Gå til innhold

Fått plass på Y-veien, men usikker.


NextoN

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har fått plass på Y-veien Fornybar energi, men er litt usikker på om det vil lønne seg å gå skole i 3 år. Er mest interessert i å jobbe litt offshore sånn jeg kan ha en god del fritid.

Jobber for øyeblikket som elektriker.

 

Har hørt at det er ingen ingenører offshore nesten igjen og at de skal ikke ha noe ute på en plattform å gjøre lengre og flest mulig skal sitte på land fra 8-4. Skal du offshore som ingenør må du være feltsingenør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. håper du er flink i matte, vis du bestemmer ddeg for å gå Y-veien anbeflaer jeg deg å ta sommerkurs i matte vis mulig.

 

2. jeg har hørt det samme som deg. men tror det varierer fra selskap til selskap. operatører som Statoil vil helst ikke ha ut personer med høyere utdanning slik jeg forstår det. derimot så driver service selskaper slik som natoil vist nok å sender ut slike folk :p

 

hva med å heller prøve deg på heltid eller evntuelt deltid Teknisk Fagskole da?

Lenke til kommentar

1. Sommerkurset er obligatorisk.

 

2. Vil inn i statoil uansett hvis det lar seg gjøre. De har veldig gode ordninger for de som har lyst til å utdanne seg. Betaler 33% av grunnlønnen din når du påbegynner utdanningen.

 

Teknisk fagskole er jo totalt bortkastet, har fler på jobben nå som har fagskolen men alikevell ikke får brukt kompetansen sin på et tilfredstillende nivå. Det er en dårlig vei å gå kontra ingenør tror jeg.

Lenke til kommentar

Du får mange muligheter med en ingeniørgrad, men jobb offshore er på ingen som helst måte en garanti. Spesielt med en grad i fornybar energi. Når det er så mange med petroleumsingeniørgrader som ønsker jobb offshore, hvorfor burde de ansette deg? Det er mulig, men å ta en ingeniørutdannelse bare for å få jobb offshore synes jeg ikke er den beste ideen.

 

Og som nyutdannet får du nok ikke jobb i statoil uten mastergrad.

Endret av redsox
Lenke til kommentar

Du skal kanskje ta Fornybar Energi på UiA? Slik jeg ser det så er fornybar energi ganske fokusert på å gi deg en bred innføring i forskjellige ting, uten at du kanskje lærer noe mer konkret som vil gi deg en særstilling til å være første mann ut til en posisjon. Den linjen virker litt mer fokusert på å være en slags bred forløper til det du vil ta en Master i. De jeg kjenner som går den linjen ser ut til å ende opp med en slags teoretisk verktøykasse mest rettet mot el-kraftleverandører slik som Lyse når de er ferdige. I motsetning til Mekatronikk som nok vil være mer egnet til de problemstillingene som er i forbindelse med direkte offshore. Men du kan jo sikkert hoppe over til Mekatronikk etter hvert, de kjører omtrent samme fagene på alle linjene det første året. :)

Lenke til kommentar

Du vil nok ha større sjangse for å få jobbe offshore når du er ingeniørutdanna via y-vegen i staden for å komme rett frå skulebenken.

 

Sjølv med ein høgare utdanning er det ingnen ting i vegen for å ta ein lavare jobb for å jobbe offshore.

Ein av grunnane til at dei fleste ingeniørane jobber på land er at det er der mesteparten av ingeniøroppgåvene ligger. Det er også sett på som eit gode å få jobbe vanlige 8-16 dagar.

Antallet ingeniører offshore vil som påpeikt variere frå selskap til selskap. Men mange selskap prøver å ha færrast mulig høgt utdanna personar offshore sidan kostnadane er mykje større dersom nokon med lavare utdanning kan gjere samme jobben.

 

Dersom du har muligheita til det så vil eg anbefale å ta ingeniørutdanninga no. Som nemt kan du velge å etter du er ferdig med utdanninga gå tilbake til din vanlige jobb, i tillegg vil du ha noke å falle tilbake på dersom du seinare blir lei av å jobbe offshore.

Dersom du ikkje tar utdanninga no så vil det være mykje vanskeligare å sette av tid om ein 10-15 år.

Lenke til kommentar

Vil du offshore er det ikkje nødvendig med ingeniør. Det du må tenke på er kva du eventuelt vil framover. Å utdanne seg mens ein framleis er ung er ganske lurt. Du kan framleis jobbe offshore, men du har alternativer i ein jobb på land ved eit seinare tidspunkt.

 

Det er dei som tar Y-veien mens dei jobbar offshore, men då er det sjølvsagt mykje arbeid.

Lenke til kommentar

Er UiA jeg har fått plass, men hva med å jobbe et eller to år for å så ta utdanningen, eller er det taktisk å ta den med en gang så er jeg er ferdig utdannet som 23-24 åring?

 

Verste av alt er jo at jeg har bare til 31 mai å bestemme meg..

Lenke til kommentar

Er UiA jeg har fått plass, men hva med å jobbe et eller to år for å så ta utdanningen, eller er det taktisk å ta den med en gang så er jeg er ferdig utdannet som 23-24 åring?

 

Verste av alt er jo at jeg har bare til 31 mai å bestemme meg..

 

Vel, det må du jo finne ut selv hva du vil, men hvis du har det i deg og er mentalt klar for å ta studiet så ville jeg absolutt tatt det med en gang. Når du er ferdig så tjener du mer på å skaffe deg erfaring da enn før. Du har allerede fagbrev og da er det ikke såå mye mer å hente kontra å tape 2 års arbeidserfaring som ingeniør. :)

 

UiA er forøvrig en veldig god skole med tanke på nytt bygg og studiemiljø, så jeg anbefaler deg å komme hit. Jeg trives iallefall veldig godt på elektronikk-linjen her.

Lenke til kommentar

Fikk brev idag at jeg også har fått plass på Høgskolen i gjøvik(elektro).

 

Synd at de har bare fornybar energi i grimstad da, men ser jo det at bli å bli ferdig med utdanningen når jeg er 23-24 er jo veldig positivt.

 

Gratulerer! Og de har og elektronikk hvis du vil ta det og eventuelt supplere med et par fag fra elkraft. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...