Gjest medlem-245286 Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Hei, har i7-950 m/ Asus p6x58d-e og Corsair XMS 6 GM 1333MHz RAM. Tok FSB til 210 og multiplaiar til 19 og da var CPU på 2,8 GHz og RAM på 1603MHz. Da føk tempraturen til 94grader med en gang jeg startet Prime95! Jeg skrudde av pcen med en gang, hva skal jeg gjøre, first timer skjønner du. Takk for svar Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Hva slags prosessorkjøler har du? 19x210 er forøvrig nesten 4GHz, ikke 2.8GHz. Om du overklokker for første gang er det kanskje en idé å lese litt før du starter: Intel Overclocking Guide Guide to Overclocking the Core I7 920, 930, 950 to 4.0ghz Og du må ha en prosessorkjøler som er bedre enn Intel Stock for å overklokke en i7-9xx. Disse prosessorene blir fort varme. Lenke til kommentar
Gjest medlem-245286 Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Hva slags prosessorkjøler har du? 19x210 er forøvrig nesten 4GHz, ikke 2.8GHz. Om du overklokker for første gang er det kanskje en idé å lese litt før du starter: Intel Overclocking Guide Guide to Overclocking the Core I7 920, 930, 950 to 4.0ghz Og du må ha en prosessorkjøler som er bedre enn Intel Stock for å overklokke en i7-9xx. Disse prosessorene blir fort varme. Ja må ha skrevet feil på CPU speed, tror det var oppi 4,2 når jeg skrudde pcen på og startet prime 95. Jeg har Corsair H50 inni et Coolermaster Haf X kabinett ;D Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Lest linkene nå? H50 er en grei kjøler om du har gode vifter til den, men ikke forvent å komme voldsomt høyt opp. Du vil helst ligge under 75C load på alle kjernene, og med mindre du har vært heldig med i7en din, vil jeg tro du kan klare 3.8 GHz eller noe deromkring med den kjøleren. Lenke til kommentar
Gjest medlem-245286 Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 (endret) Lest linkene nå? H50 er en grei kjøler om du har gode vifter til den, men ikke forvent å komme voldsomt høyt opp. Du vil helst ligge under 75C load på alle kjernene, og med mindre du har vært heldig med i7en din, vil jeg tro du kan klare 3.8 GHz eller noe deromkring med den kjøleren. Skal lese linkene nå, men hvilken kjøler burde jeg ha for å få max ut av pcen uten at den skal bråke som et he***ete. Jeg burde vel kansje opprgareder RAM og når jeg leser guiden, har Corsair XMS 6GB 1333MHz Endret 21. mai 2011 av medlem-245286 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Det er ikke noe problem, du kan prøve å overklokke minnet litt også da. Mener å huske at disse kjører på 1.5V, det bør være en smal sak å øke spenningen til 1.55-1.60V og overklokke disse til en 1600 MHz med litt løsere timinger. Det er lite vits i å legge ut 500-700 kr for en ny kjøler slik at du kan oppnå 200 MHz ekstra, du har mest sannsynlig ikke bruk for å overklokke i det hele tatt for å være ærlig. Jeg håper også at du har montert på kjøleren din riktig, ellers blir det fort hett Lenke til kommentar
Gjest medlem-245286 Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Det er ikke noe problem, du kan prøve å overklokke minnet litt også da. Mener å huske at disse kjører på 1.5V, det bør være en smal sak å øke spenningen til 1.55-1.60V og overklokke disse til en 1600 MHz med litt løsere timinger. Det er lite vits i å legge ut 500-700 kr for en ny kjøler slik at du kan oppnå 200 MHz ekstra, du har mest sannsynlig ikke bruk for å overklokke i det hele tatt for å være ærlig. Jeg håper også at du har montert på kjøleren din riktig, ellers blir det fort hett Min ligger på idle nå på 40-50 grader og jeg er bare på nettet (forum ^^) Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Uten overklokk altså? Det høres feil ut ja. Du burde ligge rundt 40 ved idle. Det kan jo hende at du bruker et program som gir feil temperaturavmålinger. HWMonitor eller Coretemp Lenke til kommentar
