Gå til innhold

Lave overførings hastigheter med WDCaviar Green 1TB

Anbefalte innlegg

Hver gang jeg skal overføre filer med min interne harddisk enten fra partisjon C: til D: så starter jeg med relativt høye hastigheter (120 mb/s - var en gang oppe i 300 mb/s(fake?), dog med USB3 extern harddisk) også etter 2-3 sec så faller overførings hastigheten 50 mb/s også helt ned til 22 mb/s og blir der.

Det spiller ingen rolle om det er en stor fil eller mange små i en mappe.

Spesielt irriterende når jeg prøver å sikkerhetskopiere filer og lar pcen stå på hele natten,

og den har bare overført 2% mer enn det den hadde da jeg la meg.

Har dere noen forslag til hvordan jeg kan øke hastigheten?

Hva er normal overføringshastighet på slike HDD-er?

Kan forresten nevne at dette er motherboardet mitt og fulle navnet på HDD-en er dette: WDC WD10EARS-00Y5B1

Håper noen kan gi meg svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Overføring av filer mellom to partisjoner på samme disk er treeeeeeeegt, dette fordi lese/skrivehodet må flytte seg for å fylle opp Cachen sin for så å flytte til stedet den skal skrive fila på nytt. 22MB/s med en 5400RPM-disk høres faktisk helt normalt ut da.

Eller overfører du mellom en intern til en ekstern harddisk? Isåfall: har du koblet harddisken til en USB2-port vil 22MB/s høres veldig riktig ut da også. USB3.0-porter er blå, og vil gi deg en ytelsesforbedring om den eksterne disken også er USB3.0-kompatibel, hvis ikke faller begge tilbake på USB2.0-standard.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Annen ting å huske på at store filer er best å overføre, da vil du se en jevn hastighet stort sett avhengig av hvor på disken du leser ifra (Ytelsen er ikke lik overalt på harddisken.) Men små filer vil brutalt slakte ytelsen din, faktisk kan i verste fall treffe 8mbps og lavere avhengig av mengden. Derfor er den beste måten å ta backup er å lese alt inn i ett stort image som lagrer på en annen plass. Disker er raskere å lese enn å skrive også, så det å skrive små filer er også svært tregt kontra å lese dem.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Først og fremst, takk for kjapt svar!:)

Overføring av filer mellom to partisjoner på samme disk er treeeeeeeegt, dette fordi lese/skrivehodet må flytte seg for å fylle opp Cachen sin for så å flytte til stedet den skal skrive fila på nytt. 22MB/s med en 5400RPM-disk høres faktisk helt normalt ut da.

Ah, jeg skjønner! da er det ikke rart at det tar så utrolig lang tid.

Jeg driver å flytter over film og musikk fra C: til D: siden jeg bare har 5% leding på C partisjonen og D partisjonen er helt tom:)

Eller overfører du mellom en intern til en ekstern harddisk? Isåfall: har du koblet harddisken til en USB2-port vil 22MB/s høres veldig riktig ut da også. USB3.0-porter er blå, og vil gi deg en ytelsesforbedring om den eksterne disken også er USB3.0-kompatibel, hvis ikke faller begge tilbake på USB2.0-standard.

Jeg prøver også å lage backup av alle filene jeg har på pcen, men tenkte å overføre til D første siden noen sa til meg at jeg muligens ville få høyere hastigheter da.

Jeg har denne harddisken som jeg tenkte å bruke til backup, og jeg kobler den til blå USB 3.0 port på baksiden av pcen min.

Hvilke hastigheter bør jeg forvente da? har dere noen meninger om det?

Derfor er den beste måten å ta backup er å lese alt inn i ett stort image som lagrer på en annen plass. Disker er raskere å lese enn å skrive også, så det å skrive små filer er også svært tregt kontra å lese dem.

Hva mener du med å lese alt inn i ett stort image som man lagrer på en annen plass?

Legge at i en RAR fil? eller er jeg helt på jordet nå? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Legge alt i en rar fungerer, men er ansett for å være litt... Low tech. Acronis True Image er ett eksempel på ett slikt program, dette programmet kan lese inn hele harddisken din til en fil, inkludert partisjoner og hele sullamitten slik at om du kjøper en ekstra disk til for eksempel så kan du pakke ut image fila til den disken og den vil klin identisk med den andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...