altså ha med <link>-tag'en som tar med CSS-filen style.css hver eneste gang. Det kan løses enklere med PHP ved bruk av noe slik:

<?php
require("includes/head.php");
?>

Som da inkluderer alt innholdet i head.php i den filen den kjører require(). Dette er fint slik at man ikke må endre på alle eventuelle filer når du vil endre ting som er globalt.

En enda bedre ide er å bruke et template system, som f.eks Smarty.

Endret av Terrasque
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...