Gjest medlem-245286 Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Uten overklokk altså? Det høres feil ut ja. Du burde ligge rundt 40 ved idle. Det kan jo hende at du bruker et program som gir feil temperaturavmålinger. HWMonitor eller Coretemp Bruker coretemp nå og ligger på 40 grader ;D Da bruker jeg 0-4% av CPUen ;D Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Det høres jo riktig ut ja. Start fra bunn og overklokke litt etter litt med baseclock, lav multiplier på CPU og 4x på RAM (så du ender opp på 1333 MHz CL9), øk spenningen på RAM til 1.55V (det vil ikke drepe dem) og QPI-Voltage til 1.3V. Bruk Memtest86+ for hver gang du endrer en innstilling i BIOS og kjør hele testen. Jeg vil tro du lett kommer opp i 1400-1500 MHz på RAMen da, om dette går skal det ikke være et problem å overklokke i7en din til 3.8GHz Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 (endret) Visning av 50 grader ved idle er helt vanlig 45nm Bloomfield, og målingene er ikke nødvendigvis kalibrerte tall eller representativt for faktiske temperaturer. Kan ikke huske å ha sett mindre enn 50 grader idle på noen av de Bloomfield-baserte 1366-systemene jeg har montert. Det varierer mellom hovedkort, BIOS-revisjoner, og fra prosessor til prosessor. Med HT på er det typisk å få 70-80 grader er det ved kjøring av Prime95 og det vil variere mellom ulike hovedkort og de termiske egenskapene til kjøleløsning. Det er ikke uvanlig at temperaturen kan bygge seg opp over 80 grader ved Prime95 men dersom den spretter rett til 95 så er det enten feil visning av temperatur, ikke tilstrekkelig kjøling, utilstrekkelig montering av kjøling eller en kombinasjon. Temperaturvisningen er ikke kalibrert og er i praksis ikke nyttig til noe annet enn å se variasjoner etter hvert som man øker frekvens eller spenning i kombinasjon med varierende last. Etter mine erfaringer vil man få feil i Prime95 før temperaturen rekker å bli ekstrem med mindre man prøver å nå fantasifrekvenser med utilstrekkelig kjøling. Sweet spot for disse prosessorene er +/- 3.8 GHz og hvert eksemplar vil gi ulik respons på spenning. Å øke spenningen med 0.1 V på en slik prosessor gir en voldsom økning i TDP, mye mer enn å øke frekvensen. Det vil si at dersom man ikke har god frekvensrespons ved 0.1 - 0.15 v over stock spenning så er det ikke effektivt å prøve å presse ut "vann av en stein". Dersom du ikke med enkelthet får 4.2 GHz innenfor 0.1 V over standard spenning, så bør du vurdere å holde deg på 3.8-4 GHz. Å få 20 grader høyere lasttemperatur som resulat av å øke spenningen for å presse ut 200-400 MHz mer er rett og slett ikke verd det. Husk å gi en liten bump på VTT-spenningen, men hold deg under 1.36 V og husk at enkelte hovedkort har overvolt slik at dersom man velger 1.36 kan man risikere å få 1.41 i praksis. Prøv med 1.25-1.26 VTT før du prøver 1.3 og 1.36. Jeg understreker at at du bør være spesielt observant og varson når det gjelder spenningen. Ved høy nok frekvens kan 0.1V tilsvare +/- 80W på en slik prosessor og selv om det kanskje er 100-150W overhead på en god kjøleribbe så betyr det ikke at du har uendelig å gå på. Til 24/7 så er det alltid best å finne et gunstig forhold mellom frekvens og spenning og ikke tenke at høyere frekvens er bedre for enhver pris. Husk at det er en PC og ikke en varmeovn. Hvis du kun skal spille og drive med hverdagslige oppgaver (web, multimedia osv) anbefaler jeg å ha HT avskrudd da det krever lavere prosessorspenning og gir lavere temperaturer. Du kan enkelt tjene inn 10-20 grader ved maks last ved å ha HT avskrudd. Det forutsetter selvsagt at du har en effektiv tredjepartskjøler og ikke boxed-kjøleren. Til arbeidsstajson med rendering osv kan det være fordelaktig å ha HT påskrudd. De fleste hovedkort har mulighet for å lagre flere profiler for innstillinger slik at du enkelt kan skifte ut ifra hva du har tenkt å bruke PCen til i den økten. Endret 21. mai 2011 av BadCat Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå