Valkyria Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Jeg og noen kamerater hadde en interresant diskusjon, relatert til at verden visstnok begynner å gå under den 21. mai: Om du klarer å overbevise en haug mennesker om at eneste måten de kan bli frelst er ved å begå selvmord på denne dagen. det er slik gud velger ut sine utvalgte. Om hundrevis av mennesker tar selvmord som følge av disse ordene, vil jeg kunne bli stilt til retten og fått konsekvenser av dette? Om det eneste jeg gjør er å fortelle dem min mening/oppfattning av hvordan gud velger sine utvalgte, kan jeg straffes om folk tror på meg? "overtrøtthetsdiskusjoner" Lenke til kommentar
NicolasDarvas Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 (endret) Ja, da blir du straffet, og om ikke av myndighetene, så av andre. http://www.dagbladet.no/magasinet/2003/11/18/383861.html http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/02/12/423211.html Forøvrig tror jeg den dommedagsprofetien du snakker om er en gigantisk reklame for familyradio.com eller hva det stod på alle de 2000 plakatene. Det er det som er så morsomt med folk som hevder verden vil gå under på den og den datoen og tiden, når jorden er delt inn i tidssoner, av mennesket. Hva skal man da forholde seg til. Like latterlig som at vi lever i år 2011, som om verden er 2011 år gammel. Hvis Jesus fantes, så er jeg virkelig glad for at han ble spikret opp på et kors, og jeg skjønner jo bare mer og mer av hvorfor. Endret 21. mai 2011 av NicolasDarvas Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Jeg er litt usikker på hva slags paragraf du skulle dømmes etter, jeg tror ikke det finnes noen... Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Passer vel muligens ikke helt inn i TS utgangspunkt men; http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/fikk-ett-aars-fengsel-for-aa-ha-oppfordret-til-selvmord-3487127.html Forøvrig kan jo indirekte "oppmuntring" til selvmord skje i krigssituasjoner også. Tenker på de japanske kamikaze-pilotene under WW2. Dog tviler jeg på om det er ulovlig å overtale noen til denslags Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Jeg er litt usikker på hva slags paragraf du skulle dømmes etter, jeg tror ikke det finnes noen... Det finnes paragrafer skal du skjønne, ikke for å veldig lenge siden ble to emo-kids dømt i Stavanger for medvirkning til selvmord. §277 i straffeloven omhandler medvirkning til selvmord. Motivet for medvirkningen og/eller selvmordet har ingen ting å si i denne sammenhengen. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Det avhenger jo av på hvilken måte man er innblandet. Dvs. om du har "hjelpt til" delevis fysisk, eller som trådstarter tenker på, -via ord og tale Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Det er jo fortsatt medvirkning. Riktig nok er alvorlighetsgraden noe redusert, men tale er like mye medvirkning som handling. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Just for the reference, ang. den saken du nevnte, -har det fremkommet (offentlig) på hvilken måte disse to dømte hjalp til? (altså enten ved ord/tale eller fysisk å ha medvirket?) Egentlig burde vi visst det føre vi kan fastslå hva som er straffbart Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Det står ikke hva ungdommene gjorde for å medvirke til selvmordet noe sted jeg finner. Men her er et utdrag fra regjeringen.no. http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/regpubl/otprp/2008-2009/otprp-nr-22-2008-2009-/6/7.html?id=540454 Forsøk på selvmord er ikke straffbart etter straffeloven 1902. Straffeloven 1902 § 236 første ledd strafflegger imidlertid medvirkning til selvmord. Etter bestemmelsen skal medvirkning til selvmord straffes på samme måte som drap av en samtykkende, jf. § 235 annet ledd - slik at straffen kan settes under minstestraffen eller til en mildere straffart. Det kan være liten forskjell mellom drap av en samtykkende og medvirkning til selvmord, og dette er også den sentrale begrunnelsen for regelen i straffeloven 1902 § 236. Det kan nærmest gå ut på ett om en selv setter sprøyten på en som har samtykket (drap med samtykke), eller om en gir sprøyten til vedkommende som selv setter sprøyten (medvirkning til selvmord). Så vel psykisk og fysisk medvirkning rammes. Se for øvrig Erling Johannes Husabø, Rett til sjølvalt livsavslutning?, Bergen 1994, side 143-178 og 271-342. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå