Gå til innhold

Hvilken Mac laptopp skal jeg velge?? Powerbook/ibook??

TeSp

Anbefalte innlegg

1: Sjekk om du har mulighet til å bli ADC-medlem (om du er usikker, ring Apple - du finner nummeret på deres norske side - apple.no).

2: Registrer deg på connect.appple.com

3: Kjøp medlemskap (ADC -student)

4: Fax inn id og studentbevis, nummeret finner du på connect.apple.

5: Bestille maskin over telefon.

6: Vente en stund.

7: Åpne pakke som kommer med bud.

8: Smile fornøyd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er to ting å si. Ibook G3 900Mhz er ikke like kjapp som en PowerBook G4 867Mhz. Så tenker du på hastigheten velg PB.

Man skal være litt forsiktig når det kommer til å vente på nye produkter. Men PB'en kommer til å bli oppgradert ganske snart sier de fleste ryktene. Kan selvsagt føre prisen litt opp igjen. Men absolutt noe man bør vurdere. Motorola har en ny "G4" cpu klar som macverdenen tror kommer i PB om ikke alt for lenge.

iBooken med 900MHz G3 er faktisk raskere enn PB 12" på nesten alle omeråder som ikke støtter Alvitech. Så hvis du ikke bruker datamaskinen din til feks Photoshop og FinalCutPro så er det ikke særlig nødvendig med PowerBooken.

http://macspeedzone.com/html/hardware/mach...ook/index.shtml

Lenke til kommentar

Airport Extreme basestasjon er ufattelig bra, så om du har råd og bredbånd anbefaler jeg det. Jeg er iallfall kjempefornøyd. Ikke nok med at det er herlig med trådløs nettverkstilkopling, men det funker som det skal med en gang. Ikke noen problemer med installasjon. Det er bare å putte i kabler (lese litt i manualen - som er kjempeenkel) og så funker det. Jeg er ikke vant til slikt. Mac bare funker. Med en gang.

Hva er egentlig Airport Extreme? Jeg har bredbånd, vil det si at jeg kan bruke bredbånd på mac-en hjemme i stuen - trådløst?? Trengs det mye extrautstyr, eller følger alt sammen med slik at man bare kobler noe kontakter i veggen og surfer i vei? Jeg trodde det var en sånn greie man bare kunne bruke på flyplasser med trådløst nett eller noe, noe spesielt airport nett. ikke vet jeg. Forklar plis :o

Jeg er PC-bruker, men vurderer sterkt 12" powerbook'en pga ufattelig lekkert design og lett og liten! Er en Mac vanskeligere eller enklere å bruke enn en PC? Er det stor overgang?

Jeg tror jeg hadde kjøpt den via nettet og spart litt penger! Men den avgiften på ADC, er den hver måned?

På forhånd takk :wink:

Lenke til kommentar
For å kjøpe ADC-medlemsskap: http://connect.apple.com. Først må du bli medlem (registrere deg), så kan du kjøpe ADC-medlemsskap :)

Fordelen med en 12" foran en 15" er at den er lettere og mindre, altså mer bærbar, noe som er viktig for meg når jeg først investerer i en bærbar maskin. Jeg angrer absolutt ikke på dette valget. En annen ulempe med 15" er at den ikke er oppgradert. Er noe gammel maskinvare på den, blant annet dårligere RAM, men den har level 3 cahce, noe 12" ikke har. Det derimot er en ulempe med 12".

Når du først kjøper, så anbefaler jeg å oppgradere HD fra 40MB til 60MB. Det koster bare 500,- og er en oppgradering som er vanskelig å gjøre senere. Airport Extreme basestasjon er ufattelig bra, så om du har råd og bredbånd anbefaler jeg det. Jeg er iallfall kjempefornøyd. Ikke nok med at det er herlig med trådløs nettverkstilkopling, men det funker som det skal med en gang. Ikke noen problemer med installasjon. Det er bare å putte i kabler (lese litt i manualen - som er kjempeenkel) og så funker det. Jeg er ikke vant til slikt. Mac bare funker. Med en gang.

Tror også det er en fordel å kjøpe RAM med det samme. Da slipper du å investere i den 128MB RAM-brikken som er i en av de to slottene i utgangspunktet. Koster 1400 for fullt opp med RAM og du vil sikkert ha mer RAM etterhvert uansett. Om du ikke skulle ha råd til både RAM og HD vil jeg kjøpt HD til å begynne med og heller oppgradert minnet etterhvert.

Håper du blir like fornøyd som meg.

(det var meningen å sitere i forrige innlegg....bare så det er sagt :p)

Lenke til kommentar

Apple er enkelt. Har aldri opplevd at ting funker så bra så med en gang før. Og jeg har prøvd før.

Airport Extreme er en Apple sin trådløsteknologi. Har en basestasjon og kort i den bærbare. Sitter nå å skriver dette uten noen form for kabler hengende fast til maskinen. Gjorde slik som bruksanvisningen sa og så funket alt. Bruksanvisningen var for øvrig kjapp lesning.

Medlemsavgiften til ADC varer for et år. Til å begynne med får du en dvd med utviklerverktøy, kildekode og liknende. Hver måned får du tilsendt ny cd med oppdateringer. Om du er utvikler er det absolut å anbefale, om du kun er ute etter prisavslaget på maskinvare er det fortsatt verdt det - så klart, du sparer jo penger.

Er veldig fornøyd med maskinen. Når jeg nå om dagen leser overskrifter om skumle ormer, hopper jeg glatt over. Slikt er ikke problemer med min program- og maskinvare.

Anbefaler Mac på det sterkeste, men du bør være klar over ulempene (få spill, ikke samme/like mye programvare, annet brukergrensesnitt osv) før du kjøper. Tidligere i denne tråden er det en peker til en sammenligning av iBook og Powerbook. Kan være lur å lese.

Lykke til uansett.

Lenke til kommentar

skal nok ha pb, ikke ibook. kun pga bedre design.

men får du med basestasjon og alt med, hva er en basestasjon?

i likhet med den boksen som står på gulvet mitt nå for adsl-tilkobling?

du har ikke et bilde av hvordan systemet ser ut?

hvor mye exra koster airport express, og finnes det liknende løsninger for vanlig pc ?????

er det noen billige nettbutikker man får kjøpt pc-en hos?

Lenke til kommentar
iBooken med 900MHz G3 er faktisk raskere enn PB 12" på nesten alle omeråder som ikke støtter Alvitech. Så hvis du ikke bruker datamaskinen din til feks Photoshop og FinalCutPro så er det ikke særlig nødvendig med PowerBooken.

Vel vel. Slik jeg leser den url'en du la ved er PB mye raskere enn iBook. Og det er noe man kjapt erfarer når man bruker de forskjellige også.

Lenke til kommentar
Er to ting å si. Ibook G3 900Mhz er ikke like kjapp som en PowerBook G4 867Mhz. Så tenker du på hastigheten velg PB.

Man skal være litt forsiktig når det kommer til å vente på nye produkter. Men PB'en kommer til å bli oppgradert ganske snart sier de fleste ryktene. Kan selvsagt føre prisen litt opp igjen. Men absolutt noe man bør vurdere. Motorola har en ny "G4" cpu klar som macverdenen tror kommer i PB om ikke alt for lenge.

http://macspeedzone.com/html/hardware/machine/comparison/portable/powerbook/index.shtml

Men du kan få en 200% "boost" med engang altivec blir brukt, dessuten bruker også osx og quicktime altivec, samt andre videoavspillere.

Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke noe jeg.. Nå har jeg sagt til fotoknudsen at jeg skal ha en pb og de sier at de skal ringe imorgen. Ringer de! Nei, de har ikke ringt på en uke.. Dette er kjipt.. Jeg har ringt mac & carry for å be dem bestille en pb til meg. Og de har heller ikke ringt. Dette er så sinsykt kjedelig...

Jeg ringer dem etterpå...

Lenke til kommentar
Jeg fatter ikke noe jeg.. Nå har jeg sagt til fotoknudsen at jeg skal ha en pb og de sier at de skal ringe imorgen. Ringer de! Nei, de har ikke ringt på en uke.. Dette er kjipt.. Jeg har ringt mac & carry for å be dem bestille en pb til meg. Og de har heller ikke ringt. Dette er så sinsykt kjedelig...

Jeg ringer dem etterpå...

Kanskje fordi Apple ikke har flere igjen ;) og de heller sender deg den nye når den kommer. Dette skjer ganske ofte, kanskje skjer det deg, hvis du er heldig :)

Lenke til kommentar

Hva mener du? Nå har jeg ringt og de står at det er -2 pb igjen på lageret osv.. Og de vet ikke når de kommer inn. Men nå har jeg ringt mac & carry og sagt at de skal holde en av til meg med en gang de får en inn. Og det samme hos fotoknudsen. hmm Kjedelig..

de viste ikke når de kommer inn eller noe.. Men jeg burde ha en innen neste fredag.. Så jeg krysser fingrene mine på at det kommer en snart... :woot::woot:

Hva mener du egentlig?

Lenke til kommentar
Hva mener du? Nå har jeg ringt og de står at det er -2 pb igjen på lageret osv.. Og de vet ikke når de kommer inn. Men nå har jeg ringt mac & carry og sagt at de skal holde en av til meg med en gang de får en inn. Og det samme hos fotoknudsen. hmm Kjedelig..

de viste ikke når de kommer inn eller noe.. Men jeg burde ha en innen neste fredag.. Så jeg krysser fingrene mine på at det kommer en snart... :woot::woot:

Hva mener du egentlig?

Jeg mener at det mest sannsynlig kommer en ny version av PowerBooks snart og at lagrene er derfor tomme for dagens modeller.

http://forums.macrumors.com/showthread.php...&threadid=34986

Lenke til kommentar

Men utenom powerbook'en på 12", i samme prisklasse med trådløst netverk og bluetooth, hvilke alternativer finnes det da? av pc'er og slikt? liker ikke at pb-en blir så grusomt varm, merket det når jeg testet den i går. og så er den littegrann tung... vil ha under 2kg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...