akaoskar Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Hei! Jeg har vært så heldig å få plass i garden med inntak i august, men jeg er litt beskymret da jeg hører så mange historier om at folk lir dimma av mange rare grunner. feks: Hull i tenna. Har noen noe erfaring eller tips de kan gi meg angående dette, jeg ønsker å bli der ut førstegangstjenesten! Når jeg først legger inne et innlegg her, er det noen som kan noe om hvordan forsvaret gjør det med støtte til husleie også videre? er det vanskelig å få dette og tar det lang tid før du eventuelt får det? Takk for alle svar. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Så lenge du ikke har noen skader, allergier heller sykdommer som hindrer deg i å delta i tjenesten pga medisinavhengighet F. eks så er du good to go. Du skal ha ganske elendig tannhygiene før du blir dimma pga tenna. Ellers er det viktig å stå på i rekrutten, ikke syte og klage men heller prøve å muntre opp de rundt deg som hater. Støtte til husleie er noe man blir briefet om ila rekrutten, men du må nok være forbredt på at det kan ta 1 - 2 mnd før de går inn med penger. Du må ha bodd på stedet du søker støtte for i et bestemt antall måneder jeg ikke husker i farta for å få støtte (3 - 6 mnd?), og du må ta med alle papirer som leiekontrakt osv ved innrykk. Lenke til kommentar
NicolasDarvas Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 (endret) Hvorfor ønske å ta seg til et sted hvor kravene er så smale? Da kan det være det samme for min del. Jeg fikk topp karakterer på sesjon. Jeg ble personlig kontaktet når det var aktuelt for å utføre førstegangstjeneste, alt ble avtalt, klappet og klart. Men med en gang jeg var ferdig med en rettsak jeg hadde(hvor det selvfølgelig ikke var noen fornærmede), så ble jeg totalt ekskludert. Jeg er nektet å delta i alle av forsvarets aktiviteter. Forsvaret er blitt slik at det kun er noen få som får LOV til å delta på grunn av uendelige unødvendige og irrasjonelle krav. Jeg bor ved en millitærbase og det er ofte de drar til f.eks en kiosk for å kjøpe hamburger. Når jeg ser på disse personene så lurer jeg på hva de skal ha å gjøre i krig. De sutrer høylytt over tomat på burgeren sin. Hva slags mennesker er det de tar inn egentlig? Alle vil ha dette på CV'en, men det er stort sett alt. De få som det er tæl i blir rakket ned på av politikere og samfunn for å komme med uttalelser som "krig er bedre enn sex" og det er ingen som tillater å si at Norge deltar i KRIG. Nei, vi kriger jo ikke, vi bare sprenger sivile i luften eller driver med såkalt "humanitær krisehjelp". Fuck det opplegget der. Det er ikke verdt det engang å utsette seg for. Endret 21. mai 2011 av NicolasDarvas Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 (endret) Stod vi opp på feil fot i dag? Ingen grunn til å gjøre dine tabber til alle andre sine problemer, at du er sur fordi du ikke kom inn er din sak. Du sier unødvendige krav, jeg syns nå det er ganske greit å vite at det ikke sitter et hasjtryne i leoparden som dundrer forbi meg, heller at MG skyttern som skal legge dekningsild ikke plutselig finner ut at jesus trasker rundt foran han (sjukt eksempel, men overdrivelse fremmer forståelsen). Edit: Når begynte vi (her menes norske soldater) å sprenge sivile i luften? Norge har SVÆRT gode og strenge retningslinjer for når man kan åpne ild heller kalle inn luftangrep. Edit 2: Så i et innlegg du har skrevet at du har ruset deg på hasj \ dop og alkohol.... Og du syns det er rart du ikke får et våpen og skarp ammo?! Endret 21. mai 2011 av Killswitch Lenke til kommentar
NicolasDarvas Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Ja, på grunn av de rusmidlene jeg inntok for flere år siden, så kunne jeg jo funnet på å plaffe ned min egen tropp som beskyttet hverandre. Sivile.. Har du sett en millitæruniform på de vi kriger mot i det siste? Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Sikkert nytteløst å diskutere med en som har bestemt seg for at han har rett men vi prøver. Taliban går sjelden \ aldri i uniform, derfor beskyter norske soldater ikke noen før de faktisk har helt sikre tegn på at personene de ser faktisk er FI. Dette skjer via observasjon av IED plassering, at "sivilistene" beskyter norske soldater eller tilsvarende for å komme med noen eksempler. Man skyter ikke mot de første og beste man ser, man skal ha helt sikre tegn på at det faktisk er en trussel mot norske styrker først! Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Ja, på grunn av de rusmidlene jeg inntok for flere år siden, så kunne jeg jo funnet på å plaffe ned min egen tropp som beskyttet hverandre. Det er vel ikke de rusmidlene du innok for flere år siden i seg selv som er problemet.Tipper det er mer den dårlige dømmekraften dette utviser, samt større sannsynelighet for at du kan finne på å ta dette igjen. Det er uansett hvordan man vender og snur på det, ikke noe som ses på som noe positivt. Det norske forsvar har mer enn nok personer å hente inn, og da skjønner jeg jo godt at kun de mest aktuelle får slippe inn/får dra ut i krig, uansett hvor urimelige krav som stilles. 2 Lenke til kommentar
NicolasDarvas Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 (endret) Jeg skjønner jo hele tankegangen bak dette, men med mindre man har en påvist hjerneskade eller er dum, så vet de aller fleste hva konsekvensene av hva de gjør er. Fortid er fortid. Altså de som tror at man kan vurdere dømmekraften til folk på en slik måte, må jo ha dårlig vurderingsevne dem selv. Men norske soldater som kriger sammen med afghanere som røyker heroin under selve oppdragene, det er helt greit. Det er som du sier kun en eneste grunn til disse kravene og det er at myndighetene ikke lengre er villig til å bruke like mye penger på forsvaret. Før var det slik at du ble hentet av MP om du ikke møtte opp, i dag er det slik at de finkjemmer de som skal få lov til å delta. Som om du skal føle deg beæret for at du får lov til å risikere livet ditt for Norge. Det sier litt om hvilket syn politikere har på soldater/mennesker som ønsker dette, det er ikke en gjensidig følelse som vi tydelig kan se, når medaljeutdelinger har blitt politisert og man stuer selv HM Kongen bak lyset. De har t.o.m endret slogan fra "Alt for Norge" til "For alt vi har og alt vi er". Hva er det de har i krig? Dem selv og et våpen? For alt de er, soldater? Litt av en slogan å dø under. Endret 21. mai 2011 av NicolasDarvas Lenke til kommentar
HOK Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Da spør jeg deg; hvorfor skjønte ikke du konsekvensene av å eksperimentere med narkotika? Du hadde lyst til å fullføre fgtj, men fikk ikke det. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Jeg er ikke helt sikker på at de pillene du tok ikke var skadelige. Du er jo helt idiot. Du drar ting så langt ut av kontekst at en journalist i "E!" hadde blitt misunnelig. Slagordet "For alt vi har, og alt vi er" er ikke noe slagord. Det er en del av en kampanje. "Alt for Norge" står like støtt som alltid. Det er vel i større grad en supportersang for landslaget enn forsvaret. Der er "For Konge, flagg og fedreland" mer populær. Grunnen til at alle ble tatt inn tidligere var fordi vi hadde et mobilitetsforsvar, og faren for invasjon fra Russland/Soviet var langt større. I dag baserer vi oss på færre, og mer kompetente soldater, til dels fordi behovet er mindre. 1 Lenke til kommentar
NicolasDarvas Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Konsekvenser? Sånn bortsett fra de konsekvensene andre har konstruert for meg, så har det egentlig ikke hatt noen konsekvenser. Jeg snakker om hvilke konsekvenser min fortid ville hatt for mine medsoldater i en krig, absolutt ingen, ikke for meg selv heller. Så må man kunne skjønne at tiden forandrer seg, hva du måtte ønske før kan gjerne være stikk motsatt av hva du ønsker nå. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 (endret) Altså... Forsvaret gjør en vurdering av hver enkelt og helhetsinntrykket de sitter igjen med styrer hvor du havner og hva du får lov til. Du skrev i et annet emne at du begynte å prøve narkotika etter at kjæresten slo opp med deg. Når "så lite" som det gjør at du tyr til ganske ekstreme ting som å ruse deg, hvordan i huleste skal du da mentalt tåle strid? Voks opp - se at du har driti deg ut og ta konsekvensene. Endret 21. mai 2011 av Killswitch 1 Lenke til kommentar
HOK Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Konsekvenser? Sånn bortsett fra de konsekvensene andre har konstruert for meg, så har det egentlig ikke hatt noen konsekvenser. Jeg snakker om hvilke konsekvenser min fortid ville hatt for mine medsoldater i en krig, absolutt ingen, ikke for meg selv heller. Så må man kunne skjønne at tiden forandrer seg, hva du måtte ønske før kan gjerne være stikk motsatt av hva du ønsker nå. Ja, du påstår at med mindre man har en hjerneskade vet man konsekvensene av hva man gjør. Har du en hjerneskade da? Er det det du sitter her og påstår? Eller visste du at konsekvensen av å prøve narkotika kunne ekskludere deg fra tjeneste i Forsvaret? Hvis det er siste så har du absolutt ikke noe å krangle på. Du har driti deg ut. Synd, trist, leit!!! 1 Lenke til kommentar
NicolasDarvas Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 (endret) Altså... Forsvaret gjør en vurdering av hver enkelt og helhetsinntrykket de sitter igjen med styrer hvor du havner og hva du får lov til. Du skrev i et annet emne at du begynte å prøve narkotika etter at kjæresten slo opp med deg. Når "så lite" som det gjør at du tyr til ganske ekstreme ting som å ruse deg, hvordan i huleste skal du da mentalt tåle strid? Voks opp - se at du har driti deg ut og ta konsekvensene. Ja, jeg var mer enn bra nok før de visste at jeg HADDE ruset meg. Og det du farer med der er direkte løgn. Jeg har aldri ruset meg KUN fordi en jente har slått opp med meg. Jeg tar konsekvensene politikerne har laget for meg, har jeg noe valg? Ser dere ikke poenget jeg snakker om? Hvordan vet dere hvilken fortid alle av de andre soldatene har? Problemet er at de kanskje ikke er tatt og har fått svertet vandel. Er det god vurderingsevne av mennesker? Skal man ikke gjerne gjennom en opptaksprøve og en lang trening før man blir sendt ut? Det holder vel for å vurdere ditt og datt det enn å ekskludere folk før de har vist hva de er gode for. Endret 21. mai 2011 av NicolasDarvas Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Til TS. Var selv i garden, og 90% av rekruttene kom videre til garden. Det er ikke noe problem, de som ble dimmet var som regel de mest udugelige rekruttene som selv ville dimme. De fleste av dem ble forøvrig ikke dimmet, men overført til vakt og sikring. Så om du oppfører deg som et normalt menneske er det ikke noe problem. Lenke til kommentar
Pleya Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Det er mange grunner til at Forsvaret må utestenge personer som har vært i kontakt med narkotika. En grun er at personen kan gjøre det samme en gang til. En vernepliktig soldat kan få mye ansvar, både for tunge og lette kjøretøyer samt medsoldater. Derfor er det viktig at narkotika og liknende rusmidler ikke benyttes av verken soldater eller befal. Jeg forstår din situasjon og at du gjerne skulle vært i Forsvaret. Men det er av nettopp slike ting som det over, at du og andre ikke får tjenestegjøre. Det betyr ikke at du aldri ville ruset deg igjen, men for at det skal være likt for alle, så utestenges de som bruker og har brukt narkotika fra Forsvaret. Men ja, jeg er enig i en ting. "Oppførselen" til Forsvaret blant unge nå for tiden synes jeg er forkastelig. Mange ungdommer skulle gjerne tjenestegjort eller ønsker seg en fremtid i Forsvaret, men kan ikke på grunn av bagatellmessige årsaker som før ikke ville vært tatt hensyn til. Det at mange føler seg ekskludert fra Forsvaret er ikke bra for omdømmet innad i befolkningen. Det samme gjelder "kjønnskvoteringen" som etter min mening har gått alt for langt, men det er en annen sak.... Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 La oss ikke spore enda mer av med en kjønnsdebatt... Forsvaret har i dag bruk for en såpass liten del av ungdommen, at de rett og slett kan velge og vrake... Da er det helt naturlig at alle med en "skavank" velges bort for å minske sjansen på at disse må dimitteres senere. Forkastelig? Nja, men dersom det var en privat arbeidsgiver som søkte etter ansatte, velger de ikke også de med topp karakterer og gode referanser hvis de har muligheten? Lenke til kommentar
Pleya Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 (endret) La oss ikke spore enda mer av med en kjønnsdebatt... Forsvaret har i dag bruk for en såpass liten del av ungdommen, at de rett og slett kan velge og vrake... Da er det helt naturlig at alle med en "skavank" velges bort for å minske sjansen på at disse må dimitteres senere. Forkastelig? Nja, men dersom det var en privat arbeidsgiver som søkte etter ansatte, velger de ikke også de med topp karakterer og gode referanser hvis de har muligheten? Jeg velger å ikke sammenlikne Forsvaret med et privat firma da Forsvaret er en etat som angår hele befolkningen. Forsvarets omdømme blir bare viktigere og viktigere med tanke på svært omdiskuterte deltakelser i internasjonale operasjoner som i Afghanistan og Libya. For det meste finansieres hele Forsvaret av offentlige midler, hvor hele befolkningen i Norge bidrar. Selvfølgelig må forsvaret tilpasse seg tiden. Men denne elite-tanken synes jeg har gått for langt med tanke på rekruttering. Forsvaret angår alle, derfor mener jeg alle som vil og har en rimelig helseprofil, bør få være med å delta. Det som skjer i dag er at personer som helt fint ville klart å gjennomføre en førstegangstjeneste, blir utestengt av grunner jeg mener er urimelige, men vær gjerne uenig! Dessuten har jeg også i tankene at når jeg møter på Madla til førstegangstjeneste om 2 måneder, så blir jeg sendt hjem på grunn av et eller annet. Det er veldig kjedelig å ha søkt utsettelse på universitetet med et eller to år fordi man trodde at man måtte gjennomføre 12 måneders førstegangatjeneste. Det er det at Forsvaret kan pålegge gutter på 18-19 år 12 måneders førstegangstjeneste for så på innrykk å sende oss hjem igjen som gjør med skeptisk til denne "elite-tanken". Det er ikke lenge siden en på forumet ble sendt hjem på innrykksdagen på grunn av nøtteallergi. Veldig kjekt å ha stått over utdannelsen ett år, kanskje søkt utsettelse for neste år igjen også, for så å bli ekskludert når man møter opp. Enten så får de si fra til oss på sesjon, eller la oss gjennomføre førstegangstjenesten, i stedet for å komme med uforutsigbare argumenter for å dimme personen. Synes ikke det er greit at man før innrykket skal være engstelig for om man får bli eller ikke. Endret 21. mai 2011 av Pleya 1 Lenke til kommentar
HOK Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Jeg ser absolutt ikke grunnen til å være sint på Forsvarets behandling av ungdommer kun fordi de velger de beste. Hvem ville ikke gjort det samme? Når man i tillegg er skyld i dette selv(bruk av narkotika) ser jeg virkelig ikke grunnen. Da har man skutt seg selv i foten. Jeg sier ikke at man nødvendigvis er en dårligere soldat enn en som ikke har prøvd narkotika, men nå er det en gang slik systemet fungerer. Og som nevnt flere ganger tidligere; Forsvaret kan velge og vrake. Hvorfor ikke velge de beste de kan få da? Lenke til kommentar
Pleya Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 (endret) Jeg ser absolutt ikke grunnen til å være sint på Forsvarets behandling av ungdommer kun fordi de velger de beste. Hvem ville ikke gjort det samme? Når man i tillegg er skyld i dette selv(bruk av narkotika) ser jeg virkelig ikke grunnen. Da har man skutt seg selv i foten. Jeg sier ikke at man nødvendigvis er en dårligere soldat enn en som ikke har prøvd narkotika, men nå er det en gang slik systemet fungerer. Og som nevnt flere ganger tidligere; Forsvaret kan velge og vrake. Hvorfor ikke velge de beste de kan få da? Om du bruker eller har brukt narkotika så bør man kastes rett ut ja. Men la oss si at du hadde fått beskjed på sesjon at alle sommer-innrykkene var fulle og at du måtte velge januar. Dermed satte du av 2 år til å gjennomføre førstegangstjenesten og gledet deg til innrykket i januar. Og da innrykksdagen endelig kom, så skulle du dimmiteres allerede på legekontoret fordi du hadde nøtteallergi, noe du også innformerte om på sesjon, men du ble tjenestedyktig. Da er det ikke greit at du har blitt pålagt verneplikt og satte av 2 år med skole for å tjenestegjøre. Men greit nok, Forsvaret har begynt å la folk slippe unna hvis det ikke er flere plasser igjen i det tidsrommet "kandidaten" selv vil inn i. Men slik en kompis av meg nå har gjort, lot være å søke skole til neste år fordi han skal til GSV i januar og må derfor stå over to år på skolen. Da er det ikke særlig kult å bli sendt hjem og ha tapt et helt år med utdanning. Det kan ikke være sånn at Forsvaret bare skal kunne tvangsinnkalle en hel haug med gutter på 18-19 år for at vi så skal utsette utdannelser og mer, for så å bli sendt hjem igjen når Forsvaret synes det er greit. Enten så må vi få bli der i 12 måneder som det var planlagt at vi skulle, ellers så må de la være å innkalle oss. Selv sa jeg ja til førstegangstjeneste på sesjon del 1 fordi jeg ville se hvordan Forsvaret var, før jeg eventuellt søkte en utdannelse der. På sesjon del 2 fikk jeg en av de siste plassene på sommer-innrykkene og slapp å stå over 2 år med skole. Hadde jeg blitt innkalt i januar, mars eller april så ville jeg sagt jeg var pafifist på sesjon. Endret 21. mai 2011 av Pleya Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå