Gå til innhold

Kommet inn i garden, hva skal jeg gjøre for å få bli?!?

Anbefalte innlegg

Akkurat der er jeg helt enig med deg. Jeg var selv i denne situasjonen. Informerte om nøtteallergi på sesjon, det gikk helt fint. Møtte opp på innrykk, og måtte snakke meg til å komme inn. Det burde vært slik at helseprofilen og dens resultat fra sesjon skulle blitt stående, slik at man med sikkerhet kan vite at man skal i militæret. Det burde vært uaktuelt å være strengere på innrykk enn ved sesjon. Dette fører jo bare til ekstra kostnader for Forsvaret, i tillegg til en enorm waste of time for de som blir innkalt.

Allikevel ser jeg problemet med skader, ting som skjer ila tjenesten osv som fører til førtidsdimisjon, og hva dette kan gjøre hvis man ikke har nok personell. Men dette bør kunne forbedres med en ennå grundigere sjekk på sesjon. Man bør ha inn fysioterapeuter på sesjon som bedre kan vurdere bein, rygg og armer. Generelt en mer grundig sesjon.

Det er mye man kan gjøre for å endre på disse tingene. Men jeg frykter at så lenge Forsvaret selv ikke får noe problemer med at folk blir dimmet på innrykksdagen vil det ikke skje noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der har dere et veldig godt poeng. Jeg har ikke nøtteallergi, men jeg kan sette meg inn i den situasjonen. Dette er noe dere begge har opplevd og vet hvordan er. Dere har da ikke brukt narkotika, så det er jo selvfølgelig no-no, dette angår ikke dere så fuck de som har DET problemet med Forsvaret. Det eneste jeg er enig i er om det er personer som bruker eller har brukt rusmiddler i den perioden hvor det er aktuelt å tjenestegjøre, men når man kan bevise at dette er flere år siden, så er det ikke et argument i det heletatt og det tror jeg dere skjønner hvis dere tenker dere godt om.

Lenke til kommentar

Akkurat der er jeg helt enig med deg. Jeg var selv i denne situasjonen. Informerte om nøtteallergi på sesjon, det gikk helt fint. Møtte opp på innrykk, og måtte snakke meg til å komme inn. Det burde vært slik at helseprofilen og dens resultat fra sesjon skulle blitt stående, slik at man med sikkerhet kan vite at man skal i militæret. Det burde vært uaktuelt å være strengere på innrykk enn ved sesjon. Dette fører jo bare til ekstra kostnader for Forsvaret, i tillegg til en enorm waste of time for de som blir innkalt.

Allikevel ser jeg problemet med skader, ting som skjer ila tjenesten osv som fører til førtidsdimisjon, og hva dette kan gjøre hvis man ikke har nok personell. Men dette bør kunne forbedres med en ennå grundigere sjekk på sesjon. Man bør ha inn fysioterapeuter på sesjon som bedre kan vurdere bein, rygg og armer. Generelt en mer grundig sesjon.

Det er mye man kan gjøre for å endre på disse tingene. Men jeg frykter at så lenge Forsvaret selv ikke får noe problemer med at folk blir dimmet på innrykksdagen vil det ikke skje noe.

Helt enig i dette. Sesjonsordningen bør forbedres. En ting jeg reagerte på, var at hørsel og synstestene ble utført av en vernepliktig soldat og ikke medisinsk kyndig personell. Ingen big deal å utføre slike tester på folk, men for å bedre kvaliteten på undersøkelsene så kunne man kanskje latt leger tatt seg av alt sammen. Ikke at jeg skal legge ut informasjon, men han jeg gjennomførte sesjonstestene sammen med, gikk i klassen min i fjor. Da en annen i klassen gjennomførte syns- og hørseltestene sammen med han, så jukset denne sesjonsassistenten med resultatene, spesielt på synstesten. Så jeg tror en militærlege i nord kommer til å undre seg over 9/9 på synstesten på sesjon for kompisen min.

Endret av Pleya
Lenke til kommentar

Å? Jeg som trodde alle mennesker med plettfri vandel var englebarn :dontgetit:

Det er jo en kjent sak at "alle" blir tjenestedyktige på sesjon. De kunne ha skrevet ned at du hadde nøtteallergi hvertfall slik at man ikke ble kastet ut kun på grunn av det, mens du nettopp har utsatt studiene. Men nøtteallergi er et kronisk problem, det er ikke "narkomani", eller for å si det slik, at du f.eks røyket hasj istedenfor å rave rundt dritings for en del år siden, betyr ikke at du er narkoman eller rusmisbruker bare fordi det stoffet var ulovlig.

Endret av NicolasDarvas
Lenke til kommentar

Nøtteallergi og andre allergier kan man ikke noe for. Det at man har prøvd narkotika derimot, det har man det fulle ansvar for selv. En sesjonsoffiser og andre offiserer kan jo begynne å lure på hvilke grunner personen hadde for å prøve narkotika, og hvilke konsekvenser dette evt vil kunne få i Forsvaret.

Hva om denne personen tok narkotika pga en vanskelig periode, hva om denne personen tok narkotika av psykiske årsaker, eller kanskej fysiske? Jeg forstår helt klart tankegangen til en offiser som ikke vil ha en som har brukt narkotika i troppen sin. Og jeg ville tatt en med nøtteallergi over en frisk "eks-bruker" anytime!

Lenke til kommentar

Om du ble utestengt fra Forsvaret, så var vel saken din av en ganske alvorlig karakter?

Du ville sikkert aldri brukt narkotika igjen, men det at du gjorde det den ene gangen, og hva som fikk deg til å gjøre det, det er det Forsvaret må ta hensyn til. Før de kan gi deg ansvar for et kjøretøy på 40 tonn og et våpen med ammunisjon, så må de forsikre seg om at du er skikket til det.

Ja, du ville aldri brukt narkotika igjen, men noen andre ville kanskje gjort det, selv mens de var i tjeneste og kjørte en lastebil på 40 tonn eller hadde et våpen i hånda med ammunisjon. Det er da disse enkelt tilfellene blir en fare for alle medsoldater og personer som skulle befinne seg i nærheten.

Men jeg skjønner deg veldig godt, hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg vært helt knust og jeg hadde gjort alt jeg kunne for å komme inn.

Endret av Pleya
Lenke til kommentar

Nøtteallergi og andre allergier kan man ikke noe for. Det at man har prøvd narkotika derimot, det har man det fulle ansvar for selv. En sesjonsoffiser og andre offiserer kan jo begynne å lure på hvilke grunner personen hadde for å prøve narkotika, og hvilke konsekvenser dette evt vil kunne få i Forsvaret.

Du trenger ikke så mange andre grunner til å "prøve narkotika" enn å bare ta en titt på andre som ruser seg på alkohol. Av alt jeg har prøvd, så er alkohol det som virker sterkest inn på din hjerne, personlighet og handling. Jeg lurer på hva vandelen fortalte om de menneskene i millitæret som hadde ansvar for hemmligheter som oppskriftene på LSD og Amfetamin, noe flere millioner av mennesker bruker i dag. De var tydeligvis til å stole på. Selve ordet 'narkotika' er opprinnelig et ord for stoffer som kan gi narkosis; "dyp søvn". Det ble først omtalt rundt opiumbruken på 1800-tallet. Det er ikke mye annet enn opium og alkohol, som gir narkosis, sett bort i fra den narkotikaen som foreskrives på resept av lege og selges på apotek i pilleform eller flytende. Du kan jo annse deg selv som en narkoman fordi du fikk hostesaft med morfin da du hadde bronkitt, siden du er så opptatt av å gjøre sosiale avvik ut av folk.

Lenke til kommentar

Det er irrellevant hva du syns er sterkest, hvordan du opplever enkelte stoffer og hva du syns om konspirasjonsteorier om narkotika og militæret. Det er nå slik at all bruk av narkotika er forbudt i Forsvaret, og det kan man ikke krangle på. Du har gjort en feil i livet, og blir straffet for det nå. Synd, men sånn er det.

Lenke til kommentar

http://www.youtube.com/watch?v=Kc8w0IX4UQc

Lykke til med å sloss sammen med disse gutta da, som røyker hasj og opium, I KAMP. Ser ikke ut som om de britiske soldatene bryr seg om det. Hør hva den ene soldaten sier, det gjør ingenting, i det ene øyeblikket røyker, ler de og spøker i det andre kjemper de.

Edit: Du ser ikke til å kunne innse poenget. Høres det ut som om jeg tror jeg vil komme inn i forsvaret ved å diskutere med dere? Jeg er fullt klar over at jeg ikke har noen mulighet til det, så jeg ser ikke poenget med at prøver å opplyse meg om at det er slik det er og blablabla 'irrasjonelle grunner - slik er det bare, synd men sant, ta straffen din blablabla, konsekvenser blabla".

Endret av NicolasDarvas
Lenke til kommentar

http://www.youtube.com/watch?v=Kc8w0IX4UQc

Lykke til med å sloss sammen med disse gutta da, som røyker hasj og opium, I KAMP. Ser ikke ut som om de britiske soldatene bryr seg om det. Hør hva den ene soldaten sier, det gjør ingenting, i det ene øyeblikket røyker, ler de og spøker i det andre kjemper de.

Hehe, enda en grunn til at jeg ikke støtter engasjementet i Afghanistan og enda en grunn til at jeg aldri kommer til å melde meg frivillig til å risikere livet for den saken :p

Lenke til kommentar

Til TS. Var selv i garden, og 90% av rekruttene kom videre til garden. Det er ikke noe problem, de som ble dimmet var som regel de mest udugelige rekruttene som selv ville dimme. De fleste av dem ble forøvrig ikke dimmet, men overført til vakt og sikring. Så om du oppfører deg som et normalt menneske er det ikke noe problem.

Godt å høre! takk for at en ga meg et svar på det jeg lurte på! :)

er veldig motivert og kommer til å gjøre mitt beste, så håper at det holder:)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...